Οι εκπαιδευτικοί αναλυτές είχαν χτυπήσει το καμπανάκι του κινδύνου από την πρώτη στιγμή ότι φέτος θα είναι μια δύσκολη χρονιά, καθώς το δίμηνο lockdown διέλυσε κάθε προγραμματισμό των μαθητών. Οι μέτριοι μαθητές σχεδόν εκμηδενίστηκαν, οι κακοί μαθητές πολλαπλασιάστηκαν, ενώ η αύξηση των αριστούχων σε ορισμένα μαθήματα δεν κατάφερε να λειτουργήσει ως ανασταλτικός παράγοντας της καθίζησης που υπέστησαν οι φετινές βάσεις.
Εφταιγε μόνο η επέλαση της πανδημίας που ανέτρεψε την εκπαιδευτική διαδικασία και το πρόγραμμα των υποψηφίων ή η πορεία των βάσεων τα τελευταία χρόνια μάς οδηγεί πλέον σε ασφαλή συμπεράσματα για άμεση αλλαγή των κανόνων του συστήματος εισαγωγής;
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας έχει υποστηρίξει τη θέσπιση της βάσης του 10 από την πρώτη στιγμή, όμως λόγω της πανδημίας δεν προχώρησε στην επιβολή της φέτος. Μια τέτοια κίνηση θα εξάλειφε τα παραπάνω φαινόμενα, θα άφηνε βέβαια εκτός δεκάδες χιλιάδες υποψηφίους, δεδομένου ότι στο 40% των σχολών φέτος η βάση εισαγωγής ήταν κάτω από 10.000 μόρια.
Ο εκπαιδευτικός αναλυτής Γιώργος Χατζητέγας εξηγεί στον «Ε.Τ.» τα τρία βασικά αίτια που οι βάσεις φέτος οδηγήθηκαν σε κάθετη πτώση:
- Πανδημία:
Η εκπαιδευτική διαδικασία από την άνοιξη και μετά αποδιοργανώθηκε. «Δημιουργήθηκε ένα χάσμα μεταξύ των μαθητών. Οι καλοί μαθητές έγιναν καλύτεροι και οι μέτριοι χειρότεροι», αναφέρει ο κ. Χατζητέγας και συνεχίζει: «Τα αποτελέσματα των βάσεων έχουν ισχυρό το αποτύπωμα της φετινής συγκυρίας». Η πτώση των βάσεων -σε μερικές περιπτώσεις με θεαματική βουτιά, όπως στις Ιατρικές- είχε προβλεφθεί από την ανακοίνωση των βαθμολογιών. Τα θέματα αντίστοιχης δυσκολίας με πέρσι στην πλειονότητά τους δυσκόλεψαν τους υποψηφίους, οι οποίοι ανταποκρίθηκαν με πολύ χαμηλές βαθμολογίες. Εκπαιδευτικοί και γονείς έκαναν λόγο για μια δύσκολη χρονιά για τους μαθητές που έπρεπε σε δύο μήνες να εκπαιδευτούν στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση και για πρώτη φορά να συγκεντρωθούν στη μελέτη και στην επανάληψη χωρίς την άμεση επαφή με τον καθηγητή.
- Χαμηλός ανταγωνισμός:
Η πανδημία ναι μεν ενέτεινε το πρόβλημα, αυτό όμως υπήρχε ήδη. Οπως εξηγεί ο κ. Χατζητέγας, ο αυξημένος αριθμός εισακτέων τα τελευταία χρόνια αλλά και το πολλαπλό σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια εξαλείφουν τον ανταγωνισμό. «Αν δεν κανείς τα νούμερα από τα Γενικά Λύκεια, το 90% των υποψηφίων περνάει στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (σ.σ.: από τους 69.000, οι 60.000 πέτυχαν την εισαγωγή τους). Στις σχολές που παρατηρήθηκαν ακραίες χαμηλές επιδόσεις, οι θέσεις ήταν περισσότερες των υποψηφίων», σημειώνει. Αυτό σύμφωνα με τον εκπαιδευτικό αναλυτή μειώνει τον ανταγωνισμό και την προσπάθεια.
Κίνηση τώρα: Νέο κύμα εκδρομέων - «Μπούκωσε» η Αττική Οδός, μεγάλες καθυστερήσεις
Παράλληλα, οι πολλαπλοί τρόποι εισαγωγής στο πανεπιστήμιο δημιουργούν φοιτητές πολλαπλών ταχυτήτων. Οι υποψήφιοι φέτος διαγωνίστηκαν με το νέο σύστημα, το παλιό σύστημα, με το 10%, με πανελλαδικές μέσω ΕΠΑΛ πετυχαίνοντας την ίδια σχολή με διαφορετικές επιδόσεις ο καθένας. «Υπάρχουν στρεβλώσεις, οι οποίες ήρθε η ώρα να εξαλειφθούν», αναφέρει ο κ. Χατζητέγας και συνεχίζει: «Το σύστημα είναι φερέγγυο, όμως ο πολλαπλός διαγωνισμός οδηγεί σε αυτά τα φαινόμενα. Δεν μπορεί να μπαίνει μαθητής με βαθμό 3 στο Μαθηματικό».
- Εθνικό Απολυτήριο:
Μία από τις παθογένειες της Παιδείας που εντοπίζει ο εκπαιδευτικός αναλυτής και που οδηγεί στο χαμηλό επίπεδο της Παιδείας όπως αντικατοπτρίζεται από τις επιδόσεις των υποψηφίων στις Πανελλαδικές είναι η απουσία της επιβράβευσης στο Λύκειο. «Ολοι προάγονται χωρίς καμία αντικειμενική προσμέτρηση. Είναι λογικό όταν συμβαίνει αυτό ο μαθητής να μπαίνει σε μια διαδικασία προετοιμασίας που αφορά μόνο τα τέσσερα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα», σημειώνει ο κ. Χατζητέγας.
«Το απολυτήριο δεν έχει καμία αξία αυτή τη στιγμή και το κυριότερο καμία διαβάθμιση για τους μαθητές του Λυκείου. Οι εξετάσεις στο Λύκειο έχουν περιοριστεί ή πολλές φορές ο πήχης δυσκολίας τους είναι πολύ χαμηλός και αυτό οδηγεί στο φαινόμενο των χαμηλών επιδόσεων των μαθητών και στις πανελλαδικές εξετάσεις», συνεχίζει υποστηρίζοντας την ανάγκη θέσπισης του Εθνικού Απολυτηρίου ώστε να δοθεί κίνητρο στους μαθητές και να αναβαθμιστεί η εκπαίδευση στο Λύκειο.
Τα τμήματα που πήραν τα «πάνω τους»
Σχολή | Μόρια 2020 | Μόρια 2019 | Διαφορά |
Ιταλική Γλώσσα και Φιλολογία (ΑΠΘ) | 6.340 | 4.016 | 2.324 |
Ισπανική Γλώσσα και Φιλολογία (ΕΚΠΑ) | 8.945 | 6.817 | 2.128 |
Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας (Παν. Πελοποννήσου-Εδρα Τρίπολη) | 7.675 | 5.826 | 1.849 |
Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής (ΠΑΔΑ) | 9.910 | 8.092 | 1.818 |
Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής (Διεθνές Πανεπιστήμιο-Εδρα Σέρρες) | 6.850 | 5.111 | 1.739 |
Τα τμήματα που πήραν «την κάτω βόλτα»
Σχολή | Μόρια 2020 | Μόρια 2019 | Διαφορά |
Περιβάλλοντος (Παν. Ιονίου-Εδρα Ζάκυνθος) | 900 | 6.738 | -5.838 |
Δασολογίας και Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος (Γεωπονικό Αθήνας-Εδρα Καρπενήσι) | 625 | 6.417 | -5.792 |
Επιστήμης Φυτικής Παραγωγής (Παν. Πατρών-Μεσολόγγι) | 6.817 | 10.891 | -4.074 |
Επιστήμη Βιοσυστημάτων και Γεωργικής Μηχανικής (Παν. Πατρών-Εδρα Μεσολόγγι) | 875 | 6.271 | -5.396 |
Ζωικής Παραγωγής, Αλιείας και Υδατοκαλλιεργειών (Παν. Πατρών-Εδρα Μεσολόγγι) | 1.025 | 6.241 | -5.216 |
Οι 10 δημοφιλείς σχολές
Σχολή | Μόρια 2020 | Μόρια 2019 | Διαφορά |
Ιατρική (ΕΚΠΑ) | 18.250 | 18.724 | -474 |
Νομική (ΕΚΠΑ) | 18.050 | 18.013 | 37 |
Ιατρική (ΑΠΘ) | 18.075 | 18.585 | -510 |
Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών (ΕΜΠ) | 17.975 | 18.314 | -339 |
Ψυχολογίας (ΕΚΠΑ) | 17.875 | 17.608 | 267 |
Αρχιτεκτόνων (ΕΜΠ) | 19.165 | 19.050 | 115 |
Ψυχολογία (ΑΠΘ) | 17.725 | 17.529 | 196 |
Νομική (ΑΠΘ) | 17.825 | 17.824 | 1 |
Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών (ΠΑΠΕΙ) | 18.145 | 18.163 | -18 |
Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας (ΟΠΑ) | 17.900 | 17.959 | -59 |
Διαβάστε επίσης:
Βάσεις 2020: Ιστορικά χαμηλά για Ιατρικές, βουτιά στις Πολυτεχνικές – Όλα τα στοιχεία ανά επιστημονικό πεδίο
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr