Το «πράσινο φως» για την έναρξη διαγωνιστικής διαδικασίας ανάθεσης μελέτης για την κατασκευή ξύλινου deck πάνω από τη θάλασσα κατά μήκος της λεωφόρου Νίκης αναμένεται να ανάψουν σήμερα τα μέλη της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για ένα ακόμη σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση της υλοποίησης της εμβληματικής παρέμβασης.
Σκοπός είναι η διεύρυνση του αστικού κοινόχρηστου χώρου προς την πλευρά της θάλασσας, ώστε να δοθεί «ανάσα» στις χιλιάδες κατοίκων και τουριστών που επισκέπτονται καθημερινά το παραλιακό μέτωπο. «Δημιουργούμε ένα μπαλκόνι στη θάλασσα», σχολίασε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας.
Συγκεκριμένα, η Διεύθυνση Αστικού Σχεδιασμού και Αρχιτεκτονικών Μελετών του δήμου προτίθεται να προβεί στην προκήρυξη ανοικτού διαγωνισμού για την «ανάθεση μελετών για την κατασκευή ξύλινου καταστρώματος επί πασσάλων (deck) στην παλιά παραλία», προεκτιμώμενης αμοιβής 2,6 εκατομμυρίων ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ).
Περιλαμβάνει το σύνολο των μελετών που στοχεύουν στο σχεδιασμό και την αδειοδότηση της επέκτασης του υφιστάμενου κρηπιδώματος της παλιάς παραλίας, που αποτελεί το παραλιακό μέτωπο του ιστορικού κέντρου της πόλης, με ξύλινο κατάστρωμα επί πασσάλων (deck), ώστε να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα του περιορισμένου χώρου κίνησης πεζών και ποδηλάτων, και παράλληλα:
- αναδιαμόρφωση του ευρύτερου περιβάλλοντoς χώρου της λεωφόρου Νίκης, με βάση τις σύγχρονες απαιτήσεις της τέχνης και της επιστήμης, καθώς και τις αρχές του βιοκλιματικού – περιβαλλοντικού σχεδιασμού,
- έλεγχο και συντήρηση – ενίσχυση, ανάλογα με την παθολογία του, του υφιστάμενου κρηπιδώματος.
Το έργο συνολικά εντάσσεται στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδιασμού του Δήμου Θεσσαλονίκης για αναβάθμιση του φυσικού, πολιτιστικού και αστικού περιβάλλοντος της πόλης.
Πριν από ένα χρόνο είχαν ανακοινωθεί τα αποτελέσματα του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού ιδεών για το deck στην παλιά παραλία της πόλης, τα οποία αναμένεται να αποτελέσουν τη… μαγιά στη νέα διαγωνιστική διαδικασία. Το πρώτο βραβείο είχε απονεμηθεί στην πρόταση που υπογράφεται από τον αρχιτέκτονα μηχανικό Γεώργιο Δημόπουλο και την πολιτικό μηχανικό Βασιλική Παναγιωτοπούλου. Οι μελετητές πρότειναν δύο χωρικές ζώνες που διατρέχουν παράλληλα όλο το θαλάσσιο μέτωπο της παλιάς παραλίας.
Τατόι: Πώς θα είναι το μουσείο με τα θρυλικά βασιλικά αυτοκίνητα Rolls Royce, MG και Fiat
Η ζώνη της επέκτασης και η ζώνη του υφιστάμενου κρηπιδώματος-πεζοδρομίου είναι διακριτές, ώστε με τα διαφορετικά ποιοτικά χαρακτηριστικά τους να προσφέρουν διαφορετικές εμπειρίες και συναισθήματα στους χρήστες τους. Το κατάστρωμα της επέκτασης τοποθετείται σε ένα επίπεδο χαμηλότερο από αυτό του υπάρχοντος κρηπιδώματος. Σε σημεία όπου το κατάστρωμα διασταυρώνεται με σημαντικούς άξονες, όπως αυτός της πλατείας Αριστοτέλους και της οδού Αγίας Σοφίας, διαμορφώνονται εγκολπώσεις. Διαμορφώνονται, παράλληλα, χωρικές συνθέσεις-ενότητες διαφορετικών επιπέδων.
Οι προτεινόμενες διαμορφώσεις σε χαμηλότερο επίπεδο διαχωρίζουν με ήπιο και διακριτικό τρόπο το χώρο της κίνησης-ροής των πεζών από το χώρο της στάσης, συνάντησης και κοινωνικής επαφής. Για την ανάδειξη της μικρής προβλήτας-αποβάθρας του τέλους του 19ου αιώνα έναντι της πλατείας Ελευθερίας δημιουργείται μια εγκόλπωση, ώστε να προβληθεί το ιδιαίτερο μορφολογικό της περίγραμμα και να ενδυναμωθεί το στίγμα της ιστορικής μνήμης.
«Η παλιά παραλία αποκτά νέα μορφή. Στο πιο αγαπημένο σημείο της πόλης, εκεί όπου εκατοντάδες περνούν καθημερινά, από το λιμάνι μέχρι τον Λευκό Πύργο, ερχόμαστε να δημιουργήσουμε ένα μπαλκόνι στη θάλασσα. Ενα από τα ωραιότερα σημεία της πόλης ανανεώνεται και γίνεται πιο φιλικό για κατοίκους και επισκέπτες.
Με το νέο deck διευρύνουμε τον κοινόχρηστο χώρο, αγκαλιάζουμε τη θάλασσα, λύνουμε πολλά λειτουργικά ζητήματα και δημιουργούμε μια νέα μοναδική εμπειρία», υπογράμμισε ο κ. Ζέρβας, τονίζοντας: «Μαζί με την ανάπλαση του άξονα της Αριστοτέλους και σειρά άλλων παρεμβάσεων στο κέντρο της πόλης, η Θεσσαλονίκη αποκτά επιτέλους την εικόνα που της αξίζει. Δεσμευτήκαμε. Το κάνουμε πράξη. Η Θεσσαλονίκη αλλάζει».
«Ακόμη ένα σημαντικό έργο μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης. Δεσμευτήκαμε για τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για το deck και πράγματι κάναμε τη δέσμευσή μας πράξη με ταχύτητα και αποτέλεσμα.
Η επέκταση του παραλιακού κρηπιδώματος είναι απολύτως αναγκαία, αφού το μικρό σήμερα πλάτος του δεν μπορεί να καλύψει τις ανάγκες των χιλιάδων κατοίκων και επισκεπτών της Θεσσαλονίκης που το χρησιμοποιούν σε καθημερινή βάση. Από τον Λευκό Πύργο μέχρι και την Α’ Προβλήτα του ΟΛΘ, διευρύνουμε τον αστικό κοινόχρηστο χώρο προς τη θάλασσα κατά τρόπο λειτουργικό και αισθητικά και κατασκευαστικά άρτιο και δημιουργούμε έναν “εξώστη” κοινωνικής επαφής κι αναψυχής», ανέφερε σχετικά ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Εργων και Βιώσιμης Κινητικότητας, Εφραίμ Κυριζίδης.
Ειδήσεις σήμερα
Σοβαρό τροχαίο στη Θεσσαλονίκη: Λεωφορείο έπεσε σε πάνω από 10 αυτοκίνητα [εικόνες]