Γράφει ο Γιῶργος Μιχαηλίδης
Η χώρα μας έλαβε την πρώτη θέση στην κατηγορία «Καλύτερα νησιά παγκοσμίως» (Best islands /Favourite islands). Την 1η θέση και το κορυφαίο βραβείο της βραδιάς «The World’s Top 100». Την 2η θέση ως η καλύτερη/πιο αγαπημένη χώρα παγκοσμίως (κατηγορία Best countries / Favourite countries).
Ζούμε σε μία πανέμορφη χώρα. Δεν τολμώ να πω την «πιο όμορφη χώρα του κόσμου» γιατί τελευταία φορά που το είπα σε μία παρέα ξένων μου απάντησαν με αυστηρό ύφος «αυτό είναι άκρως υποκειμενικό Yiorgos». Ας πάμε παρακάτω, όμως.
Αρκεί λοιπόν μόνο η φυσική ομορφιά προκειμένου μία χώρα να είναι ελκυστική, αγαπητή και με υψηλών προδιαγραφών τουριστικό προϊόν; Πριν από 50 ή ακόμα και 20 χρόνια, ίσως αρκούσε, σήμερα, όμως, όχι. Η Ελλάδα σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο με 30 εκατ. τουρίστες κάθε χρόνο, κάνει, όμως, τον σταυρό της η κάμψη να έρθει όσο πιο αργά γίνεται.
Επειδή λοιπόν η παγκόσμιά ιστορία έχει δείξει πως όλα κάνουν κύκλους, η Ελλάδα πρέπει να ετοιμαστεί για το ενδεχόμενο στο άμεσο μέλλον, οι τουρίστες να λιγοστέψουν και κατ επέκταση τα έσοδα να μην είναι αυτά που είναι σήμερα, τόσο για το κράτος όσο και για τους επαγγελματίες του τουρισμού που επενδύουν εκατομμύρια.
Πάμε να δούμε τα πράγματα λίγο ψύχραιμα. Ο πρώτος κίνδυνος για το ελληνικό τουριστικό προϊόν είναι οι γεωπολιτικές εξελίξεις. Το χάος που ακολούθησε την λεγόμενη «Αραβική Άνοιξη» σε όλη την αφρικανική κοιλιά της Μεσογείου αλλά και στην Μέση Ανατολή ευνόησε την Ελλάδα η οποία πρόσφερε αρχαιότητες (όπως όλες οι χώρες στα παραπάνω μέρη), καλές τιμές λόγω κρίσης και ασφαλές περιβάλλον.
Σύγχυση ταυτοτήτων, απώλεια ισορροπίας
Μπορεί πολλές χώρες να μην έχουν επανέλθει στην κανονικότητα, αλλά η μία χώρα που απειλεί τον τουρισμό μας άμεσα, η Τουρκία αρχίζει και επανακάμπτει. Ναι, εμφανίζει οικονομικά προβλήματα, αλλά ολοένα και περισσότεροι τουρίστες την επισκέπτονται καθώς η ισχυροποίηση του Ερντογάν έχει δημιουργήσει μία ψευδεπίγραφη ασφάλεια που όμως είναι αληθοφανής στους τουρίστες που επισκέπτονται την γείτονα για λίγες μέρες.
Τι προσφέρει η Τουρκία; Αιγαίο, θάλασσα, ελληνικές και ρωμαϊκές αρχαιότητες, μεσογειακό τοπίο και ανατολίτικη κουζίνα με μεσογειακές επιρροές. Περίπου δηλαδή ό,τι και εμείς, μόνο που αυτοί τα δίνουν πολύ πιο φθηνά. Και για όσους βιαστούν να νευριάσουν, πρέπει να δούμε τα πράγματα όχι με το δικό μας μάτι αλλά με αυτό του μέσου τουρίστα, ο οποίος ανάμεσα σε εμάς και την Τουρκία βλέπει ελάχιστες διαφορές, τις οποίες δεν κατανοεί κιόλας.
Ο δεύτερος κίνδυνος για το ελληνικό τουριστικό προϊόν είναι ο ίδιος ο Έλληνας. Μέσα σε μία μακρά περίοδο οικονομικής κρίσης, ο τουρισμός είναι το μάννα εξ ουρανού που μάς έρχεται χωρίς να κάνουμε τίποτα… Ξαφνικά όλα τα νησιά υπερδιπλασίασαν την χωρητικότητά τους λόγω AirBnB την ώρα που οι υποδομές παραμένουν ίδιες με αυτές που είχαμε στην δεκαετία του ’90 ή και του ’80…
Χαρακτηριστικό το παράδειγμα της Σαντορίνης, όπου οι τοπικοί παράγοντες κάθε χρόνο πασχίζουν να κρατήσουν το νησί λειτουργικό την ώρα που η ίδια η Πολιτεία δεν βοηθά στην κατάρτιση ενός πλάνου για το μέλλον. «Καταστρέφουμε το υπέδαφος» μου έλεγε υψηλόβαθμος παράγοντας από την εταιρεία ύδρευσης του νησιού, περιγράφοντάς μου πως τα επίπεδα αφαλάτωσης είναι πολύ ψηλά, ωστόσο οι γεωτρήσεις έχουν κάνει τον υδροφόρο ορίζοντα όλο και πιο αλμυρό. «Κάθε χρόνο έχουμε αύξηση στην ζήτηση έως και 500% σε ορισμένες περιοχές», περιγράφει…
Έχουμε σκεφτεί πως σε πολλά νησιά οι συνθήκες είναι παρόμοιες; Σίγουρα η Σαντορίνη και η Μύκονος είναι ξεχωριστές περιπτώσεις, ωστόσο η Πολιτεία πρέπει να καταρτίσει ένα αναπτυξιακό σχέδιο για τον τουρισμό πριν αυτό γίνει αναγκαίο…
Αλλά πότε η Ελλάδα προνόησε για να προνοήσει τώρα;
Ο Γιῶργος Μιχαηλίδης είναι διευθυντής του EleftherosTypos.gr
Ακολούθησέ τον στο Facebook
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]