Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Ολιβιέ Βεράν, μέσω συνέντευξής του, ζήτησε να αρθούν όλοι οι περιορισμοί άμεσα, ειδάλλως η κυβέρνηση θα προχωρήσει σε δραστικά μέτρα, όπως επίταξη.
Νωρίτερα το συνδικάτο εργαζομένων στα διυλιστήρια CGT αποφάσισε τη συνέχιση των απεργιακών κινητοποιήσεων που αναμένεται να εντείνουν τις ελλείψεις. Οι απεργίες στα διυλιστήρια και στις αποθήκες καυσίμων των TotalEnergies και Esso-ExxonMobil στη Γαλλία μετρούν ήδη 14 μέρες και οι απεργοί ζητούν αυξήσεις μισθών της τάξης του 10% εν μέσω του αυξανόμενου πληθωρισμού και των υπερκερδών των πετρελαϊκών εταιριών. Οι εργαζόμενοι που έχουν μπλοκάρει τη λειτουργία των διυλιστηρίων ζητούν εναρμόνιση των μισθών τους με τον πληθωρισμό που κυμαίνεται στο 7% στη χώρα και ένα επιπλέον 3% ως το μερίδιό τους από τα υπερκέρδη που κατέγραψαν οι εταιρίες τον τελευταίο χρόνο.
Λόγω της απεργίας -και των καθυστερήσεων στην παραγωγή και παράδοση καυσίμων που παρατηρούνται- η γαλλική κυβέρνηση κατέφυγε πρόσφατα στην αποδέσμευση στρατηγικών αποθεμάτων καυσίμων και στην αύξηση εισαγωγών προκειμένου να ανεφοδιάσει όσα πρατήρια στέρεψαν. Περισσότερο από το 60% της ικανότητας διύλισης της Γαλλίας έχει τεθεί εκτός λειτουργίας λόγω των απεργιών, οδηγώντας τις τιμές του ντίζελ στα ύψη (10 λεπτά το λίτρο). Σύμφωνα με τη γαλλική κυβέρνηση, ένα στα δέκα πρατήρια καυσίμων σε εθνικό επίπεδο αντιμετωπίζει ελλείψεις, ενώ στον Βορρά ο αριθμός αγγίζει το ένα στα τρία πρατήρια.
Οι οδηγοί περιμένουν στις ουρές ακόμη και δύο ώρες για να καταφέρουν να βάλουν βενζίνη σε όσα πρατήρια διαθέτουν απόθεμα. Η κατάσταση οδηγείται στα άκρα, αφού σύμφωνα με ρεπορτάζ του «Guardian», οδηγός μαχαίρωσε άλλον οδηγό επειδή του πήρε τη θέση στην ουρά. Άλλοι έχουν πανικοβληθεί και γεμίζουν μπιτόνια, ενώ ορισμένες περιοχές της Γαλλίας αναγκάστηκαν να τα απαγορέψουν. «Μην αποθηκεύετε προληπτικά γιατί αυτό χειροτερεύει την κατάσταση», κάλεσε τους πολίτες η υπουργός Ενεργειακής Μετάβασης. Εξαιτίας των ελλείψεων, οχήματα κρίσιμης σημασίας -σχολικά λεωφορεία, φορτηγά τροφοδοσίας κ.ά.- ακινητοποιήθηκαν, ενώ κάποιοι εργαζόμενοι αναγκάστηκαν να επιστρέψουν στην τηλεργασία.
Τα προβλήματα είναι εντονότερα στα βόρεια της χώρας, με τους οδηγούς να περνούν τα σύνορα για να «φουλάρουν» στο γειτονικό Βέλγιο, όπου καταγράφεται αύξηση της ζήτησης 15-20% τις τελευταίες ημέρες.
Για την κυβέρνηση του Εμανουέλ Μακρόν είναι κρίσιμο να έχει εξομαλυνθεί η κατάσταση πριν από το τέλος Οκτωβρίου, οπότε ξεκινούν διακοπές δύο εβδομάδων στα σχολεία όλης της Γαλλίας και οι ανάγκες για μετακινήσεις των πολιτών αναμένεται, όπως κάθε χρόνο, να είναι μεγάλες. Μετά το μίνι Υπουργικό Συμβούλιο το βράδυ της Δευτέρας, το περιβάλλον της πρωθυπουργού, Ελιζαμπέτ Μπορν, κάλεσε όλες τις πλευρές να δώσουν λύση άμεσα, γιατί «η κυβέρνηση δεν μπορεί να αφήσει τη χώρα μπλοκαρισμένη».
Όπως σημειώνει ανταπόκριση της Deutsche Welle από το Παρίσι, εν μέσω αυτής της κατάστασης, η Γαλλίδα πρωθυπουργός επισκέφθηκε την Κυριακή την Αλγερία, πρώην αποικία και πλούσια σε πετρέλαιο χώρα, μαζί με 16 υπουργούς και πολλούς επιχειρηματίες. Επισήμως το ταξίδι είχε στόχο τη «σύσφιγξη των σχέσεων» και όχι θέματα ενέργειας, ωστόσο η χρονική συγκυρία σχολιάστηκε από μερίδα του Τύπου. Εν τω μεταξύ, την Κυριακή 16 Οκτωβρίου, η αντιπολίτευση των Κομμάτων της Αριστεράς οργανώνει μεγάλη πορεία στο Παρίσι, στην οποία αναμένεται να συμμετάσχουν πολλά συνδικάτα.
ΑΡΙΘΜΟΙ
10% αύξηση μισθών ζητούν οι απεργοί
0,10 ευρώ αυξήθηκε ανά λίτρο η τιμή της βενζίνης
60% της δυνατότητας διύλισης έχει τεθεί εκτός λειτουργίας
1 στα 10 πρατήρια καταγράφει ελλείψεις πανεθνικά
1 στα 3 πρατήρια καταγράφει ελλείψεις στο βόρεια της χώρας
Ειδήσεις σήμερα
Πληθωρισμός: Πόσο ροκανίζονται εισοδήματα και συντάξεις μέσα από τρία τυπικά παραδείγματα