Τα «γιατί» είναι πολλά, όπως και ο χαμένος χρόνος είναι μεγάλος. Είκοσι τρία χρόνια είναι σχεδόν το ¼ του αιώνα. Πού πήγαν τα 15 δισ. τα οποία έχουν διατεθεί από το 2000 για τους σιδηροδρόμους; Γιατί δεν λειτουργεί το σύστημα τηλεδιοίκησης; Γιατί δεν λειτουργούν τα συστήματα ασφάλειας, ούτε το ETCS ούτε τα φωτοσήματα; Γιατί τόσες αλλεπάλληλες μη συμβατές μεταξύ τους συμβάσεις; Γιατί αφέθηκαν οι εργολάβοι να τσακώνονται μεταξύ τους για τη μοιρασιά, σε βάρος του έργου; Γιατί αφέθηκαν οι Ρομά να κάνουν πλιάτσικο; Τι σόι κράτος είναι αυτό, που εξαρτάται από έναν άνθρωπο, αν γυρίσει σωστά ή λάθος το κλειδί; Υπήρξε η αντικειμενική «ανίερη συμμαχία» εναντίον του έργου απ’ αυτούς που έβγαλαν πολλά λεφτά με τους συνδικαλιστές, οι οποίοι «πάλεψαν» για να μη χαθούν θέσεις εργασίας λόγω της τεχνολογίας; Γιατί λείπουν εργαζόμενοι από τα τρένα; Ποιος ακριβώς ήταν ο ρόλος του ΟΣΕ, της ΕΡΓΟΣΕ και της Hellenic Τrain;
Ολα έχουν βάση κι όλα έχουν τη σημασία τους. Κι όλα μπορούν να συμβάλουν σε μία συμπαγή και ασφαλή λύση. Αρκεί να είναι αυτή η συζήτηση. Αλλά φοβάμαι ότι δεν θα είναι αυτή. Θα είναι η γνωστή αδιέξοδη συζήτηση που κινείται ανεξέλεγκτα μεταξύ αποπροσανατολιστικών γενικεύσεων και ανερμάτιστης περιπτωσιολογίας. Ηδη έχει ξεκινήσει σε λάθος βάση. Ενώ ισχύουν όλα τα ανωτέρω ερωτήματα κι έχουν αξία, ισχύει πρωτευόντως ένα αδιαμφισβήτητο γεγονός: δύο τρένα βρέθηκαν να κινούνται αντίθετα στην ίδια γραμμή. Κι αυτό, καθ’ ομολογίαν και του σταθμάρχη της Λάρισας, ήταν ένα από τα λάθη του. Προφανώς η τραγωδία δεν τελειώνει σε αυτά τα αδιαμφισβήτητα λάθη. Αλλά άρχισε από κραυγαλέο ανθρώπινο λάθος. Και η απάντηση στο ερώτημα «πώς θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί αυτό το λάθος;» δεν μπορεί να είναι αυτή που έδωσε συνδικαλιστής: «Αν ο σταθμάρχης δεν ήταν με μπλοκάκι»…
Η πληγή που έχει ανοίξει στην κοινωνία -όχι μόνο στις οικογένειες των θυμάτων- είναι μεγάλη. Η θλίψη αρχίζει να γίνεται οργή. Η κυβέρνηση έδειξε αντανακλαστικά και σε επιχειρησιακό και σε πολιτικό επίπεδο. Η ΕΛ.ΑΣ., η Πυροσβεστική, το ΕΚΑΒ, ο στρατός, τα νοσοκομεία και οι διασώστες ήταν εκεί που έπρεπε κι όταν έπρεπε. Ο αρμόδιος υπουργός παραιτήθηκε και οι διοικήσεις του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ «ξηλώθηκαν». Η Δικαιοσύνη σε ανώτατο επίπεδο κινήθηκε δύο φορές μέσα σε τρεις μέρες. Ενώ συγκροτήθηκε και η υπερκομματική επιτροπή εμπειρογνωμόνων, η οποία δεν θα ασχοληθεί μόνο με τα αίτια του τραγικού δυστυχήματος, αλλά και με τη διαμόρφωση ενός θεσμικού και οργανωτικού πλαισίου ασφάλειας για τη λειτουργία των σιδηροδρόμων. Παρ’ όλα αυτά, η κυβέρνηση δεν έχει αποφύγει τον πολιτικό κίνδυνο να αποκτήσει το δικό της Μάτι.
Ο ΣΥΡΙΖΑ είναι ηλίου φαεινότερο ότι επιδιώκει τη ρεβάνς για το Μάτι. Το αν θα το πετύχει ή η κυβέρνηση θα αποφύγει να αποκτήσει το δικό της Μάτι θα εξαρτηθεί από την πολιτική διαχείριση που θα κάνει. Οχι την επικοινωνιακή, αλλά τη βαθιά πολιτική. Η οποία ή θα μπορέσει να πείσει -λόγω και έργων- ή θα περάσει τη λεπτή κόκκινη γραμμή μπαίνοντας στο κοινωνικό ναρκοπέδιο.
ΑΙΧΜΗ
ΣΚΕΤΣΑΚΙ ΓΙΑ ΤΟ ΤΙΚ ΤΟΚ
Το ανέβασε και στο ΤikΤοk. Ο Α. Τσίπρας πήγε χθες στο Μηχανοστάσιο στου Ρέντη. Δεν είχε το γελαστό ύφος που είχε προχθές, όταν έδινε αίμα στη Λάρισα. Αλλά με ύφος σοβαρό και προβληματισμένο, ακούει έναν συνδικαλιστή να στηλιτεύει την προσπάθεια απόδοσης όλων των ευθυνών στο ανθρώπινο λάθος και να καταγγέλλει την αγνόηση των εξώδικων-προειδοποιήσεων των μηχανοδηγών από τα υπουργεία Υποδομών και Εργασίας, τον ΟΣΕ και τη ΡΑΣ. Τίποτα περίεργο μέχρι εδώ.
Ομως ο συγκεκριμένος συνδικαλιστής, που είναι πρόεδρος των μηχανοδηγών και τον άκουγε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ σαν να τον έβλεπε πρώτη φορά, όλως τυχαίως είναι και μέλος της Κ.Ε. του ΣΥΡΙΖΑ, που εκλέχθηκε μετά το πρόσφατο Συνέδριο του κόμματος. Ο λόγος για τον Κ. Γενιδούνια, ο οποίος εξελέγη 38ος μεταξύ των 150 μελών της Κ.Ε. του ΣΥΡΙΖΑ από την Αττική. Ο Κ. Γενιδούνιας στις τηλεοπτικές εμφανίσεις του τονίζει μονότονα ότι «τελευταία δεν λειτουργούν οι φωτοσημάνσεις, τα συστήματα, οι ενδείξεις, τίποτα». Οπως «τελευταία» δεν λειτουργούν ούτε τα νοσοκομεία, τα πανεπιστήμια. Μία χώρα σε διάλυση…
Μόνο άγνωστοι δεν ήταν δηλαδή. Απλώς η μικροκομματική σκοπιμότητα δημιούργησε την ανάγκη για ένα πρόχειρο σκετσάκι στο μηχανοστάσιο. Που το ανέβασε και στο ΤikΤοk. Αλλά… κατέβασε και τη σελίδα του συμπρωταγωνιστή του από την επίσημη σελίδα του ΣΥΡΙΖΑ…
Χαμένοι στο πρωτόκολλο
ΜΟΝΟΣΤΗΛΟ
Στο υπουργείο Υποδομών ο Μητσοτάκης
Μία μέρα μετά την ανάληψη των καθηκόντων του ως υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, ο Γ. Γεραπετρίτης θα υποδεχθεί σήμερα στο υπουργείο τον Κ. Μητσοτάκη. Ο πρωθυπουργός, με τη γρήγορη επίσκεψή του στο ζέον υπουργείο, θέλει να δείξει ότι όλα πρέπει -και θέλει- να γίνουν γρήγορα. Ωστε να δοθούν γρήγορες λύσεις, οι οποίες θα δώσουν περιεχόμενο στη δέσμευσή του πως «δεν θα συμβεί ξανά». Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, δεν αποκλείεται σήμερα να ανακοινωθεί και η σύνθεση της υπερκομματικής επιτροπής εμπειρογνωμόνων, η οποία, εκτός των άλλων, θα καταρτίσει άμεσο σχέδιο ώστε να ενισχυθεί η ασφάλεια των τρένων.
Το δεύτερο μήνυμα της σημερινής επίσκεψης του Κ. Μητσοτάκη στο υπ. Υποδομών και Μεταφορών είναι η απόφαση του πρωθυπουργού να σταματήσει η συνέχιση των χρόνιων παθογενειών στις σιδηροδρομικές μεταφορές. Κάτι που δεν αποφεύχθηκε ούτε από τη νυν κυβέρνηση…
ΑΠΟΡΙΕΣ -1
Ο κ. Αδαμίδης της ΓΕΝΟΠ-ΔΕΗ, που «κόπηκε» από το ψηφοδέλτιο του ΣΥΡΙΖΑ στην Κοζάνη, είναι το δεύτερο θύμα-φίλος του Π. Πολάκη που «κόβεται», μετά τον κ. Χαιρετάκη στα Χανιά, ή υπάρχει και τρίτος;
ΑΠΟΡΙΕΣ -2
Κερδίζει έδαφος η μετάθεση των εκλογών μετά τις 9 Απριλίου;
ΑΠΟΡΙΕΣ -3
Υπάρχει ειδικός λόγος που η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, η οποία είναι αρμόδια για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων, βρίσκεται εκτός του κάδρου της κριτικής του ΣΥΡΙΖΑ;