Γράφει ο Πάνος Αμυράς*
Ο «Μεγάλος Περίπατος» που υλοποιεί στο κέντρο της πρωτεύουσας ο Δήμος Αθηναίων σε συνεργασία με το Πολυτεχνείο έχει προκαλέσει αντιδράσεις οδηγών λόγω του περιορισμού των λωρίδων κυκλοφορίας στην Πανεπιστημίου, αλλά κυρίως γιατί ακόμη δεν έχει αναπτυχθεί η κουλτούρα στη χρήση μέσων μεταφοράς, ιδίως όταν πρόκειται για μετακινήσεις σε πολυσύχναστους και εμπορικούς δρόμους.
Το μετρό της Αθήνας παραμένει η πιο αξιόπιστη λύση για γρήγορη μετάβαση στο κέντρο της πόλης, όπως συμβαίνει στις περισσότερες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες. Ταυτόχρονα όμως χρειάζεται αναβάθμιση των υπηρεσιών με τακτικότερα δρομολόγια, κάτι που συμβαίνει τον τελευταίο χρόνο με διάλειμμα την περίοδο της καραντίνας.
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ακρίβυνε το εισιτήριο στις συγκοινωνίες επιβαρύνοντας τον μέσο επιβάτη και κυρίως τους οικονομικά ασθενέστερους, διόγκωσε τα ελλείμματα των φορέων ενώ από την κακοδιοίκηση του συστήματος επιδεινώθηκε η ποιότητα των υπηρεσιών. Στη Θεσσαλονίκη η κατάσταση ήταν ακόμη χειρότερη, καθώς η διάλυση του ΟΑΣΘ προκάλεσε χάος και απίστευτη ταλαιπωρία επί μήνες για το συγκοινωνιακό κοινό της πόλης.
Η πραγματική επανάσταση για την Αθήνα δεν θα είναι ο «Μεγάλος Περίπατος», αλλά εάν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς καταφέρουν να γίνουν ελκυστικά για τους πολίτες ώστε το αυτοκίνητο να θεωρείται έσχατη λύση για μετακινήσεις στο κέντρο.
Ο υπουργός υποδομών Κώστας Καραμανλής έχει ξεκινήσει τις διαδικασίες για την προμήθεια νέων λεωφορείων, ενώ προχωρά την επέκταση του μετρό και σε άλλες συνοικίες της Αθήνας και του Πειραιά. Αντίστοιχα, το μετρό στη Θεσσαλονίκη, που αναμένεται να λειτουργήσει το 2023, θα αποτελέσει τη σημαντικότερη παρέμβαση για τις μετακινήσεις της πόλης.
Το εισιτήριο για όλα τα μέσα μεταφοράς είναι φθηνότερο, τουλάχιστον μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου, ενώ τώρα είναι η ευκαιρία να αναλάβουν δράση οι συγκοινωνιακοί φορείς και να πείσουν τους Αθηναίους ότι μπορούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες του επιβατικού κοινού και να τους εξυπηρετήσουν με ασφάλεια, ταχύτητα και αξιοπιστία στο κέντρο της πρωτεύουσας. Η ταλαιπωρία του οδοστρώματος δεν πρέπει να επεκτείνεται στις αποβάθρες του μετρό ή στις στάσεις των λεωφορείων. Οπως δηλαδή συμβαίνει σε κάθε ευρωπαϊκή πόλη που σέβεται τον κάτοικό της, τον επισκέπτη και το περιβάλλον. Εκεί θα κριθεί το στοίχημα των μετακινήσεων.
ΜΑΧΕΣ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΔΕΠΑ
Σύγχυση ταυτοτήτων, απώλεια ισορροπίας
Ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ για την πώληση του 65% της ΔΕΠΑ προκάλεσε σημαντικό ενδιαφέρον από τα εγχώρια και ξένα επιχειρηματικά συμφέροντα, που πρωταγωνιστούν στην αγορά της ενέργειας. Προεπιλέγησαν 7 όμιλοι προκειμένου να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές και η μάχη αναμένεται σκληρή, προς όφελος του Δημοσίου που αναμένεται να εισπράξει σημαντικό ποσό από τη διάθεση του πλειοψηφικού μεριδίου.
Στο διαγωνισμό συμμετέχουν οι όμιλοι Κοπελούζου, Μυτιληναίου και ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, η πολυεθνική Shell, η ελβετική MET, η ιταλική Edison μαζί με τα ΕΛ.ΠΕ. (που έχουν το υπόλοιπο 35% της ΔΕΠΑ) και η κοινοπραξία της Μότορ Οϊλ με τη ΔΕΗ, που μετέχει με μειοψηφικό μερίδιο).
Η μεγάλη συμμετοχή είναι θετικό σημάδι για την εμπιστοσύνη των επιχειρηματικών ομίλων στις προοπτικές της οικονομίας αλλά και για το ρόλο της ΔΕΠΑ στην ενεργειακή αγορά του μέλλοντος, για αυτό και οι μάχες μόλις ξεκίνησαν.
ΣΥΓΚΙΝΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΩΛΕΙΑ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΗ ΠΑΠΑΠΟΛΙΤΗ
Ο Σωτήρης Παπαπολίτης, που έφυγε σε ηλικία 79 ετών ύστερα από σκληρή μάχη, ήταν ένας αξιόλογος πολιτικός της κεντροδεξιάς παράταξης και φίλος του «Ελεύθερου Τύπου». Συχνά τηλεφωνούσε στην εφημερίδα και με το πάντα αιχμηρό αλλά καίριο ύφος του διαβίβαζε τις παρατηρήσεις του και κυρίως εξέφραζε το ενδιαφέρον του για τα κοινά.
Μεγαλωμένος σε μία πολιτική οικογένεια -ο πατέρας του Σάββας ήταν από τους συνιδρυτές της Ενωσης Κέντρου-, ο Σωτήρης Παπαπολίτης εξελέγη βουλευτής Πειραιά από το 1981 έως το 1993 και διακρίθηκε για το κοινοβουλευτικό του ήθος και τον πατριωτικό του λόγο. Η απώλεια είναι μεγάλη για την παράταξη για την οποία εργάσθηκε με αξιοπρέπεια και ευσυνειδησία. Τα ειλικρινή μας συλλυπητήρια στην οικογένειά του.
*Ο Πάνος Αμυράς είναι διευθυντής του Ελεύθερου Τύπου
Από την έντυπη έκδοση