Η χρονική συγκυρία των ανακοινώσεων του ιδρυτή της εταιρίας Μαρκ Ζάκερμπεργκ φαίνεται πως είναι σημαντικότερη ακόμη και από την ίδια την αλλαγή στην πλατφόρμα που χρησιμοποιούν 3,5 δισεκατομμύρια χρήστες.
Ασχέτως ονόματος, η μεγαλύτερη πλατφόρμα μέσων κοινωνικής δικτύωσης στον κόσμο βρίσκεται αντιμέτωπη με δεκάδες ερωτήματα αλλά και καταγγελίες για τη δράση της στις ΗΠΑ και σε χώρες της Ε.Ε., έπειτα από την αποκάλυψη των «Αρχείων Facebook», δηλαδή εσωτερικών εγγράφων, τα οποία διέρρευσαν πρώην στελέχη του ομίλου.
Ο Ζάκερμπεργκ κατά τη διάρκεια της διαδικτυακής παρουσίασης του «Meta» και «metaverse» την Πέμπτη, σημείωσε πως «είναι ώρα να αξιοποιήσουν ό,τι γνωρίζουν και να χτίσουν το επόμενο κεφάλαιο». Αναλυτές, ειδικοί στον χώρο της τεχνολογίας και δημοσιογράφοι τονίζουν όμως πως το… «μετά» της εταιρίας είναι αμφίβολο, υπογραμμίζοντας πως έχει γραφτεί ήδη το πρώτο κεφάλαιο στην αρχή του τέλους του Faceboook. «Βλέπουμε σε αργή κίνηση την πτώση του οίκου του Ζακερμπεργκ. Δεν θα συμβεί σήμερα, ούτε αύριο, αλλά οι ρωγμές στα θεμέλια έχουν γίνει βαθιές χαραμάδες. Το τέλος έρχεται», αναφέρει η «New York Times».
Η ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΗΣΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΧΩΡΟΥ
Η μητρική εταιρία «Meta» (από το ελληνικό μετά, περιλαμβάνει Facebook, Instagram, Messenger, WhatsApp) είναι μια φιλόδοξη κίνηση του ιδρυτή και διευθύνοντα συμβούλου Ζάκερμπεργκ, ο οποίος ελπίζει ότι τα επόμενα χρόνια η επωνυμία θα είναι συνδεδεμένη με το μέλλον του Διαδικτύου και όχι με τα κοινωνικά δίκτυα. Η κίνηση είναι φιλόδοξη, με υψηλό ποσοστό ρίσκου, στην οποία έχει ήδη επενδύσει δέκα δισεκατομμύρια δολάρια. Η εταιρία εκτιμά ότι θα χρειαστούν 10-15 χρόνια για να αναπτυχθούν προϊόντα-εργαλεία συμβατά για το μετα-σύμπαν (meta-verse).
» Τι είναι το μετα-σύμπαν (meta–verse);
Πρόκειται για ένα τρισδιάστατο εικονικό περιβάλλον, στο οποίο θα μπορεί κανείς να «μπαίνει» όχι απλώς για να το παρακολουθεί από την οθόνη. Υπόσχεται έναν κόσμο ατελείωτων διασυνδεδεμένων εικονικών κοινοτήτων όπου οι άνθρωποι μπορούν να συναντηθούν, να εργαστούν και να παίξουν, χρησιμοποιώντας ακουστικά εικονικής πραγματικότητας, γυαλιά επαυξημένης πραγματικότητας, εφαρμογές έξυπνων τηλεφώνων ή άλλες συσκευές.
» Τι θα προσφέρει η νέα «πραγματικότητα»;
Ο κόσμος θα μπορεί να παρακολουθεί μια εικονική συναυλία, να κάνει ένα ταξίδι στο Διαδίκτυο και να αγοράζει και να δοκιμάζει ψηφιακά ρούχα. Το metaverse θα μπορούσε επίσης να αλλάξει τους όρους στην τηλεργασία, αφού αντί για βιντεοκλήσεις οι εργαζόμενοι θα μπορούν να δουλεύουν και να συνομιλούν εικονικά.
Το Facebook κυκλοφόρησε λογισμικό συσκέψεων για εταιρίες, που ονομάζεται Horizon Workrooms για χρήση με τα ακουστικά Oculus VR, αν και οι πρώτες κριτικές δεν ήταν εξαιρετικές. Τα ακουστικά κοστίζουν 300 δολάρια ή περισσότερο, γεγονός που καθιστά την εμπειρία του metaverse απρόσιτη για πολλούς.
» Σε ποιους απευθύνεται;
Το meta-verse, σε πρώτη φάση τουλάχιστον, θα απευθύνεται σε όσους έχουν την οικονομική δυνατότητα να αγοράσουν τα εργαλεία που χρειάζονται ώστε να αξιοποιήσουν τις νέες δυνατότητες. Ηδη η Facebook κυκλοφόρησε λογισμικό συσκέψεων για εταιρίες, το «Horizon Workrooms», για χρήση με τα ακουστικά Oculus VR, αξίας 300 δολαρίων. Οι χρήστες θα μπορούν μέσω των ψηφιακών προσωπικοτήτων τους (άβαταρ) να πετούν ανάμεσα σε εικονικούς κόσμους που δημιουργούνται από διαφορετικές εταιρίες.
» Είναι η «Meta» πρωτοπόρος;
Καμία εταιρία δεν μπορεί να δημιουργήσει ένα μετα-σύμπαν από μόνη της, καθώς θα πρέπει ανταγωνιστικές πλατφόρμες να συμφωνήσουν σε ένα σύνολο προτύπων. Κάποιες νεοφυείς επιχειρήσεις θα μπορούσαν να είναι ανταγωνιστές, ενώ οι εταιρίες βιντεοπαιχνιδιών διαδραματίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο. Η EpicGamesτης Fortnite έχει ήδη επενδύσει ένα δισεκατομμύριο στα σχέδια για δημιουργία μετα-σύμπαντος.
«Καίνε» τον Ζάκερμπεργκ τα «FACEBOOK PAPERS»
Η χρονική συγκυρία για το εγχείρημα «Meta» δεν είναι τυχαία. Η Facebook δέχεται τεράστια πίεση από αποκαλύψεις, καταγγελίες και διαρροές για ηθικά αμφιλεγόμενες προτεραιότητες και στρατηγικές σε ό,τι αφορά την ασφάλεια, τους ανήλικους χρήστες και τον έλεγχο των ειδήσεων στον «βωμό» της κερδοφορίας. Οι φωνές που ζητούν τον έλεγχο του κοινωνικού δικτύου έχουν δυναμώσει, όπως και η οργή για ορισμένες από τις δραστηριότητές του έπειτα από τα χιλιάδες έγγραφα που παρέδωσε η Χάουγκεν στο Κογκρέσο, στις ομοσπονδιακές οικονομικές ρυθμιστικές αρχές και στα μέσα ενημέρωσης.
» Διάδοση παραπληροφόρησης
Η Χάουγκεν ισχυρίζεται ότι το Facebook παραπλάνησε τους επενδυτές και το κοινό σχετικά με τον ρόλο του στη διάδοση της παραπληροφόρησης και του βίαιου εξτρεμισμού, σχετικά με τις εκλογές του 2020 και την επίθεση στο Καπιτώλιο της 6ης Ιανουαρίου.
» Διακίνηση λευκής σαρκός
Η Facebook γνώριζε ότι σωματέμποροι χρησιμοποιούν την πλατφόμα από το 2018, ωστόσο δεν κατάφερε να εντοπίσει και να σταματήσει την κυκλοφορία σχετικού περιεχομένου.
» Υποκίνηση της βίας
Εσωτερικά έγγραφα υποδεικνύουν ότι η Facebook γνώριζε ότι οι στρατηγικές της ήταν ανεπαρκείς για τον περιορισμό της εξάπλωσης των αναρτήσεων που υποκινούν τη βία σε χώρες που «κινδυνεύουν» από συγκρούσεις.
» Αντίκτυπος στους εφήβους
Εσωτερική έρευνα της εταιρίας δείχνει τον αρνητικό αντίκτυπο που έχει το Instagram στην ψυχική υγεία και την ευημερία των εφήβων – αυτοκτονίες, αυτοτραυματισμοί, εικόνα σώματος.
» Αλγόριθμοι που τροφοδοτούν τον διχασμό
Η αλλαγή στο newsfeed το2018 οδήγησε σε θυμό και διχασμό στον διαδικτυακό χώρο. Αναλύσεις κάνουν σαφές ότι όσο περισσότερα αρνητικά σχόλια υποκινούνται από μια ανάρτηση στο Facebook τόσο πιο πιθανό είναι να γίνει «κλικ» στον σύνδεσμο της ανάρτησης.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr