Κατά την διαδικασία στροφής, το τουρκικό ερευνητικό πέρασε σε απόσταση 16-17 μιλίων από το νησί του Καστελόριζου, ενώ από το ανατολικότερο νησάκι του Συμπλέγματος της Μεγίστης, τη Στρογγύλη, παραλίγο να «σπάσει» και τα 12 μίλια. Σύμφωνα με πληροφορίες, πέρασε σε απόσταση περίπου 13 μιλίων.
[fwduvp preset_id=”test” playlist_id=”Test”]
Παρά το γεγονός ότι αρχικά η πορεία του έδειχνε να βγαίνει από την ελληνική υφαλοκρηπίδα, στη συνέχεια άρχισε να στρίβει ξανά αριστερά παίρνοντας νοτιοδυτική κατεύθυνση.
Στο μεταξύ, φωτιά άναψε ένας νέος νόμος με υπογραφή του Ερντογάν δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα της κυβερνήσεως της Τουρκίας όπως φαίνεται από την εικόνα-ντοκουμέντο του ΣΚΑΙ που εξασφάλισε ο δημοσιογράφος Μανώλης Κωστίδης.
Αφορά πολλές λεπτομέρειες για την έρευνα και διάσωση της Τουρκίας , αλλάζει κάποιες αρμοδιότητες υπουργείων, όμως αφορά και την Ελλάδα διότι Ελλάδα διότι υπάρχουν όλες οι συντεταγμένες για την έρευνα και διάσωση από την Μαύρη θάλασσα μέχρι και την Μεσόγειο και εκεί είναι η αλλαγή η οποία αναφέρεται σε μια συγκεκριμένη παράγραφο και είναι και ο σχετικός χάρτης που δημοσίευσε ο υπουργός μεταφορών της Τουρκίας. Αυτή αναφέρει ότι: «H τουρκική περιοχή έρευνας και διάσωσης περιλαμβάνει τις περιοχές εντός ορίων που περιλαμβάνει τις θαλάσσιες περιοχές, τα νησιά της χώρας μας την ηπειρωτική χώρα και τα ύδατα που υπάρχουν στην χώρα».
Απάντηση ΥΠΕΞ για τον παράνομο τουρκικό χάρτη ερευνών: Θέτει σε κίνδυνο ζωές – Πολιτικά τα κίνητρα
Σκληρή απάντηση για ακόμα μια φορά έδωσε το υπουργείο Εξωτερικών σχετικά με την εξαγγελία νέας παράνομης περιοχής έρευνας και διάσωσης από την Τουρκία. Η Άγκυρα ανήρτησε νέο χάρτη, στον οποίο φαίνεται να έχει «μαρκάρει» το μισό Αιγαίο και όλη την περιοχή από την Κρήτη μέχρι την Κύπρο.
Η ανακοίνωση του ελληνικού ΥΠΕΞ:
H τουρκική περιοχή ευθύνης έρευνας και διάσωσης που ορίστηκε αυθαίρετα με τον νέο τουρκικό νόμο, όπως άλλωστε και αυτή που είχε ορισθεί με τον τουρκικό νόμο του 1988, είναι παράνομη στο μέτρο που επικαλύπτει περιοχές ελληνικής κυριαρχίας και δικαιοδοσίας, συνεπώς δεν παράγει έννομα αποτελέσματα. Πέραν όμως αυτού, δεν στηρίζεται σε επιχειρησιακά κριτήρια και δεν εξυπηρετεί τους σκοπούς ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής.
Η ελληνική περιοχή ευθύνης, η οποία έχει καθορισθεί την δεκαετία του ’50 με Περιοχικές Συμφωνίες Αεροναυτιλίας του ICAO και δηλωθεί από το 1975 στον αρμόδιο Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), συμπίπτει με το FIR Αθηνών και είναι σύμφωνη με τις συστάσεις του ΙΜΟ και ΙCAO, όπως περιλαμβάνονται στο Διεθνές Εγχειρίδιο Αεροναυτικής και Ναυτικής Έρευνας και Διάσωσης (IAMSAR Manual). Υπογραμμίζεται ότι και στην πράξη η Ελλάδα, μέσω του αρμόδιου ελληνικού Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (Joint Rescue Coordination Center – JRCC) στον Πειραιά, συντονίζει αποτελεσματικά όλες τις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης στην περιοχή ευθύνης της, παρέχοντας εν προκειμένω υπηρεσίες σε όλα τα κινδυνεύοντα πλοία και αεροπλάνα.
Είναι σαφές ότι η Τουρκία, με την τελευταία αυτή κίνηση που έχει αμιγώς πολιτικά κίνητρα, δεν διστάζει να προκαλέσει σύγχυση, θέτοντας σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές. Η κίνηση αυτή έρχεται να προστεθεί στον μακρύ κατάλογο τουρκικών αυθαιρεσιών και παρανόμων διεκδικήσεων στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο, οι οποίες άλλωστε ευθύνονται για την άνευ προηγουμένου κλιμάκωση της τελευταίας περιόδου. Οι τουρκικές ενέργειες θα προσκρούσουν και πάλι στην διεθνή νομιμότητα με την οποία η Τουρκία θα πρέπει επιτέλους κάποτε να συμφιλιωθεί.