Τα σχολεία άνοιξαν χθες για το προσωπικό τους, ώστε να οργανωθουν πριν από την επίσημη έναρξη των μαθημάτων τους την ερχόμενη εβδομάδα. Σήμερα, οι διευθύνσεις εκπαίδευσης θα καταγράψουν τα κενά που υπάρχουν σε όλα τα σχολεία της χώρας, ώστε να προχωρήσουν άμεσα στις εισηγήσεις τους για την τοποθέτηση δασκάλων και καθηγητών. Οι εκπαιδευτικοί θα έχουν κάποιες μέρες στη διάθεσή τους ώστε να απευθυνθούν στις διευθύνσεις εκπαίδευσης και στις περιφερειακές διευθύνσεις για την τοποθέτησή τους στα σχολεία πριν από την 11η Σεπτεμβρίου.
Στα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά σχολεία εντοπίζονται κάθε χρόνο οι περισσότερες ελλείψεις, οπότε και φέτος, όπως εκτιμάει ο αιρετός εκπρόσωπος των εκπαιδευτικών στα κεντρικά υπηρεσιακα συμβούλια της πρωτοβάθμια εκπαίδευσης, Βασίλης Παληγιάννης, τα κενά θα είναι πάνω από 13.000. Πέρυσι είχαν προσληφθεί συνολικά 22.000 αναπληρωτές στα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά σχολεία στη διάρκεια όλης της χρονιάς για να καλυφθούν οι ελλείψεις που προέκυπταν στις σχολικές τάξεις. Πάντως, ο αριθμός των προσλήψεων στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση της χώρας, παρά την υπογεννητικότητα και τη μείωση στον αριθμό των μαθητών που καταγράφουν οι εκπαιδευτικές έρευνες, τα τελευταία χρόνια βαίνει αυξανόμενος. Τρία χρόνια νωρίτερα, όπως δείχνουν τα σχετικά στοιχεία, προσελήφθησαν συνολικά 14.000 αναπληρωτές δάσκαλοι για τα σχολεία της χώρας, πριν απο δύο χρόνια 16.000 άτομα και τελικά πέρυσι 22.000 άτομα.
Από την άλλη πλευρά, στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και φέτος αναμένεται να καταγραφούν αυξημένες ανάγκες και κενά σε μαθηματικούς, φιλόλογους, φυσικούς, βιολόγους. Ειδικά στην ειδική αγωγή όπου αναμένονται και οι 4.500 μόνιμες προσλήψεις με τη διαδικασία του ΑΣΕΠ, η χρονιά θα ξεκινήσει και φέτος με αναπληρωτές εκπαιδευτικούς καθώς οι διαδικασίες ολοκλήρωσης των μόνιμων διορισμών θα καθυστερήσουν ως το τέλος του χρόνου. Ετσι, θα προσληφθούν τις επόμενες ημέρες αναπληρωτές εκπαιδευτικοί στην ειδική αγωγή. Οπως αναφέρουν πηγές από το υπουργείο Παιδείας, όμως, σε όλες τις περιπτώσεις που οι σχετικοί πίνακες προσλήψεων αναπληρωτών θα συμπίπτουν με εκείνους των επικείμενων μόνιμων προσλήψεων, οι εκπαιδευτικοί που θα έχουν ήδη προσληφθεί ως αναπληρωτές θα μονιμοποιηθούν και θα παραμείνουν στις θέσεις τους.
Κάθε χρόνο πάνω από 100.000 εκπαιδευτικοί υποβάλλουν αίτηση για μία θέση αναπληρωτή, ενώ πέρυσι προσελήφθησαν καθ’ όλη τη σχολική χρονιά 31.300 αναπληρωτές με το πρώτο «κύμα» προσλήψεων του Σεπτέμβρη να φτάνει τις 19.480. Φέτος, ο αριθμός των αιτήσεων ήταν αυξημένος, λόγω της προκήρυξης του ΑΣΕΠ για μόνιμους διορισμούς στην Ειδική Αγωγή και περίπου 40.000 εκπαιδευτικοί και προσωπικό κατέθεσαν τα χαρτιά τους στις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας.
«Αλαλούμ» με τα νέα μέτρα
Πάντως διαδικαστικά προβλήματα αναμένουν εκπαιδευτικοί στα σχολεία της χώρας με τη φετινή συνδιδασκαλία και συνεξέταση της Λογοτεχνίας και της Γλώσσας, ενω για πρώτη φορά θα έχουμε και την 6ωρη εβδομαδιαία διδασκαλία συγκεκριμένων μαθημάτων ανά κατεύθυνση στην Γ’ τάξη Λυκείου, σύμφωνα με το νέο εξεταστικό σύστημα του Κ. Γαβρόγλου. Ωστόσο, η βαθμολογική συμμετοχή της Λογοτεχνίας για την εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση έχει περιοριστεί αρκετά με αποφάσεις της νυν ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας, ώστε να αποφορτιστεί η διαδικασία στα σχολεία.
Εκπαιδευτικοί αναμένουν να δημιουργηθούν τελικά αρκετά ολιγομελή τμήματα ανά μάθημα διδασκαλίας, ενώ ήδη έχει αποφασιστεί να γίνεται συνδιδασκαλία στα σχολεία στα κοινά μαθήματα διαφορετικών κατευθύνσεων.
Η υφυπουργός Παιδείας είχε χθες συναντήσεις για τα θέματα αυτά με την ΟΛΜΕ, ενώ το Σαββατοκύριακο συνάντησε εκπροσώπους τους Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος.
Για τις προσλήψεις των αναπληρωτών καθηγητών, δήλωσε στους εκπαιδευτικούς ότι θα τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα προσλήψεων που έχει ήδη ανακοινωθεί, ενώ στην παράλληλη στήριξη μαθητών με ειδικές ανάγκες θα πραγματοποιηθούν για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση 6.205 προσλήψεις. Οι προσλήψεις των εκπαιδευτικών θα γίνουν όπως είναι γνωστό με τους παλαιούς πίνακες που είχαν συνταχθεί ( Ν.4589/2019), ενώ θα εξεταστεί από νομική άποψη το τι θα πρέπει να γίνει μετά τη σύνταξη των νέων πινάκων από το ΑΣΕΠ, κάτι που δεν προβλέπεται να συμβεί πριν από τον Νοέμβριο.
Για τα προβλήματα στέγασης των εκπαιδευτικών, από τη Δευτέρα θα πραγματοποιηθούν συναντήσεις με τους δημάρχους των περιοχών όπου παρουσιάζονται προβλήματα στέγης, ώστε να μην έχουμε για μια ακόμη χρονιά άστεγους εκπαιδευτικούς σε νησιά, όπως είχαμε τα προηγούμενα χρόνια.
Δύο νέοι θεσμοί
Δύο νέες θέσεις, ο εκπαιδευτικός εμπιστοσύνης και ο υπεύθυνος κτιρίου, θα υπάρχουν από φέτος στα σχολεία της χώρας. Οπως έγινε γνωστό από την υφυπουργό Παιδείας, ο εκπαιδευτικός εμπιστοσύνης θα είναι εκπαιδευτικός του σχολείου ο οποίος θα μπορεί να καλλιεργεί σχέση εμπιστοσύνης με τους μαθητές, να ανιχνεύει και να συμβάλλει στην επίλυση προβλημάτων τους και είναι πιθανό να έχει λιγότερες ώρες διδασκαλίας στο ωράριό του, ενώ σε ό,τι αφορά τον υπεύθυνο κτιρίου δεν θα είναι εκπαιδευτικός αλλά άλλο πρόσωπο που θα επιλέγεται από τη διοίκησή του.