Η σειρά του Netflix, μία από τις δημοφιλέστερες της πλατφόρμας, έκανε πρεμιέρα το 2016 και κατά τις τέσσερις σεζόν προσφέρει μια σπάνια ματιά στη ζωή των γαλαζοαίματων, από τη στιγμή που η βασίλισσα Ελισάβετ ανήλθε στον θρόνο έως την περίοδο που η πριγκίπισσα Νταϊάνα τάραξε τη ζωή στα ανάκτορα. Η σειρά πυροδότησε μεγάλη συζήτηση για την ακρίβεια των γεγονότων και την αληθοφάνεια των χαρακτήρων, την ώρα που ρεπορτάζ και αναλύσεις ιστορικών και βιογράφων περνούν από κόσκινο κάθε σκηνή του «Στέμματος».
Οσο για το Μπάκιγχαμ, πληροφορίες θέλουν να είναι πολύ ενοχλημένα τα μέλη του και να αφήνουν να κυκλοφορεί η άποψη ότι η σειρά δεν έχει σχέση με την πραγματικότητα. Η βασιλική οικογένεια φαίνεται πως δεν ήταν έτοιμη να παρακολουθήσει τηλεοπτικά μια ταραχώδη εποχή για τη βρετανική μοναρχία και την παγκόσμια Ιστορία και έτσι η φημολογούμενη δυσαρέσκεια των μελών της ήταν αναμενόμενη.
Τέταρτη σεζόν
Πριν από λίγες ημέρες κυκλοφόρησε η τέταρτη σεζόν της σειράς που βάζει στο προσκήνιο την περίοδο από το 1979 έως το τέλος της δεκαετίας του 1980 και επικεντρώνεται στη βασίλισσα Ελισάβετ, στην πριγκίπισσα Νταϊάνα και τη Μάργκαρετ Θάτσερ, τα πιο πολυσυζητημένα πρόσωπα της βρετανικής δημόσιας σκηνής του προηγούμενου αιώνα.
Ο προβληματικός έγγαμος βίος του πρίγκιπα Καρόλου με την Νταϊάνα Σπένσερ, με μόνιμο «αγκάθι» τον ακλόνητο έρωτά του με την Καμίλα Μπόουλς, τα ξεσπάσματα και τα βουλιμικά επεισόδια της «πριγκίπισσας του λαού» που υπέφερε από την αδιαφορία του συζύγου της, η ψυχική υγεία μελών της βασιλικής οικογένειας, οι κατ’ ιδίαν συζητήσεις της Μάργκαρετ Θάτσερ με τη βασίλισσα, οι πολιτικές κινήσεις της πρωθυπουργού στον πόλεμο των Φόκλαντ είναι μερικά από τα στοιχεία που κάνουν τα τελευταία επεισόδια συναρπαστικά, μαγνητίζουν το ενδιαφέρον των τηλεθεατών και αγγίζουν ευαίσθητες χορδές του στέμματος.
Η 4η σεζόν της σειράς προκάλεσε έναν πρωτοφανή παροξυσμό, καθώς στην ήδη επιτυχημένη δραματουργία ήρθαν να προστεθούν πρόσωπα και γεγονότα που απασχόλησαν την κοινή γνώμη τα τελευταία χρόνια. Το στοιχείο, ίσως, που κάνει τη νέα σεζόν πιο συναρπαστική από τις προηγούμενες είναι το ότι περιέχονται κομμάτια σύγχρονης Ιστορίας που ένα μεγάλο μέρος των τηλεθεατών τα έχει φρέσκα στη μνήμη του.
Αντιδράσεις
Ο φιλοβασιλικός βρετανικός Τύπος χαρακτηρίζει εξοργιστική την παρουσίαση των χαρακτήρων της βασιλικής οικογένειας και παραπλανητική την εξιστόρηση πραγματικών γεγονότων, σημειώνοντας πως στη σειρά μπλέκονται αληθινές και φανταστικές ιστορίες, προκαλώντας σύγχυση. Η Πένι Τζάνορ, βιογράφος της βασιλικής οικογένειας, θεωρεί πως ο πρίγκιπας Κάρολος -πρωτότοκος γιος της βασίλισσας και εν αναμονή βασιλιάς- θα είναι «απίστευτα εκνευρισμένος» με τη σειρά, η οποία «ήταν φορτωμένη με ανακριβείς απεικονίσεις γεγονότων και προσώπων». «Είναι το πιο σκληρό, άδικο και φρικτό πορτρέτο σχεδόν όλων τους», είπε η ίδια, εξαπολύοντας δριμεία κριτική απέναντι στον Πίτερ Μόργκαν, Βρετανό δημιουργό της σειράς, που «επινόησε πράγματα για να φτιάξει μια ακριβή και πολύ έντονη δραματική σειρά».
Η «Mail on Sunday», επικαλούμενη άτομο εμπιστοσύνης του πρίγκιπα Καρόλου, έγραψε πως η σειρά «ξέθαψε πράγματα που συνέβησαν σε πολύ δύσκολες στιγμές πριν από 25-30 χρόνια, χωρίς να σκεφτεί κανενός τα συναισθήματα». Η πηγή πρόσθεσε πως η σειρά παρουσιάζει τον Κάρολο και την Καμίλα «με πολύ μελανά χρώματα», χωρίς να παραδεχθεί πως μερικές σκηνές επινοήθηκαν για ψυχαγωγικούς λόγους. «Πρόκειται για κοροϊδία με χολιγουντιανό προϋπολογισμό», σημείωσε.
Τη δυσαρέσκειά του εξέφρασε και ο πρίγκιπας Ουίλιαμ, γιος του Καρόλου και της Νταϊάνα, που φέρεται να απογοητεύτηκε με την απεικόνιση της οικογένειάς του, πιστεύοντας πως «οι γονείς του πέφτουν θύματα εκμετάλλευσης και παρουσιάζονται με λανθασμένο, απλοϊκό τρόπο για κέρδος».
Ο Ντίκι Αρμπιτερ, πρώην βασιλικός βοηθός, είπε πως η βασιλική οικογένεια «είναι αρκετά συνηθισμένη σε πορτρέτα για ψυχαγωγικούς σκοπούς», αλλά εξέφρασε ανησυχία λέγοντας πως μερικοί θεατές μπορεί να μη συνειδητοποιήσουν ότι η σειρά δεν δείχνει με ακρίβεια τα γεγονότα.
Το Διαδίκτυο βρίθει δημοσιευμάτων για την ακρίβεια των γεγονότων και κάνει συνεχείς συγκρίσεις με σκηνές της σειράς, που θεωρεί ότι κινούνται στη σφαίρα της μυθοπλασίας, με αυτές που έχουν καταγραφεί ως πραγματικά γεγονότα. Ο δημιουργός της σειράς, Πίτερ Μόργκαν, ξεκαθάρισε πως δεν πρόκειται για ντοκιμαντέρ, σημειώνοντας πως έγινε ενδελεχής έρευνα, ωστόσο οι χαρακτήρες μπαίνουν σε καταστάσεις για την ανάγκη της πλοκής και της δραματουργίας.
Ο υπουργός Πολιτισμού, Ολιβερ Ντάουντεν, πάντως, σκοπεύει να στείλει επιστολή στο Netflix και να ζητήσει να υπάρχει σήμανση πριν από την έναρξη κάθε επεισοδίου, ώστε οι θεατές να γνωρίζουν ότι είναι έργο μυθοπλασίας. Οπως εξήγησε, θεωρεί τη σήμανση στους τίτλους αρχής επεισοδίων απαραίτητη, καθώς η νέα γενιά τηλεθεατών, ίσως, θεωρήσει λανθασμένα τη μυθοπλασία που εξιστορείται στη σειρά ως πραγματικότητα.
Οι ιθύνοντες της σειράς επέλεξαν να προειδοποιήσουν ότι η σειρά περιέχει γυμνό, σεξ, βία, σκηνές που μπορεί να ενεργοποιήσουν διατροφικές διαταραχές (βουλιμία) και αναφορές σε αυτοκτονίες, με αποτέλεσμα να είναι κατάλληλη για θεατές άνω των 15 ετών.
Ο αδελφός της πριγκίπισσας Νταϊάνα, κόμης Ερλ Σπένσερ, δήλωσε πως ένιωσε ανήσυχος παρακολουθώντας τη σειρά και τον τρόπο που παρουσιάστηκε η αδελφή του, ζητώντας και αυτός να τοποθετηθεί προειδοποίηση. Ακόμη και η ηθοποιός Ελενα Μπόναμ Κάρτερ, που ενσαρκώνει τον ρόλο της πριγκίπισσας Μαργαρίτας στην τρίτη και την τέταρτη σεζόν, δήλωσε πως είναι «ηθική υποχρέωση» η πλατφόρμα να πει στους θεατές ότι πρόκειται για μυθοπλασία και όχι παράθεση ιστορικών στοιχείων. Οπως σημείωσε, ο δημιουργός Πίτερ Μόργκαν έχει κάνει εντυπωσιακή δουλειά στην έρευνα, ωστόσο πρέπει να γίνεται ξεκάθαρο ότι υπάρχει διαφορά στην «οπτική μας» και στα «πραγματικά γεγονότα».
Το νότιο σαλόνι έχει γίνει κινηματογραφική αίθουσα
Η «Sunday Express» ανέφερε, το 2017, ότι η βασίλισσα Ελισάβετ είδε ολόκληρη την πρώτη σεζόν έπειτα από προτροπή του γιου της, πρίγκιπα Εντουαρντ, και, σύμφωνα με το «Radio Times», της άρεσε πολύ, «αν και προφανέστατα υπήρχαν κάποιες εκδοχές γεγονότων που βρήκε υπερβολικά δραματοποιημένες».
Η τέταρτη σεζόν όμως φαίνεται πως πραγματικά ενόχλησε το παλάτι, γεγονός που αποτυπώνεται από δήλωση της δημοσιογράφου του BBC, Εμιλι Μέιτλις, η οποία επισκέφθηκε το παλάτι για τη συνέντευξη με τον πρίγκιπα Αντριου στην εκπομπή της «Newsnight», τον Νοέμβριο του 2019, διαπιστώνοντας πως το νότιο σαλόνι στο Μπάκιγχαμ έχει μετατραπεί σε κινηματογραφική αίθουσα. Οπως γράφει η ίδια στους «Times», όταν έκανε την πρόταση να προβάλουν στην αίθουσα «Το Στέμμα», μέλος του προσωπικού απάντησε: «Την περασμένη εβδομάδα είδαμε το “Ντάουντον Αμπεϊ”, αλλά δεν μπορούμε να δούμε “Το Στέμμα”». Ο βασιλικός βιογράφος, Ρόμπερτ Λάσεϊ, δίνει την εξήγησή του για την άρνηση της βασιλικής οικογένειας να δει τη σειρά, σημειώνοντας πως τα μέλη της αντιδρούν στο γεγονός ότι είναι πολύ κοντά στην πραγματικότητα.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
Επέτειος Γρηγορόπουλου: Νέα ένταση στα Εξάρχεια και επιχείρηση εκκένωσης της πλατείας
Έκτακτο δελτίο επιδείνωσης καιρού: Έρχονται καταιγίδες και χαλάζι – Πού θα είναι έντονα τα φαινόμενα