Εργα που δεν βγήκαν από τις αποθήκες, αλλά ήταν κρεμασμένα σε διάφορα σημεία της Τραπέζης της Ελλάδος, στους διαδρόμους, στις αίθουσες υποδοχής, στα γραφεία του διοικητή και υποδιοικητή κ.ά.
Ο «Ε.Τ.» στο Ιδρυμα Θεοχαράκη – 70 αριστουργήματα σε «Παράλληλη θέαση»
Οταν αυτά έφυγαν, άλλα πήραν τη θέση τους, καθώς στα γραφεία γίνονται συναντήσεις και δεν μπορούν να μένουν άδεια, όπως μας ενημερώνει η Ιρέν Παλιούρα, υπεύθυνη της Συλλογής Εργων Τέχνης της τράπεζας, που συναντήσαμε στο Ιδρυμα Θεοχαράκη. Ετσι, ένα έργο του Κώστα Τσόκλη πήρε τη θέση του στο γραφείο του διοικητή της τράπεζας, Γιάννη Στουρνάρα, και πολλά ακόμα.
Οσο για τα έργα που μπορείτε να θαυμάσετε στο Ιδρυμα Θεοχαράκη, είναι κορυφαία, ανάμεσα στα οποία η επιβλητική «Παλλάδα Αθηνά» και το «Ερως και Κένταυρος» του Ν. Γύζη, τα μοναδικά έργα του Κωνσταντίνου Βολανάκη «Τα εγκαίνια της Διώρυγας του Ισθμού της Κορίνθου», «Η Αποβίβαση του Καραϊσκάκη στο Φάληρο», «Ακτή Φαλήρου», του Γιάννη Τσαρούχη «Προσωπογραφία της Δέσποινας με κολιέ και σκουλαρίκια», του Κωνσταντίνου Μαλέα «Μονεμβασιά», του Σπύρου Βασιλείου και άλλων.
Τα παραπάνω εκτίθενται παράλληλα με έργα νεότερων σημαντικών καλλιτεχνών, όπως του Γιάννη Ψυχοπαίδη, του Παύλου Σάμιου, της Βάνας Ξένου, του Ιάσονα Μολφέση, του Γιώργου Λαζόγκα και πολλών άλλων, σοφά τοποθετημένα στους τρεις ορόφους του Ιδρύματος.
Ξεκινώντας από τον τέταρτο όροφο, σας περιμένει η ενότητα «Τόποι και χώροι» με ανάλογα έργα που σας ταξιδεύουν σε διάφορους τόπους και μνημεία της Ελλάδσς. Στον δεύτερο όροφο, η ενότητα «Μύθοι και άνθρωποι» περιλαμβάνει περισσότερο ανθρωποκεντρικά έργα και διερευνά την ανάγκη του ανθρώπου να δημιουργεί μύθους και στη συνέχεια τη μεταγενέστερη, σύγχρονη καθημερινότητά του. Τέλος, στον πρώτο όροφο, ευχάριστη έκπληξη προκαλεί η ενότητα «Δυναμική της έλλειψης», με χαρακτηριστικά όπως η απλοποίηση της φόρμας, η απαλοιφή των περιγραφικών στοιχείων, η συστηματική απομάκρυνση από τη μορφή.
Η έκθεση αποκαλύπτει παλιές και νέες καλλιτεχνικές κατακτήσεις, με αναφορά σε τόπους, τοπία, μορφές της πραγματικότητας και της φαντασίας, καθημερινές ή συμβολικές ιστορίες.
Τρεις διακριτές ενότητες
Ο διευθυντής του Εικαστικού Προγράμματος του Ιδρύματος Θεοχαράκη, Τάκης Μαυρωτάς, στέκεται στον πίνακα του Νικόλαου Γύζη «Ερως και Κένταυρος» και στη σημασία του τονίζοντας ότι «εξακολουθεί να μας βοηθάει να δούμε τον εαυτό μας και την ιστορία μας “ανάμεσα στα φίδια και στ’ αηδόνια”, όπως γράφει ο ποιητής Πέτρος Χρονάς, ή ανάμεσα στις μέρες του μέλλοντος και του παρελθόντος. Ετσι, οι υπεύθυνοι της Τραπέζης της Ελλάδος με την παρούσα έκθεση επιθυμούν όχι μόνο να προσεγγίσουν το ευρύ κοινό αλλά και τους φιλότεχνους με το μεγάλο πάθος για τη ζωγραφική».
«Συνολικά, έχετε την ευκαιρία να θαυμάσετε 70 έργα τέχνης διαφορετικής τεχνοτροπίας και εποχής, από τον 19ο έως τον 21ο αιώνα, που παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε παράλληλη παρατήρηση, με σκοπό να δημιουργηθεί ένας ανοικτός διάλογος μεταξύ τους», μας λέει η επιμελήτρια της έκθεσης, ιστορικός τέχνης Χάρις Κανελλοπούλου. «Η περιήγηση στους ορόφους του Ιδρύματος είναι αποκαλυπτική. Στους εκθεσιακούς χώρους του τα έργα οργανώνονται σε τρεις διακριτές ενότητες, καθώς και σε μικρότερους “κύκλους θέασης”, στους οποίους ιστορικές δημιουργίες και έργα μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης συνυπάρχουν και αλληλοτροφοδοτούνται ως προς την οπτική και την ερμηνεία τους».
Info
«Παράλληλη θέαση»
Διάρκεια έκθεσης: Εως 21 Ιανουαρίου 2024.
Ιδρυμα Εικαστικών Τεχνών & Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη,
Βασιλίσσης Σοφίας 9 και Μέρλιν 1, Αθήνα. Πληροφορίες: Τηλ.: 210 3611206, www.thf.gr.