ΠΡΟΣ αυτή την κατεύθυνση κινείται η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Χθες, ανακοινώθηκαν 11 σημαντικές αλλαγές, οι οποίες θα ισχύσουν από την 11η Σεπτεμβρίου, την πρώτη μέρα που θα χτυπήσει το κουδούνι στα σχολεία. Τα τελευταία τρία χρόνια οι μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών ξεπερνούν τους 37.000, με το βάρος να έχει δοθεί στην Ειδική Αγωγή, αλλά και σε «ξεχασμένες» επί χρόνια ειδικότητες που έλειπαν από τα σχολεία. Ο στόχος της κυβέρνησης είναι να συνεχιστούν οι προσλήψεις μονίμων, ώστε στα επόμενα χρόνια να ελαχιστοποιηθούν τα κενά εκπαιδευτικών και οι αναπληρωτές να καλύπτουν μόνο έκτακτες ανάγκες.
ΠΕΡΑ, όμως, από τις χιλιάδες προσλήψεις, γίνονται κάποια ακόμα σημαντικά βήματα. Εως το τέλος του 2024 θα έχουν τοποθετηθεί διαδραστικοί πίνακες σε όλες τις σχολικές αίθουσες της χώρας για μαθητές από την Ε’ Δημοτικού έως την Γ’ Λυκείου. Η ενημέρωση των γονέων, πλέον, θα γίνεται μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας, ενώ ξεκινά και το δωρεάν ψηφιακό φροντιστήριο. Ιδιαίτερα σημαντικές είναι η θεσμοθέτηση πιστοποιητικού Πληροφορικής για τους μαθητές Γυμνασίου, η αναβάθμιση του επαγγελματικού προσανατολισμού και η εισαγωγή ανάγνωσης λογοτεχνικών βιβλίων.
Στόχος του Μασκ: Τα εργασιακά δικαιώματα
ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ, δημιουργείται ένα νέο αυστηρό πλαίσιο για την κατοχή κινητού τηλεφώνου από τους μαθητές, αφού θα επιτρέπεται να το έχουν απενεργοποιημένο και μέσα στην τσάντα τους. Οσον αφορά στο bullying, λειτουργεί ήδη ηλεκτρονική πλατφόρμα ανώνυμων καταγγελιών, ενώ αλλάζει το καθεστώς για απουσίες και αποβολές.
ΓΙΑ το ζήτημα των βιβλίων το υπουργείο Παιδείας έχει ήδη σχεδιάσει την πλήρη αντικατάσταση όλων των εγχειριδίων και την εισαγωγή του πολλαπλού βιβλίου από την επόμενη χρονιά.
ΛΥΘΗΚΑΝ τα προβλήματα του εκπαιδευτικού συστήματος; Προφανώς και όχι. Γίνονται, όμως, βήματα προς τα εμπρός. Μένουν πολλά ακόμα. Το μεγαλύτερο πρόβλημα παραμένει η υπερφοντιστηριοποίηση, καθώς το σχολείο περνάει σε δεύτερη μοίρα και οι οικογένειες πληρώνουν πολλά χρήματα για μια Παιδεία που υποτίθεται πως είναι δωρεάν. Στα επόμενα χρόνια πρέπει να υπάρξει μια «απεξάρτηση» της σχολικής πορείας των μαθητών από τις πανελλαδικές εξετάσεις. Οχι, δεν χρειάζεται να αλλάξει το σύστημα, καθώς είναι αδιάβλητο και αξιοκρατικό. Πρέπει, όμως, να δοθεί βάση στις βασικές γνώσεις Γλώσσας και Μαθηματικών, κάτι που αποδεικνύεται και από τις χαμηλές επιδόσεις των μαθητών στην αξιολόγηση PISA.
ΤΟ κορυφαίο, όμως, θέμα που πρέπει να μπει στο τραπέζι αφορά στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Τα τελευταία χρόνια ξεκίνησε να υλοποιείται, αλλά μάλλον εφαρμόζεται μια soft εκδοχή της. Αν δεν θεσμοθετηθούν μετατάξεις σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου ή ακόμα και απολύσεις για όσους εκπαιδευτικούς δεν μπορούν ή δεν θέλουν να προσφέρουν αυτά που πρέπει, δύσκολα θα μεταρρυθμιστεί το εκπαιδευτικό σύστημα. Αυτό αποτελεί κεντρική πολιτική απόφαση και κάποια στιγμή καλό θα ήταν η κυβέρνηση να ανοίξει τη συζήτηση.