Σήμερα θα τη δούμε στο «TÁR» να υποδύεται τη διευθύντρια ορχήστρας, Λίντια Ταρ, η οποία παρασύρεται σταδιακά στην πτώση της από την εξουσία που κατέχει, καθώς έρχονται στο φως λεπτομέρειες της κακοποιητικής συμπεριφοράς της προς γυναίκες μουσικούς με τις οποίες έχει συνεργασθεί στο παρελθόν. Η ταινία έχει ήδη προκαλέσει αντιδράσεις και αρνητικά σχόλια, τη στιγμή που η Μπλάνσετ διεκδικεί το Οσκαρ α’ γυναικείας ερμηνείας, ενώ η ταινία έχει συνολικά προταθεί για έξι βραβεία και έχει αποσπάσει πολλές άλλες διακρίσεις.
«Δεν είναι μια ταινία για τη διεύθυνση ορχήστρας ούτε για την κλασική μουσική. Ο κεντρικός ήρωας αυτής της ιστορίας θα μπορούσε άνετα να είναι ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας ή ο πρόεδρος ενός μεγάλου χρηματοπιστωτικού οργανισμού», λέει η Κέιτ Μπλάνσετ και προσθέτει: «Είναι μια ταινία που προκαλεί αντιδράσεις, αλλά στην ουσία είναι μια ματιά πάνω στην ίδια τη φύση της εξουσίας που διαφθείρει τους ανθρώπους, άσχετα με το φύλο ή τον σεξουαλικό προσανατολισμό του καθενός».
TAR: Απαιτητικός ρόλος
Η δημοφιλής ηθοποιός έμαθε γερμανικά και να διευθύνει ορχήστρα για τις ανάγκες του ρόλου της, κάτι που ασφαλώς δεν είχε κάνει ποτέ ξανά στη ζωή της. Η επαφή της με τον κόσμο της μουσικής μέχρι τώρα ήταν τα μαθήματα πιάνου που έκανε μικρή και η συμμετοχή της για μια περίοδο σε μια χορωδία. Μάλιστα, στο επίκεντρο της έρευνάς της βρέθηκε η πέμπτη συμφωνία του Μάλερ, την οποία ερμηνεύει η Φιλαρμονική Ορχήστρα της Δρέσδης, που για τις ανάγκες του φιλμ «βαπτίστηκε» Φιλαρμονική του Βερολίνου. Πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα του «TÁR», η Κέιτ Μπλάνσετ βρισκόταν στη Βουδαπέστη, μια πόλη στην οποία ο Μάλερ έζησε και έγραψε πολλή μουσική. Εκεί συνεργάστηκε με την πιανίστρια Εμές Βιράγκ και είχε την ευκαιρία να εμβαθύνει στη συγκεκριμένη συμφωνία.
Χριστούγεννα στο Netflix: Οι 10 σειρές και ταινίες με γιορτινή διάθεση
«Ο σκηνοθέτης της ταινίας, Τοντ Φιλντ, αλλά και οι μουσικοί της ορχήστρας είναι θερμοί οπαδοί της αυθεντικότητας. Αν σε δουν στο πόντιουμ να λειτουργείς χωρίς αυθεντικότητα, θα σε οδηγήσουν στην έξοδο», διαπιστώνει η Μπλάνσετ, που φυσικά «τίποτα δεν μπορούσε να με προετοιμάσει για τη στιγμή που στάθηκα στο πόντιουμ και ήρθε καταπάνω μου όλος αυτός ο ήχος που η ορχήστρα παράγει».
Η προβολή της ταινίας, αν και δεν τα έχει καταφέρει εισπρακτικά έως τώρα, δεν πέρασε απαρατήρητη και προκάλεσε συζητήσεις. Τον λόγο πήραν διευθύντριες ορχήστρας που διαμαρτυρήθηκαν ότι η ταινία είχε την ευκαιρία να αναδείξει μια γυναίκα σε θέση ισχύος, αλλά επέλεξε να την παρουσιάσει ως «κακοποιητικό τέρας». Μουσικοί και εκπαιδευτικοί τόνισαν, από την άλλη πλευρά, ότι βασικό ζήτημα της ταινίας είναι η κατάχρηση της εξουσίας και όχι το φύλο ή οι σεξουαλικές προτιμήσεις του κεντρικού ήρωα. «Ξέρουμε πολύ καλά ότι τόσο οι άνδρες όσο και οι γυναίκες μπορούν να κάνουν σπουδαία πράγματα όταν βρίσκονται σε θέσεις εξουσίας. Ομως, επίσης ξέρουμε ότι τόσο οι άνδρες όσο και οι γυναίκες μπορούν να διαβρωθούν από τη δύναμη της εξουσίας και τις ευκαιρίες που προσφέρει», σημειώνει ένας καθηγητής Μουσικής.
Σε αυτήν τη συζήτηση πήρε μέρος και η Κέιτ Μπλάνσετ, η οποία τόνισε σε συνέντευξή της ότι «η ταινία αφορά στη δύναμη της εξουσίας και η εξουσία δεν έχει σχέση με το φύλο. Φέρνει τη διαφθορά και μας επηρεάζει όλους» και υποστήριξε παράλληλα ότι η ηρωίδα που υποδύεται, η Λίντια Ταρ, δεν βασίζεται σε κανένα υπαρκτό πρόσωπο. «Η έρευνά μου αφορούσε σε πολλούς και διαφορετικούς διευθυντές ορχήστρας αλλά και σε μουσικούς, σε συγγραφείς, σε εικαστικούς καλλιτέχνες. Οσα βλέπουμε στην ταινία δεν έχουν σχέση με πραγματικά γεγονότα», διαβεβαιώνει.
Ειδήσεις σήμερα
Βολκάν Καχραμάν: Νεκρός από πυροβολισμό στο κεφάλι ο πρώην παίκτης της Ξάνθης
Σεισμός στην Τουρκία-Λέκκας: Δεν θα εκπλαγώ αν οι νεκροί φτάσουν τις 50.000