Εν αναμονή του αριθμού εισακτέων των Στρατιωτικών Σχολών (πέρσι ο συνολικός αριθμός ανερχόταν στις 1.335 θέσεις), το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη έχει ήδη ανακοινώσει τον αριθμό εισακτέων για τις Αστυνομικές Σχολές, ο οποίος είναι αυξημένος σε σχέση με πέρσι. Ειδικότερα στις Σχολές Αστυφυλάκων οι θέσεις για το ακαδημαϊκό έτος 2024-2025 είναι 1.030, αυξημένες σε σχέση με τις 850 την προηγούμενη χρονιά. Υπενθυμίζεται ότι η περσινή βάση ήταν στα 14.810 μόρια.
Στις Σχολές Αξιωματικών της Ελληνικής Αστυνομίας, η βάση των οποίων ξεπέρασε τα 18.000 μόρια πέρσι, ο αριθμός μειώνεται στους 83 από 100 πέρσι.
Για τη Σχολή Αξιωματικών της Πυροσβεστικής Ακαδημίας δόθηκαν 50 θέσεις και για τη Σχολή Πυροσβεστών της Πυροσβεστικής Ακαδημίας 240. Ως προς τις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού, από το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ορίστηκαν 1.569 θέσεις (773 για πλοιάρχους και 796 για μηχανικούς).
Παράλληλο μηχανογραφικό
Το παράλληλο μηχανογραφικό αποτελεί μία εναλλακτική με ισχυρή δυναμική για τους αποφοίτους των Λυκείων, είτε αυτοί δεν πέτυχαν την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ είτε δεν συμμετείχαν καν στις Πανελλαδικές.
Φέτος για τέταρτη χρονιά, οι απόφοιτοι Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων θα έχουν την ευκαιρία να υποβάλουν παράλληλο μηχανογραφικό για μία θέση στα Δημόσια ΙΕΚ, τα οποία πρόσφατα μετονομάστηκαν σε ΣΑΕΚ (Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης). Πέρσι οι διαθέσιμες θέσεις άγγιξαν τις 22.436 σε ΙΕΚ των υπουργείων Παιδείας, Υγείας, Τουρισμού, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (ΔΥΠΑ), μία αύξηση κατά 36% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.
Ο φετινός αριθμός εισακτέων αναμένεται να ανακοινωθεί έως τις 30 Μαΐου και η διαδικασία υποβολής του γίνεται ηλεκτρονικά παράλληλα με τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου, για όσους ενδιαφέρονται για την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ.
Σεισμός στην Αιτωλοακαρνανία: «Δεν έχουν αναφερθεί ζημιές σε σπίτια ή δημόσια κτίρια», λέει ο δήμαρχος Θέρμου
Πρακτικά, ο υποψήφιος με τη συμπλήρωση του παράλληλου μηχανογραφικού «κλειδώνει» τη θέση του στην ειδικότητα και το ΙΕΚ που επιθυμεί, καθώς οι αιτήσεις για το σύνολο των περίπου 27.000 θέσεων γίνεται τον Σεπτέμβριο για όλους τους ενδιαφερομένους.
Στο παράλληλο μηχανογραφικό επιλέγονται ειδικότητες που κρίνονται πιο «θελκτικές» από την αγορά εργασίας και τις τρέχουσες ανάγκες της οικονομίας, όμως αν ο υποψήφιος επιθυμεί να αλλάξει την επιλογή του, μπορεί τον Σεπτέμβριο να ξανακάνει δήλωση και να ακολουθήσει άλλη ειδικότητα, από το σύνολο των άνω των 130 που προσφέρουν τα ΙΕΚ.
Σημειώνεται ότι τα ΙΕΚ βρίσκονται σε μια περίοδο αναδιαρθρώσεων, μετά την ψήφιση του σχετικού νόμου για την Επαγγελματική Εκπαίδευση, με στόχο τη σύνδεσή τους με την αγορά εργασίας και ιδίως τις τοπικές ανάγκες. Στο επόμενο διάστημα προβλέπεται να λειτουργήσουν τα Γραφεία Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας (ΓΕΑΣ), τα οποία, σε συνεργασία με τους επαγγελματικούς φορείς, θα αντλούν δεδομένα και θα αποτυπώνουν τις ανάγκες σε εργατικό προσωπικό ανά περιοχή αλλά και υπηρεσίες Επαγγελματικού Προσανατολισμού με στόχο την καθοδήγηση των σπουδαστών για την επόμενη ημέρα. Στην ουσία πρόκειται για μία ψηφιακή πύλη που θα εξυπηρετεί παράλληλα τόσο τους αποφοίτους των δομών της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης όσο και τις ίδιες τις επιχειρήσεις να βρουν τους εργαζομένους που έχουν ανάγκη.
Υπενθυμίζεται ότι οι σπουδαστές στα ΙΕΚ μπορούν επίσης να διεκδικήσουν και το φοιτητικό επίδομα, το οποίο από φέτος έχει αυξηθεί κατά 500 ευρώ.
Η ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ
Μία ακόμα μικρότερης κλίμακας εναλλακτική, με αντίστοιχη δυναμική όμως, αφορά τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ, οι οποίοι μπορούν να παρακολουθήσουν το Μεταλυκειακό Ετος-Τάξη Μαθητείας, το οποίο προβλέπει εργαστηριακά μαθήματα ειδικότητας και πρόγραμμα μάθησης σε εργασιακό χώρο.
Οι απόφοιτοι θα είναι τέσσερις ημέρες στην επιχείρηση που διαθέτει θέση μαθητείας για την ειδικότητα που επιθυμούν και μία ημέρα στα εργαστήρια των ΕΠΑΛ, ενώ προβλέπεται και ημερήσια αποζημίωση για την εργασία τους.
Αν και το πρόγραμμα είχε ξεκινήσει αποκλειστικά με θέσεις στον δημόσιο τομέα, πλέον ο ιδιωτικός τομέας έχει μπει δυναμικά στην κουλτούρα της πρακτικής, με αύξηση των προσφερόμενων θέσεων κατά 57,53% φέτος σε σχέση με το έτος 2018-2019. Το στοίχημα για το υπουργείο Παιδείας είναι να ανοίξουν περισσότερες θέσεις Μαθητείας στον ιδιωτικό τομέα, ώστε να μπορέσουν οι μαθητευόμενοι να απορροφηθούν στη συνέχεια άμεσα από την αγορά εργασίας.