Οι σεισμοί είναι οι πιο θανατηφόροι που έχει δει η Τουρκία από τον σεισμό του 1999 στο Ιζμίτ κοντά στην Κωνσταντινούπολη, ο οποίος στοίχισε τη ζωή σε πάνω από 17.000 ανθρώπους, με κόστος πάνω από 6,5 δισ. δολάρια σε ζημιές. Ενώ η πλήρης κλίμακα των ζημιών στις υποδομές και σε ανθρωπιστικό επίπεδο που προκλήθηκαν από τους σεισμούς της 6ης Φεβρουαρίου δεν έχει ακόμη υπολογιστεί, η καταστροφή μπορεί να προκαλέσει σημαντική ζημιά στις πολιτικές προοπτικές του προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του κυβερνώντος κόμματός του εν όψει των επόμενων γενικών εκλογών.
Το ΑΚΡ δεν έχει καλό ιστορικό στην αντιμετώπιση καταστροφών – οι πολίτες επέκριναν ευρέως τη διαχείριση που έκανε στις πυρκαγιές του 2021, που προκάλεσαν μεγάλης κλίμακας ζημιές στα δάση της χώρας. Οι σεισμοί της 6ης Φεβρουαρίου προκάλεσαν, επίσης, εκτεταμένες ζημιές στην προστατευόμενη από την Τουρκία περιοχή της Συρίας, την οποία το ΑΚΡ ελπίζει να χρησιμοποιήσει για την επανεγκατάσταση των 3,6 εκατομμυρίων Σύρων προσφύγων που ζουν στην Τουρκία και οι οποίοι έχουν γίνει στόχος του αυξανόμενου νατιβιστικού συναισθήματος εν όψει των εκλογών του 2023.
Η ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗ πιθανότατα θα εστιάσει την κριτική της στις πολιτικές του ΑΚΡ σε δύο επίπεδα: Πρώτον, ότι οι οικονομικές πολιτικές του θα καταστήσουν οικονομικά πιο δύσκολη την ανοικοδόμηση της χώρας μετά τους σεισμούς και, δεύτερον, ότι δεν θα διαχειριστεί σωστά την προσπάθεια αρωγής. Η Τουρκία θα βιώσει μια σύντομη στιγμή εθνικής ενότητας και διεθνούς αλληλεγγύης στον απόηχο των καταστροφικών σεισμών.
Ωστόσο, η αντιπολίτευση πιθανότατα θα αδράξει την ευκαιρία για να επισημάνει ότι τα αναπτυξιακά οικονομικά προγράμματα του ΑΚΡ, όπως η αύξηση του κατώτατου μισθού και η διατήρηση των επιτοκίων σε χαμηλά επίπεδα, θα επιβαρύνουν την οικονομική δυνατότητα της Τουρκίας να ανοικοδομήσει γρήγορα τις ζημιές ύψους δισεκατομμυρίων δολαρίων. Αυτά τα οικονομικά επιχειρήματα ενδέχεται να ενισχυθούν εάν οι υποσχέσεις διεθνούς βοήθειας δεν ανταποκριθούν στις εκτιμήσεις για τις ζημιές, αφήνοντας την Τουρκία να επωμιστεί μεγαλύτερο μέρος του οικονομικού βάρους της ανοικοδόμησης.
Η αντιπολίτευση μπορεί, επίσης, να επιτεθεί στο κυβερνών κόμμα, εάν προκύψουν στοιχεία ότι κατασκευαστικές εταιρίες που συνδέονται με το ΑΚΡ ήταν υπεύθυνες για ορισμένα από τα κτίρια που κατέρρευσαν στην περιοχή. Επίσης, οι καθυστερήσεις στην άμεση διάσωση των θυμάτων του σεισμού ή/και στην παροχή επαρκούς στέγασης στους χιλιάδες εκτοπισμένους ή αν οι αξιωματούχοι κάνουν δημόσιες γκάφες τις επόμενες εβδομάδες (όπως το περίφημο περιστατικό του Ερντογάν με το πέταγμα του τσαγιού κατά τη διάρκεια των περσινών πυρκαγιών) ή/και κατηγορηθούν για κακή κατεύθυνση των κονδυλίων αρωγής, η αντιπολίτευση θα υποστηρίξει στους πολίτες ότι οι ενέργειες του ΑΚΡ εντάσσονται σε ένα ευρύτερο μοτίβο κακοδιαχείρισης και διαφθοράς.
Την επίθεση στο Μαγδεμβούργο καταδικάζει ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος
ΟΙ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ επιπτώσεις των σεισμών θα μπορούσαν να οδηγήσουν το ΑΚΡ να χάσει τον έλεγχο του Κοινοβουλίου και ακόμη και την προεδρία στις εκλογές του Μαΐου, εκτός εάν το κόμμα είναι σε θέση να δημιουργήσει και να διατηρήσει ένα αφήγημα ενότητας κατά την προετοιμασία των εκλογών. Οι Τούρκοι θα εκλέξουν τον επόμενο πρόεδρό τους, μαζί με τα 600 μέλη του Κοινοβουλίου, όταν προσέλθουν στις κάλπες αργότερα μέσα στη χρονιά. Το ΑΚΡ αγωνίζεται ήδη να διασφαλίσει ότι θα διατηρήσει τον έλεγχο του νομοθετικού σώματος, αφού η αποτυχία του να αποκτήσει πλειοψηφία στις εκλογές του 2018 το ανάγκασε να σχηματίσει συνασπισμό με το υπερεθνικιστικό MHP. Αλλά και ο κυβερνητικός του σύμμαχος δεν είναι τόσο δημοφιλής όσο ήταν κάποτε, με τα ποσοστά του να υποχωρούν παράλληλα με εκείνα του AKP τα τελευταία χρόνια. Σε σύγκριση με τις εκλογές του 2018, ο Ερντογάν θα αντιμετωπίσει, επίσης, μια πιο δύσκολη μάχη, κυρίως λόγω της αποτυχίας της κυβέρνησής του να βελτιώσει την οικονομική ύφεση της Τουρκίας τα τελευταία χρόνια.
Η αντιπολίτευση δεν έχει ορίσει ακόμη υποψήφιο πρόεδρο, αλλά ανεξάρτητα από το ποιος τελικά θα επιλεγεί, η μάχη αναμένεται να είναι οριακή. Οι επιθέσεις της αντιπολίτευσης για τους σεισμούς θα μπορούσαν να βλάψουν περαιτέρω την εκστρατεία του Ερντογάν και του AKP ενισχύοντας την εθνική αντίληψη για αναποτελεσματική διακυβέρνηση και κενές υποσχέσεις. Οι αντιδράσεις για το πώς η κυβέρνηση χειρίστηκε την καταστροφή θα μπορούσαν, επίσης, να δημιουργήσουν ένα νέο αφήγημα κατά του AKP στις πιο σκληρά πληγείσες περιοχές της Νότιας Τουρκίας, οι οποίες ψήφισαν δυναμικά υπέρ του κυβερνώντος κόμματος στις εκλογές του 2018.
Το ΑΚΡ θα προσπαθήσει να αντισταθμίσει τον αντίκτυπο σε εθνικό και τοπικό επίπεδο, δίνοντας έμφαση στο γεγονός ως τραγωδία σε ολόκληρη τη χώρα, στέλνοντας υψηλόβαθμους αξιωματούχους (όπως ο πρόεδρος Ερντογάν) στις πληγείσες περιοχές και επιδεικνύοντας την προθυμία του να δεχθεί διεθνή βοήθεια για τις προσπάθειες ανακούφισης και ανοικοδόμησης. Αλλά με τους Τούρκους πολίτες να είναι ήδη επιφυλακτικοί απέναντι στην εθνικιστική ρητορική του ΑΚΡ ύστερα από 21 χρόνια στην εξουσία, δεν είναι σαφές αν αυτές οι προσπάθειες θα χαρίσουν στον Ερντογάν και το κόμμα του αρκετές ψήφους για να παρατείνουν την κυριαρχία τους.
Ειδήσεις σήμερα
Τουρισμός: Στο κατώφλι της Ελλάδας επενδύσεις εκατομμυρίων
Κουμουτσάκος στον «Ε.Τ.»: «Εφικτή μια στερεή περίοδος ύφεσης με την Τουρκία»