«Αν εξαιρέσω την ατομική μου έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη το 2014 με γλυπτική μόνον, όντως, δεν έχω δείξει ζωγραφική στην Αθήνα από το 2008», λέει ο Κωστής Γεωργίου στον «Ε.Τ.» της Κυριακής. Τον επισκεφθήκαμε στο σπίτι του, όπου τα έργα του κάνουν αισθητή την παρουσία τους. Η γλυπτική και η ζωγραφική του έχουν δώσει το στίγμα του καλλιτέχνη στον προσωπικό του χώρο. Για την ακρίβεια, συνυπάρχουν μαζί με τον δημιουργό τους, σε μια συνομιλία που συνεχίζεται μαζί τους ακόμα και όταν έχει μπει η τελευταία πινελιά. Η τέχνη του Κωστή Γεωργίου βρίσκει υπέροχες εφαρμογές και σε χρηστικά μοναδικά αντικείμενα, αληθινά έργα τέχνης, που έχει φιλοτεχνήσει ο ίδιος.
«Και τώρα Αθήνα…»
«Ολο αυτό το διάστημα προετοίμαζα την έκθεση “ENIGMA 2”, που ξεκίνησε από το Τελλόγλειο Ιδρυμα Τεχνών στη γενέτειρά μου Θεσσαλονίκη, μετακινήθηκε στο Σισμανόγλειο Μέγαρο, στην Κωνσταντινούπολη, υπό την αιγίδα του ελληνικού προξενείου, και έφτασε η ώρα για να μεταφερθεί στην Αθήνα, στον υπέροχο εκθεσιακό χώρο του Κέντρου Πολιτισμού “Ελληνικός Κόσμος”, του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού, εμπλουτισμένη με νέα έργα ζωγραφικής και γλυπτικής που θα εκτεθούν για πρώτη φορά. Αυτή η έκθεση είναι ένα πανόραμα, αν μπορούσα να πω, της δουλειάς μου με έργα ζωγραφικής και γλυπτικής μεγάλων διαστάσεων και όχι μόνον, από όλες τις περιόδους της εικαστικής μου διαδρομής. Εκτίθενται πάνω από 400 έργα ζωγραφικής και πλέον των 60 γλυπτών! Για την έκθεση έχει εκδοθεί μεγάλο λεύκωμα, το οποίο προλογίζει ο τεχνοκριτικός, σημειολόγος, μέλος της Academia Europaea, Χάρης Καμπουρίδης».
Είστε παράλληλα ζωγράφος και γλύπτης, και μάλιστα ισότιμα. Τι είναι για εσάς οι δύο αυτοί διαφορετικοί τρόποι έκφρασης;
Μπορεί να αλλάζουν τα μέσα, αλλά η έκφραση και η προσέγγιση είναι ακριβώς οι ίδιες! Και δεν θα μπορούσε να είναι διαφορετικά, μιας και το πρόσωπο που δημιουργεί το έργο τέχνης είναι το ίδιο! Ολες οι τέχνες επικοινωνούν μεταξύ τους, γιατί διαθέτουν τον ίδιο κώδικα, που δεν είναι τίποτε άλλο παρά η δημιουργία. Το μόνο που αλλάζει είναι το μέσον της παραγωγής του έργου.
Εχετε τοποθετήσει γλυπτά σας μεγάλων διαστάσεων τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, όπως στην Κίνα. Ενδείκνυται ο δημόσιος χώρος για τις μεγάλες διαστάσεις;
Ο δημόσιος ανοιχτός χώρος έχει ανάγκη από γλυπτά μεγάλων διαστάσεων. Από έργα που να μπορούν να επιβάλλονται στο φως και στον αχανή χώρο που τα περιβάλλει! Οντως, στην Κίνα -και όχι μόνο- έχω εγκαταστήσει γλυπτά μεταξύ οκτώ και δεκαπέντε μέτρων. Ας σημειώσουμε την πρόσφατη εγκατάσταση του 12 μέτρων γλυπτού στην παραλία στη Θεσσαλονίκη!
Η δημόσια γλυπτική είναι μια μορφή τέχνης που ανήκει σε όλους;
Στη δισκογραφία, με τον Στέλιο
Η γλυπτική στον ανοιχτό δημόσιο χώρο είναι το ζητούμενο για ένα έργο που θέλει να ξεπεράσει τα στενά όρια των τοίχων της σάλας ενός μουσείου ή μιας γκαλερί. Είναι αναγκαιότητα να εγκατασταθεί σε ανοιχτό δημόσιο χώρο και να εκτεθεί σε κοινή θέα. Εκεί βρίσκει τον προορισμό του. Απευθύνεται σε όλους. Κυριολεκτικά! Δημιουργεί αντηχήσεις στο περιβάλλον του και υπάρχει για να στέλνει την ενέργεια και την εικαστική του θεώρηση προς πάσα κατεύθυνση, προς ειδήμονες και μη!
Ποια είναι η διαφορά να δημιουργείτε στην Ελλάδα από το εξωτερικό;
Στο εξωτερικό οι ρόλοι είναι πιο διακριτοί και δεν υπάρχει αυτή η «πολυμάθεια» που διακρίνει την ελληνική κοινωνία και που πλειστάκις υποστέλλει τη δυναμική της εξέλιξης μιας κοινωνίας!
Θα μπορούσατε να ζείτε στο εξωτερικό;
Απερίφραστα απαντώ: Οχι. Είναι προσωπική μου επιλογή να ζω στην Ελλάδα. Διατηρώ τη βάση μου εδώ, στον ήλιο, στο μοναδικό φως, και επιλέγω να λειτουργώ δυναμικά εκτός συνόρων, ως πολίτης του κόσμου. Αλλωστε, περισσότερες από το 80% των εκθέσεών μου είναι εκτός Ελλάδος, σε μουσεία και γκαλερί της Ευρώπης, της Κίνας, της Αμερικής, της Ιαπωνίας, του Καναδά.
Δημιουργήσατε μια σειρά γλυπτών όπου πρωταγωνιστούν ανθρώπινες μορφές. Τι θέλετε να δώσετε μέσα από αυτήν τη σειρά έργων;
Η σημειολογία και η πολυσημία των γλυπτών αυτών είναι εμφανείς! Ο άνθρωπος, ως οντότητα που ορίζει και κυβερνά τον πλανήτη, είναι η δύναμη που καθορίζει τη ζωή και την ύπαρξη. Είναι φίλος και συνάμα εχθρός της φύσης. Είναι ευαίσθητος και αλαζόνας, μεγαλόψυχος αλλά και εξαιρετικά μικροπρεπής, πολεμοχαρής και ειρηνοποιός, ευφυής και πολύπλοκος, αλλά και πρακτικός και πόσες χιλιάδες άλλες ιδιότητες. Αυτό σηματοδοτούν αυτά τα γλυπτά. Τον άνθρωπο με όλα όσα τον καθορίζουν…
Ο γλυπτός σας άγγελος, που είχε τοποθετηθεί στο Παλαιό Φάληρο, δέχτηκε επίθεση από μερίδα πληθυσμού, βανδαλίστηκε και γκρεμίστηκε. Ποια συναισθήματα σας γεννούν αυτές οι ενέργειες;
Ας μη σκεφτόμαστε αυτήν τη «νίκη» του αντικανονικού, του σκοταδιστικού και του ανόητου φανατισμού που καταλήγει να είναι μιας μορφής φασισμός! Το μόνο για το οποίο πρέπει να ανησυχούμε και πρέπει να είμαστε ιδιαιτέρως προσεκτικοί είναι να μην επιτρέψουμε να κυριαρχήσουν το αντικανονικό, το μίζερο, το άρρωστο και γενικώς η «ιδρυματική» «λογική». Αν δεν το προλάβουμε, τα αποτελέσματα θα είναι μη αναστρέψιμα… Πάντως, ο βανδαλισμένος «Phylax» εκτίθεται στην έκθεση, σε μια ειδική εγκατάσταση.
Παράλληλα γάφετε ηλεκτρονική μουσική. Τι είναι για εσάς η μουσική;
Εκτόνωση και κάτι που μοιάζει με «γιόγκα». Είναι κάτι σαν τρεχούμενο νερό που δροσίζει τη γλυπτική και τη ζωγραφική μου!
Τι είναι για εσάς η δημιουργία γενικότερα;
Το παν. Μεγάλωσα σε ένα περιβάλλον που από πολύ μικρός «εθίστηκα» στο να λειτουργώ σε πεδία που αντανακλούσαν τις διαδρομές του μέλλοντός μου. Για εμένα η δημιουργία αποτελεί την προσωπική μου αναζήτηση της τελειότητας και της συμπαντικής μου ισορροπίας!
Ποια είναι η σχέση του ελληνικού κοινού με την τέχνη;
Καλή θα μπορούσα να πω, αλλά παράλληλα πιστεύω ότι είναι απαραίτητη ανάγκη να δοθεί περισσότερη ενέργεια από την πλευρά της Πολιτείας. Γιατί ο πολιτισμός δεν είναι πολυτέλεια, όπως θεωρούν λανθασμένα κάποιοι, αλλά ιστορική αναγκαιότητα!
ΤΙ ΘΑ ΔΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ
Ανάμεσα στα γλυπτά που εκτίθενται στο Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού υπάρχουν και γλυπτικές εγκαταστάσεις με τους γνωστούς κόκκινους ακροβάτες-χορευτές του Κωστή Γεωργίου, όπως αυτοί του έργου «Meteoron», που εγκαταστάθηκε πρόσφατα στην παραλία της Θεσσαλονίκης, καθώς και άλλων ανάλογων γλυπτών μνημειακών διαστάσεων, εγκατεστημένων σε δημόσιους χώρους και πλατείες στην Ευρώπη, στην Αμερική και την Κίνα.
Επίσης, για πρώτη φορά παρουσιάζονται στην Αθήνα η μεγάλη του γλυπτική εγκατάσταση «9 Μούσες» (σύγχρονη απεικόνιση των εννέα Μουσών της Μυθολογίας) και η εγκατάσταση «Pombi A’», που αποτελείται από πέντε διάτρητα σκυλιά. Στον χώρο του μουσείου εκτίθεται και η εγκατάστασή του «Birds in Dreamland», η οποία είναι ένα πολύπτυχο έργο μήκους 10 μέτρων, που αποτελείται από 6 ζωγραφικά έργα. Επίσης, παρουσιάζονται για πρώτη φορά τα νέα γλυπτά μικτής τεχνικής από τη νέα σειρά έργων του Κωστή Γεωργίου, υπό τον τίτλο «Dreamcatchers». Μια πλειάδα ζωγραφικών έργων και γλυπτών που θα χαρτογραφήσουν την ιδιότυπη ταυτότητα και τη μακρόχρονη πορεία του δημιουργού, που τον έχουν καταξιώσει διεθνώς και τον έχουν καταστήσει άμεσα αναγνωρίσιμο από τη δυναμική που εκπέμπει η δουλειά του! Σε ειδικό χώρο του μουσείου θα προβάλλεται ένα ντοκιμαντέρ που καταγράφει την πορεία του Κωστή Γεωργίου τα τελευταία 35 χρόνια.
Info
«ENIGMA 2»
Από τον Κωστή Γεωργίου
ΠΟΥ: Ιδρυμα Μείζονος Ελληνισμού, Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» (Πειραιώς 254, Ταύρος, τηλ.: 212 2540000, www.ime.gr) ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΕΚΘΕΣΗΣ: Εως 22 Σεπτεμβρίου
* Μεγάλος χορηγός της έκθεσης «ENIGMA 2» είναι η Mapei Hellas. Αλλος χορηγός το Κτήμα Γεροβασιλείου.