Την αλήθεια πίσω από τον πιασάρικο τίτλο είχε εξηγήσει σε ανύποπτο χρόνο ο Διονύσης Σιμόπουλος, γράφοντας πως ο τίτλος που ήθελε να δώσει ο επιστήμονας ήταν «The Goddamn Particle» («Το διαβολεμένο-αναθεματισμένο σωματίδιο») επειδή επί μισόν αιώνα ήταν αδύνατον να εντοπιστεί. Ο εκδότης, όμως, θεώρησε το επίθετο (Goddamn) προσβλητικό και έτσι έκοψε το δεύτερο συνθετικό. Η ιερή παρεξήγηση λύθηκε με τα χρόνια, τα πειράματα στο CERN και οι έρευνες των επιστημόνων συνεχίζονται, αλλά πάντα κάτι νέο και άγνωστο θα προκύπτει που θα δοκιμάζει τη σχέση μεταξύ πίστης και επιστήμης. Αυτή τη φορά είναι ένας ιός ένα εκατομμύριο φορές μικρότερος από ένα ανθρώπινο κύτταρο και ένα δισεκατομμύριο φορές δυνατότερος από το μέγεθός του.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΗ της εμφάνισης της Covid-19 ήταν ξεκάθαρο πως οι συγκρούσεις θα ήταν μεγάλες, αφού η φυσική απόσταση που απαιτείται για την αναχαίτισή του τινάζει στον αέρα τις οικονομικές και εμπορικές δραστηριότητες του πλανήτη και μεταβάλλει τη θρησκευτική τελετουργία και τις μακραίωνες παραδόσεις εκατομμυρίων πιστών. Ηταν απλώς θέμα χρόνου να ξεσπάσουν διαμάχες για το ποιες λειτουργίες θα μπορούσαν να εξαιρεθούν, με τους σύγχρονους «εικονομάχους» και «εικονολάτρες» να διασταυρώνουν τα ξίφη τους. Τον περασμένο Απρίλιο η απόφαση να κλείσουν οι ιεροί ναοί για το Πάσχα έφερε το πρώτο σοκ.
Σύγχυση ταυτοτήτων, απώλεια ισορροπίας
ΠΑΡΟΛΟ που η Εκκλησία και ο Αρχιεπίσκοπος χειρίστηκαν το θέμα με ψυχραιμία, υπήρξαν ορ(γ)ισμένοι ιεράρχες που απειλούσαν με αφορισμό τους κυβερνώντες, που άνοιγαν κρυφά τις εκκλησίες για να κοινωνήσουν πιστούς, που αρνούνταν να αποδεχθούν ένα επιστημονικό δόγμα που διόλου δεν απειλούσε το θρησκευτικό. Ο ιός άλλωστε ουδέποτε εκδήλωσε θρησκευτική ή κομματική προτίμηση, παρά μόνον την αδυναμία του στη φθαρτή και απολύτως θνητή ανθρώπινη ύλη. Ομως υπήρξαν και φωτισμένοι ιεράρχες που διαχώρισαν μεγαλοφώνως τη θέση τους, ενθυμούμενοι αυτό που 16 αιώνες πριν είχε διατυπώσει ο άγιος επιστήμονας της Ορθοδοξίας, ο Μέγας Βασίλειος. Πως «εν αρχή εποίησεν ο Θεός τον ουρανόν και την γην», αλλά «πολλά απεσιώπησεν, ύδωρ, αέρα, πυρ» ώστε «τον ημέτερον νουν γυμνάζουσα προς εντρέχειαν, εξ ολίγων αφορμών παρεχομένη επιλογίζεσθαι τα λειπόμενα». Δηλαδή εν σοφία εποίησε και αποσιώπησε, ώστε να γυμνάσει ο άνθρωπος τον νου του και να τα ανακαλύψει μόνος του. Ο μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως Ανθιμος ανήκε σε αυτούς.
ΠΟΛΥ ΠΡΙΝ γράψει το επίμαχο άρθρο της περασμένης εβδομάδας για τους ευλαβείς εγωισμούς που σκοτώνουν και για όσους πίστεψαν πως είναι υπεράνθρωποι, ο ιεράρχης μιλούσε δυνατά και καθαρά από την πρώτη στιγμή της πανδημίας. «Δὲν καταλάβαμε ἀκόμα ὅτι εἴμαστε Ἐκκλησία καὶ ὄχι κολλέγιο προνομιούχων πολιτῶν. Ἀπαιτοῦμε, ἀπειλοῦμε, δαγκωνόμαστε μεταξύ μας, ἐφευρίσκουμε ἐχθροὺς γιὰ νὰ τοὺς πετροβολοῦμε, ἐξευτελίζουμε ἀδελφοὺς γιὰ νὰ ἐξαίρεται ἡ εὐσέβειά μας. Δὲν καταλάβαμε ἀκόμα, τίνος πνεύματος εἴμαστε μαθητές. Ἡ ἀπόσταση τοπικὴ εἶναι, ὄχι πνευματική. Ὁ Χριστὸς εἶναι καὶ θὰ εἶναι στὸ “μέσον ἡμῶν”». Με αυτά τα λόγια έκλεινε την ομιλία του την Κυριακή των Βαΐων, πολύ πριν το δεύτερο κύμα της πανδημίας χτυπήσει χιλιάδες συμπολίτες μας, ανάμεσά τους ιερείς και μοναχούς, τον ίδιο τον Αρχιεπίσκοπο Ελλάδος Ιερώνυμο, τον Αλβανίας Αναστάσιο και τον μακαριστό μητροπολίτη Λαγκαδά.
ΟΜΩΣ, ΕΙΝΑΙ αυτή ακριβώς η παρέμβαση του Αλεξανδρουπόλεως και η ευρεία αποδοχή που είχε στους κόλπους της Εκκλησίας, που δείχνει πως το πρόβλημα των αρνητών δεν ήταν ποτέ θρησκευτικού περιεχομένου, αλλά απολύτως κοινωνιολογικού. Οι άπιστοι Θωμάδες του «αντισυστημικού», οι ψεκασμένοι και οι αρνητές της μάσκας που πιστεύουν ότι ιός δεν υπάρχει και όλα γίνονται για τα τσιπάκια του Μπιλ Γκέιτς, υπάρχουν παντού. Στα κόμματα, στη δουλειά, στους ναούς, στις γειτονιές, στα πανεπιστήμια. Οταν περάσουν τα Χριστούγεννα, θα τους ξαναβρούμε μπροστά μας, αυτή τη φορά με πλακάτ κατά των εμβολίων. Διότι πολλά τα μυστήρια, αλλά σαν της ανθρώπινης φύσης κανένα.
Aπό την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής