Με τα δύο έργα και τον δυνατό συμβολισμό που εκπέμπουν, καθώς καθιστούν το δημόσιο αγαθό προσιτό σε όλους τους ανθρώπους, τιμήθηκε η χθεσινή Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία.
Τα έργα υλοποιήθηκαν με τη χορηγία του Ιδρύματος Ωνάση, όπως και η προμήθεια δύο οχημάτων GolfCarts για τη διευκόλυνση της πρόσβασης των ΑμεΑ από τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου έως τον ανελκυστήρα. Η υλοποίησή τους βάζει τέλος σε απαράδεκτες εικόνες του παρελθόντος, όπως ήταν «η μεταφορά ΑμεΑ “στα χέρια” από το προσωπικό του υπουργείου Πολιτισμού ή από τους συνοδούς τους…».
Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, είχε την ευκαιρία να είναι ο πρώτος επιβάτης του υπερσύγχρονου ανελκυστήρα, αλλά και να θαυμάσει τη μοναδική πανοραμική θέα που προσφέρει μέσα από την περιμετρική γυάλινη επένδυσή του στα 32 δευτερόλεπτα μέχρι την άνοδο στο μνημείο.
Ο πρωθυπουργός είχε, επίσης, την ευκαιρία να περπατήσει στις διαδρομές του αρχαιολογικού χώρου, που δημιουργούν νέο περιβάλλον προσβασιμότητας για όλους τους επισκέπτες, ανεξαρτήτως ηλικίας. Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε σε «μια σπουδαία και φωτεινή μέρα», που «αποδεικνύει για ακόμα μια φορά έμπρακτα πως το Ελληνικό Δημόσιο μπορεί να συνεργαστεί με ιδρύματα τα οποία μοιράζονται τους ίδιους στόχους, το ίδιο όραμα, την ίδια φιλοσοφία και να αποδώσουν στην παγκόσμια κοινωνία, όχι μόνο στην ελληνική κοινωνία, ένα πολύ σημαντικό έργο». «Σήμερα», τόνισε ο πρωθυπουργός, «Παγκόσμια Ημέρα για τα Ατομα με Αναπηρία, εγκαινιάζουμε τον νέο ανελκυστήρα αλλά και τις διαδρομές οι οποίες έχουν σχεδιαστεί με πολύ μεγάλη φροντίδα, προκειμένου να καταστήσουμε την Ακρόπολη προσβάσιμη σε όλες και σε όλους…».
Ο πρωθυπουργός υπενθύμισε πως η κυβέρνηση έχει θέσει σε διαβούλευση το εθνικό σχέδιο για τα δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία, τονίζοντας την προσωπική του δέσμευση σε αυτό το στόχο. Περιέγραψε, μάλιστα, τον πυρήνα του σχεδίου με τη φράση «προσβασιμότητα σε όλους, προσβασιμότητα παντού».
Ο κ. Μητσοτάκης χαρακτήρισε «φτηνή αντιπολιτευτική» την κριτική που ασκήθηκε για τις διαδρομές της Ακρόπολης, υπογραμμίζοντας ότι έχουν σχεδιαστεί και κατασκευαστεί «με πλήρη σεβασμό στη νομοθεσία και φυσικά υπό την επίβλεψη του εμβληματικού καθηγητή του κ. Μανόλη Κορρέ…». «Είναι ένα έργο οικουμενικό», είπε ο πρωθυπουργός, και πρόσθεσε ότι «υπό κανονικές προϋποθέσεις θα πρέπει να μας ενώνει όλους».
Αναφερόμενη στους συμβολισμούς της χθεσινής ημέρας, η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνα Μενδώνη, επεσήμανε πως «η Ελληνική Πολιτεία, το ΥΠΠΟΑ, αποδίδει την Ακρόπολη προσβάσιμη στο σύνολο της κοινωνίας, στην κοινωνία των τριών τρίτων». Η κ. Μενδώνη εξήρε τη συνεργασία με το χορηγό του έργου, το Ιδρυμα Ωνάση, και επεσήμανε ότι «πλέον η Ακρόπολη είναι απολύτως προσβάσιμη».
«Οι εικόνες, τις οποίες στο παρελθόν είχαμε βιώσει, είναι οριστικά παρελθόν», τόνισε η υπουργός. «Με τον ανελκυστήρα και τις διαδρομές, οι συμπολίτες μας που έχουν προβλήματα κινητικότητας, αλλά ακόμη και άνθρωποι προχωρημένης ηλικίας που έχουν όραμα να έρθουν στην Ακρόπολη, θα μπορούν σήμερα να την προσεγγίσουν μέχρι τη Νότια Κλιτύ…».
Η αναβάθμιση του αρχαιολογικού χώρου της Ακρόπολης με τη χορηγία του Ιδρύματος Ωνάση περιλαμβάνει, όπως είναι γνωστό, και τον νέο φωτισμό του Ιερού Βράχου, όπως και των πέριξ μνημείων.
Ωράριο - Παραμονή Χριστουγέννων: Τι ώρα κλείνουν μαγαζιά και σούπερ μάρκετ
«Το ταξίδι του Ιδρύματος Ωνάση ξεκίνησε πριν από 45 χρόνια. Μέχρι σήμερα, παραμένει ένα ταξίδι προς τις αξίες που ενώνουν τους ανθρώπους», σημείωσε στο μήνυμά του ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση, Αντώνης Σ. Παπαδημητρίου.
«Το Ιδρυμα Ωνάση δεν είναι ένας απλός “ιδιώτης” που κάνει χορηγίες», πρόσθεσε, «αλλά συμπράττει ισότιμα σε όλη τη διαδικασία σχεδιασμού και υλοποίησης όποιας δράσης αναλαμβάνει. Με τον τρόπο αυτό χτίζουμε γέφυρες συνεργασίας, απελευθερώνουμε τις κρυμμένες δυνάμεις της Ελλάδας στα καλύτερά της…».
«Δεν υπάρχει ανάλογος σε άλλο μνημείο παγκοσμίως»
Η Ακρόπολη γίνεται προσιτή σε όλους. Η λειτουργία του ανελκυστήρα πλαγιάς, αλλά και οι νέες διαδρομές, με συνολικό μήκος 500 μέτρα, κάνουν ακόμα πιο ελκυστικό τον αρχαιολογικό χώρο για τους επισκέπτες του.
Ο νέος ανελκυστήρας διεκδικεί παγκόσμια πρωτιά. «Ανάλογος δεν υπάρχει σε άλλο μνημείο, παγκοσμίως», επισημαίνει το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού. Η άνοδος στα μνημεία διαρκεί πλέον μόλις 32 δευτερόλεπτα.
Το νέο έργο αντικαθιστά το εργοταξιακό αναβατόριο, το οποίο εγκαταστάθηκε το 2004 στη βόρεια πλευρά της Ακρόπολης, με αφορμή τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Οι δυσλειτουργίες που παρουσίασε, ήδη από τις αρχές του 2018, δημιούργησαν προβλήματα στη διεθνή εικόνα της χώρας. Το νέο έργο χαρακτηρίζεται ως εξαιρετικά σύνθετο.
«Η κατασκευή του ανελκυστήρα πλαγιάς, υπό μεταβλητή γωνία, ήταν ένα εξαιρετικά σύνθετο έργο, με πολλές εκπλήξεις στην κατασκευή του, εξαιτίας των πολλών απρόοπτων, τα οποία συνήθως προκύπτουν όταν έχουμε έναν αρχαιολογικό χώρο και συγκεκριμένα μνημεία», σημειώνει η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνα Μενδώνη.
Η κατασκευή του ανελκυστήρα υπογράφεται από την ιταλική εταιρία Maspero Elevatori και η χωρητικότητά του είναι 1.300 κιλά ωφέλιμο φορτίο. Εχει, δηλαδή, την ικανότητα να μεταφέρει είτε δύο αμαξίδια με δύο συνοδούς είτε ένα φορείο ασθενοφόρου με έναν συνοδό.
Σύμφωνα με το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού «έχει πιστοποιηθεί από τη διεθνή εταιρία TUV, όπως ορίζουν οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί σχετικά με τους ανελκυστήρες πλαγιάς και είναι ο μοναδικός παγκοσμίως επειδή κατασκευαστικά η μεταβλητή γωνία του πλησιάζει την ορθή». Η περιμετρική, γυάλινη επένδυσή του προσφέρει πανοραμική θέα προς την Αθήνα, ένα επιπλέον «συν» που αναμένεται να εκτιμηθεί αναλόγως από τους ξένους επισκέπτες.
Αν το ταξίδι με τον νέο ανελκυστήρα διαρκεί μόλις μερικά δευτερόλεπτα, με το προηγούμενο αναβατόριο ισοδυναμούσε με… περιπέτεια. Προκειμένου ο επισκέπτης να φτάσει στη στάθμη της καμπίνας ήταν υποχρεωμένος να κάνει χρήση άλλου αναβατορίου με κάθισμα! Στα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου το ΥΠΠΟΑ επισημαίνει, επίσης, τα εξής:
Σε περίπτωση διακοπής ρεύματος, υπάρχει η δυνατότητα λειτουργίας του ανελκυστήρα με τη χρήση εναλλακτικών μέσων (μπαταρία), μέσω συστήματος ειδοποίησης με διπλή κάρτα GSM, πραγματοποιείται επικοινωνία με πέντε προγραμματισμένους δέκτες για οποιαδήποτε βλάβη ή έκτακτη ανάγκη. Ο ανελκυστήρας διαθέτει επίσης σύστημα που ενεργοποιείται αυτόματα σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, όπως είναι ο σεισμός, οι βλάβες και οι ισχυροί άνεμοι…
Στις περιπτώσεις πολύ χαμηλής θερμοκρασίας, ο ανελκυστήρας διεξάγει αυτόματα κίνηση επί των τροχιών κάθε 10 λεπτά, για να μη δημιουργηθεί στρώμα πάγου στους οδηγούς του. Η νέα πλατφόρμα του ανελκυστήρα έχει μήκος 12,90 μ. και πλάτος 1,60-1,90 μ.
Επίσης, «για την εγκατάσταση απαιτήθηκαν εργασίες υποδομής, μεταξύ των οποίων τμηματική εκσκαφή, διάτρηση και τοποθέτηση 35 ανοξείδωτων αγκυρίων επί του τοίχου Μπαλάνου και πλήρωση με ενέματα για τη στήριξη των μεταλλικών αντηρίδων στήριξης των τροχιών του ανελκυστήρα».
Οι νέες διαδρομές μήκους 500 μέτρων
Οι νέες διαδρομές της Ακρόπολης «ακολουθούν τα αρχαιολογικά δεδομένα, αποκαθιστώντας τις αρχαίες χαράξεις της οδού των Παναθηναίων», σύμφωνα με το υπουργείο Πολιτισμού.
Με συνολικό μήκος 500 μ. οι διαδρομές καλύπτουν τη βόρεια και την ανατολική πλευρά του Παρθενώνα, με στόχο – επισημαίνει το ΥΠΠΟΑ- να καταστήσουν δυνατή την περιήγηση των ΑμεΑ στα μνημεία του αρχαιολογικού χώρου, αφού φτάσουν με τον ανελκυστήρα.
Οι διαδρομές συνδέουν την έξοδο του ανελκυστήρα με την οδό Παναθηναίων. Εκτείνονται μπροστά από τα Προπύλαια, από τον Παρθενώνα, και φθάνουν μέχρι τη Νότια Κλιτύ.
Για τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου το ΥΠΠΟΑ επισημαίνει τα εξής: «Το υλικό που επιλέχθηκε για τις διαστρώσεις, ως αισθητικά αποδεκτό, είναι αρχιτεκτονικό σκυρόδεμα με περιεκτικότητα σε τσιμέντο μόνο 12%. Το τελικό αποτέλεσμα είναι τεχνητός λίθος, αντίστοιχος με τα υλικά που χρησιμοποιούνται για τη συμπλήρωση των μνημείων. Τα υλικά αξιολογήθηκαν με δοκιμαστικές εφαρμογές επί τόπου από την Επιτροπή Συντήρησης Μνημείων Ακροπόλεως. Το όλο έργο είναι απολύτως αναστρέψιμο…».
Τροπολογία: «Πράσινο» στην επέκταση υπόγειων πάρκινγκ, «κόκκινο» σε… ιερά αυθαίρετα
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.grχρυσοχοι