Μάλιστα, από αυτούς οι 21 εργαζόμενοι ήταν και ο λόγος για να «σηκωθεί» χειρόφρενο και στους δρόμους της Αθήνας να υπάρξει κυκλοφοριακό κομφούζιο. Λεωφορεία και τρόλεϊ ανέλαβαν να μετριάσουν το αλαλούμ, ωστόσο όχι με ιδιαίτερη επιτυχία, καθώς οι πολίτες παρέμειναν για αρκετή ώρα σε στάσεις περιμένοντας την επόμενη και πολλές φορές τη μεθεπόμενη γραμμή, δεδομένου ότι δεν υπήρχε χώρος να σταθούν ούτε δίπλα στους οδηγούς.
Αποτέλεσμα όλων των παραπάνω ήταν η άμεση παρέμβαση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, ο οποίος έγραψε στο λογαριασμό του στο twitter χαρακτηριστικά πως «η κυβέρνηση δεν εκβιάζεται». Προανήγγειλε μάλιστα ότι σύντομα θα υπάρξει νομοθετική ρύθμιση για προσωπικό ασφαλείας και ζήτησε συγγνώμη για την ταλαιπωρία των πολιτών. Η νoμοθετική ρύθμιση αναμένεται να διασφαλίζει την εύρυθμη μετακίνηση των πολιτών σύμφωνα με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο Στέλιο Πέτσα. Oπως είπε, εκατομμύρια συμπολίτες στην πρωτεύουσα ταλαιπωρήθηκαν εξαιτίας μιας στάσης εργασίας στο μετρό, τονίζοντας πως «ο πρωθυπουργός και η κυβέρνηση ζητούν συγγνώμη για την ταλαιπωρία των Αθηναίων». Παράλληλα, σημείωσε ότι σε όλη την Ευρώπη, όπως και στον ΟΣΕ και σε άλλα μέσα σταθερής τροχιάς, υφίσταται ήδη πρόβλεψη για προσωπικό ασφαλείας στις περιπτώσεις απεργιών ή στάσεων εργασίας.
Στο ίδιο μήκος κύματος και η αντίδραση του υπουργού Μεταφορών Κώστα Καραμανλή, που όπως χαρακτηριστικά είπε η κυβέρνηση δεν θα ανεχτεί 21 άτομα, που βρίσκονταν σε διοικητικές θέσεις και υπάρχει ανάγκη να επανατοποθετηθούν σε λειτουργικές, να κρατάνε σε ομηρία 1,5 εκατομμύριο πολίτες. «Η κυβέρνηση δεν θα ανεχτεί “νταβατζηλίκια” και εκβιασμούς. Δεν γίνεται να μας ειδοποιούν χθες στις 6 το απόγευμα ότι θα κάνουν στάση εργασίας όταν η κυβέρνηση έχει δείξει ευαισθησία στα μισθολογικά τους και ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ τους κρατούσε σε ομηρία», σημείωσε ο κ. Καραμανλής.
Παρά το γεγονός πως έχουν γίνει ενέργειες προκειμένου να μειωθούν οι ουρές στα εκδοτήρια, το πρόβλημα παραμένει, ιδιαίτερα σε κομβικούς σταθμούς. Το υπουργείο Μεταφορών είχε αποφασίσει εντός της βδομάδας να ανοίξει κάποια εκδοτήρια που ήταν κλειστά εδώ και περίπου δύο χρόνια, προκειμένου μερίδα επιβατών, κυρίως όσοι δεν είναι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία, να απευθύνεται στους εκδότες. Ετσι, 21 εργαζόμενοι θα μετακινούνταν από θέσεις γραφείου και θα επανέρχονταν στις αρχικές τους. Ωστόσο, το Σωματείο Εργαζομένων Λειτουργίας Μετρό Αθηνών (ΣΕΛΜΑ) ανακοίνωσε τη Δευτέρα το απόγευμα την αντίδρασή του και τη στάση εργασίας, η οποία είχε πάρει θεωρητικά το πράσινο φως όλων των μελών του σωματείου.
Βέβαια, κάτι τέτοιο δεν προκύπτει αφού οι εργαζόμενοι που απήργησαν ήταν συνολικά 25. Στο ΣΕΛΜΑ ανήκουν 830 άτομα και από αυτούς οι 461 δούλεψαν κανονικά, οι 99 είχαν άλλη βάρδια (όχι πρωινή) και οι 270 βρίσκονταν εκτός, με δικαιολογημένες απουσίες (ρεπό, άδεια κ.τ.λ.). Οι εργαζόμενοι της ΣΤΑΣΥ εν τω συνόλω είναι 2.431.
Πηγές του υπουργείου Μεταφορών τονίζουν πως τα εκδοτήρια που πρόκειται να ανοίξουν είναι σε: Ευαγγελισμό, Πανεπιστήμιο, Μέγαρο Μουσικής, Πανόρμου και Βικτώρια. Αυτή τη στιγμή, εκδοτήρια λειτουργούν σε 5 από τους 24 σταθμούς στον ΗΣΑΠ, σε 8 από τους 20 στη γραμμή 2 Μετρό, 5 από τους 18 στη γραμμή 3 Μετρό και 3 στη γραμμή του ΤΡΑΜ.
Οπως χαρακτηριστικά σημείωσε ο υφυπουργός Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης χθες στη Βουλή, «επί 5 ώρες ταλαιπωρήθηκαν 1.500.000 συμπολίτες μας που χρησιμοποιούν το μετρό στην Αθήνα, επειδή μία μειοψηφία συνδικαλιστών αποφάσισε να κάνει στάση εργασίας. Ο λόγος; Επειδή αποφασίσαμε να επανατοποθετήσουμε 21 πρώην εκδότες και λοιπούς διοικητικούς πίσω στα εκδοτήρια των σταθμών για να εξυπηρετείται το επιβατικό κοινό. Σήμερα λειτουργούν εκδοτήρια μόλις σε 21 από τους 62 σταθμούς της ΣΤΑΣΥ. Σταθμοί όπως Ευαγγελισμός, Πανεπιστήμιο, Μέγαρο Μουσικής είναι κλειστοί, ενώ άλλοι όπως Σύνταγμα υπολειτουργούν. Εχουμε υποχρέωση απέναντι στο επιβατικό κοινό να προχωρήσουμε στις κινήσεις που απαιτούνται, προκειμένου να βελτιωθεί η ποιότητα παρεχόμενων υπηρεσιών στις αστικές συγκοινωνίες. Ακόμα και αν χρειαστεί να ταράξουμε το βόλεμα κάποιων. Ξέρετε πόσοι συμμετείχαν στη σημερινή στάση εργασίας; Σύμφωνα με τα τελικά στοιχεία, μόλις 25 από τα 486 άτομα της βάρδιας του συγκεκριμένου σωματείου εργαζομένων, δηλαδή το 5%! Ή ακόμα χειρότερα, μόλις 25 άτομα από τα 1.177 συνολικά της βάρδιας, δηλαδή το 2% των εργαζομένων! Και το λέω με παράπονο αυτό, καθώς ο υπουργός κ. Καραμανλής και εγώ εργαστήκαμε ώστε να εγκριθεί και να τεθεί σε εφαρμογή η συλλογική σύμβαση εργασίας των εργαζομένων στον ΟΟΣΑ, όταν η προηγούμενη κατά τα άλλα αριστερή κυβέρνηση ενέπαιζε τους εργαζόμενους επί χρόνια».
Νέες πρωτοβουλίες για τις συγκοινωνίες
Στα σχέδια του ΥΠΟΜΕ είναι το επόμενο εξάμηνο να υιοθετηθούν νέες πρωτοβουλίες για τις αστικές συγκοινωνίες. Ανάμεσα σε αυτές, η πρωτοβουλία για τη δυνατότητα πληρωμής του κομίστρου των αστικών συγκοινωνιών με τη χρεωστική ή πιστωτική κάρτα. Δυνατότητα ανανέωσης και πληρωμής του κομίστρου μέσα από την ιστοσελίδα του ΟΑΣΑ και από κινητά που διαθέτουν τεχνολογία NFC. Παράλληλα, θα ξεκινήσει άμεσα καμπάνια για τη μείωση της χρήσης του χάρτινου εισιτηρίου, την ενημέρωση του κοινού για τη δυνατότητα επαναφόρτισης, στοχεύοντας να μειώσουμε τα έξοδα του ΟΑΣΑ από την προμήθεια χαρτιού που φτάνει τα 5 εκατομμύρια ευρώ ετησίως.
Τι έχει γίνει μέχρι σήμερα στο μετρό
Από την 1η Νοεμβρίου στη γραμμή 2 του μετρό προστέθηκαν και κατά τις απογευματινές ώρες αιχμής 2 επιπλέον συρμοί – οι οποίοι ήδη λειτουργούσαν από τον Σεπτέμβριο τις πρωινές ώρες. Η νέα ηγεσία του ΥΠΟΜΕ παρέλαβε αρκετές καυτές πατάτες, καθώς τόσο η ΣΤΑΣΥ, όσο και ο ΟΑΣΑ έχουν σηκώσει χειρόφρενο σε πολλά οχήματα και τρένα, με τις ελλείψεις σε ανταλλακτικά να είναι σημαντικές.
Σύμφωνα με πηγές, στόχος του υπουργείου Μεταφορών είναι να αγοραστούν τα υλικά που χρειάζονται, να γίνουν οι σχετικές επισκευές και οι πολίτες να σταματήσουν να περιμένουν στωικά σε στάσεις και αποβάθρες. Σήμερα, κατά τις ώρες αιχμής ένας επιβάτης στη γραμμή 1 θα περιμένει περίπου 6 λεπτά, στη γραμμή 2 ο Μ.Ο. αναμονής είναι 4,15 λεπτά και στη γραμμή 3 τα 4,5 λεπτά. Στο τραμ, κατά Μ.Ο. ένας πολίτης αναμένει στη στάση περίπου 7,5 λεπτά.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου