Ο νέος Πτωχευτικός Κώδικας, που θα το διαδεχθεί, θα είναι κάτι τελείως διαφορετικό από ό,τι έχουμε δει μέχρι σήμερα, αναφέρει σε συνέντευξή του στον «Ε.Τ.» της Κυριακής, ξεκαθαρίζοντας πως θα υπάρχει μέριμνα, από την πλευρά της κυβέρνησης, για επαρκή προστασία των ευάλωτων, οικονομικά, νοικοκυριών.
Ο αντιπρόεδρος της Ν.Δ. κάνει λόγο για περαιτέρω απλοποίηση του αναπτυξιακού νόμου και απαριθμεί τις εμβληματικές επενδύσεις που ξεκινούν μέσα στο 2020. Σημειώνει πως οι περιφέρειες θα έχουν ενισχυμένο ρόλο στο νέο ΕΣΠΑ (2021-2027), ότι η Αναπτυξιακή Τράπεζα θα εστιάσει στην τόνωση της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας και ότι είναι πολύ πιθανό μεγάλος, ιδιωτικός χορηγός να αναλάβει τα έξοδα για τη μετατροπή του ακινήτου της ΧΡΩΠΕΙ σε Πολιτεία Καινοτομίας.
Στο «μέτωπο» του μεταναστευτικού υποστηρίζει πως υποτιμήθηκε η διάθεση του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν να το εργαλειοποιήσει με τόσο μεγάλη ταχύτητα, ενώ παράλληλα εμφανίζεται καθησυχαστικός για την προκλητική στάση που τηρούν οι γείτονες, εξηγώντας τους λόγους που εκτιμάει ότι ο κ. Μηταράκης θα βρει λύσεις σε αυτό το «φλέγον» ζήτημα.
Η προστασία της πρώτης κατοικίας είναι ένα εξαιρετικά ευαίσθητο ζήτημα. Το σχετικό πλαίσιο λήγει τέλος Απριλίου. Ο νέος Πτωχευτικός Κώδικας θα διασφαλίζει, και, αν ναι, με ποιον τρόπο, πως δεν θα κινδυνεύσουν με πλειστηριασμό τα ελληνικά νοικοκυριά -ιδιαίτερα τα πολύ ευάλωτα;
Σκοπίμως δεν θέλω να μιλάμε πολύ για τον Πτωχευτικό Κώδικα, που θα ψηφίσουμε περί τις 30 Απριλίου και θα ισχύσει από 1ης Μαΐου και μετά, διότι φοβάμαι ότι πάρα πολύς κόσμος, σκεπτόμενος τι επιλογές θα έχει μετά τις 30 Απριλίου, θα αμελήσει, ενώ μπορεί, να μπει στην ηλεκτρονική πλατφόρμα προστασίας πρώτης κατοικίας. Και το πρώτο μου μέλημα είναι ο κόσμος να σώσει τα σπίτια του. Η αγωνία μου είναι να μπουν όσοι δικαιούνται στην πλατφόρμα πριν από τις 30 Απριλίου.
Η συζήτηση για τον νέο Πτωχευτικό είναι εν εξελίξει με τους θεσμούς. Οπότε δεν έχουμε ακόμη έτοιμο τελικό σχέδιο νόμου. Σίγουρα θα υπάρξει Πτωχευτικό Δίκαιο με δεύτερη ευκαιρία, κατά το πλαίσιο και το πνεύμα της ευρωπαϊκής οδηγίας. Αρα, θα είναι κάτι τελείως διαφορετικό από ό,τι έχουμε δει μέχρι τώρα.
Για τους ανθρώπους που είναι σε πραγματική αδυναμία, καθώς οι οικονομικές τους δυνατότητες είναι μικρότερες, θα προσπαθήσουμε, και πιστεύω ότι θα πετύχουμε, να είναι επαρκώς προστατευμένοι. Συνεπώς, το μείζον είναι όσοι αγωνιούν κι έχουν ανασφάλεια για το πώς θα είναι οι οικονομικές τους δυνατότητες τα επόμενα χρόνια να μη χάσουν αυτήν την τελευταία ευκαιρία. Πρέπει να ενταχθούν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα.
Έχετε προαναγγείλει αλλαγές στον αναπτυξιακό νόμο. Σε ποια κατεύθυνση θα κινηθούν και πότε θα υλοποιηθούν;
Σκοπός είναι να μπορέσουμε να κάνουμε πιο απλή τη διαδικασία. Μετρήσαμε ότι για να πάρει μία εταιρία, που υποβάλλει το σχέδιό της στον αναπτυξιακό νόμο, την ενίσχυση που δικαιούται χρειάζονταν 7 χρόνια, όταν πρωτοαναλάβαμε. Τώρα, με τις αλλαγές που κάναμε, είμαστε περίπου στα 5,5 χρόνια. Σκοπός μας είναι να το φτάσουμε στα 3 χρόνια. Αρα μελετάμε βήματα που θα κάνουν γρήγορη τη διαδικασία. Πιστεύω μέχρι τον Μάρτιο θα είμαστε έτοιμοι. Επίσης, έχουμε σκέψεις για το πώς μπορούμε να ενεργοποιήσουμε αναπτυξιακά σχέδια του παρελθόντος τα οποία έχουν κολλήσει για πάρα πολλά χρόνια.
Δημήτρης Μαμαλούκας στον ΕΤ: «Η ελπίδα αντίβαρο στον φόβο του θανάτου»
Ποιες εμβληματικές επενδύσεις θα ξεκινήσουν μέσα στο 2020;
Το 2020 θα είναι μία χρονιά που θα έχουμε πολλές αφετηρίες, παρά τις αναποδιές. Η Κασσιόπη, για παράδειγμα θα είχε ήδη ξεκινήσει εδώ και μήνες. Εμείς έχουμε τελειώσει όλη τη δουλειά και έχουμε κολλήσει στη μη ψήφιση από το Δημοτικό Συμβούλιο της Βόρειας Κέρκυρας μίας τυπικής υψομετρικής μελέτης, τελείως αδιάφορης για την ουσία του έργου, μόνο και μόνο διότι εκεί υπάρχουν οι γνωστές τοπικές αντιδράσεις από ορισμένους επειδή δεν θέλουν να το προχωρήσουν. Και σταματάει ένα project εκατοντάδων εκατομμυρίων, επί σειρά εβδομάδων, διότι ο κύριος δήμαρχος δεν μπορεί να προχωρήσει την κατάσταση γρηγορότερα. Θέλω να ξεκαθαρίσω ότι είμαστε έτοιμη ως κυβέρνηση να λύσουμε νομοθετικά περιπτώσεις όπου άνθρωποι, δυστυχώς, που δεν αντιλαμβάνονται το γενικό συμφέρον του τόπου φέρονται ανεύθυνα. Το Ελληνικό και η Αφάντου έχουν μπει σε έναν τελικό δρόμο, βγήκε το Προεδρικό Διάταγμα για την Elounda Hills, ξεκίνησαν τα έργα στην Kilada Hills. Θα έχουμε την έναρξη μεγάλου έργου με φωτοβολταϊκά στην Ανατολική Κρήτη. Θα γίνουν ταυτόχρονα πολλά έργα. Γι’ αυτό και είμαστε και σχετικά αισιόδοξοι ότι θα μπορέσουμε να πετύχουμε τους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης που έχουμε θέσει, εκτός αν πέσουμε σε κάποια μεγάλη παγκόσμια κρίση.
Ποιο είναι το πιο χρήσιμο συμπέρασμα που κρατάτε από το πρόσφατο «Εθνικό Αναπτυξιακό Συνέδριο για το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027»;
Είναι ότι θα πρέπει να δώσουμε περισσότερα χρήματα στις περιφέρειες και να εμπιστευτούμε περισσότερο την περιφερειακή αυτοδιοίκηση για την απορρόφηση του ΕΣΠΑ. Οι περιφερειάρχες μπορούν να παίξουν πολύ μεγάλο ρόλο.
Η Αναπτυξιακή Τράπεζα θα αποτελέσει το μοναδικό εργαλείο αναπτυξιακής στρατηγικής, επισήμανε ο πρωθυπουργός από το βήμα του ίδιου Συνεδρίου. Απευθυνόμενος σε εσάς τόνισε: «Σύντομα, κύριε υπουργέ, αναμένουμε το αναλυτικό master plan της και στο πλαίσιο αυτό θα γίνει μία προσπάθεια συμμαζέματος δράσεων που υλοποιούνται ασυντόνιστα εδώ και εκεί». Τι θα περιλαμβάνει; Πού έχετε κάνει κρούσεις για την «προίκα» της Αναπτυξιακής Τράπεζας;
Το masterplan θα περιλαμβάνει το οργανόγραμμα, τις δράσεις, τον τρόπο λειτουργίας, τον τρόπο χρηματοδότησης. Η Αναπτυξιακή Τράπεζα πράγματι μπορεί να εξελιχθεί και θα το κάνει σε ένα κεντρικό, αναπτυξιακό εργαλείο του κράτους. Σε μία ελληνική αγορά που έχει άμεση ανάγκη από ρευστότητα, μπορεί να έρθει και να εγγυοδοτήσει μικρομεσαίες επιχειρήσεις, διότι ωραία τα μεγάλα και εμβληματικά έργα, όμως η μικρομεσαία επιχείρηση είναι η ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας και υποφέρει από έλλειψη ρευστότητας. Πρέπει να τη βοηθήσουμε να ξεφύγει από το τέλμα στο οποίο έχει εγκλωβιστεί. Η Αναπτυξιακή Τράπεζα θα έχει κεντρική της κατεύθυνση τη βοήθεια των μικρομεσαίων στην Ελλάδα. Είμαστε σε πολύ στενή συνεργασία με τη γερμανική, τη γαλλική Αναπτυξιακή Τράπεζα και με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Και ο υφυπουργός Ανάπτυξης, ο κ. Τσακίρης, μεταβαίνει στην Ιαπωνία για τον ίδιο λόγο, για επαφές που αφορούν στην Αναπτυξιακή Τράπεζα.
Θα εισακούσετε το αίτημα των εμπόρων για κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων;
Είναι ένα αίτημα που μας έχει τεθεί από τον εμπορικό κόσμο και το εξετάζουμε με μεγάλη υπευθυνότητα με τον αρμόδιο υφυπουργό, τον κ. Παπαθανάση. Δεν είναι μία απόφαση που θέλουμε να τη λάβουμε εύκολα, ούτε όμως θέλουμε να αδιαφορήσουμε στο αίτημα. Στην παρούσα φάση ψάχνουμε ακριβώς τι γίνεται στην αγορά. Εχουμε βάλει τα συνεργεία μας να κάνουν τους σχετικούς δειγματοληπτικούς ελέγχους να καταλάβουμε πώς δουλεύει η αγορά. Σύντομα θα ανακοινώσουμε τις αποφάσεις μας. Δεν θέλω, πάντως, να είναι μία απόφαση που θα ληφθεί ελαφρά τη καρδία.
Τι απαντάτε στους μικρομεσαίους που προσφεύγουν στο ΣτΕ λόγω της απόφασής σας που δίνει τη δυνατότητα στα εμπορικά καταστήματα στο εκπτωτικό χωριό ΜcArthour Glen και στο εμπορικό κέντρο Smart Park να ανοίγουν 32 Κυριακές το χρόνο;
Πρώτον, ο κάθε πολίτης έχει δικαίωμα να προσφύγει στη Δικαιοσύνη. Αυτό είναι σεβαστό. Ωστόσο, η απόφασή μου για αυτό το θέμα πιστεύω είναι σωστή, στο πλαίσιο του νόμου και της νομοθετικής εξουσιοδότησης που έχει ο υπουργός Ανάπτυξης να καθορίζει ποιες είναι οι τουριστικές περιοχές. Εκεί είχαμε και ένα οξύμωρο, το ένα μεγάλο εμπορικό κέντρο να εξαιρείται των 32 Κυριακών και τα άλλα που είναι σχεδόν απέναντι να μην εξαιρούνται. Αυτό δημιουργούσε, τοπικά, συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού. Οι επενδυτές οι οποίοι είναι από το Ηνωμένο Βασίλειο είχαν διαμαρτυρηθεί έντονα και στη δική τους κυβέρνηση γι’ αυτόν τον αθέμιτο ανταγωνισμό που υφίσταντο και εμείς έχουμε ευθύνη ως κυβέρνηση να παρέχουμε ίσους κανόνες ανταγωνισμού προς όλους. Το ξεκαθαρίζω, πάντως, δεν έχουμε θέσει ζήτημα, γενικά, αλλαγής του νόμου για τις Κυριακές. Και ούτε πρόκειται να τεθεί.
Τι χρονοδιάγραμμα έχετε θέσει για τη μετατροπή του ακινήτου της ΧΡΩΠΕΙ σε Πολιτεία Καινοτομίας;
Το τρέχει με μεγάλη ταχύτητα ο αρμόδιος υφυπουργός. Εχουμε ήδη βγάλει τις διαπιστωτικές πράξεις και το πιθανότερο είναι ότι θα υπάρξει μεγάλος χορηγός, ιδιωτικός, που θα αναλάβει τα έξοδα για να προχωρήσουμε γρήγορα, πέραν των συνήθων χρονοδιαγραμμάτων. Ο ιδιωτικός χορηγός έχει το εξής πλεονέκτημα, όταν πας να βάλεις κρατικό χρήμα κάνεις διαγωνισμούς, για κάποια χρόνια. Οταν έρχεται κάποιος και λέει εγώ μπορώ να το φτιάξω, αυτό μπορεί να γίνει σε ένα χρόνο – δηλαδή μελέτη και εφαρμογή. Υπάρχουν ενδιαφερόμενοι χορηγοί για να βοηθήσουν στο εγχείρημα της κυβερνήσεως για τη ΧΡΩΠΕΙ. Σύντομα δρομολογούνται οι σχετικές ανακοινώσεις.
Δεν πρόκειται η κυβέρνηση να φοβηθεί ή να υποχωρήσει στους εκβιασμούς του κ. Ερντογάν
Πώς απαντάτε στην κριτική ότι το δυσεπίλυτο μεταναστευτικό-προσφυγικό ζήτημα υποτιμήθηκε, αρχικώς τουλάχιστον, από την κυβέρνηση; Ποιοι είναι οι ενδογενείς και ποιοι οι εξωγενείς παράγοντες που θα κρίνουν το εγχείρημα της κυβέρνησης για μείωση των αυξημένων ροών;
Αυτό που σίγουρα υποτιμήθηκε ήταν η διάθεση του κ. Ερντογάν να εργαλειοποιήσει το μεταναστευτικό με τόσο μεγάλη ταχύτητα. Είναι σαν να περίμενε τις εκλογές στην Ελλάδα για να γυρίσει το διακόπτη. Αυτό έγινε. Δεν δικαιολογείται στις 5 Ιουλίου να μπαίνουν 50 και στις 8 Ιουλίου 500. Πάντως, είναι προφανές ότι εδώ υπήρξε μία πολιτική πίεση προς τη νέα κυβέρνηση, η οποία και αυξήθηκε, φαντάζομαι, όταν διαπίστωσε ο κ. Ερντογάν ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης στα εθνικά θέματα είναι ανυποχώρητος. Λάθος κάνει ο κ. Ερντογάν, δεν πρόκειται η ελληνική κυβέρνηση να φοβηθεί, να υποχωρήσει ή οτιδήποτε λόγω τέτοιου τύπου εκβιασμών. Πιστεύω ότι ο κ. Μηταράκης, που ανέλαβε αυτήν την ευθύνη, θα μπορέσει να βρει λύσεις. Και το πιστεύω για τους εξής δύο λόγους: Πρώτον, όσο έχω ζήσει τον κ. Μηταράκη ως υπουργό ήταν πάρα πολύ πρακτικός και εδώ χρειάζονται πρακτικές λύσεις. Δεύτερον, ως βουλευτής Χίου έχει απόλυτη συναίσθηση του προβλήματος και πολιτικό συμφέρον να λυθεί, διότι αν δεν λυθεί, θα έχει δύσκολο πολιτικό μέλλον στη Χίο. Του εύχομαι καλή επιτυχία και σίγουρα εγώ, από όπου μπορώ να βοηθήσω, θα το κάνω.
Οι γείτονές μας εξακολουθούν να τηρούν προκλητική στάση απέναντί μας, τόσο σε επίπεδο δηλώσεων όσο και πράξεων. Για ποιο λόγο οι Ελληνες πολίτες δεν θα πρέπει να νιώσουν ανασφάλεια;
Ασφαλώς και δεν πρέπει να νιώθουν ανασφάλεια. Γενικά θεωρώ πως αυτή μας η τάση, και στα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας, να ανεβάζουμε συνέχεια τα Ελληνοτουρκικά δεν είναι καλή. Ψυχραιμία! Ούτε πόλεμος έρχεται ούτε θερμό επεισόδιο ούτε τίποτα. Εχουμε έναν ανήσυχο και δύσκολο γείτονα, πάντα τον είχαμε, με αυτόν θα πορευτούμε. Εχουμε μάθει να το διαχειριζόμαστε. Η Ελλάδα παραμένει μία πολύ ισχυρή χώρα, οι Ενοπλες Δυνάμεις μας είναι από τις ισχυρότερες στη Δύση. Δεν έχουμε να φοβηθούμε ούτε από την Τουρκία ούτε από κανέναν απολύτως τίποτα. Ούτε πιστεύω ότι ο κ. Ερντογάν ή κάποιος τρελός θα ξεκινούσε πόλεμο στο Αιγαίο. Άρα όλα αυτά, νομίζω, πρέπει να σταματήσουμε συνεχώς να τα βάζουμε μπροστά, τα χειρίζεται ο πρωθυπουργός με υπεύθυνο τρόπο. Τώρα πρέπει να επικεντρωθούμε στην ανάπτυξη, στις μεταρρυθμίσεις, στο να κάνουμε το κράτος μας σπουδαίο.
Από την έντυπη έκδοση