Αυτονόητες υποχρεώσεις κοινωνικής μέριμνας όπως η καθαριότητα, η ευταξία και η ασφάλεια, απουσιάζουν εκκωφαντικά από την πόλη ενώ ταυτοχρόνως ακρογωνιαίοι λίθοι της τοπικής αυτοδιοίκησης όπως η οικονομική και κοινωνική πολιτική χρήζουν σημαντικών βελτιώσεων και παρεμβάσεων.
Γράφει η Κατερίνα Σταμούλη*
Στο ήδη δεινό οικονομικό και εχθρικό περιβάλλον προς κάθε μορφή επιχειρηματικότητας, εν μέσω του οποίου επιβιώνουν οι επιχειρήσεις ανά την Ελλάδα, οι έμποροι τόσο του ιστορικού κέντρου της πόλης, όσο και των τοπικών αγορών, που συστηματικά αγνοούνται από την δημοτική αρχή, βάλλονται επιπρόσθετα από το φαινόμενο του παράνομου εμπορίου το οποίο «ανθίζει» ανενόχλητο. Υποχρέωση του Δήμου αποτελεί η άμεση και οριστική πάταξη του φαινομένου προκειμένου αφενός να θωρακίσει την εντόπια επιχειρηματικότητα, αφετέρου να αποτρέψει την φοροδιαφυγή που αναπτύσσεται και οδηγεί αναπόφευκτα στην παράλληλη μείωση των κρατικών εσόδων.
Η Θεσσαλονίκη, σε κάθε δρόμο της και σε κάθε ώρα της ημέρας, πλήττεται από περιστατικά ανομίας και εγκληματικότητας. Μία πόλη που επιδιώκει υψηλό βιοτικό επίπεδο συμπορεύεται υποχρεωτικά με μια αξιόπιστη δημόσια τάξη και ασφάλεια. Οι αρμοδιότητες και οι δυνατότητες του Δήμου ενδέχεται να μην επαρκούν πλήρως προκειμένου να εξασφαλίσει την ευταξία μέσα στους κόλπους της πόλης, εντούτοις δύναται και απαιτείται να συνεργαστεί με τα αρμόδια όργανα της Δημόσιας τάξης προκειμένου να εξασφαλίσει την ευημερία και την ασφάλεια των δημοτών της.
Ιδιαίτερα σημαντική πνοή στην οικονομική ανάπτυξη και στην πολιτιστική ενδυνάμωση της Θεσσαλονίκης θα έδιδε η συνεργασία του Δήμου τόσο με τουριστικούς πράκτορες διεθνούς εμβέλειας, όσο και με ναυτιλιακές εταιρείες. Μέσω στρατηγικής, έστω ολιγόωρης, αποβίβασης τουριστών στην αγορά της πόλης και οργανωμένων επισκέψεων στα μνημεία και μουσεία, παρέχεται αφενός η ευκαιρία ενίσχυσης της τοπικής οικονομίας, ενώ αφετέρου δίδεται η δυνατότητα προβολής και εδραίωσης της πολιτισμικής και ιστορικής ταυτότητας της πόλης, που ποικιλοτρόπως έχει πληγεί το τελευταίο διάστημα.
Το ανέκαθεν ανεπίλυτο πρόβλημα στάθμευσης που υφίσταται στο κέντρο της πόλης, σε συνδυασμό με την ουσιαστική απουσία μέσων μαζικής μεταφοράς έχει διπλό αντίκτυπο τόσο στους κατοίκους όσο και στους υπόλοιπους δημότες που πλέον συστηματικά το αποφεύγουν. Αποτελεί άξιο απορίας η υπόσχεση παράδοσης του εγκαινιασμένου μετρό το έτος 2021, δίχως ωστόσο να υπάρχουν προδιαγραφές για σταθμούς στάθμευσης στις βασικές στάσεις. Η τοπική αυτοδιοίκηση, στα πρότυπα των Ευρωπαϊκών πόλεων, κάλλιστα δύναται κατόπιν μελέτης, να κατασκευάσει υπόγεια παρκινγκ στις πλατείες της πόλης ενώ παράλληλα οφείλει να συνεπικουρήσει στην ταχεία υλοποίηση του διαγωνισμού που υποχρεούται να κάνει βάσει ευρωπαϊκής οδηγίας ούτως ώστε με τη συμμέτοχη και των ιδιωτών η πόλη να αποκτήσει ένα αξιόπιστο σύστημα αστικών συγκοινωνιών.
Η Θεσσαλονίκη, σε σχέση με τα υπόλοιπα Βαλκάνια, κατέχει το υψηλότερο βιοτικό επίπεδο, τον μεγαλύτερο αριθμό Πανεπιστημίων και πολίτες ως επί το πλείστο πολύγλωσσους. Δεδομένου των συγκεκριμένων χαρακτηριστικών, η τοπική αυτοδιοίκηση έχει την δυνατότητα δημιουργίας μηχανισμού προσέλκυσης διοικητικών εδρών πολυεθνικών εταιρειών παροχής χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών, καθιστώντας την Θεσσαλονίκη οικονομικό κέντρο για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Στη Θεσσαλονίκη το 2019, δίνεται η ευκαιρία να γίνει η πόλη που θα αξίζει να την επισκεφτείς, να γίνει η πόλη που αξίζει στους δημότες της. Τα κριτήρια επιλογής προσώπων για την τοπική αυτοδιοίκηση αντικατοπτρίζουν το αύριο της πόλης που αξίζει στον καθένα μας ξεχωριστά.
*Η Κατερίνα Σταμούλη υποψήφια δημοτική σύμβουλος Θεσσαλονίκης με τον συνδυασμό «Ταχιάος – Θεσσαλονίκη Υπεύθυνα»