Γράφει ο ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΛΙΓΚΑΣ
Η Ακαδημία Κινηματογράφου κάνει προσπάθειες να μας επαναφέρει μπροστά στις οθόνες μας για να παρακολουθήσουμε την κορύφωση της σεζόν που αντικατοπτρίζεται στην απονομή των βραβείων. Προσπαθεί να παραμείνει επίκαιρη και θα ήταν παράδοξο να μην το κάνει, έστω και στα χαρτιά. Δεν ήταν λίγες οι φορές τα τελευταία χρόνια που πολιτιστικοί και κινηματογραφικοί θεσμοί και φορείς, ανάμεσά τους και η Ακαδημία, κατηγορήθηκαν ότι αδιαφορούν για την ποσόστωση και για την αντιπροσώπευση.
Οτι κλείνουν τα μάτια στον πραγματικό κόσμο και επιλέγουν να ζουν στη δική τους γυάλα στην οποία ο μέσος πομπός και δέκτης των μηνυμάτων τους είναι ο λευκός, μεσήλικας, στρέιτ άνδρας. Κάποιοι αντέδρασαν σε αυτό το κύμα που κατέλαβε τη δημόσια συζήτηση, άλλοι έκλεισαν τα αυτιά τους. Η Ακαδημία θέλει να πιστεύει ότι πήρε πρωτοβουλίες σε αυτή την κατεύθυνση και το αποτέλεσμα φαίνεται στις επιλογές της και στις βραβεύσεις της. Μόλις πέρυσι δόθηκε για δεύτερη φορά στα χρονικά το βραβείο σκηνοθεσίας σε γυναίκα και μάλιστα σε γυναίκα ασιατικής καταγωγής. Πρόπερσι το Οσκαρ καλύτερης ταινίας το πήρε για πρώτη φορά μια παραγωγή από τη Νότια Κορέα, τα «Παράσιτα», στην οποία δεν ακούγεται λέξη στα αγγλικά. Αραγε η Ακαδημία έστρεψε τους προβολείς πάνω τους ή μήπως οι ταινίες ήταν πολύ καλές για να αγνοηθούν;
Ερωτήματα
Φέτος, μια ακόμα γυναίκα διεκδικεί τα μεγάλα βραβεία της απονομής. Θα γίνει η Τζέιν Κάμπιον η τρίτη γυναίκα, μετά την Κάθριν Μπίγκελοου και την Κλόι Ζάο, που θα βραβευθεί με το Οσκαρ καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας για τη δουλειά της στην «Εξουσία του σκύλου»; Θα μπει ο Γουιλ Σμιθ στο ολιγάριθμο κλαμπ των μαύρων πρωταγωνιστών με Οσκαρ α’ ανδρικής ερμηνείας για τη δουλειά που έκανε στη «Μέθοδο των Γουίλιαμς»; Θα φτάσει στην πηγή τελικά να πιει νερό μετά από τόσα επαινετικά σχόλια και βραβεία που έχει συλλέξει τους τελευταίους μήνες ο κωφάλαλος Τρόι Κότσουρ του «CODA»; Θα κάνει άραγε η Ακαδημία την ανατροπή και θα χαρίσει το μεγάλο Οσκαρ στο «CODA», την ταινία που βάζει στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος μια μειονότητα που συνήθως ξεχνάμε ότι παλεύει και αγωνίζεται να ζει με αξιοπρέπεια δίπλα μας;
Αυτά είναι λίγα από τα ερωτήματα που συνήθως επανέρχονται κάθε φορά που πλησιάζει η απονομή των βραβείων Οσκαρ χωρίς φυσικά να παραβλέπουμε το ίδιο το αντικείμενο της βραδιάς που δεν είναι άλλο από την αναγνώριση επιτευγμάτων στη μεγάλη οθόνη. Μια οθόνη που έχει τραυματιστεί σοβαρά με την επέλαση της πανδημίας και τώρα ψάχνει να ενώσει τα κομμάτια της για να ξαναβρεί τη θέση που της αρμόζει σε ένα εντελώς διαφοροποιημένο κόσμο. Οπως αντιλαμβανόμαστε όλοι, ο δρόμος της επιστροφής του κοινού στις σκοτεινές αίθουσες δεν είναι στρωμένος με ρόδα. Και ίσως τελικά η αποψινή βραδιά στο Λος Αντζελες να αποτελεί μια μικρή υπενθύμιση ότι υπάρχουν ακόμα πολλοί καλοί λόγοι για να αφήσει κανείς την ευκολία του streaming και να κάνει την επιλογή να απολαύσει ιστορίες από όλο τον κόσμο έτσι, όπως αυτές αναδεικνύονται καλύτερα. Μπροστά σε ένα τεράστιων διαστάσεων λευκό πανί.
Όσκαρ 2022: Οι υποψηφιότητες και τα φαβορί ανά κατηγορία
ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ
Belfast
CODA
«Mission:Impossible 8»: O Τομ Κρουζ αποκαλύπτει τον τίτλο και το πρώτο τρέιλερ της ταινίας
Μην Κοιτάτε Πάνω
Drive my Car
Dune
Η Μέθοδος των Γουίλιαμς
Πίτσα Γλυκόριζα
Το Μονοπάτι των Χαμένων Ψυχών
Η Εξουσία του Σκύλου
West Side Story
Director Jane Campion accepts the outstanding Directorial achievement award at the 74th Annual Directors Guild of America (DGA) Awards in Beverly Hills, California, U.S., March 12, 2022. REUTERS/Mario Anzuoni
Kristen Stewart in “Spencer”
Credit: Neon
Musician Billie Eilish attends the 94th Oscars Nominees Luncheon in Los Angeles, California, U.S., March 7, 2022. REUTERS/Mario Anzuoni Ολα δείχνουν ότι το Οσκαρ θα κριθεί ανάμεσα σε δύο ταινίες. Την «Εξουσία του σκύλου» (φωτό) της Τζέιν Κάμπιον που συνολικά διεκδικεί 12 βραβεία στην αποψινή τελετή και το «CODA» της Σιάν Χέντερ, ταινία που είναι διαθέσιμη στο AppleTV+ και διεκδικεί συνολικά τρία Οσκαρ. Αν και από το ξεκίνημα της προοσκαρικής κούρσας, η «Εξουσία του σκύλου» ήταν το μεγάλο, ακλόνητο φαβορί με συνεχείς βραβεύσεις και διακρίσεις, το «CODA» έχει πατήσει το γκάζι στην τελική ευθεία και μοιάζει έτοιμο για την ανατροπή. Το Σωματείο των Ηθοποιών βράβευσε το καστ της ταινίας στο σύνολό του, κάτι που αντιστοιχεί με το Οσκαρ καλύτερης ταινίας για το σωματείο με τα περισσότερα μέλη στην Ακαδημία Κινηματογράφου, ενώ «CODA» ψήφισε και το Σωματείο των Αμερικανών Παραγωγών, βραβείο που σπάνια πέφτει έξω όσον αφορά στο ποιο φιλμ τελικά θα ανακηρύξει η Ακαδημία ως το καλύτερο της χρονιάς.
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ
Τζέιν Κάμπιον («Εξουσία του Σκύλου»)
Κένεθ Μπράνα («Belfast»)
Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι («Drive my Car»)
Πολ Τόμας Αντερσον («Πίτσα Γλυκόριζα»)
Στίβεν Σπίλμπεργκ («West Side Story»)
Η Τζέιν Κάμπιον (φωτό) έχει τον πρώτο λόγο εδώ καθώς έχει ήδη συλλέξει τα πιο σημαντικά βραβεία που αφορούν στη σκηνοθεσία στην πορεία της προς τα Οσκαρ. Εχει το BAFTA της Βρετανικής Ακαδημίας, έχει τη Χρυσή Σφαίρα και το πιο σημαντικό, έχει το βραβείο των συναδέλφων της, του Σωματείου των Σκηνοθετών. Ολα δείχνουν ότι θα γίνει η τρίτη γυναίκα, μετά την Κάθριν Μπίγκελοου και πέρυσι την Κλόι Ζάο, που θα βραβευθεί με το Οσκαρ σκηνοθεσίας.
Α’ ΑΝΔΡΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ
Χαβιέ Μπαρδέμ («Being the Ricardos»)
Μπένεντικτ Κάμπερμπατς («Εξουσία του Σκύλου»)
Αντριου Γκάρφιλντ («Tick, Tick… Boom!»)
Γουιλ Σμιθ («Η Μέθοδος των Γουίλιαμς»)
Ντένζελ Γουάσινγκτον («The Tragedy of Macbeth»)
Ο Γουίλ Σμιθ ετοιμάζεται στην τρίτη του υποψηφιότητα για το Οσκαρ α’ ανδρικής ερμηνείας, να το πάρει σπίτι του. Στην «Μέθοδο των Γουίλιαμς» αφήνει πίσω τον γνωστό εαυτό του, ξεχνάει τις ευκολίες του και μεταμορφώνεται πολύ εύστοχα στον πατέρα των αδελφών Γουίλιαμς που κατέκτησαν την κορυφή στο τένις. Το αντίπαλο δέος δεν είναι άλλος από τον Μπένεντικτ Κάμπερμπατς της «Εξουσίας του σκύλου» που από την πρώτη στιγμή έμοιαζε να έχει την υποψηφιότητα αλλά και το ίδιο το βραβείο στην τσέπη του.
Α’ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΣ ΡΟΛΟΣ
Τζέσικα Τσαστέιν («The Eyes of Tammy Faye»)
Ολίβια Κόλμαν («The Lost Daughter»)
Πενέλοπε Κρουζ («Παράλληλες Μητέρες»)
Νικόλ Κίντμαν («Being the Ricardos»)
Κρίστεν Στιούαρτ («Spencer»)
Εδώ είναι γρίφος και δεν είναι τίποτα δεδομένο. Η Κρίστεν Στιούαρτ (φωτό) είχε εντυπωσιάσει από νωρίς ως πριγκίπισσα Νταϊάνα στο «Spencer» αλλά όταν έκανε πρεμιέρα το «The lost daughter» στο Netflix, το ενδιαφέρον στράφηκε στην Ολίβια Κόλμαν που τα τελευταία χρόνια έχει κερδίσει τα μέλη της Ακαδημίας με σπουδαίες ερμηνείες. Στη διεκδίκηση παίζει και η Τζέσικα Τσαστέιν που έγινε αγνώριστη για το «The eyes of Tammy Faye» και κέρδισε την ψήφο του Σωματείου των ηθοποιών.
Β’ ΑΝΔΡΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ
Κιάραν Χάιντς («Belfast»)
Τρόι Κότσουρ («CODA»)
Τζέσε Πλέμονς («Η Εξουσία του Σκύλου»)
Τζ. Κ. Σίμονς («Being the Ricardos»)
Κόντι Σμιτ ΜακΦι («Η Εξουσία του Σκύλου»)
Εδώ φαίνεται ότι ο νικητής είναι ήδη γνωστός. Ο Τρόι Κότσουρ , ο πατέρας της αξιαγάπητης οικογένειας του «CODA», αναμένεται να παραλάβει το χρυσό αγαλματίδιο μέσα σε επευφημίες για την αστεία και συγκινητική παράλληλα ερμηνεία του στην ταινία.
B‘ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΣ ΡΟΛΟΣ
Τζέσι Μπάκλεϊ («The Lost Daughter»)
Τζούντι Ντεντς («Belfast»)
Κίρστεν Ντανστ («Η Εξουσία του Σκύλου»)
Αριάνα Ντε Μπόουζ («West Side Story»)
Αουνζάνιου Ελις («Η Μέθοδος των Γουίλιαμς»)
Κι εδώ η νικήτρια του Οσκαρ είναι γνωστή. Η Αριάνα Ντε Μπόουζ έδωσε ρεσιτάλ χορευτικό και τραγουδιστικό στο «West side story» και η σταρ παρουσία της στην ταινία δεν άφησε αμφισβητήσεις. Εχει βραβευθεί κατά συρροή σε αυτή τη σεζόν από τα BAFTA μέχρι τη Χρυσή Σφαίρα και το βραβείο του Σωματείου των Ηθοποιών και το Οσκαρ μοιάζει άχαστο για εκείνη.
ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ ΣΕΝΑΡΙΟ
Κένεθ Μπράνα («Belfast»)
Ανταμ ΜακΚέι, Ντέιβιντ Σιρότα («Μην Κοιτάτε Πάνω»)
Ζακ Μπέιλιν («Η Μέθοδος των Γουίλιαμς»)
Πολ Τόμας Αντερσον («Πίτσα Γλυκόριζα»)
Χοακίμ Τρίερ, Εσκιλ Βογκτ («The Worst Person in the World»)
Ο Πολ Τόμας Αντερσον ετοιμάζεται εδώ και καιρό για το πρώτο του Οσκαρ και πρόσφατα απέσπασε το BAFTA καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου. Ομως η Ενωση των Αμερικανών σεναριογράφων ψήφισε το σαρκαστικό σενάριο του «Μην κοιτάτε πάνω» των Ανταμ ΜακΚέι και Ντέιβιντ Σιρότα ως το καλύτερο της χρονιάς, ενώ ο Κένεθ Μπράνα ευελπιστεί σε μια βράβευση από τις επτά υποψηφιότητες που έχει αποσπάσει.
ΔΙΑΣΚΕΥΑΣΜΕΝΟ ΣΕΝΑΡΙΟ
Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι, Τακαμάσα Οε («Drive my Car»)
Σίαν Χέντερ («CODA»)
Ντενί Βιλνέβ, Ερικ Ροθ («Dune»)
Μάγκι Τζίλενχαλ («The Lost Daughter»)
Τζέιν Κάμπιον («Η Εξουσία του Σκύλου»)
Η πρόσφατη βράβευση του «CODA» (φωτό) από την Ενωση Αμερικανών Σεναριογράφων γέρνει την πλάστιγγα υπέρ του. Από κοντά ο Ντενί Βιλνέβ και ο Ερικ Ροθ του «Dune» όπου ο πρώτος έχει πιθανότητες προκειμένου να του αναγνωρισθεί η επιτυχία της ταινίας για τη σκηνοθεσία της οποίας δεν είναι υποψήφιος. Πιθανότητες έχει και η Μάγκι Τζίλενχαλ. Αλλωστε αυτό το βραβείο απέσπασε πέρυσι στη Βενετία όταν η ταινία έκανε παγκόσμια πρεμιέρα.
ΔΙΕΘΝΗΣ ΤΑΙΝΙΑ
«Drive My Car» (Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι, Ιαπωνία)
«Flee» (Γιόνας Πόερ Ρασμούσεν, Δανία)
«The Hand of God» (Πάολο Σορεντίνο, Ιταλία)
«Lunana: A Yak in the Classroom» (Πάγιο Τσόινινγκ Ντόρζι, Μπουτάν)
«The Worst Person in the World» (Χοακίμ Τρίερ, Νορβηγία)
Ο Ιάπωνας Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι δείχνει να έχει το Οσκαρ στο τσεπάκι του με το σπουδαίο «Drive my car» (φωτό). Το φιλμ που αναφέρεται στην εξομολογητική σχέση ενός θεατρικού σκηνοθέτη με τη σοφέρ που του παραχωρεί το θέατρο της Χιροσίμα, έχει κερδίσει από νωρίς θαυμαστές στην απέναντι ακτή του Ατλαντικού και βαδίζει προς βέβαιη επικράτηση. Δεν είναι απίθανο σενάριο ο Χαμαγκούτσι να κάνει τον άθλο με νίκες και σε άλλες κατηγορίες (καλύτερη ταινία, σκηνοθεσία, διασκευασμένο σενάριο).
ΤΑΙΝΙΑ ΚΙΝΟΥΜΕΝΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ
«Ενκάντο: Ενας Κόσμος Μαγικός»
«Flee»
«Λούκα»
«Οι Μίτσελς και η Εξέγερση των Μηχανών»
«Η Ράια και ο Τελευταίος Δράκος»
«Μίτσελς» ή «Ενκάντο»; Αυτό είναι το μεγάλο ερώτημα σε αυτή την κατηγορία αν και το «Ενκάντο» (φωτό) θεωρείται αδιαφιλονίκητο φαβορί. Ομως το «Οι Μίτσελς και η εξέγερση των μηχανών» του Netflix απέσπασε το βραβείο καλύτερου animation στα Annie Awards, τα επίσημα βραβεία animation και η κατάσταση περιπλέκεται πλέον.
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΜΕΓΑΛΟΥ ΜΗΚΟΥΣ
«Ascension» (Τζέσικα Κίνγκντον)
«Attica» (Τρέισι Κάρι, Στάνλεϊ Νέλσον)
«Flee» (Γιόνας Πόερ Ρασμούσεν)
«Summer of Soul» (Questlove)
«Riding with Fire» (Ρίντου Τόμας, Σουσμίτ Γκος)
Το «Flee» του Δανού Γιόνας Πόερ Ρασμούσεν αρέσει πολύ, έχει τρεις υποψηφιότητες και δύσκολα θα φύγει με άδεια χέρια από την απονομή. Με δεδομένο ότι δεν έχει πολλές πιθανότητες στην κατηγορία τωνanimation και των διεθνών ταινιών, εδώ συγκεντρώνει τις περισσότερες.
ΜΟΝΤΑΖ
«Μην Κοιτάτε Πάνω»
«Dune»
«Η Μέθοδος των Γουίλιαμς»
«Η Εξουσία του Σκύλου»
«Tick, Tick… Boom!»
Το «Dune», το «Μην κοιτάτε πάνω» και το «Η εξουσία του σκύλου» έχουν τις περισσότερες πιθανότητες για το Οσκαρ σε αυτή την κατηγορία. Το πρώτο για το πόσο φιλόδοξο και περίπλοκο είναι, το δεύτερο για τη διαχείριση του χάους που προβλέπει το σενάριο και το τρίτο για το τον τρόπο που αυξάνει σταδιακά την ένταση. Πάντα παραφυλάει και το μοντάζ της Πάμελα Μάρτιν στην «Μέθοδο των Γουίλιαμς» που πήρε το βραβείο από τους συναδέλφους της.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ
Γκρεγκ Φρέιζερ («Dune»)
Νταν Λαόυστσεν («Μονοπάτι των Χαμένων Ψυχών»)
Αρι Βέγκνερ («Η Εξουσία του Σκύλου»)
Μπρούνο Ντελμπονέλ («The Tragedy of Macbeth»)
Γιάνους Καμίνσκι («West Side Story»)
Η Αρι Βέγκνερ είναι μόλις η δεύτερη γυναίκα υποψήφια για το Οσκαρ φωτογραφίας και έχει πολλές πιθανότητες να γίνει η πρώτη που θα το πάρει αν τη συμπαρασύρει η Τζέιν Κάμπιον και η ταινία συνολικά. Αν το δούμε θεσμικά, ο Γκρεγκ Φρέιζερ του «Dune» έχει έτοιμο κοστούμι για την απονομή μετά την πρόσφατη βράβευση από τους συναδέλφους του.
ΜΟΥΣΙΚΗ
Νίκολας Μπριτέλ («Μην Κοιτάτε Πάνω»)
Χανς Ζίμερ («Dune»)
Ζερμέν Φράνκο («Ενκάντο: Ενας Κόσμος Μαγικός»)
Αλμπέρτο Ιγκλέσιας («Παράλληλες Μητέρες»)
Τζόνι Γκρίνγουντ («Η Εξουσία του Σκύλου»)
Ο Χανς Ζίμερ έχει το προβάδισμα και ετοιμάζεται για το δεύτερο Οσκαρ του μετά τον «Βασιλιά των λιονταριών». Κατάφερε με τη μουσική του να αποτυπώσει την ομορφιά αλλά και την επικινδυνότητα του πλανήτη Αράκις και τόνισε το πνευματικό στοιχείο της ταινίας χρησιμοποιώντας γυναικεία χορωδία.
ΤΡΑΓΟΥΔΙ
Be Alive («Η Μέθοδος των Γουίλιαμς»)
Dos Oruguitas («Ενκάντο: Ενας Κόσμος Μαγικός»)
Down to Joy («Belfast»)
No Time to Die («No Time to Die»)
Somehow you Dο («Four Good Days»)
Η Μπίλι Εϊλις χτυπά Οσκαρ με την ερμηνεία της στο «Notimetodie» το οποίο έχει ήδη βραβευθεί με Γκράμι και Χρυσή Σφαίρα. Η εναλλακτική προέρχεται φυσικά από το «Ενκάντο», που έχει ένθερμους οπαδούς, ενώ μέσα στο παιχνίδι είναι και η Μπιγιόνσε με το «Bealive» από τη «Μέθοδο των Γουίλιαμς».
Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις
Ειδήσεις σήμερα
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr