Ο Τσαβούσογλου εξήγησε πως τα υπουργεία Ενέργειας και Εξωτερικών της Τουρκίας συνεργάζονται για να καταρτίσουν ένα σχέδιο με τα μέτρα που θα ληφθούν σε απάντηση στις «μονομερείς», όπως τις χαρακτήρισε, ενέργειες της ελληνικής πλευράς.
Ο Τούρκος υπουργός πρόσθεσε ότι η αποστολή ενός πλοίου γεωτρήσεων δείχνει την «ανειλικρίνεια» της ελληνικής πλευράς στις συνομιλίες για την επίλυση του Κυπριακού.
Η Τουρκία επέλεξε και κινείται πάνω σε μια λεπτή γραμμή στην Κύπρο σε ό,τι αφορά στις ενέργειές της στην ανατολική Μεσόγειο και εντός της κυπριακής ΑΟΖ και του FIR Λευκωσίας.
Στο μεταξύ, οι ενέργειες της Τουρκίας είναι μεν ενοχλητικές και προκλητικές, πλην όμως δεν εκφεύγουν των πλαισίων της νομιμότητας όπως αυτή καθορίζεται από το Διεθνές Δίκαιο. Κινήσεις που ουσιαστικά έρχονται να δέσουν τα χέρια της ΚΔ σ’ ό,τι αφορά καταγγελίες.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Φιλελεύθερου» της Κύπρου, η Τουρκία επιχειρεί να παίξει ένα παιχνίδι νεύρων και όχι να οδηγήσει τα πράγματα είτε σε «θερμό επεισόδιο» είτε σε οτιδήποτε άλλο για το οποίο θα μπορεί να κατηγορηθεί.
Παράτυπη, όχι παράνομη
Όπως συναφώς πληροφορείται ο «Φ», η περιοχή που έχει παράτυπα δεσμεύσει η Τουρκία για στρατιωτικές ασκήσεις βρίσκεται σε απόσταση 30 ναυτικών μιλίων από την πλατφόρμα της TOTAL West Capella. Η άσκηση πραγματοποιείται σε διεθνή χωρικά ύδατα και θεωρείται παράτυπη (όχι παράνομη) καθώς η NAVTEX θα έπρεπε να εκδοθεί από την Κυπριακή Δημοκρατία κατόπιν αιτήματος της Τουρκίας αφού πρόκειται για περιοχή δικαιοδοσίας και υποχρεώσεών της.
Ωστόσο, λόγω του ζητήματος αναγνώρισης, η Τουρκία το έπραξε μονομερώς. Εκτιμήσεις ειδικών αναφέρουν πως η Τουρκία δεν αναμένεται να προβεί σε ακραίες ενέργειες αλλά ενδεχομένως να συνεχίσει τις «χαμηλής έντασης», όπως χαρακτηρίζονται, προκλήσεις, οι οποίες έχουν στόχο τη δημιουργία ενδεχομένως κάποιων εντάσεων, χωρίς όμως να είναι η ίδια εκτεθειμένη σοβαρά έναντι του Διεθνούς Δικαίου και του Δικαίου της Θάλασσας.
Καζακστάν: Οι δραματικοί διάλογοι του πιλότου με τον πύργο ελέγχου πριν τη συντριβή
Συνήθης πρακτική
Κατά την πορεία που προς το Οικόπεδο 11, σε απόσταση 30 ναυτικών μιλίων εκτός του FIR Λευκωσίας, μεταξύ Κύπρου και Κρήτης, τουρκικό πολεμικό σκάφος που κυκλοφορεί στην περιοχή έκανε αναγνώριση στοιχείων του West Capella. Μια συνήθης πρακτική από τουρκικής πλευράς, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, καθώς πολεμικό πλοία από την Τουρκία κυκλοφορούν συνεχώς στη συγκεκριμένη περιοχή επιχειρώντας να παίξουν ρόλο αστυνόμευσης της Ανατολικής Μεσογείου.
Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, με την άφιξη του West Capella στον στόχο Onesiphoros West 1, άρχισαν αμέσως οι προσπάθειες εγκατάστασης και σταθεροποίησης της πλατφόρμας, ενώ από τις 8 το πρωί της Τετάρτης άρχισαν οι πτήσεις ελικοπτέρων από ιδιωτική εταιρεία που μεταφέρει προσωπικό από και προς το αεροδρόμιο Λάρνακας.
Το μεσημέρι άρχισαν οι πτήσεις και εκ μέρους της Κυπριακής Δημοκρατίας για εξοικείωση των πιλότων και των χειριστών, ώστε να είναι σε ετοιμότητα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, όπως για μεταφορά ασθενών, ρύπανση, τρομοκρατική ενέργεια ή άλλες περιπτώσεις που χειρίζεται το Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης (ΚΣΕΔ) στη Λάρνακα. Το Κέντρο θα βρίσκεται σε καθημερινή επικοινωνία και συνεργασία με το West Capella και υπάρχει ετοιμότητα για υποστήριξη.
Οι τρεις ζώνες ασφαλείας
Το ΚΣΕΔ με NAVTEX και NOTAM που εξέδωσε έχει δεσμεύσει ως απαγορευμένη περιοχή 500 μέτρα, 5 ναυτικά μίλια και 3.000 πόδια ύψος γύρω από το σημείο στο οποίο βρίσκεται το πλοίο γεωτρύπανο, στην οποία απαγορεύεται η είσοδος σε οποιαδήποτε πλωτά και εναέρια μέσα τα οποία δεν είναι εξουσιοδοτημένα από την Κυπριακή Δημοκρατία. Σε περίπτωση παραβίασης αυτή της απαγορευμένης «κόκκινης» ζώνης από μη εξουσιοδοτημένο μέσο, υπάρχει πλοίο υποστήριξης που μπαίνει στην πορεία του για να το εκτρέψει. Ωστόσο, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, μέχρι στιγμής σε απόσταση 25 ναυτικών μιλίων γύρω από τη γεώτρηση δεν υπήρχε τίποτα ανησυχητικό.
Η «πορτοκαλί ζώνη» είναι στα 10 ΝΜ όπου επιτρέπεται η διακίνηση άλλων πλοίων τα οποία ενημερώνονται ότι βρίσκονται κοντά σε χώρο όπου υπάρχει πλατφόρμα διεξαγωγής υποθαλάσσιων ερευνών. Η «κίτρινη ζώνη» στα 15 ΝΜ είναι το σημείο απ’ όπου γίνεται η πρώτη ενημέρωση προς τα διερχόμενα πλοία.
Σε ό,τι αφορά στις τουρκικές δραστηριότητες θα πρέπει να σημειωθεί ότι στο παρελθόν, αναφορικά με τις άλλες δύο πλατφόρμες, κινούνταν εντός της κίτρινης και πορτοκαλί ζώνης, αλλά όχι της κόκκινης. Πράξη όχι τυχαία. Γιατί σε εκείνο το σημείο μπορεί η παρουσία της να είναι ενοχλητική, αλλά σε καμιά περίπτωση δεν θεωρείται παράνομη και κανείς δεν μπορεί να την καταδικάσει γι’ αυτό.