ΤΟ 1992 δημοπρατήθηκε το έργο με σύμβαση παραχώρησης, αλλά ως το 1996 οι προσφυγές έφταναν… στην Κομισιόν. Το 1999 υπεγράφη νέα σύμβαση, που κυρώθηκε από τη Βουλή. Η εταιρία ως το 2002 δεν βρήκε χρηματοδότηση. Το 2006 επαναδημοπρατείται με φορέα την Αττικό Μετρό. Ο Γ. Σουφλιάς βάφτισε τους «μετροπόντικες», εγκαταστάθηκαν και οι λαμαρίνες, που «γονάτισαν» τους καταστηματάρχες, ενώ τα βαφτιστήρια, «ο Γιωρίκας» και «ο Κωστίκας», «σέρνονταν».
ΤΟ 2013 ξεκινά η περιπέτεια των… αρχαίων. Ο τότε Δήμος Θεσσαλονίκης, «σύλλογοι» και «συνοδοιπόροι» κατέθεταν δεκάδες ενστάσεις εναντίον της απόφασης του υπουργού Πολιτισμού να αποσπαστούν τα αρχαία και να επανατοποθετηθούν. Το ΣτΕ, Δεκέμβρη 2015, δικαίωσε την απόφαση του υπουργού. Ομως, ο ανάδοχος, από το 2014, είχε δηλώσει αδυναμία συνέχισης του έργου.
ΤΟ 2015, επί υπηρεσιακής κυβέρνησης Θάνου, η υπόθεση αναπέμφθηκε στο ΚΑΣ, που γνωμοδότησε να παραμείνουν τα αρχαία in situ. Και τι έγινε; Πέντε χρόνια μετά, Σεπτέμβρη 2019, οι βασικές υποδομές στον σταθμό Βενιζέλου, για τη λειτουργία του μετρό, δεν υπήρχαν. Ταμεία ζωγραφισμένα στους μουσαμάδες δεν έκοβαν εισιτήρια. Ηταν, όμως, το κατάλληλο fake ντεκόρ για τα προεκλογικά «εγκαίνια» του Τσίπρα, πριν από τις εθνικές εκλογές του Ιουλίου.
Διαβάζοντας Μέρκελ με «κανονικά» γυαλιά
ΣΤΗ ΔΕΘ, το 2019, ο Μητσοτάκης πήρε επάνω του το ζήτημα: «Και μετρό και αρχαία». Το ΣτΕ αποφάσισε, για δεύτερη φορά, τη νομιμότητα της απόφασης της νυν υπουργού Πολιτισμού να αποσπαστούν τα αρχαία, να γίνουν οι αναγκαίες εργασίες και να επανατοποθετηθούν.
ΟΚΤΩΒΡΗ 2019 ξεκίνησε ο χυδαίος πόλεμος με σύνθημα «Εγκλημα στη Βενιζέλου». Το «έγκλημα» ήταν που οι αρχαιότητες αποσύρονταν, ώστε να ολοκληρωθούν οι υποδομές του σταθμού. Το 2017 ο ΣΥΡΙΖΑ «σήκωσε» τα ομόλογα αρχαία από τον σταθμό Αγίας Σοφίας. Οι ευαίσθητοι πολίτες και οι «προστάτες» αρχαιολόγοι δέχθηκαν την «καταστροφή» τους; Αλλά δεν άνοιξε μύτη, ούτε όταν αποδείχθηκε ότι, λόγω της προχειρότητας της απόσπασης, το Κρηναίο Οικοδόμημα, στον σταθμό Αγίας Σοφίας, δεν… χωρούσε να επανατοποθετηθεί στη θέση του!
ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29 Νοεμβρίου, στις 6 το απόγευμα, τα αρχαία στον σταθμό Βενιζέλου έλαμπαν στη θέση τους. Συγκινείσαι συνειδητοποιώντας ότι βλέπεις την τελευταία εικόνα της Θεσσαλονίκης, της βυζαντινής συμβασιλεύουσας, με τα μαγαζιά, τους δρόμους, τη μαρματοθετημένη πλατεία, το Τετράπυλο. Επιστρέφεις στον έκτο αιώνα. Τη χάραξη του Decumanus maximus, των ρωμαϊκών χρόνων, ακολουθεί η Εγνατία. Η νέα σελίδα ανάπτυξης και ευημερίας άνοιξε για τη Θεσσαλονίκη.
ΟΙ ΙΔΕΟΛΗΨΙΕΣ, η εργαλειοποίηση των αρχαίων, οι θλιβερές κομματικές σκοπιμότητες παραμερίστηκαν από την ισχυρή πολιτική βούληση. Πώς το είχε πει ο Μητσοτάκης στη ΔΕΘ το 2019; «ΚΑΙ μετρό ΚΑΙ αρχαία». Τώρα, το «έγκλημα της Βενιζέλου» είναι το νέο έμβλημα της Θεσσαλονίκης. Εμβλημα μοναδικό στον κόσμο: Ενας αρχαιολογικός χώρος ενταγμένος στο κέλυφος του μετρό. Οσοι δούλεψαν γι’ αυτό νιώθουν δικαιωμένοι και υπερήφανοι.