Ο Συνήγορος του Πολίτη, στο πλαίσιο της αποστολής του για την προάσπιση και προαγωγή των δικαιωμάτων του παιδιού, πραγματοποίησε παρέμβαση, ώστε να διαπιστώσει τα ποσοστά της σχολικής διαρροής στη χώρα -λαμβάνοντας υπόψη και τα προσκόμματα στην πρόσβαση κατά την περίοδο της πανδημίας- και να συλλέξει στοιχεία ως προς τον υφιστάμενο μηχανισμό παρακολούθησης της φοίτησης στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, από το αρμόδιο υπουργείο.
Πλατφόρμα για ψηφιακές δίκες και διαθήκες το 2026 - Τι λέει ο Ιωάννης Μπουγάς στον ΕΤ
Ειδικότερα, απευθύνθηκε στο υπουργείο Παιδείας και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), επισημαίνοντας ότι, ύστερα από έρευνα στο διαδικτυακό τόπο του φορέα, δεν κατέστη δυνατό να εντοπισθούν δημόσια αναρτημένα δεδομένα αναφορικά με τη σχολική φοίτηση των παιδιών για το χρονικό διάστημα από το 2018 και μετά. Ο Συνήγορος διατύπωσε ερωτήματα για τη μεθοδολογία της καταγραφής και τα δεδομένα, τις προγραμματιζόμενες ενέργειες για την αναχαίτιση του φαινομένου της σχολικής διαρροής, καθώς και για την κρίσιμη παράμετρο της παρακολούθησης της εγγραφής του πληθυσμού ανηλίκων που, με βάση την ηλικία τους, θα πρέπει να φοιτήσουν στην πρώτη εκπαιδευτική βαθμίδα (προνήπιο).
Απαντώντας, το υπουργείο Παιδείας παρέθεσε τις ισχύουσες διατάξεις που έχουν θεσπιστεί για την αντιμετώπιση του φαινομένου της διαρροής. Περαιτέρω, το Παρατηρητήριο του ΙΕΠ, στην απάντησή του, υπογράμμισε ότι από το 2021 επεξεργάζεται μοναδικοποιημένα δεδομένα για τη μελέτη της μαθητικής διαρροής βάσει των ήδη εγγεγραμμένων μαθητών και μαθητριών, αλλά δεν έχει αρμοδιότητα ελέγχου των εγγραφών για την παρακολούθηση του πληθυσμού ανηλίκων που θα έπρεπε να εγγράφονται στην πρώτη εκπαιδευτική βαθμίδα και ως εκ τούτου δεν διαθέτει σχετικά στοιχεία. Επιπλέον ανέφερε ότι η επεξεργασία των δεδομένων για τη μελέτη της μαθητικής διαρροής είναι σε εξέλιξη και η ολοκλήρωση αναμένεται εντός του 2024. Τέλος, το ΙΕΠ επεσήμανε ότι τα δεδομένα που τηρούνται στο Παρατηρητήριο δεν περιλαμβάνουν δημογραφικά στοιχεία σχετικά με ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, όπως ενδεικτικά η εθνική ή εθνοτική καταγωγή και η αναπηρία.
Να σημειωθεί ότι στην επιστολή του προς το υπουργείο, ο Συνήγορος επικαλέστηκε στοιχεία της έκθεσης «Education and Training Monitor 2022» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σύμφωνα με τα οποία η Ελλάδα αποτελεί την τρίτη χώρα μεταξύ των 27 κρατών μελών της ΕΕ, μετά τη Ρουμανία και τη Βουλγαρία, σε ποσοστό μη εγγεγραμμένων παιδιών στο σχολείο στην ηλικία των 15 ετών (άνω του 5%). Κατά τον ΟΟΣΑ, η συγκεκριμένη εξέλιξη αυξάνει τον κίνδυνο για τα συγκεκριμένα παιδιά να παραμείνουν εκτός εκπαίδευσης/ κατάρτισης, να βρεθούν εκτός απασχόλησης, αλλά και σε κίνδυνο φτώχειας και κοινωνικού αποκλεισμού λαμβάνοντας υπόψη τη στατιστικά σημαντική συσχέτιση μεταξύ επιπέδου εκπαίδευσης και φτώχειας.