Οι πανελλαδικές εξετάσεις θα ξεκινήσουν το επόμενο καλοκαίρι στις 2 Ιουνίου και θα ολοκληρωθούν στις 12 του μήνα για τα Γενικά Λύκεια. Από 1 έως 16 Ιουνίου θα γίνουν οι πανελλαδικές του 2023 στα Επαγγελματικά Λύκεια.
Συγκεκριμένα, ανακοινώθηκαν οι εξής ημερομηνίες:
- Το διδακτικό έτος 2022-2023 ξεκινά στις 12/9 και ολοκληρώνεται
- σε Νηπιαγωγεία και Δημοτικά στις 15/6,
- σε Γυμνάσια, στις 30/5 τα μαθήματα και στις 15/6 οι εξετάσεις,
- σε Λύκεια, στις 19/5 τα μαθήματα, στη Γ΄ Λυκείου οι ενδοσχολικές εξετάσεις στις 30/5, σε Α’ και Β’ Λυκείου οι εξετάσεις στις 15/6.
- Η κλήρωση για εισαγωγή σε Πειραματικά Σχολεία θα διεξαχθεί στις 28/4/2023
- Οι εξετάσεις για εισαγωγή σε Πρότυπα Σχολεία θα διεξαχθούν στις 29/4/2023
- Οι Πανελλαδικές εξετάσεις 2023 θα πραγματοποιηθούν ως εξής:
- σε ημερήσια και εσπερινά Γενικά Λύκεια, τα μαθήματα θα εξεταστούν στις 2, 6, 8 και 12/6/2023
- σε ημερήσια και εσπερινά Επαγγελματικά Λύκεια, τα μαθήματα θα εξεταστούν στις 1, 3, 7, 9, 10, 13, 15 και 16/6/2023
- τα ειδικά μαθήματα ΓΕΛ και ΕΠΑΛ θα εξεταστούν από 17 έως και 29/6.
- Στα Δημόσια ΙΕΚ, οι εγγραφές ολοκληρώνονται στις 12/9/2022 και το έτος κατάρτισης στις 30/6/2023.
- Στα ΑΕΙ, οι εγγραφές των επιτυχόντων ολοκληρώνονται στις 9/9 ηλεκτρονικά, ενώ νωρίτερα από τα προηγούμενα χρόνια θα ολοκληρωθούν και οι μετεγγραφές.
Η Υπουργός εξήγησε το σκεπτικό της καινοτόμου αυτής παρουσίασης του προγραμματισμού του σχολικού/ακαδημαϊκού έτους στην αρχή της χρονιάς: με σεβασμό σε μαθητές, φοιτητές, καταρτιζόμενους, εκπαιδευτικούς, στελέχη, γονείς, εγκαινιάζεται μία νέα πρακτική, σύμφωνα με την οποία οι ανακοινώσεις θα γίνονται εγκαίρως, μεταξύ άλλων, για την καλύτερη οργάνωση της σχολικής και ακαδημαϊκής χρονιάς. Πηγαίνοντας ένα βήμα πιο πέρα, η Νίκη Κεραμέως προανήγγειλε νέα νομοθετική ρύθμιση που δρομολογείται, ώστε κάθε χρόνο το πρόγραμμα των πανελλαδικών εξετάσεων να γνωστοποιείται έως τις 15 Σεπτεμβρίου.
Ήδη από φέτος ανακοινώθηκαν πολύ πιο νωρίς: τα αποτελέσματα των πανελλαδικών εξετάσεων και των υποψηφίων με σοβαρές παθήσεις, γίνονται οι ηλεκτρονικές εγγραφές και μετεγγραφές στα Πανεπιστήμια, ενώ εξίσου έγκαιρα έγιναν οι εγγραφές μαθητών στα σχολεία και οι δηλώσεις μακροχρόνιων αδειών εκπαιδευτικών, προκειμένου να υπάρξει η αρτιότερη οργάνωση του σχολικού και ακαδημαϊκού έτους.
Η Υπουργός παρουσίασε, επιπλέον, τις καινοτομίες που θα ισχύσουν από φέτος στα σχολεία:
- 600 νέοι, μόνιμοι διορισμοί σε Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και Ειδική Αγωγή à 25.000 μόνιμοι διορισμοί την τελευταία 2ετία
- Επέκταση και ενίσχυση Ολοήμερου: από τις 4 στις 5:30 μμ – νέο περιεχόμενο
- Εκπαιδευτικοί Όμιλοι
- Ψηφιακά Εργαλεία: Διαδραστικοί Πίνακες, Σετ Ρομποτικής
- Παιδαγωγικοί Σύμβουλοι – Μέντορες
- Ενδοσχολικοί Συντονιστές
- Πρόγραμμα ΦΙΛΙΑ, για την πρόληψη, εκπαιδευτική προσέγγιση, αντιμετώπιση και προστασία παιδιών και εφήβων από κάθε μορφή βίας και σχολικού εκφοβισμού και ενίσχυση ασφαλούς περιβάλλοντος.
Επιπροσθέτως, εξακολουθούν και εφαρμόζονται οι καινοτομίες που έχουν ενταχθεί ήδη από πέρυσι στα σχολεία, όπως:
- Νηπιαγωγείο από τα 4 έτη + Αγγλικά
- 166 Νέα Προγράμματα Σπουδών
- Εργαστήρια Δεξιοτήτων
- Αξιολόγηση: 1) σχολικής μονάδας και εκπαιδευτικού έργου, 2) εκπαιδευτικού συστήματος (Ελληνική “PISA”), 3) εκπαιδευτικών
- Οριζόντιες Επιμορφώσεις Εκπαιδευτικών
- Ενισχυτική Διδασκαλία
- Τράπεζα Θεμάτων
- Στήριξη μαθητών με αναπηρίες
- Συμπερίληψη μαθητών με προσφυγικό και μεταναστευτικό υπόβαθρο
- Αυτονομία Σχολικών Μονάδων
Τέλος, η κα Κεραμέως αναφέρθηκε στον προγραμματισμό του έτους κατάρτισης στα Δημόσια ΙΕΚ, καθώς και στην εφαρμογή του νέου νόμου για τα Πανεπιστήμια που έχει ξεκινήσει ήδη, π.χ. με έναρξη των διαδικασιών ανάδειξης μελών στα Συμβούλια Διοίκησης των ΑΕΙ και φοιτητών στα όργανα εκπροσώπησής τους.
Μέντορας, συντονιστής, όμιλοι: Τρεις νέοι θεσμοί στα σχολεία
Από το νέο σχολικό έτος, που αρχίζει την επόμενη εβδομάδα, τρεις νέοι θεσμοί εισάγονται σε όλα τα Δημοτικα, Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας: οι Παιδαγωγικοί Σύμβουλοι/Μέντορες, οι Ενδοσχολικοί Συντονιστές και οι Όμιλοι.
Χαλκιδική: Σήμερα απολογούνται ο ιδιοκτήτης του λούνα παρκ, η σύζυγός του και ο χειριστής του παιχνιδιού
Οι μέντορες και οι συντονιστές είναι εκπαιδευτικοί οι οποίοι εργάζονται εκτός διδακτικού αλλά εντός εργασιακού ωραρίου. Όσο για τους Ομίλους, θα λειτουργούν μετά τη λήξη του ημερήσιου προγράμματος ή και κατά τη διάρκεια του Ολοήμερου Σχολείου, χωρίς όμως «να έχουν “φροντιστηριακό” χαρακτήρα, δηλαδή επέκταση, ενίσχυση ή προετοιμασία των μαθημάτων του ωρολογίου προγράμματος», αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας, Αλέξανδρος Κόπτσης.
Σχετικά με τους νέους θεσμούς, ο κ. Κόπτσης επισημαίνει, ότι «στόχος είναι να αποκτηθεί πρωτίστως μία οργανωσιακή, πολυεπίπεδη και συνεργατική κουλτούρα στα σχολεία, να αναβαθμιστεί το σχολικό πρόγραμμα, να παρασχεθεί μία ποιοτικότερη εκπαίδευση, να εκσυγχρονίσουμε το εκπαιδευτικό μας σύστημα, να εξαλείψουμε στεγανά και παθογένειες του παρελθόντος».
Παιδαγωγικός Σύμβουλος/Μέντορας
Ο Παιδαγωγικός Σύμβουλος/Μέντορας ορίζεται με απόφαση του διευθυντή και αντιστοιχεί ένας μέντορας για κάθε 1 με 8 εκπαιδευτικούς, εξηγεί ο κ. Κόπτσης.
Ο ρόλος του προορίζεται «να εμπνεύσει, να υποστηρίξει νεοδιοριζόμενους εκπαιδευτικούς και αναπληρωτές έως 5έτη υπηρεσία και να συμβάλλει στην ενσωμάτωση στο σχολικό περιβάλλον». Για παράδειγμα, ο μέντορας «πληροφορεί και καθοδηγεί τους εκπαιδευτικούς στο διδακτικό κομμάτι, οργανώνει δειγματικές διδασκαλίες, βοηθάει για τον ορθό τρόπο επικοινωνίας με τους γονείς και κηδεμόνες» σημειώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο γγ του υπουργείου Παιδείας .
Τα κριτήρια βάσει των οποίων επιλέγεται ο Παιδαγωγικός Σύμβουλος/Μέντορας είναι τα παρακάτω με μοριοδότηση: Διδακτική εμπειρία, διδακτορικό δίπλωμα, μεταπτυχιακός τίτλος, προηγούμενη θητεία ως μέντορας /σύμβουλος κλπ, πιστοποίηση επιμόρφωσης στις Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) και η ξένη γλώσσα.
Ενδοσχολικός Συντονιστής
Οι Ενδοσχολικοί Συντονιστές είναι όργανα συντονισμού του εκπαιδευτικού έργου, περιγράφει ο κ. Κόπτσης. Συντονίζουν τα της διδακτέας ύλης, υποστηρίζουν τους εκπαιδευτικούς στο έργο τους ανά ομάδες τάξεων ή ειδικοτήτων, παρακολουθούν και εποπτεύουν τον συντονισμό της διδακτέας ύλης, σχεδιάζουν και οργανώνουν διδασκαλίες, εξηγεί.
Επίσης, «εισηγούνται καινοτόμα προγράμματα, παρακολουθούν και εποπτεύουν τις διαδικασίες αξιολόγησης μαθητών, οργανώνουν συναντήσεις εκπαιδευτικών για επίλυση εκπαιδευτικών και διδακτικών θεμάτων».
Για 1-10 τμήματα προβλέπεται ένας συντονιστής τάξης και εφόσον υπάρχουν τουλάχιστον 3 εκπαιδευτικοί ειδικότητας για το Δημοτικό και 4 για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση προβλέπεται και ένας συντονιστής ειδικοτήτων.
Ο κ. Κόπτσης σημειώνει, ότι οι Μέντορες μπορούν να αναλαμβάνουν και καθήκοντα Ενδοσχολικών Συντονιστών.
Όμιλοι
Οι Όμιλοι συγκροτούνται μετά από απόφαση του διευθυντή του σχολείου και εισήγηση του Συλλόγου Διδασκόντων ή από πρόταση εκπαιδευτικών, αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο γγ του υπουργείου Παιδείας.
Κάθε Όμιλος έχει 6-12 μαθητές, ενώ μπορούν να αποτελούνται και από μαθητές διαφόρων σχολείων.
Έχουν ως αντικείμενα σχετιζόμενα με αθλητισμό, τέχνες, χορό, εικαστικά, μουσική, ρομποτική, επιχειρηματικότητα, διδακτικά αντικείμενα.
Το γνωστικό αντικείμενο, τονίζει ο κ. Κόπτσης, θα πρέπει να ανταποκρίνεται κατά το δυνατόν στα ενδιαφέροντα των μαθητών/τριών, «χωρίς οι διδάσκοντες/διδάσκουσες να παραγνωρίζουν το περιεχόμενο και τις μεθοδολογικές προσεγγίσεις των διδασκόμενων μαθημάτων, σύμφωνα με το αναλυτικό τους πρόγραμμα».
Οι παραπάνω καινοτομίες, υπογραμμίζει ο κ. Κόπτσης, αποσκοπούν «ώστε το σχολείο να γίνει ενδιαφέρον, δημιουργικό, ευχάριστο, χρήσιμο, χρηστικό, αποτελεσματικό και αποδοτικό».
Ειδήσεις σήμερα
Allou Fun Park: Σε σοβαρή κατάσταση δύο τραυματίες – Τι λέει ένα από τα θύματα
Ρόδος: Πώς και γιατί σκότωσαν τον 46χρονο εργολάβο πατέρας και γιός
Eπικουρικές συντάξεις: Τι παίρνουν 1,1 εκατ. συνταξιούχοι ανά Tαμείο [πίνακας]