Τα πρώτα αποτελέσματα κατέγραψαν αδυναμίες των μαθητών στα δύο μαθήματα, ιδίως στο Γυμνάσιο. Στην περίπτωση των Μαθηματικών για παράδειγμα, στο Δημοτικό, το σύνολο των μαθητών απάντησε σωστά στο 66,5% των ερωτήσεων, το ποσοστό αυτό συρρικνώνεται στο 45,4% στην περίπτωση του Γυμνασίου. Οι ερωτήσεις ήταν χωρισμένες σε τρεις κατηγορίες και στο Β’ και Γ’ επίπεδο δυσκολίας εντοπίστηκαν οι περισσότερες ελλείψεις. Αξιοπρόσεκτο, επίσης, είναι το γεγονός ότι τόσο οι «αριστούχοι» όσο και αυτοί που έγραψαν πολύ χαμηλά κινήθηκαν ακριβώς στο ίδιο ποσοστό τόσο στο Γυμνάσιο όσο και στο Δημοτικό. Δηλαδή και στις τέσσερις περιπτώσεις των διαγωνισμάτων, το 25% των μαθητών κινήθηκε σε πολύ υψηλά επίπεδα, με 0 έως 3 λάθος απαντήσεις σε κάθε μάθημα.
Η «ελληνική Pisa» διενεργείται πιλοτικά για τους μαθητές της ΣΤ’ Δημοτικού και της Γ’ Γυμνασίου στα Μαθηματικά και στη Γλώσσα, και τα αποτελέσματα δεν επηρεάζουν τις επιδόσεις των μαθητών, καθώς η εξέταση γίνεται ανώνυμα και καθαρά για τη διεξαγωγή συμπερασμάτων, ώστε να υποβληθούν βελτιωτικές προτάσεις. Και φέτος 600 περίπου σχολεία θα συμμετέχουν, τα οποία θα επιλεγούν με κριτήριο να καλύπτεται όλο το φάσμα των διαφορετικών τύπων σχολείων, από ιδιωτικά, δημόσια, πρότυπα, πειραματικά, ολιγοθέσια και μεγάλα συγκροτήματα.
Μείωση ύλης
Η έκθεση του ΙΕΠ για τις βελτιωτικές προτάσεις από τα αποτελέσματα των εξετάσεων αποτυπώνει αδυναμίες και στα δύο μαθήματα, ενώ αξιολογεί παράλληλα την εξεταστική διαδικασία της «ελληνικής Pisa» προτείνοντας αλλαγές στο περιεχόμενο των ερωτήσεων.
Στο μάθημα της Γλώσσας, στο Δημοτικό, διαπιστώθηκε πολύ καλή κατανόηση κειμένου, ενώ αντίθετα κατεγράφη αδυναμία των μαθητών να ανταποκριθούν σε ερωτήσεις γραμματικής/συντακτικού και λεξιλογίου. Στο Γυμνάσιο το πρόβλημα εντοπίστηκε στην κατανόηση κειμένου, καθώς και σε συνδυασμό κειμένων.
Στα Μαθηματικά του Δημοτικού, έξι στους δέκα μαθητές ανταποκρίθηκαν με επιτυχία σε όλα τα επίπεδα δυσκολίας, εντοπίστηκαν όμως κενά σε συγκεκριμένες μαθηματικές έννοιες. Στο Γυμνάσιο, οι ελλείψεις φαίνεται να είναι μεγαλύτερες, με έναν στους τέσσερις να βρίσκεται κάτω από το οριακά επαρκές επίπεδο γνώσεων και δεξιοτήτων.
Στο σύνολο των μαθημάτων εντοπίστηκε δυσκολία των μαθητών να ανταποκριθούν σε ερωτήσεις που αφορούν ύλη παλαιότερων τάξεων, με τους συμβούλους του ΙΕΠ να αποδίδουν ως ένα βαθμό αυτό το φαινόμενο στο μεγάλο διάστημα κατά το οποίο τα σχολεία έμειναν κλειστά λόγω της πανδημίας.
ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΑΛΛΑΓΕΣ
Προτάσεις του ΙΕΠ για τα προγράμματα σπουδών
Οσον αφορά στις προτάσεις, στο σύνολο των μαθημάτων και των βαθμίδων, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) προτείνει καλύτερη κατανομή των θεματικών, επαναλήψεις, καταγραφή των κενών από τάξη σε τάξη και προσπάθεια από τους εκπαιδευτικούς να ελέγχουν ότι η κατανόηση του μαθήματος περιλαμβάνει το σύνολο των μαθητών. Στην περίπτωση της Γλώσσας Δημοτικού προτείνει και μείωση ύλης.
Οι προτάσεις αυτές θα ενσωματωθούν στα νέα προγράμματα σπουδών, τα οποία θα εφαρμοστούν το επόμενο έτος στα σχολεία και θα αφορούν όλες τις βαθμίδες μέχρι την Α’ Λυκείου. Νέες εκπαιδευτικές μέθοδοι, πολλαπλές ψηφιακές πηγές για αξιοποίηση την ώρα του μαθήματος, διαδραστικοί πίνακες είναι μερικές από τις καινοτομίες που συμπληρώνουν το πλέγμα των αλλαγών το οποίο σταδιακά θα εφαρμόζεται στα σχολεία.
Ειδήσεις σήμερα
Σεισμός στην Τουρκία: Στριμωγμένος ο Ερντογάν, προς αναβολή οι εκλογές
Εκλογές 2023: Αυτή είναι η ημερομηνία και αυτό το plan b
Πηνελόπη Αναστασοπούλου για Πέτρο Φιλιππίδη: «Δεν ξεχνώ!»