Παράλληλα ο Ανακριτής θα καλέσει τους αρμόδιους της Εθνικής Πινακοθήκης, για να επιβεβαιώσουν την κυριότητα των πινάκων, ώστε μετά από αίτημα των κύριων κατόχων για απόδοση των έργων, να κριθεί από το αρμόδιο δικαστικό Συμβούλιο η επιστροφή τους στον χώρο από τον οποίο εκλάπησαν.
Ο δικαστικός λειτουργός παράλληλα θα ζητήσει να γίνει εκτίμηση των έργων, η αποτίμηση των οποίων θα επηρεάσει την ποινική μεταχείριση του δράστη, εφόσον πιστοποιηθεί ότι η αξία τους υπερβαίνει τις 120 χιλιάδες ευρώ όπως ορίζει ο νόμος.
Στο μεταξύ, στη φυλακή ο ελαιοχρωματιστής που έκλεψε τους πίνακες του τον Πικάσο και του Μοντριάν από την Εθνική Πινακοθήκη.
Στην πολύωρη απολογία του ο 49χρονος δέχτηκε «βροχή» ερωτήσεων για τον τρόπο με τον οποίο έδρασε ενώ ο ίδιος φέρεται να εμφανίστηκε μετανιωμένος και μεταμελημένος δίνοντας έμφαση στον ισχυρισμό του ότι βοήθησε τις αρχές να βρουν τους πίνακες καθώς εκείνος τους υπέδειξε που ήταν κρυμμένοι στο Πόρτο Ράφτη.
Ο κατηγορούμενος φέρεται να επανέλαβε και ενώπιον του ανακριτή τους ισχυρισμούς που προέβαλε στην προανακριτική του απολογία στην οποία αναφερόμενος στην κλοπή των πινάκων έκανε λόγο για το «μεγαλύτερο λάθος» της ζωής του στο οποίο τον οδήγησε το πάθος του για την τέχνη.
Ο 49χρονος ισχυρίστηκε πως «η κλοπή σχεδιάστηκε και εκτελέστηκε αποκλειστικά» από τον ίδιο και «δεν υπήρχε συνεργός» επιμένοντας πως ουδέποτε επιχείρησε να πουλήσει τους πίνακες τους οποίους, όπως ισχυρίζεται, έκρυβε για χρόνια στο ντουλάπι ενός μπάνιου.
Ο κατεστραμμένος πίνακας
«Τη στιγμή εκείνη μου φαίνεται ότι κόπηκα από κάποια γυαλιά, πήρα ένα χαρτί που είχε επάνω του ένα σχέδιο το οποίο ήταν έκθεμα, σκούπισα το χέρι μου και το έβαλα στην τσέπη μου». Με αυτά τα λόγια ο 49χρονος δράστης περιέγραψε στους αστυνομικούς τον τρόπο με τον οποίο «κατέστρεψε» το ένα από τα έργα που είχε αφαιρέσει από την Εθνική Πινακοθήκη τα ξημερώματα της 9ης Ιανουαρίου του 2012. Τραυματίστηκε, σύμφωνα με τους ισχυρισμούς του, από κομμένα τζάμια, σκούπισε τα αίματα πάνω στο έργο και το ίδιο βράδυ το έκοψε σε κομμάτια και το πέταξε στην τουαλέτα του σπιτιού του.
«Η επιστήμη λέει ότι στους πίνακες πάνω υπάρχει το DNA. Για να το εξαφανίσει, θα έπρεπε να βάλει χλωρίνη. Δεν ήθελε να τους καθαρίσει με χλωρίνη και να τους καταστρέψει», ανέφερε χαρακτηριστικά ο δικηγόρος του 49χρονου, Σάκης Κεχαγιόγλου, απαντώντας στο ερώτημα γιατί ο πελάτης του δεν επέστρεψε νωρίτερα τους πίνακες. Ο ελαιοχρωματιστής ο οποίος κατά τη χθεσινή μεταγωγή του στα δικαστήρια της πρώην Σχολής Ευελπίδων, παρέμεινε αμίλητος, αναμένεται να απολογηθεί σήμερα στις 12:00 ενώπιον του ανακριτή, καθώς ζήτησε και έλαβε προθεσμία για να προετοιμάσει τους υπερασπιστικούς του ισχυρισμούς. Κατηγορείται για το αδίκημα της διακεκριμένης περίπτωσης κλοπής κατά συναυτουργία, τετελεσμένη και σε απόπειρα, πραγμάτων καλλιτεχνικής σημασίας που βρίσκονταν σε συλλογή εκτεθειμένα σε κοινή θέα και σε δημόσιο κτίριο. «Τονίζω ότι χωρίς τη δική του συνεργασία και χωρίς να μας υποδείξει το μέρος που είχε κρύψει τους πίνακες, δεν θα τους βρίσκαμε ποτέ. Αρα, η έμπρακτη μεταμέλειά του είναι εξ αρχής και οικειοθελής. Ολα τα έκανε μόνος του χωρίς συνεργούς», προσέθεσε ο δικηγόρος του 49χρονου εξερχόμενος από τα δικαστήρια της Ευελπίδων.
Οι δύο πίνακες που ανακτήθηκαν από τις Αρχές, το «Γυναικείο κεφάλι» του Πάμπλο Πικάσο και ο «Ανεμόμυλος Στάμμερ» του Ολλανδού Πιετ Μοντριάν, έχουν εξεταστεί από ειδικούς που έχουν αποφανθεί ότι δεν έχουν υποστεί κάποια ζημιά. Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, στον ΣΚΑΪ 100,3, «μόλις ολοκληρωθούν οι διάφορες διαδικασίες που απαιτούνται από την πλευρά της ΕΛ.ΑΣ. οι άνθρωποι της Πινακοθήκης θα παραλάβουν τους πίνακες», για να επιστρέψουν στους χώρους έκθεσης μετά από 9 χρόνια.