Η Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση «αντέχει» συνεχίζοντας τη λειτουργία της εν μέσω αυστηρών μέτρων, όταν η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση μπαίνει σε ρυθμούς τηλεκπαίδευσης.
Η απόφαση της κυβέρνησης να μην ακολουθήσει το ίδιο μοντέλο λειτουργίας για όλες τις βαθμίδες ίσως «ξένισε» αρκετούς, όμως τόσο ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης όσο και ο καθηγητής Σωτήρης Τσιόδρας ανέπτυξαν σειρά επιχειρημάτων, χωρίς όμως να αρνηθούν ότι το θέμα «σχολεία» δίχασε τους ειδικούς.
Από τη Δευτέρα, οι μαθητές του Γυμνασίου και του Λυκείου θα συνεχίσουν την εκπαιδευτική διαδικασία μέσω τηλεκπαίδευσης, η οποία θα είναι υποχρεωτική για το σύνολο της σχολικής κοινότητας.
Πρόκειται για μια πρωτόγνωρη εμπειρία, που φέτος για πρώτη φορά λαμβάνει διαστάσεις υποχρεωτικότητας και παύει να αποτελεί ένα «πείραμα» όπως τον περασμένο Μάρτιο.
Η ύλη θα προχωράει κανονικά μέσω της ψηφιακής τάξης και οι μαθητές θα πρέπει να συμπεριφέρονται όπως ακριβώς και στη φυσική τάξη, καθώς ο καθηγητής καταγράφει απουσίες, ενώ έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει και σε «ψηφιακή» αποβολή.
Δεν είναι μόνο οι μαθητές που ελέγχονται, αλλά και οι ίδιοι οι καθηγητές, οι οποίοι θα ενημερώνουν την πλατφόρμα myschool για την πορεία της διδασκαλίας τους και την κάλυψη της ύλης.
Τα προβλήματα που αντιμετώπισαν την περασμένη άνοιξη όσοι πειραματικά συμμετείχαν στην τηλεκπαίδευση πολύ πιθανόν να τα δει το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας φέτος, με τις πάγιες ελλείψεις σε ψηφιακό εξοπλισμό και την αδυναμία γρήγορης σύνδεσης να αποτελούν τα μεγαλύτερα «αγκάθια» για τη λειτουργία της τηλεκπαίδευσης.
Ωρες αιχμής
Πλέον, το κάθε σπίτι θα χρειάζεται πληθώρα ηλεκτρονικών συσκευών, καθώς, εκτός από την τηλεκπαίδευση, θα υπάρχει και η τηλεργασία και είναι άγνωστο αν μπορούν να επιτευχθούν, ειδικά στις «ώρες αιχμής», υψηλές ταχύτητες.
Το υπουργείο Παιδείας έχει επιχειρήσει να δώσει αρκετές εναλλακτικές (σ.σ.: όπως για παράδειγμα σύνδεση στην ψηφιακή τάξη ακόμα και μέσω σταθερού τηλεφώνου), μένει να φανεί στην πορεία όμως πόσο αποδοτικές θα είναι αυτές.
Στον αντίποδα, τα Δημοτικά και τα Νηπιαγωγεία, όπως και οι Παιδικοί Σταθμοί, θα συνεχίσουν κανονικά τη λειτουργία τους. Οι μαθητές θα «κρατήσουν» την καθημερινότητά τους κατά τη διάρκεια του lockdown, ενώ, αντίθετα, οποιαδήποτε δραστηριότητα απογευματινή γι’ αυτούς αναστέλλεται, καθώς σε φροντιστήρια, κέντρα ξένων γλωσσών και μελέτης αναστέλλεται η λειτουργία τους.
Τα επιδημιολογικά δεδομένα, η διαφορετική συμπεριφορά μεταξύ μικρών μαθητών και μεγαλύτερων αλλά και η ανταπόκρισή τους στην τηλεκπαίδευση φαίνεται ότι έκριναν το τελικό αποτέλεσμα της εισήγησης των ειδικών.
Πάντως, η κυβέρνηση έχει κατά καιρούς τοποθετηθεί υπέρ της διατήρησης των ανοιχτών σχολείων, υπογραμμίζοντας ότι καμία μορφή τηλεκπαίδευσης δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη διά ζώσης μάθηση, σημειώνοντας παράλληλα ότι λαμβάνει υπ’ όψιν και τους ψυχολογικούς παράγοντες που προκύπτουν από τη μακρά απουσία του μαθητή από το σχολικό περιβάλλον.
Γι’ αυτόν τον λόγο, άλλωστε, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης διαβεβαίωσε ότι τα σχολεία θα είναι τα πρώτα που θα ξανανοίξουν μόλις περιοριστεί η πανδημία.
Βεβαιώσεις για τις μετακινήσεις από και προς το σχολείο
Για να μετακινούμαστε, προς ορισμένους προορισμούς και για ορισμένους λόγους, θα πρέπει ν’ αποστέλλουμε SMS στο γνωστό μας 13033, όπως κάναμε την περασμένη άνοιξη. Αυτό που άλλαξε, είναι πως έχει προστεθεί κωδικός για το σχολείο.
Ωστόσο, για τις μετακινήσεις που αφορούν το σχολείο, χρειάζεται να υπάρχει και συμπληρωμένο έντυπο, το οποίο, από την προσεχή Δευτέρα, θα πρέπει να φέρουν μαζί τους οι μαθητές ή οι γονείς – εάν συνοδεύουν το παιδιά.
Ερωτήσεις και απαντήσεις
Ο «Ε.Τ.» θέτει και απαντάει σε ερωτήματα που αφορούν τη χρήση των ψηφιακών μέσων που προσφέρονται για την τηλεκπαίδευση, τις εναλλακτικές, τις διεξόδους και τις πιθανές λύσεις στα προβλήματα που πολύ πιθανόν να προκύψουν στο νέο ψηφιακό περιβάλλον που θα φιλοξενήσει τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
1. Είναι υποχρεωτική η τηλεκπαίδευση σε περίπτωση αναστολής μιας σχολικής μονάδας;
Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι υποχρεωτική τόσο για τους εκπαιδευτικούς όσο και για τους μαθητές. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας έχει προχωρήσει στη θέσπιση του απαραίτητου νομικού πλαισίου που ορίζει ότι η διαδικασία της μάθησης συνεχίζεται απρόσκοπτα σε περίπτωση που διακοπεί για λόγους ανωτέρας βίας η φυσική παρουσία στην τάξη. Τον περασμένο Σεπτέμβρη, το υπουργείο Παιδείας πέρασε με νόμο που ψηφίστηκε στη Βουλή την υποχρεωτική εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης σε περιπτώσεις μερικής ή ολικής αναστολής λειτουργίας του σχολείου. Ειδικότερα, η τηλεκπαίδευση αφορά κυρίως τη σύγχρονη εξ αποστάσεως διδασκαλία, δηλαδή τη ζωντανή μετάδοση μαθήματος με τη συμμετοχή των μαθητών. Παράλληλα, στη διάθεση των μαθητών θα βρίσκονται και ψηφιακά εργαλεία για ασύγχρονη εκπαίδευση. Σημειώνεται ότι κατά τη διάρκεια της περσινής σχολικής χρονιάς, η τηλεκπαίδευση ήταν προαιρετική για τις σχολικές μονάδες.
2. Οι μαθητές που δεν συμμετέχουν στην τηλεκπαίδευση θα πάρουν απουσία;
Με τη θέσπιση της υποχρεωτικότητας της τηλεκπαίδευσης, η φυσική τάξη μεταφέρεται σε ψηφιακό περιβάλλον και ισχύουν οι ίδιοι κανόνες που ισχύουν και στο σχολείο. Οι μαθητές είναι υποχρεωμένοι να συμμετέχουν στη διδασκαλία των μαθημάτων. Με την είσοδό τους στην ψηφιακή τάξη, ο καθηγητής ελέγχει αν όλοι οι μαθητές έχουν συνδεθεί στο σύστημα, καταγράφει όσους απουσιάζουν και στη συνέχεια ενημερώνει το σύστημα myschool. Ο μαθητής λαμβάνει απουσία εφόσον δεν βρίσκεται μέσα στην ψηφιακή τάξη.
Οπως στην τάξη υπάρχει το παρουσιολόγιο, έχει δημιουργηθεί αντίστοιχο ψηφιακό περιβάλλον, στο οποίο ο εκπαιδευτικός καταγράφει καθημερινά τις παρουσίες και τις απουσίες σε ειδικό Ηλεκτρονικό Δελτίο Φοίτησης.
3. Ποια είναι η διαδικασία συγκρότησης ενός τμήματος;
Ο διευθυντής της κάθε σχολικής μονάδας διαμορφώνει το καθημερινό ωρολόγιο πρόγραμμα για τη διδασκαλία των μαθημάτων, το οποίο διαμορφώνεται σε συνεργασία με τους συντονιστές εκπαιδευτικού έργου και το κοινοποιεί στην οικεία Διεύθυνση Εκπαίδευσης. Για το πρόγραμμα ενημερώνονται οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές ώστε να συνδεθούν με την ψηφιακή πλατφόρμα, η οποία θα φιλοξενήσει τη διδακτική διαδικασία.
4. Ποια είναι η διαδικασία για την παρακολούθηση μιας ψηφιακής τάξης;
Οι εκπαιδευτικοί εγγράφονται στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο, στο οποίο γίνεται ταυτοποίηση των στοιχείων τους και μέσα από αυτό μπορούν να δημιουργήσουν τη δική τους ψηφιακή τάξη. Δημιουργείται ένα link το οποίο αποστέλλεται στα μέιλ των μαθητών. Ειδικότερα, με την εγγραφή του μαθητή στο σχολείο, δίνεται ένα μέιλ, στο οποίο το σχολείο θα στέλνει ενημερώσεις. Στο ίδιο μέιλ θα αποστέλλεται από τον καθηγητή το link στους μαθητές.
Ο μαθητής δεν είναι απαραίτητο να έχει λογαριασμό στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο για να εισαχθεί στην ψηφιακή τάξη. Λαμβάνει το link από τον καθηγητή, κάνει κλικ σε αυτό και εισέρχεται στην ψηφιακή τάξη. Αν του ζητηθεί να κατεβάσει την εφαρμογή Webex για να συνεχίσει τη διαδικασία, μπορεί να το κάνει απευθείας, καθώς θα διαρκέσει λίγα λεπτά.
Ο καθηγητής έχει τον απόλυτο έλεγχο της ψηφιακής τάξης. Προσκαλεί τους μαθητές της τάξης του και στην περίπτωση που το link διαρρεύσει και σε άλλους «εξωσχολικούς», ο εκπαιδευτικός έχει τη δυνατότητα «ψηφιακής αποβολής» από το μάθημά του. Η πλατφόρμα διαθέτει επιλογή που ο μαθητής μπορεί να «σηκώσει το χέρι του» για να κάνει κάποια ερώτηση, ενώ ο καθηγητής μπορεί να κλείσει τον ήχο στους μαθητές στην περίπτωση που ακούγεται θόρυβος.
Η διάρκεια του ψηφιακού μαθήματος είναι από 30 έως 45 λεπτά.
5. Ποιες άλλες πλατφόρμες είναι διαθέσιμες για το μαθητή;
Εκτός από τη σύγχρονη εκπαίδευση, υπάρχει και η ασύγχρονη, που υποστηρίζεται από τις ψηφιακές δομές: α) τα Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία (Ε-Books), β) το Ψηφιακό Εκπαιδευτικό Υλικό (Φωτόδεντρο) και τα Ψηφιακά Διδακτικά Σενάρια (πλατφόρμα «Αίσωπος»), οι οποίες είναι ήδη οργανωμένες ανά βαθμίδα (Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο, ΕΠΑΛ), μάθημα και ενότητες και μπορούν να χρησιμοποιηθούν από μαθητές και εκπαιδευτικούς.
Οι εκπαιδευτικοί μπορούν επίσης να δημιουργήσουν ψηφιακές τάξεις (π.χ. e-class ή e-me) για την ασύγχρονη ανταλλαγή εκπαιδευτικού υλικού, ασκήσεων και οδηγιών προγράμματος διδασκαλίας. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να έχουν όλοι οι μαθητές και εκπαιδευτικοί κωδικούς Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου.
Για την εγγραφή, ο μαθητής θα συμπληρώσει τα στοιχεία του γονέα του, το μέιλ και το κινητό του (του γονέα), στα οποία θα λάβει και το σχετικό link αν ξεχάσει τον κωδικό του για να τον επανακτήσει.
Με την εγγραφή ο μαθητής λαμβάνει όνομα χρήση και κωδικό πρόσβασης, ώστε να μπορεί να επωφεληθεί απ’ όλα τα ψηφιακά μέσα για την ασύγχρονη εκπαίδευση.
Για τους μαθητές της Γ’ Λυκείου υπάρχει διαθέσιμη η ιστοσελίδα Study4Exams που διαθέτει ψηφιακά εκπαιδευτικά βοηθήματα για την προετοιμασία των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων.
6. Η ύλη που καλύπτεται στην τηλεκπαίδευση κρίνεται ως διδαχθείσα;
Η διδασκαλία του μαθήματος συνεχίζεται μέσα από την οθόνη του υπολογιστή, με τον καθηγητή να καλύπτει την ύλη μέσω της ψηφιακής τάξης. Οπως και στη φυσική τάξη, όσα διδάσκονται στην ψηφιακή κρίνεται ότι έχουν ολοκληρωθεί. Ο εκπαιδευτικός καταγράφει την πορεία της ύλης στο σύστημα myschool και με την επιστροφή στη διδασκαλία με φυσική παρουσία, η διδασκαλία της ύλης συνεχίζεται από εκεί που σταμάτησε στην ψηφιακή τάξη. Προβλέπεται, φυσικά, η κάλυψη τυχόν κενών που έχουν προκύψει στους μαθητές.
7. Με ποιους τρόπους συνδέεται ο μαθητής στην ψηφιακή τάξη;
Προβλέπονται τρεις τρόποι για να συνδεθεί κάποιος μαθητής στην ψηφιακή τάξη. Πρώτον, με τη χρήση του Wi-Fi του σπιτιού του. Αν δημιουργούνται προβλήματα λόγω αργής σύνδεσης, ο μαθητής μπορεί να χρησιμοποιήσει δεδομένα κινητού 4G, τα οποία ειδικά για τη σύνδεσή του στην πλατφόρμα Webex παρέχονται δωρεάν, χωρίς επιπλέον επιβάρυνση. Ολοι οι πάροχοι κινητής τηλεφωνίας έχουν έρθει σε συμφωνία ώστε να παρέχουν δωρεάν δεδομένα για τη σύνδεση με την ψηφιακή τάξη. Τέλος, αν ούτε με αυτόν τον τρόπο ο μαθητής μπορεί να συνδεθεί, δίνεται η δυνατότητα τηλεφωνικής επικοινωνίας μέσω του σταθερού τηλεφώνου. Ο μαθητής δεν θα έχει εικόνα, όμως θα μπορεί να ακούσει τη διδασκαλία του εκπαιδευτικού και να παρέμβει ή να κάνει ερώτηση.
8. Τι προβλέπεται για τους μαθητές που αντιμετωπίζουν προβλήματα με τη σύνδεσή τους στο ψηφιακό περιβάλλον;
Ο διευθυντής του σχολείου, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, θα πρέπει να ενημερώσει τους γονείς και τους μαθητές για τη διαδικασία της τηλεκπαίδευσης και να ενημερωθούν και οι ίδιοι για τον εξοπλισμό που διαθέτει ο κάθε μαθητής για να συμμετάσχει στην ψηφιακή τάξη. Οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να ενημερώσουν το μαθητή για τις διαθέσιμες δυνατότητες που έχει (σ.σ.: όπως αναγράφονται στην παραπάνω απάντηση) για να συνδεθεί στο ψηφιακό μάθημα, κι εφόσον αυτό δεν είναι δυνατόν να αναζητηθούν λύσεις μεταξύ του μαθητή και του σχολείου ώστε να εξασφαλιστεί η συμμετοχή του στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
9. Τι γίνεται στην περίπτωση που κάποιος μαθητής δεν διαθέτει υπολογιστή στο σπίτι του;
Με την επέκταση της τηλεργασίας έχει προκύψει το πρόβλημα σε πολλά ελληνικά νοικοκυριά της αυξημένης ανάγκης για χρήση υπολογιστή. Στην περίπτωση που οι γονείς χρειάζονται τον υπολογιστή για την εργασία τους, αναζητείται λύση για τους μαθητές, οι οποίοι -τουλάχιστον για τις επόμενες τρεις εβδομάδες- καλούνται να διδάσκονται αποκλειστικά μέσω μιας οθόνης. Η πρόσβαση στην πλατφόρμα Webex γίνεται μέσω υπολογιστή, tablet, ακόμα και κινητού, ώστε να διευκολυνθούν οι μαθητές.
Επίσης, τους τελευταίους μήνες η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας έχει προνοήσει, μέσω δωρεών, να παρέχει σε σχολεία ψηφιακό εξοπλισμό, ο οποίος θα μοιραστεί σε μαθητές που δεν διαθέτουν κάποιο μέσο ώστε να συνδεθούν με την ψηφιακή τάξη, και μετά το τέλος της τηλεκπαίδευσης ο εξοπλισμός αυτός θα επιστρέψει στο σχολείο.
Ειδικότερα, από την προηγούμενη σχολική χρονιά έχουν διανεμηθεί 21.000 συσκευές, ενώ την επόμενη εβδομάδα αναμένονται ακόμα 2.300. Μέχρι τον Δεκέμβριο έχει προβλεφθεί να διανεμηθούν επιπλέον 50.000 ηλεκτρονικές συσκευές σε σχολεία.
10. Είναι επαρκώς στελεχωμένα τα σχολεία ώστε να μην υπάρχουν κενά από εκπαιδευτικούς στην τηλεκπαίδευση;
Ολοι οι μόνιμοι και αναπληρωτές εκπαιδευτικοί συμμετέχουν στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση δημιουργώντας τις δικές τους τάξεις. Φέτος έχουν προσληφθεί πάνω από 32.000 εκπαιδευτικοί σε όλες τις βαθμίδες, ενώ έγιναν και προσλήψεις αναπληρωτών με ολιγόμηνες συμβάσεις με στόχο να υποστηρίξουν το έργο της τηλεκπαίδευσης, όπου χρειαστεί.
Ειδικότερα, μέχρι την ερχόμενη Τρίτη θα έχουν αναλάβει υπηρεσία επιπλέον 520 εκπαιδευτικοί στη Δευτεροβάθμια με στόχο να στελεχώσουν την εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
11. Ποιες εκπαιδευτικές μονάδες παραμένουν ανοιχτές και ποιες κλειστές;
Παιδικοί σταθμοί, Νηπιαγωγεία, Δημοτικά και τα Ειδικά Σχολεία όλων των βαθμίδων παραμένουν ανοιχτά και λειτουργούν υπό αυστηρά μέτρα, όπως η υποχρεωτική εφαρμογή μάσκας, καθ’ όλη τη διάρκεια του μαθήματος. Συνεχίζονται οι εγγραφές στα ολοήμερα για όποιον γονέα επιθυμεί να παραμένει το παιδί του στο σχολείο μέχρι τις 4 το απόγευμα.
12. Τι γίνεται με τα φροντιστήρια;
Αναστέλλεται η λειτουργία φροντιστηρίων, κέντρων μελέτης, κέντρων ξένων γλωσσών, τα οποία δύνανται να επιλέξουν κι αυτά τη δυνατότητα της τηλεκπαίδευσης. Επίσης, πανεπιστήμια, κολέγια, ΙΕΚ, το μεταλυκειακό έτος Τάξης Μαθητείας των ΕΠΑΛ, τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας και τα Κέντρα Διά Βίου Μάθησης αναστέλλουν τη φυσική παρουσία και λειτουργούν μέσω τηλεκπαίδευσης.
13. Τι θα γίνει με τα κυλικεία στις ανοιχτές σχολικές μονάδες;
Ανοιχτά θα παραμείνουν τα κυλικεία στις σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας που συνεχίζουν τη λειτουργία τους κατά τη διάρκεια του lockdown. Οι μαθητές θα μπορούν να προμηθεύονται από τα κυλικεία, εφόσον αυτά τηρούν όλα τα αυστηρά μέτρα ασφαλείας που έχουν οριστεί.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr