Σύμφωνα με την έκθεση, η Ελλάδα πρέπει να αντιμετωπίσει τις σοβαρές ελλείψεις της σε ψηφιακές δεξιότητες, αλλά και το ότι έχει το χαμηλότερο ποσοστό ειδικών Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην ΕΕ στο σύνολο του εργατικού δυναμικού (1,2 %). Την έλλειψη δεξιοτήτων ΤΠΕ επισημαίνει και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με έρευνά της, τονίζοντας πως ενώ η χρήση ΤΠΕ έχει αυξηθεί τα τελευταία 5 χρόνια σε ποσοστό άνω του 90% των επιχειρήσεων, 15% αυτών αναφέρει πως οι υπάλληλοι έχουν έλλειψη ψηφιακών δεξιοτήτων.
Τι κάνει η Ελλάδα όμως στο κομμάτι αυτό; Μιλώντας με την Ελένη Νικολαΐδου, υπεύθυνη της Alliance For Digital Employability (AFDEmp) μας εξήγησε πως εδώ και 2 χρόνια, έχουν αναλάβει σαν πρωτοβουλία στη μάχη κατά του «τεχνολογικού αναλφαβητισμού» να «τρέξουν» στην Ελλάδα αυτό που λέγεται Coding Bootcamps, δηλαδή ταχύρρυθμα σεμινάρια Προγραμματισμού, όπου μέσα σε 12 εβδομάδες εξαντλητικής εκπαίδευσης, οι συμμετέχοντες αποφοιτούν σαν entry level. Προγραμματιστές και διοχετεύονται στην αγορά εργασίας, μέσα από ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα που διαμορφώθηκε υπό την επιστημονική επίβλεψη του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Μάλιστα, μέχρι στιγμής από τα δύο Coding Bootcamps που έχουν ολοκληρωθεί, 64 απόφοιτοι έχουν βρει θέση εργασίας αορίστου χρόνου σε μεγάλες εταιρίες του κλάδου με αρκετά ικανοποιητικούς μισθούς, ενώ σε λίγο καιρό ολοκληρώνεται το τρίτο Coding Bootcamp και ξεκινάει το τέταρτο.
Τεχνητή νοημοσύνη: Αλλάζει τα δεδομένα στην οδήγηση και στα ασφάλιστρα
«Όραμά μας είναι κάτι που μπορεί να ακουστεί απίθανο, η δημιουργία 500.000 νέων θέσεων εργασίας στον τομέα της Πληροφορικής σε πλάνο δεκαετίας. Έτσι ξεκινήσαμε τα Coding Bootcamps», μας εξηγεί η κ. Νικολαΐδου. «Το πρόβλημα είναι πως υπάρχει μια αναντιστοιχία ανάμεσα στις δεξιότητες ΤΠΕ που προσφέρονται από την επίσημη εκπαίδευση και στις δεξιότητες που έχει ανάγκη η σύγχρονη βιομηχανία των ΤΠΕ. Η πρωτοβουλία μας, θα μπορούσε να αποδειχθεί πολύ σημαντική στην κάλυψη του κενού των ψηφιακών δεξιοτήτων, αλλά και στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και μια σύμπραξη ιδιωτικού και δημόσιου τομέα στο χώρο της εκπαίδευσης θα ήταν ιδανική. Είμαστε πεπεισμένοι πως οι ψηφιακές δεξιότητες θα πρέπει να γίνουν απαραίτητο κομμάτι της εκπαίδευσης», επισημαίνει η κ. Νικολαίδου.
–Άρα πόσο σημαντική είναι κατά τη γνώμη σας η «ψηφιακή εξοικείωση» των νέων στην Ελλάδα;
«Σκεφθείτε ότι υπάρχει το εξής θέμα: οι νέοι στην Ευρώπη και στην Ελλάδα, υφίστανται μια τεράστια έκθεση στην τεχνολογία. Επεξεργάζονται πολλή πληροφορία. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι έχουν και την ικανότητα να τη χειρίζονται σωστά. Πολλοί νέοι δε, φαίνεται πως υπερεκτιμούν τις δυνατότητές τους στο κομμάτι αυτό, σύμφωνα με ευρωπαϊκές έρευνες. Αν προσθέσετε σε αυτό και το μεγάλο «φορτίο» του brain drain, τότε καταλαβαίνετε πόση σημασία αποκτά ο όρος «ψηφιακή εξοικείωση», για τη χώρα μας».
Σημειώνεται ότι η «Συμμαχία για την Ψηφιακή Απασχολησιμότητα» είναι μία εθελοντική πρωτοβουλία του προέδρου των Ευρωπαίων Πληροφορικών κ. Βύρωνα Νικολαΐδη, διακεκριμένων ακαδημαϊκών του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.