Γράφει ο Αγγελος Αγγελίδης
«Οι προσφυγές που είχαν γίνει για το σταθμό ήταν κλεμμένος χρόνος για τη Θεσσαλονίκη», είπε. Και πόσο δίκιο έχει! Για περισσότερα από οκτώ χρόνια οι εργασίες στον πιο νευραλγικό σταθμό της βασικής γραμμής είχαν σταματήσει. Και αυτό εξαιτίας της ιδεοληπτικής εμμονής ορισμένων, οι οποίοι χωρίς να έχουν την τεχνική κατάρτιση και κυρίως χωρίς να ζητήσουν τη γνώμη των επιστημόνων, απαιτούσαν να κατασκευαστεί ο σταθμός χωρίς να αποσπαστούν οι αρχαιότητες.
Προσφυγές επί προσφυγών κρατούσαν πίσω όχι μόνο το σταθμό, αλλά και όλο το έργο. Μάταια, οι τεχνικοί φορείς προσπαθούσαν να τους μεταπείσουν. Μάταια, επιχειρούσαν να τους εξηγήσουν ότι η απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων ήταν η πιο σωστή λύση, καθώς θα κόστιζε λιγότερο και θα έδινε στους Θεσσαλονικείς την κεντρική γραμμή του μετρό νωρίτερα σε χρήση. Μάταια ήλπιζαν ότι στο τέλος θα πρυτανεύσει η λογική.
Στόχος του Μασκ: Τα εργασιακά δικαιώματα
Δυστυχώς, ο τρόπος κατασκευής ενός σταθμού μετρό -δηλαδή ένα καθαρά τεχνικό έργο- μετατράπηκε σε ζήτημα που απασχολούσε την κεντρική πολιτική σκηνή. Την ώρα που η χώρα προσπαθούσε να ορθοποδήσει από την οικονομική κρίση, είχε την πολυτέλεια να σπαταλάει πολιτική ενέργεια και δυνάμεις για ένα θέμα που θα έπρεπε να το είχαν λύσει οι μηχανικοί, καθώς είναι δική τους αρμοδιότητα; Πορείες, συγκεντρώσεις, δικαστήρια, φέιγ βολάν, μηνύματα σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης και άλλα γέμισαν την καθημερινότητα των Θεσσαλονικέων, διχάζοντάς τους. Πλέον, όλοι είχαν άποψη για τον τρόπο κατασκευής ενός σταθμού του μετρό, έστω και αν δεν είχαν πιάσει… τούβλο στη ζωή τους.
Ο γόρδιος δεσμός κόπηκε στη ΔΕΘ του 2019, όταν ο νεοεκλεγείς τότε πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ανακοίνωσε ότι ο σταθμός θα κατασκευαστεί με τη μέθοδο της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων, όπως δηλαδή συνέβη και με ανάλογους σταθμούς σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Είχε τονίσει ότι είναι ο πιο γρήγορος και οικονομικός τρόπος και προσδιόρισε την έναρξη λειτουργίας της βασικής γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης (η οποία κατασκευάζεται από τον Ιούνιο του 2006), τον Απρίλιο του 2023. Ακολούθησαν νέες προσφυγές, με αποτέλεσμα να «χαθούν» 18 κρίσιμοι μήνες μέχρι το ΣτΕ να ανάψει το πράσινο φως για την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων.
Πλέον, ο ορίζοντας του Απριλίου 2023 έχει απομακρυνθεί. Ωστόσο, η κυβέρνηση φιλοδοξεί πως μέχρι τα τέλη του 2023 θα είναι σε θέση να παραδώσει προς χρήση στους Θεσσαλονίκης τη βασική γραμμή του μετρό. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι μέσα σε δύο χρόνια θα πρέπει να αποσπαστούν τα αρχαία, να κατασκευαστεί ο σταθμός και να επανατοποθετηθούν. Το χρονοδιάγραμμα είναι απίστευτα ασφυκτικό και δεν θα πρέπει να χαθεί μέρα… Αυτό το γνωρίζουν καλύτερα στα υπουργεία Υποδομών και Πολιτισμού, καθώς και στην Αττικό Μετρό.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr