Μια επίσκεψη στην φιλόξενη γκαλερί της Κηφισιάς, με την ίδια τη ζωγράφο να μας ξεναγεί στη δουλειά της, να μιλάει με σθένος, αλλά και αγάπη μας για αυτήν, μας φέρνει ακόμα πιο κοντά σε αυτή την άξια λόγου εικαστική κατάθεση και στον τρόπο που εκείνη προσεγγίζει το έργο της:
«Ο τίτλος της έκθεσης “Olon gramma” προέρχεται από το ολόγραμμα, που σημαίνει τη φωτογραφική καταγραφή ενός φωτεινού πεδίου και όχι μιας εικόνας που σχηματίζεται από έναν φακό. Μας δίνει την αίσθηση της προοπτικής. Κάπως έτσι κι εγώ δεν αποτυπώνω μια εικόνα, μια μορφή, αλλά προσπαθώ να αποδώσω την αύρα των μορφών. Σωματοποιώ τις ιδιότητες του φωτός που ορίζει τις μορφές. Την αύρα τους, το ίχνος τους στον χώρο. Αναζητώ μια άλλη προοπτική.
Ο ιστορικός τέχνης Γιώργος Μυλωνάς στο κείμενο του λέει ότι η δουλειά σου σε φέρνει πολύ κοντά στον Μπουζιάνη σε μια ζωγραφική με πνευματικότητα. Τι λες γι αυτό;
Η ζωγραφική με πνευματικότητα είναι μια ζωγραφική που πειθαρχεί απόλυτα στο πνεύμα και τον λόγο του έργου. Από την στιγμή που ο άνθρωπος αντιλαμβάνεται ανώτερα στοιχεία από αυτόν και αναγνωρίζει δυνάμεις που κυριαρχούν στο σύμπαν αλλά και μέσα του, νιώθει την ανάγκη να δημιουργήσει έργα που αποπνέουν το μυστηριώδες και το υπερβατικό.
Διαβάζοντας το κείμενο του Γιώργου Μυλωνά για την έκθεση μου “Olon gramma”, ένιωσα δέος και τιμή, να εντοπίζονται στοιχεία ενός τόσο μεγάλου καλλιτέχνη στο έργο μου. Η πνευματικότητα και η τέχνη, αποτελούν τρόπο σκέψης και ύπαρξης, κοσμοθεώρησης και επικοινωνίας με την Ουσία. Όπως η ανιδιοτελής αγάπη, το έργο τέχνης εκπέμπει το φως της συνείδησης που το δημιούργησε.
Από ποιους ζωγράφους θα έλεγες ότι έχεις επηρεαστεί;
Έχω μελετήσει καλλιτέχνες από όλες τις εποχές και τα καλλιτεχνικά ρεύματα. Έχω επηρεαστεί από τον μανιερισμό και το λαμπερό χρώμα του Θεοτοκόπουλου, την διπλή οπτική του Dali, τον αφαιρετικό εξπρεσιονισμό του Clyfford Still, από την πνευματικότητα του Παρθένη, του Μπουζιάνη, από την πρωτοπορία του Κεσσανλή, το σχέδιο του Σάμιου..
Σε απασχολεί η εξέλιξη στη δική σου δουλειά να είναι ορατή σε κάθε σου ατομική έκθεση;
Είναι θεμιτό για έναν καλλιτέχνη να υπάρχει εξέλιξη στη δουλειά του και αυτός είναι και ο στόχος. ‘Όταν αυτή γίνεται αντιληπτή από τον θεατή είναι ελκυστικό, καθώς επιβεβαιώνεται η προσπάθεια, αντλείται δύναμη για την πορεία του έργου του και δημιουργείται το συναίσθημα της ικανοποίησης, τόσο σε μένα ως καλλιτέχνη, όσο και στο ίδιο το κοινό που ωριμάζει το βλέμμα του μαζί με το έργο.
Τι θέλεις να προσφέρεις στο κοινό μέσα από το έργο σου;
Η προσφορά του έργου μου είναι συνήθως αδιόρατη. Επειδή ακριβώς η δουλειά μου έχει να κάνει με τον ψυχικό κόσμο, η προσφορά μου έχει να κάνει με την έννοια της ύπαρξης, την αγάπη-το ύψιστο συναίσθημα- με τους φόβους, με ό,τι σχετίζεται με το Όλον, ψυχή, νου και σώμα.
Έχεις εργαστεί ιδιαίτερα στην συντήρηση εικόνων και εκκλησιών. Αυτή η δουλειά έχει ίσως επηρεάσει τη ζωγραφική σου;
Η συντήρηση εικόνων και εκκλησιών είναι μια σεβαστή επιστήμη για μένα καθώς με έναν τρόπο επικοινωνείς με το παρελθόν και καλείσαι να το παραδώσεις στην σύγχρονη εποχή, διασώζοντας το για τις επόμενες γενιές. Αυτό φέρει ισχυρό αίσθημα ευθύνης και ευγνωμοσύνης ως προς την σύνδεση που μου δίνεται κάθε φορά με το παρελθόν και τις ρίζες. Έχω συντηρήσει πάρα πολλά έργα εικαστικού και θρησκευτικού ενδιαφέροντος και η επαφή μου με αυτά σαφώς και προσδιορίζει την παρούσα μου υπόσταση. Σαφέστατα μέσα στα χρόνια έχω παρατηρήσει επιρροές στο έργο μου όσον αφορά την πνευματικότητα και το εσωτερικό βάθος, στοιχεία που προέρχονται από μια ουσιαστική και προσωπική νοητική επεξεργασία.
Τι είναι για σένα η ζωγραφική;
Η ζωγραφική κατά την ετυμολογία της, γράφει την ζωή. Για μένα είναι ανάγκη, κατάθεση ψυχής, συμβάλει στην αναζήτηση του καλύτερου εαυτού. Είναι το όνειρο που γίνεται πραγματικότητα. Το βίωμα που παίρνει μορφή, το συναίσθημα που προσωποποιείται, η σχέση του ανθρώπου με τον άνθρωπο. Είναι έμπνευση, είναι αλήθεια, είναι φως. Είναι η έκφραση όντων, που μετουσιώνει τη μορφή στον χωροχρόνο.
Πήγα στο Βερολίνο για ένα μήνα και έμεινα πέντε χρόνια
Στη ζωγραφική της πορεία η Ανδρονίκη Χειλά παρέμεινε από το 2013 ως το 2018 στη Γερμανία, όπου δούλεψε και παρουσίασε εκθέσεις. Τι αποκόμισε από αυτή τη χρονική περίοδο δουλειάς;
Το Βερολίνο για μένα ξεκίνησε από μια απόφαση να βρεθώ σε ένα περιβάλλον εκτός συνόρων, στο πλαίσιο της προσωπικής μου εικαστικής αναζήτησης. Η αρχική μου σκέψη ήταν να μείνω και να ζωγραφίσω εκεί ένα μήνα και εν τέλει έμεινα πέντε χρόνια. Ήταν μια δυνατή εμπειρία, στην οποία έδωσα το εκατό τοις εκατό του εαυτού μου στην ζωγραφική. Το Βερολίνο εδώ και χρόνια είναι το καλλιτεχνικό κέντρο της Ευρώπης και αυτός ήταν ένας από τους λόγους που παρέτειναν την παραμονή μου. Από την εμπειρία της διαμονής μου στο Βερολίνο, κρατάω την παιδεία των ανθρώπων πάνω σε ζητήματα τέχνης, την δίψα τους για αυτήν που σε ωθούσε να την μεταλαμβάνεις.
Info: Ανδρονίκη Χειλά «Olon gramma». Διάρκεια έκθεσης ως τις 27 Οκτωβρίου. Artworx:Κολοκοτρώνη 1, Κηφισιά, 1ος όροφος, τηλ.2106236721.
Ειδήσεις σήμερα
Πειραιάς: Βίντεο ντοκουμέντο από τη θανατηφόρα σύγκρουση αυτοκινήτου και μηχανής – Σοκαριστικά πλάνα
Καιρός: «Προειδοποίηση» Μαρουσάκη… «Έρχονται νέες πλημμύρες» – Δύσκολο το επόμενο διήμερο
Δίπλωμα οδήγησης: Αλλάζει το σύστημα στις θεωρητικές εξετάσεις