Ο ανανεωτής της Νεοελληνικής Δραματουργίας», μια έκδοση του ΥΠΠΟΑ, που παρουσιάστηκε σήμερα στην Πινακοθήκη Γκίκα-Μουσείο Μπενάκη, παρουσία της υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνας Μενδώνη. Στην παρουσίαση, που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του Λογοτεχνικού Έτους Ιάκωβου Καμπανέλλη του ΥΠΠΟΑ, όπως κηρύχθηκε το 2022 με αφορμή τη συμπλήρωση 100 ετών από τη γέννηση του σπουδαίου δημιουργού, συμμετείχαν επίσης τα μέλη της Ομάδας Εργασίας του Έτους, Ελένη Δουνδουλάκη, ΓΓ Σύγχρονου Πολιτισμού, Αθανασία Παπαθανασίου, προϊσταμένη της Διεύθυνσης Γραμμάτων του ΥΠΠΟΑ, Κατερίνα Καμπανέλλη, κόρη του συγγραφέα, και Παναγιώτης Μέντης, πρόεδρος της Εταιρείας Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων.
Τους συγγραφείς του τόμου «που κατέθεσαν γνώση και εμπειρία», ευχαρίστησε η υπουργός Λ. Μενδώνη στην ομιλία της, χαρακτηρίζοντας πολύ εύστοχο τον τίτλο του, καθώς «δείχνει ακριβώς αυτό που ήταν ο Ιάκωβος Καμπανέλλης. Ο αναμορφωτής της Νεοελληνικής Δραματουργίας».
Όπως σημείωσε η υπουργός είχε τη χαρά και την τιμή να τον γνωρίσει, «όταν είχε την πολύ μεγάλη έγνοια για το Θεατρικό Μουσείο, όχι μόνο για τα αντικείμενα και το αρχείο του, αλλά και για τους νέους ανθρώπους, τους φοιτητές, οι οποίοι, αν το Θεατρικό Μουσείο δεν έβρισκε μια διέξοδο στη στέγη, δεν θα μπορούσαν να έχουν πρόσβαση για τις εργασίες τους». Η ίδια, δε, ενημέρωσε ότι «το ΥΠΠΟΑ προχωρεί μελέτη της οικίας Σούτσου επί της Σταδίου 47 προκειμένου να στεγάσει ένα μέρος του Θεατρικού Μουσείου, ιδιαίτερα τη βιβλιοθήκη και το αρχείο του» και πως ένα μέρος του χώρου της βιβλιοθήκης θα είναι αφιερωμένο στον Ιάκωβο Καμπανέλλη, ενώ, όπως είπε, «είμαστε σε συνεργασία με τον Δήμο Αθηναίων για να αξιοποιήσουμε με διαφορετικό τρόπο τους χώρους του Πνευματικού Κέντρου επί της Ακαδημίας, προκειμένου εκεί να εκτεθεί ένα μέρος των συλλογών του Μουσείου».
Τη συγκίνησή της εξέφρασε η Κατερίνα Καμπανέλλη, μονάκριβη κόρη και κληρονόμος του Αρχείου του δημιουργού, η οποία εξασφάλισε πλήρη πρόσβαση στους ιθύνοντες, ευχαριστώντας όλους όσοι δούλεψαν για τον τόμο.
«Εργάστηκαν με πάρα πολύ μεγάλη αγάπη. Γι’ αυτό νομίζω ότι ο τόμος είναι κάτι εξαιρετικό, γιατί έχει μέσα του πολύ αγάπη προς το πρόσωπο του πατέρα μου. Αυτός ο τόμος περιέχει τα πάντα, είναι πραγματικά ένα ευαγγέλιο της ζωής και του έργου του Καμπανέλλη», τόνισε η Κατερίνα Καμπανέλλη.
Ως «πατριάρχης του νεοελληνικού θεάτρου», αλλά και ως «αναμορφωτής της νεοελληνικής δραματουργίας» χαρακτηρίζεται ο Ιάκωβος Καμπανέλλης, «αφού η θεματολογία του έργου του χάραξε τον δρόμο προς την ελευθερία για τους μεταπολεμικούς συγγραφείς», σημείωσε ο Παναγιώτης Μέντης.
Μέριμνά μας «να παραδώσουμε έναν τόμο που να παρουσιάζει και να τοποθετεί τον Καμπανέλλη στην εποχή του αλλά και στη διαχρονία», δήλωσε η κ. Παπαθανασίου, η οποία παρουσίασε εν συντομία τον 500 σελίδων τόμο, με ενότητες όπου καταγράφεται όλη η πορεία του. Η πρώτη ενότητα «Εργοβιογραφία» είναι συντεθειμένη έτσι ώστε οι ημερομηνίες – τομές του βίου και του έργου του Καμπανέλλη να λειτουργούν ως σηματοδότες τοπίων, ανθρώπων, στάσεων, συμπεριφορών, κοινωνικών και πολιτισμικών μετασχηματισμών. Στην ενότητα ανήκει επίσης ένα αυτοβιογραφικό κείμενο του συγγραφέα το οποίο δημοσιεύεται για πρώτη φορά.
ΤΙ ΔΙΑΒΑΣΑ
Η δεύτερη ενότητα έχει τίτλο «Θέατρο», με πρώτη υποενότητα τα «Θεατρικά έργα» όπου συγκεντρώνονται για πρώτη φορά θεατρικές περιλήψεις – παρουσιάσεις όλων των ολοκληρωμένων θεατρικών έργων του δημιουργού, συμπεριλαμβανομένων και όσων έχουν εκδοθεί, αλλά δεν έχουν παρασταθεί στη σκηνή, καθώς και των ανέκδοτων θεατρικών έργων του που απόκεινται στο Αρχείο Ιάκωβου Καμπανέλλη.
📖Παρουσιάστηκε στην Πινακοθήκη Γκίκα @TheBenakiMuseum το βιβλίο «Ιάκωβος #Καμπανέλλης, 1911-2021, ο ανανεωτής της νεοελληνικής δραματουργίας», έκδοση του #ΥΠΠΟΑ, στο πλαίσιο του Λογοτεχνικού Έτους Ιάκωβου Καμπανέλλη.
➡ https://t.co/vC6WdPNyis#MinCultureGr #Kambanellis2022 pic.twitter.com/Weyv6wFZXg
— Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού (@cultureGR) June 29, 2022
Η υποενότητα «Ο λόγος της θεωρίας» παρουσιάζει επιλεκτικά αποσπάσματα δραματουργίας, θεωρίας και κριτικής, ενώ στην τρίτη ενότητα με τίτλο «Πεζογραφία/Μαουτχάουζεν» ο ίδιος ο δημιουργός εξομολογείται πώς έγραψε το εμβληματικό του έργο. Ακολουθούν αποσπάσματα του κειμένου και παρατίθενται τα τραγούδια του Κύκλου του Μαουτχάουζεν που μελοποίησε ο Μίκης Θεοδωράκης, καθώς και θεωρητικά κείμενα που συνδέουν το πεζογράφημα με το δραματικό έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη.
Η τέταρτη ενότητα με τίτλο «Κινηματογράφος» διατρέχει μία προς μία όλες τις ταινίες σε σενάριο δικό του, ενώ στην πέμπτη ενότητα με τίτλο «Ποίηση» παρουσιάζονται συνεργασίες του με εμβληματικούς Έλληνες συνθέτες, όπως ο Μίκης Θεοδωράκης και ο Μάνος Χατζιδάκις, και ερμηνευτές, όπως η Μαρία Φαραντούρη, ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης και η Νίκος Ξυλούρης.
Τέλος, η έκτη ενότητα «Λόγος προσωπικός και δημόσιος» περιλαμβάνει κείμενα του συγγραφέα για την εποχή του, την αγαπημένη του σύντροφο και τη μονάκριβη κόρη του, διαλεχτούς συνεργάτες και φίλους, τον Κουν, τη Μελίνα, τον Χατζιδάκι, τον Θεοδωράκη, την Καρέζη. Στον τόμο, που συνιστά μια αναφορά τιμής στην προσωπικότητα και στο πολύτροπο έργο του Καμπανέλλη, παρουσιάζονται επίσης επιλεγμένα αποσπάσματα από συνεντεύξεις του.