Ο Χρήστος Σταϊκούρας, αφού πέτυχε όλους τους στόχους ως υπουργός Οικονομικών στην πρώτη τετραετία της κυβέρνησης, τώρα έχει βαλθεί να σπάσει κοντέρ και στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Τι έχει γίνει; Το καλοκαίρι του 2023 η κυβέρνηση είχε θέσει ως στόχο την αντικατάσταση του στόλου των παλαιών και ρυπογόνων λεωφορείων, πολλά από τα οποία δεν διέθεταν ούτε κλιματισμό ούτε ήταν προσβάσιμα σε ΑμεΑ, μέχρι το 2027. Τελικά, ο στόχος θα έχει επιτευχθεί δύο χρόνια νωρίτερα, το καλοκαίρι του 2025. Σε λίγους μήνες, λοιπόν, όλα τα λεωφορεία που θα κυκλοφορούν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη θα είναι ολοκαίνουρια.
ΚΑΙ δεν είναι μόνο αυτό. Τα περισσότερα από αυτά θα είναι ηλεκτρικά, ενώ σταδιακά θα αυξηθεί και ο αριθμός των οχημάτων που κινούνται στους δρόμους, ώστε να μην υπάρχουν οι γνωστές εδώ και δεκαετίες χρονοκαθυστερήσεις, που ταλαιπωρούν καθημερινά τους πολίτες που χρησιμοποιούν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ, όσο κι αν ακούγεται απίστευτο, σε σαράντα ημέρες θα τεθεί σε λειτουργία το μετρό στη Θεσσαλονίκη, ενώ προχωρούν οι εργασίες για τη Γραμμή 4 στην Αθήνα.
Η Δώρα, η Γαρυφαλλιά και αύριο;
ΥΠΑΡΧΕΙ, όμως, και κάτι ακόμα. Η βούληση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να μπει ένα τέλος στη χρόνια παθογένεια των τζαμπατζήδων στις αστικές συγκοινωνίες. Αυξήθηκε ο αριθμός των ελεγκτών, ενώ έχει ξεκινήσει πιλοτικά σε κάποια δρομολόγια λεωφορείων η υποχρεωτική επιβίβαση μόνο από την μπροστινή πόρτα, ώστε να ακυρώνουν όλοι εισιτήριο, όπως παλιά που ρίχναμε τα κέρματα. Αποτέλεσμα; Τον Σεπτέμβριο αυξήθηκαν οι επικυρώσεις εισιτηρίων κατά 11% στο μετρό, κατά 22% στο τραμ και κατά 19% στα λεωφορεία. Γιατί έως τώρα πολλοί, σχεδόν οι μισοί επιβάτες, δεν ακύρωναν ποτέ εισιτήριο ούτε στο μετρο, καθώς περνούσαν τις πύλες εισόδου ακολουθώντας νομοταγείς πολίτες.
Ενα ιστορικό ρεκόρ και ένα καμπανάκι
Χθες, το επιτόκιο στο δεκαετές ομόλογο της Ελλάδας κινούταν γύρω στο 3%. Σχετικά ψηλά, θα μπορούσε πει κανείς, αλλά σε ικανοποιητικό επίπεδο σε σχέση με την παγκόσμια συγκυρία. Κι όμως, χθες η ελληνική οικονομία πέτυχε ένα ιστορικό ρεκόρ. Το spread με το γερμανικό ομόλογο κινήθηκε από 85 έως 90 μονάδες βάσεις, για πρώτη φορά μετά τη δεκαετία του 2000.
Αξίζει να θυμηθεί κανείς πως στα χρόνια του Μνημονίου όλοι οι Ελληνες παρακολουθούσαμε την πορεία του περιβόητου spread σαν να βλέπαμε το δελτίο καιρού. Η αλήθεια είναι πως όταν το spread εκτινάχθηκε, τότε μπήκαμε στα Μνημόνια και μετά άρχισε να βρέχει επώδυνα μέτρα, που πληρώσαμε πολύ ακριβά. Τώρα, πια, αυτές οι εποχές ανήκουν στο παρελθόν και η Ελλάδα μπορεί να δανείζεται φθηνότερα από τη Γαλλία και την Ιταλία και σχεδόν στο ίδιο κόστος με την Ισπανία. Αυτό αποδεικνύει και την τεράστια επιτυχία της οικονομικής πολιτικής της κυβέρνησης Μητσοτάκη.
Την ίδια ώρα, όμως, χτυπάει και ένα καμπανάκι. Η έκθεση του ΚΕΦΙΜ για την οικονομική ελευθερία κατατάσσει την Ελλάδα στην 70ή θέση στον πλανήτη, τελευταία στην Ε.Ε. και, βέβαια, χτυπάει καμπανάκι, τονίζοντας πως η ελληνική οικονομία δεν πάσχει από υπερβολική ελευθερία, αλλά από το αντίθετο. Χρειάζεται μικρότερη κρατική παρέμβαση στην πραγματική οικονομία για να πάμε καλύτερα και αυτό η κυβέρνηση οφείλει να το λάβει σοβαρά υπόψη.