Ο βασικός μισθός θα είναι σίγουρα πάνω από τα 800 ευρώ με αύξηση που μπορεί να ξεπερνά και τα 50 ευρώ τον μήνα.
Η υπουργός ξεκαθαρίζει ότι θα γίνουν βελτιώσεις στις κρατήσεις της ΕΑΣ για τις συντάξεις καθώς διαπιστώνονται αδικίες με συνταξιούχους που αντί για αυξήσεις βλέπουν μειώσεις, ενώ τονίζει ότι οι εργαζόμενοι συνταξιούχοι μετά την κατάργηση της ποινής μείωσης της σύνταξης κατά 30%, κερδίζουν από 190 έως 300 ευρώ τον μήνα.
Για το επίδομα ανεργίας αναφέρει ότι θα γίνει πιο ανταποδοτικό ώστε όσοι έχουν καταβάλει περισσότερες εισφορές να δικαιούνται μεγαλύτερο ποσό, ενώ θα αλλάξει και η αναλογία του, ώστε το επίδομα να είναι υψηλότερο τους πρώτους μήνες ανεργίας.
Κυρία υπουργέ, πάμε για αύξηση 50 ευρώ στον κατώτατο μισθό; Η εισήγησή σας τι επιπλέον ποσοστό θα ενσωματώνει εκτός από τον πληθωρισμό;
Θα πρέπει να κάνετε λίγες ημέρες υπομονή. Το μόνο που μπορώ να μοιραστώ μαζί σας, αυτή τη στιγμή, είναι ότι ο νέος κατώτατος μισθός θα έχει μπροστά το 8. Και να είστε σίγουρος ότι η νέα αύξηση στον κατώτατο μισθό θα ικανοποιήσει τους εργαζόμενους, διότι λαμβάνει υπόψη όχι μόνο τον πληθωρισμό αλλά και τα μεγέθη της ελληνικής οικονομίας, όπως είναι ο ρυθμός ανάπτυξης, η ανταγωνιστικότητα, η εκτιμώμενη αύξηση της παραγωγικότητας, η απασχόληση κ.ά.
Πρόκειται δε για την τέταρτη διαδοχική αύξηση την τελευταία τετραετία, όπου ο κατώτατος και ο μέσος μισθός έχουν αυξηθεί κατά 20%. Περισσότεροι από 310.000 Ελληνες και Ελληνίδες βγήκαν από το φάσμα της ανεργίας και σήμερα εργάζονται. Εξι στους 10 συμπολίτες μας, στον ιδιωτικό τομέα, αμείβονται πλέον με μισθούς 1.000-3.000 ευρώ και μόλις 2 στους 10 με μισθό έως 700 ευρώ. Αυτό μας δείχνει ότι η ασκούμενη οικονομική πολιτική φέρνει αποτελέσματα και βελτιώνει την αγορά εργασίας και το βιοτικό επίπεδο των Ελλήνων και των Ελληνίδων.
Μπορείτε να μας εξηγήσετε τις αλλαγές που σχεδιάζετε στο επίδομα ανεργίας με ένα παράδειγμα; Αν έχουμε δυο ανέργους, ο ένας με μισθό 830 ευρώ και 2 χρόνια ασφάλισης και ο άλλος με 1.500 ευρώ και 20 χρόνια και επίδομα ανεργίας 508 ευρώ, πόσο παραπάνω θα πάρει ο εργαζόμενος με τα περισσότερα χρόνια;
Αυτό που επιδιώκουμε, με την προωθούμενη μεταρρύθμιση, είναι το επίδομα ανεργίας να γίνει ανταποδοτικό. Δηλαδή πιο δίκαιο. Να συνδέεται με τα έτη εργασίας και τις εισφορές που έχει καταβάλει ο δικαιούχος και να μην εξομοιώνει τον άνεργο με 2 χρόνια ασφάλισης και τον άνεργο με 20 χρόνια ασφάλισης. Αυτό σημαίνει ότι ο δικαιούχος του επιδόματος ανεργίας που έχει καταβάλει κατά τον εργασιακό του βίο υψηλότερες εισφορές θα λαμβάνει υψηλότερο επίδομα ανεργίας. Επίσης αυτό που εξετάζουμε είναι το επίδομα ανεργίας να γίνει εμπροσθοβαρές, δηλαδή τους πρώτους μήνες ο δικαιούχος να λαμβάνει υψηλότερο ποσό. Φυσικά οι αλλαγές που επεξεργαζόμαστε δεν θα επηρεάσουν επ’ ουδενί το συνολικό ύψος του ετήσιου επιδόματος, δηλαδή δεν θα είναι μικρότερο από αυτό που χορηγείται σήμερα, αλλά θα καταστήσουν τη συγκεκριμένη παροχή πιο δίκαιη.
Η Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ) προκαλεί στρεβλώσεις, με πιο χαρακτηριστική αυτή που σας περιγράφω και μπορούν να ελέγξουν οι υπηρεσίες του υπουργείου: Συνταξιούχος που έπαιρνε μικτή σύνταξη 1.695 ευρώ, και 1.545 ευρώ προ φόρου, μετά την αύξηση 3% πήρε 1.745 ευρώ μικτά, αλλά 1.542 ευρώ προ φόρου εξαιτίας της ΕΑΣ. Η ερώτηση των αδικημένων συνταξιούχων είναι η εξής: Πότε θα αλλάξει η ΕΑΣ ώστε να μην έχουν μειώσεις παρά τις αυξήσεις;
Γιώργος Αυτιάς: Οι 47 παρεμβάσεις του στο Ευρωκοινοβούλιο για καθημερινότητα και εθνικά θέματα
Οπως γνωρίζετε η Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ) χρηματοδοτεί το Ασφαλιστικό Κεφάλαιο Αλληλεγγύης Γενεών (ΑΚΑΓΕ) και δημιουργήθηκε ως ανάχωμα του ασφαλιστικού συστήματος απέναντι στις πιέσεις της δημογραφικής γήρανσης του πληθυσμού. Και η δημογραφική γήρανση είναι μια πραγματικότητα που επηρεάζει, μεταξύ άλλων, και το ασφαλιστικό σύστημα και πρέπει να τη διαχειριστούμε με το βλέμμα στραμμένο στις επόμενες γενιές.
Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν αναγνωρίζουμε ότι υπάρχουν κάποια σημεία στην Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ) που χρήζουν βελτίωσης. Μέλημά μας είναι να θεραπευθούν υπό το πρίσμα βέβαια της δημοσιονομικής ισορροπίας.
Εξετάζετε να δώσετε κάποιο επιπλέον κίνητρο ώστε να δηλώνουν την απασχόλησή τους όσοι συνταξιούχοι το κρύβουν παρά την κατάργηση της μείωσης της σύνταξής τους κατά 30%; Σε τι χρησιμεύει για παράδειγμα το να πληρώνουν διπλές εισφορές ασθένειας ή τα 10 ευρώ της ανεργίας;
Εχουμε ανοικτά μάτια, ανοικτά αφτιά και πάνω απ’ όλα ανοικτά μυαλά, έτσι ώστε να ακούμε και να πράττουμε πάντα με γνώμονα το όφελος των συμπολιτών μας. Αλλωστε τίποτε δεν είναι γραμμένο στην πέτρα. Ομως είναι πρόωρο να μιλάμε, αυτή τη στιγμή, για εκ νέου αλλαγές στη ρύθμιση της απασχόλησης των συνταξιούχων, τη στιγμή μάλιστα που τα μέχρι στιγμής στοιχεία είναι κάτι περισσότερο από ενθαρρυντικά.
Ηδη μέσα σε μια δύο εβδομάδες, από τη στιγμή που άνοιξε η ηλεκτρονική πλατφόρμα για τους εργαζόμενους συνταξιούχους, περισσότεροι από 37.000 συνταξιούχοι συμπολίτες μας που εργάζονται -πριν απ’ τη λειτουργία της πλατφόρμας δήλωση είχαν κάνει μόλις 36.000 συνταξιούχοι εργαζόμενοι-, έχουν κάνει αίτηση. Πλέον οι συνταξιούχοι λαμβάνουν το 100% της σύνταξής τους και όχι το 70% που ίσχυε προηγουμένως ενώ από τον μισθό τους παρακρατείται ένας πόρος της τάξεως του 10%. Υπολογίζουμε ότι ο συνταξιούχος εργαζόμενος κερδίζει μηνιαίως από 190 μέχρι 300 ευρώ.
Η αποδοχή του μέτρου και η προσέλευση των συνταξιούχων εργαζομένων στην πλατφόρμα μάς δείχνουν ότι η πολιτική που εφαρμόζουμε είναι σωστή και ανταποκρίνεται στις ανάγκες των εργαζόμενων συνταξιούχων.
ΓΙΑ ΤΟ ΔΗΜΟΓΡΑΦΙΚΟ
«Δεν υπάρχουν μαγικές συνταγές αλλά πολιτικές ανάσχεσης του προβλήματος»
Τι μέτρα σχεδιάζετε για να αντιμετωπιστεί το δημογραφικό πρόβλημα της χώρας και πόσο επαρκούν αυτά που έχετε ήδη δρομολογήσει (αύξηση επιδόματος γέννησης, επέκταση ενίσχυσης μητρότητας);
Η δημογραφική γήρανση αποτελεί ένα υπαρξιακό στοίχημα για το μέλλον μας. Αυτή είναι η πραγματικότητα και πρέπει να τη δούμε κατάματα αν θέλουμε να την αντιμετωπίσουμε και να διαχειριστούμε τις συνέπειές της. Μαγικές συνταγές δεν υπάρχουν. Υπάρχουν όμως απαντήσεις. Ενδεικτικά αναφέρω τη σύνδεση των προγραμμάτων επιμόρφωσης και επαγγελματικής κατάρτισης με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Σήμερα στη χώρα μας δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίας που απευθύνονται σε εργαζόμενους υψηλής ειδίκευσης και που είναι δύσκολο να καλυφθούν. Το στοιχείο αυτό αναδεικνύει την ανάγκη αναπροσαρμογής της επαγγελματικής εκπαίδευσης, δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας, όπως και των κοινωνικών προγραμμάτων κατάρτισης και επανακατάρτισης εργαζομένων με σκοπό την αναβάθμιση συγκεκριμένων δεξιοτήτων, καθώς και ανέργων που θα διευκολύνουν την ανεύρεση εργασίας. Προς την κατεύθυνση αυτή έχουν σχεδιαστεί τα προγράμματα κατάρτισης που υλοποιεί η ΔΥΠΑ, με αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανθεκτικότητας και Ανάπτυξης, όπως είναι, ενδεικτικά, το πρόγραμμα για 150.000 εργαζόμενους και 120.000 ανέργους στις ψηφιακές και πράσινες δεξιότητες.
Σημαντική παρέμβαση επίσης είναι η ίδρυση του Ταμείου Επικουρικής και Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης – ΤΕΚΑ. Η ευρωπαϊκή και η διεθνής εμπειρία έχει δείξει ότι η κεφαλαιοποίηση της επικουρικής ασφάλειας που υλοποιήσαμε αμβλύνει τις δημογραφικές πιέσεις και αυξάνει την ασφάλεια του κεφαλαίου που δημιουργείται με τις εισφορές των ασφαλισμένων. Φυσικά δεν μπορώ να μην αναφερθώ στο επίδομα γέννησης και στην επέκταση του επιδόματος μητρότητας στο σύνολο των εργαζόμενων γυναικών του ιδιωτικού τομέα. Πλέον και οι αυτοαπασχολούμενες και οι αγρότισσες μπορούν να λαμβάνουν για 9 μήνες τον κατώτατο μισθό.
Αυτές οι πολιτικές αποτελούν τη βάση πάνω στην οποία κτίζουμε προκειμένου να ανασχεθεί το δημογραφικό πρόβλημα. Η μάχη όμως είναι άνιση και προϋποθέτει συμμάχους το κράτος, τις επιχειρήσεις και τους πολίτες. Ομως το πρώτο βήμα για την αντιμετώπιση του προβλήματος έχει γίνει.