Ομως η πεισματική στάση της ηγεσίας να κατεβαίνει με λευκή ατζέντα είχε ως αποτέλεσμα σε μία σχεδόν πεντάωρη συζήτηση να ακουστούν μια σειρά αντικρουόμενων προτάσεων από φορείς (σ.σ.: θα γίνει και δεύτερη συνεδρίαση με φορείς, επομένως θα κατατεθούν κι άλλα υπομνήματα), χωρίς να εξαχθεί κάποιο συμπέρασμα. Η ΟΛΜΕ πάντως σήμερα θα συναντηθεί με τον υπουργό προκειμένου να αναζητήσει κατ’ ιδίαν απαντήσεις για το ομιχλώδες τοπίο των επερχόμενων μεταρρυθμίσεων.
Από ελεύθερη πρόσβαση στα πανεπιστήμια, που πρότεινε η ΟΛΜΕ, μέχρι την επιστροφή στην πρόταση για τετραετές Γυμνάσιο και διετές Λύκειο, στην οποία συμφώνησαν ο πρόεδρος της Επιτροπής του Εθνικού Διαλόγου Αντώνης Λιάκος αλλά και ο Σύνδεσμος Ιδιωτικών Σχολείων, η συζήτηση επανέφερε όλα τα πιθανά σενάρια των προηγούμενων μηνών. Σύγκλιση παρουσίασαν σχεδόν όλοι οι φορείς στη διεύρυνση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, ειδικότερα στη 14χρονη από το Προνήπιο έως και την τελευταία τάξη Λυκείου.
Ο κ. Γαβρόγλου επέμεινε στην πολιτική συναίνεση ενώ διά στόματος του γ.γ. του υπουργείου Παιδείας Γιάννη Παντή διαβεβαίωσε ότι όλες οι προτάσεις θα ληφθούν υπ’ όψιν. «Κανείς δεν έχει την απόλυτη αλήθεια. Προσπαθούμε να βρούμε τους κοινούς τόπους για την επόμενη τριετία», σημείωσε ο κ. Παντής σε μια προσπάθεια να ξεχαστούν παλαιότεροι διάλογοι που είχε εξαγγείλει η κυβέρνηση και κατέληξαν σε μονολόγους. Βέβαια, υπενθύμισε ότι ο διάλογος πρέπει να καταλήξει σύντομα σε συμπεράσματα προαναγγέλλοντας νομοθετήσεις.
Κουζέλης και Λιάκος
Τα δύο πρόσωπα βέβαια που συγκέντρωσαν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τις προτάσεις τους ήταν ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) Γεράσιμος Κουζέλης και ο πρόεδρος της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου Αντώνης Λιάκος.
Ο κ. Κουζέλης, του οποίου το Ινστιτούτο έχει αναλάβει το βάρος του σχεδιασμού των μεταρρυθμίσεων, παρέθεσε τις βασικές θέσεις που προτείνονται:
Πανελλαδικές: Διατήρηση των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων σε 4 αντικείμενα για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Εθνικό Απολυτήριο: Ο μέσος όρος θα διαμορφώνεται βάσει ποσοστού της επίδοσης των μαθητών στην τάξη ανά τετράμηνο αλλά και ποσοστού των βαθμών στα τέσσερα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα.
Υποχρεωτική εκπαίδευση: Διεύρυνση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, αρχής γενομένης από την Α’ Λυκείου, ενώ τέθηκε ζήτημα 14χρονης εκπαίδευσης με υποχρεωτικό χαρακτήρα για τα επόμενα χρόνια.
Α’ Λυκείου: Κοινή τάξη για το Γενικό και το Επαγγελματικό Λύκειο.
Διδακτικά αντικείμενα: Δραστικός περιορισμός των μαθημάτων στη Β’ και τη Γ’ Λυκείου.
«Χρειαζόμαστε παρεμβάσεις που θα γίνουν σε μία ενιαία κατεύθυνση από την πρωτοβάθμια μέχρι και τη δευτεροβάθμια με τη λογική μιας ουσιαστικής εκπαίδευσης. Αφορούν την εμβάθυνση στην κατανόηση», ανέφερε ο κ. Κουζέλης.
Αντώνης Λιάκος
Τράπεζα θεμάτων και διετές Λύκειο ήταν τα δύο σημεία τα οποία προέβαλε ο πρόεδρος της Επιτροπής του Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία Αντώνης Λιάκος, ο οποίος στάθηκε απέναντι από την πρόταση του ΙΕΠ. «Θα ήταν ολέθριο ένα διπλό σύστημα εξετάσεων», σημείωσε, προβάλλοντας ένα ενιαίο σύστημα που θα αφορά τόσο την απόλυση από το Λύκειο όσο και την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Κάθετα αντίθετος με τη 14χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση, προέβαλε το μοντέλο του τετραετούς Γυμνασίου όπου στη Δ’ Γυμνασίου θα πρέπει να ολοκληρώνεται η υποχρεωτικότητα της εκπαίδευσης. Στην κοινή Α’ Λυκείου που πρότεινε το ΙΕΠ έκανε λόγο για μπουλουκοποίηση του Λυκείου και πρότεινε διατήρηση των δύο τύπων Λυκείων. «Η χαλάρωση του Λυκείου δεν εξυπηρετεί κανέναν, θα την πληρώσουν οι κατώτερες τάξεις», σημείωσε, προτείνοντας υψηλό επίπεδο σπουδών. Μάλιστα, προέβαλε το επιχείρημα της ψήφου στα 17 ως απόδειξη ότι οι σημερινοί έφηβοι μπορούν να ανταποκριθούν σε υψηλές απαιτήσεις.
Τέλος, δεν παρέλειψε να κάνει εκτενή αναφορά στη Τράπεζα Θεμάτων, ένα ζήτημα που έχει θορυβήσει στο εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ, μιας και με την ανάδειξή του στις εκλογές της 15ης Ιανουαρίου ήταν ο πρώτος θεσμός που πανηγυρικά κατήργησε στην Παιδεία. Αντίθετα, ο κ. Λιάκος σημειώνει ότι θα πρέπει να επιστρέψει χωρίς τις παθογένειες
ΕΛΠΙΔΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου