Η αυξανόμενη ανησυχία για ζητήματα ψυχικής υγείας που τροφοδοτεί το TikTok με φίλτρα που «γεμίζουν» χείλη, αλλάζουν χρώμα στα μάτια και «καλύπτουν» όσα οι έφηβοι θεωρούν ατέλειες, η πλατφόρμα βάζει φρένο σε φίλτρα, όπως το δημοφιλές «Bold Glamour». Τα φίλτρα χιουμοριστικού χαρακτήρα, όπως εκείνα προσθέτουν αυτιά κουνελιών ή μύτες σκύλων, δεν θα ανατραπούν, κατά τις πληροφορίες του Guardian.
Οι νέες «προστατευτικές μπάρες» γύρω από τα φίλτρα ομορφιάς και την επαλήθευση της ηλικίας είναι ένα σημαντικό βήμα προς την αυστηροποίηση της διαδικτυακής ασφάλειας σε έναν κυβερνοχώρο στο όνομα του οποίου διαβρώνεται η ψυχική υγεία, ιδίως σε νεαρές ηλικίες, που είναι πιο ευάλωτες και εκτεθειμένες στους κινδύνους του.
Αποκάλυψη: Ανήλικες στο χειρουργείο για μια πόζα στο Instagram – 15χρονα κορίτσια πάνε για μπότοξ και γέμισμα χειλιών – Τι λένε Λύρας και Βάρβογλη
Στη σημερινή εποχή, όπου τα social media ορίζουν ολοένα και περισσότερο την έννοια της ομορφιάς, η πίεση για μια τέλεια εμφάνιση αγγίζει ακόμη και την πιο «άγουρη» και ασχημάτιστη ομορφιά. Τα έφηβα κορίτσια, από 12 έως 17 ετών.Η Γιάννη Σουλάκη στον ΕΤ και το EleftherosTypos.gr είχε αποκαλύψει την παγκόσμια εφηβική μάστιγα που ήρθε και στην Ελλάδα.
Η Ελενα, 15 ετών, στέκεται με ένα αμήχανο χαμόγελο μπροστά στον πλαστικό χειρουργό. Εχοντας την απόλυτη συναίνεση της μητέρας της -που μάλιστα τη συνοδεύει- του ζητά μια μικρή «ενίσχυση» στα χείλη, ώστε να δείχνει πιο όμορφη και, κυρίως, πιο δημοφιλής στο Instagram.
Σε μια ακόμη πιο ακραία εκδοχή, τρεις φίλες της ίδιας ηλικίας χτυπούν την πόρτα του γνωστού πλαστικού χειρουργού Γιάννη Λύρα, ζητώντας του να τους «φουσκώσει» τα χείλη για να δώσουν το πρώτο τους φιλί.
Ο έμπειρος χειρουργός ξέρει τι πρέπει να κάνει, καθώς δεν υπάρχει καμία νομοθεσία στη χώρα μας αλλά και σε πολλές ακόμη χώρες που να απαγορεύει τις αισθητικές παρεμβάσεις σε ανήλικους. Ωστόσο, τα κορίτσια αυτά δεν απευθύνονται πάντα σε γιατρούς και συχνά θα βρουν κάποιον πρόθυμο «επαγγελματία» να ικανοποιήσει όλες τους τις απαιτήσεις.
«Δεν υπάρχει καμία νομοθεσία. Μπορείς, όμως, αν θέλεις να είσαι με άλλον τρόπο αποτρεπτικός. Δηλαδή να προτείνεις υλικά πιο ακριβά τα οποία δεν τα θέλουν, γιατί έχουν δει μέσα από το instagram ότι οι τιμές είναι πιο φθηνές και άρα θα θέλουν κάτι πιο φθηνό. Και με αυτόν τον τρόπο μπορείς να τους δώσεις να καταλάβουν ότι μπορεί και να πρέπει να μην το κάνουν», εξηγεί ο γιατρός.
«Υπάρχει μια τάση εφήβων κυρίως κοριτσιών, αν και το βλέπουμε σιγά σιγά και σε αγόρια, ότι πράγματι χρησιμοποιούν υπηρεσίες πλαστικών χειρουργών και εξειδικευμένων κέντρων αισθητικής για να κάνουν διαδικασίες “επεμβατικές” κατά κύριο λόγο στο πρόσωπο, π.χ. botox, ή να μεγαλώσουν τα χείλη τους, να βάλουν fillers σε κάποια σημεία του προσώπου τους. Ο,τι βλέπουμε να γίνεται σε παγκόσμιο επίπεδο έρχεται πολύ σύντομα και στην Ελλάδα», επισημαίνει στον «Ε.Τ.» η δρ Λίζα Βάρβογλη, ψυχολόγος-ψυχοθεραπεύτρια, παιδοψυχολόγος Ιατρικής Σχολής Harvard, και εξηγεί πως το κυνήγι της «τελειότητας» μοιάζει αέναη και στο τέλος είναι αδιέξοδη.
H ψυχολογική -κυρίως- έκθεση των νεαρών κοριτσιών σε αυτόν τον συνεχή βομβαρδισμό λανθασμένων προτύπων ομορφιάς είναι αυτή που οδήγησε τη βρετανική κυβέρνηση το 2021 να απαγορεύσει τις ενέσιμες θεραπείες σε άτομα κάτω των 18 ετών. Πρόσφατα, μάλιστα, απαγόρευσε τις διαφημίσεις αυτών των θεραπειών σε νεαρές ηλικίες στο Instagram.
«Υπάρχουν νέοι επαγγελματίες, ακόμα και γιατροί, που χρησιμοποιούν τα social media και κυρίως το Ιnstagram για να απευθυνθούν σ’ αυτές τις πολύ μικρές ηλικίες», επισημαίνει ο κ. Λύρας και προσθέτει:
«Στα 12 ή στα 13 έχω ακούσει πολύ συχνά ότι κάνουν θεραπείες ενέσιμες. Χείλη κυρίως. Αλλά όχι σε γιατρούς, το έχω ακούσει για ινστιτούτα. Εγώ προσωπικά δεν έχω μικρές ηλικίες χωρίς γονείς στο ιατρείο μου και οι γονείς σίγουρα πρέπει να αποτρέπουν τα παιδιά τους, όπως θα απέτρεπα κι εγώ την κόρη μου να κάνει οτιδήποτε πριν γίνει γυναίκα, δηλαδή γυναίκα σημαίνει 18 ετών. Ελπίζω το άρθρο σας να συντελέσει στο να αναζητηθεί η ευθύνη που έχει ο κάθε γονιός απέναντι στο παιδί του», υπογραμμίζει ο γιατρός.
9 εκατ. θεραπείες Botox το 2022
Η παγκόσμια αύξηση στις ενέσιμες θεραπείες, όπως το Botox και τα fillers με υαλουρονικό οξύ, έχει γίνει εντυπωσιακή τα τελευταία χρόνια.
Σύμφωνα με την International Society of Aesthetic Plastic Surgery (ISAPS), το 2022 πραγματοποιήθηκαν πάνω από 9 εκατομμύρια θεραπείες Botox και περίπου 4,3 εκατομμύρια ενέσεις υαλουρονικού παγκοσμίως, ενώ το Botox συνεχίζει να είναι η δημοφιλέστερη μη επεμβατική, ειδικά ανάμεσα στις ηλικίες 35- 50.
Στην Ευρώπη και την Ελλάδα, οι αριθμοί αυξάνονται. Αν και οι ακριβείς αριθμοί για την Ελλάδα δεν είναι διαθέσιμοι, η γενική ζήτηση φαίνεται να ακολουθεί την τάση, καθώς τα social media ενθαρρύνουν τους νέους να αναζητήσουν παρεμβάσεις που υποβάλλονται γρήγορα και «αναίμακτα».
ΠΡΩΤΟ ΣΚΑΛΟΠΑΤΙ ΤΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΜΑΚΙΓΙΑΖ
Ολοένα και περισσότερες εταιρίες καλλυντικών που προωθούν το επαγγελματικό μακιγιάζ απευθύνονται σε ηλικίες κάτω των 18 ετών. Οι τάσεις αυτές αναδεικνύουν μια πολιτιστική στροφή που προβληματίζει, καθώς επηρεάζει ακόμα και παιδιά κάτω των 12 ετών, εξηγεί ο κ. Λύρας.
«Πολλές εταιρίες βγάζουν πλέον καλλυντικά για μικρότερες ηλικίες. Η βιομηχανία γενικά των προϊόντων αισθητικής και ομορφιάς και όχι μόνο των ενέσιμων έχει μετακινηθεί σε ηλικίες μεταξύ 10 και 14. Γι’ αυτό υπάρχει μια υπερπροβολή του επαγγελματικού make up και της χρήσης καλλυντικών σε πολύ νέες ηλικίες. Συχνά ακόμη και με αθώες αφορμές, π.χ. τα παιδικά πάρτι».
«ΠΡΟΤΥΠΑ ΟΜΟΡΦΙΑΣ» ΚΑΙ ΨΥΧΙΚΑ ΑΔΙΕΞΟΔΑ
Τα νεαρά κορίτσια μεγαλώνουν ανάμεσα σε φίλτρα και αναρίθμητα «τέλεια» πρόσωπα στα social media, νιώθοντας ότι δεν ανταποκρίνονται στα πρότυπα που τα ίδια Μέσα έχουν επιβάλει.
«Η διαδικασία να γίνει κάποιος ομορφότερος, πιο φανταχτερός, πιο λαμπερός πάντα υπονομεύεται, γιατί κάποιος άλλος μπορεί να είναι λίγο “παραπάνω”. Δεν υπάρχει “ταβάνι” κι ένα σημείο που μπορεί να πει κάποιος πως “εδώ είμαι καλά”», σημειώνει η ψυχολόγος Λίζα Βάρβογλη.
Οι σκανδιναβικές χώρες έχουν εστιάσει στο πρόβλημα κι έχουν εκπονήσει μελέτες, από τις οποίες προκύπτει αιτιώδης ανάμεσα στο σύνδρομο δυσμορφίας, στον εθισμό στις ενέσιμες θεραπείες και στην αυτοκτονία.
Το επικίνδυνο σύνδρομο της δυσμορφίας
Η κ. Βάρβογλη περιγράφει το «σύνδρομο δυσμορφίας» που κατακλύζει ολοένα και περισσότερα νέα παιδιά: «Εχουμε πολλά νέα κορίτσια με αυτή την τάση, δηλαδή με αυτή την αίσθηση “σωματικής δυσμορφίας” που καλλιεργείται. Ακούμε παιδιά που έχουν μια χαρά νορμάλ χαρακτηριστικά να λένε “δες εδώ, η μύτη μου είναι στραβή”, “το αφτί μου πετάει λίγο εδώ” ή “οι λοβοί των αφτιών μου είναι πολύ μεγάλοι”. Και αρχίζουν να δυσφορούν για το σώμα τους χωρίς να υπάρχει ιατρικός λόγος και ούτε καν αντικειμενικός αισθητικός λόγος».
Η ανάγκη ελέγχου του σώματος μέσω αισθητικών παρεμβάσεων που θα δώσουν ακόμη μεγαλύτερη ομορφιά καταλήγει σε τραγικό αδιέξοδο στην ενήλικη ζωή.
Ο πλαστικός χειρουργός κ. Λύρας εξηγεί τον μηχανισμό: «Το άτομο καταλήγει να θεωρεί πως δεν του φτάνει πλέον η “δόση” του ενέσιμου φαρμάκου και δεν είναι αρκετά όμορφο. Κι εκεί ακριβώς, επειδή δεν μπορεί να βρει λύση κι επειδή έχει προσπαθήσει με διάφορους ειδικούς -που μπορεί να μην το έχουν αποτρέψει κιόλας-, μπορεί να αυτοκτονήσει. Τέτοιες μελέτες υπάρχουν στη Σκανδιναβία», λέει.
«Η κατάσταση αυτή δημιουργεί άγχος, παρατεταμένο και έντονο πολλές φορές, που οδηγεί σε κατάθλιψη, κι όταν κάποιος είναι σε κατάθλιψη και δεν μπορεί να βρει άλλη λύση, μπορεί να τον ωθήσει να αποφασίσει να βάλει τέλος στην ψυχική μιζέρια του και τέλος στη ζωή του», προσθέτει η κ. Βάρβολη.
Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ
Η νοσηρή κατάσταση υποστηρίζεται συχνά από τους ίδιους τους γονείς, οι οποίοι, αντί να θέτουν όρια, επιλέγουν την «εύκολη λύση» της συναίνεσης στις αναφορές των εφήβων.
Oπως λέει η δρ Βάρβογλη, «καλός γονιός δεν είναι αυτός που λέει πάντα “ναι”, αλλά εκείνος που ενθαρρύνει το παιδί να εστιάσει στις αξίες της προσωπικότητάς του και την εσωτερική του ομορφιά».
«Η εστίαση στην καλλιέργεια της αυτοεκτίμησης και η αναγνώριση της μοναδικότητας κάθε ατόμου αποτελούν ουσιώδη “αντίδοτα” στην κουλτούρα του “φαίνεσθαι”. Με την ενίσχυση της αυτογνωσίας και της εσωτερικής καλλιέργειας, οι νέοι μπορούν να χτίσουν υγιείς σχέσεις με την εικόνα τους και να αποφύγουν την παγίδα της συνεχούς επιδίωξης ενός ανέφικτου ιδανικού», καταλήγει η ψυχολόγος.
Ειδήσεις σήμερα
Τι θα ψωνίσουν οι Έλληνες στη φετινή Black Friday
Μεντιλίμπαρ:«Με νίκη θα φτάσουμε πιο κοντά στον στόχο μας» – Ροντινέι:«Ευτυχισμένος στον Ολυμπιακό»
Μουζακίτης και Καρέτσας στις αποκαλύψεις του 2024 στον κόσμο
Φόρμουλα Ένα: Πόσο κοστίζουν οι ομάδες; – Στην κορυφή η Ferrari με 4.78 δισ.
Μετρό Θεσσαλονίκης: Αναλυτικός οδηγός για τους σταθμούς, τις ζώνες, τα εισιτήρια και τις τιμές
Ο ακριβότερος καφές των τελευταίων δεκαετιών ο αράμπικα – Ιστορικό ρεκόρ στις τιμές λόγω κρίσης