Στο νέο πρόγραμμα 2022/23 -το οποίο υλοποιείται με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) για την ενίσχυση της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας της ΕΛΣ, η Εθνική Λυρική Σκηνή αναπτύσσει μια δημιουργική συνεργασία με ένα παγκόσμιο δίκτυο κορυφαίων λυρικών θεάτρων και παρουσιάζει συμπαραγωγές με τη Μετροπόλιταν Όπερα της Νέας Υόρκης, την Όπερα του Καναδά, τη Λυρική Όπερα του Σικάγου, την Οπερά Κομίκ του Παρισιού, το Λα Μονναί των Βρυξελλών, την Όπερα του Γκέτεμποργκ και τη Βασιλική Όπερα της Δανίας.
«Η καλλιτεχνική περίοδος 2022/23 -η έκτη της θητείας μου- συμπυκνώνει το σύνολο των στόχων που έθεσα αναλαμβάνοντας τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, στις αρχές του 2017. Η διεύρυνση του ρεπερτορίου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής δεν είναι πλέον ένα σχέδιο στα χαρτιά, αλλά ένας βασικός άξονας του προγραμματισμού, ο οποίος έχει αποδώσει εξαιρετικούς καρπούς όλα αυτά τα χρόνια, με μεγάλη απήχηση στο κοινό» αναφέρει ο Γιώργος Κουμεντάκης, που φιλοδοξεί να φέρει την τέχνη της όπερας σε διάλογο με την κοινωνία, μέσω της αιχμηρής ματιάς και του σύγχρονου προβληματισμού πάνω στα κλασικά αριστουργήματα που θέτουν ερωτήματα και αναζητούν απαντήσεις.
Μάλιστα, φέτος, περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά, σκηνοθέτες που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της όπερας διεθνώς θα βάλουν τη δική τους σφραγίδα σε κορυφαία λυρικά έργα -ορισμένα από τα οποία έχουν να παρουσιαστούν δεκαετίες. Συγκεκριμένα, ο Κρύστοφ Βαρλικόφσκι «διαβάζει» τα «Παραμύθια του Χόφμαν» του Όφενμπαχ μέσα από το πρίσμα της έβδομης τέχνης, ο Σερ Ντέιβιντ ΜακΒίκαρ δίνει μια μνημειώδη και διαχρονική ανάγνωση της «Μήδειας» του Κερουμπίνι, ο Ολιβιέ Πυ σκηνοθετεί για πρώτη φορά τη «Μαντάμα Μπαττερφλάι» του Πουτσίνι, αναμετρώμενος με τη σκηνή του Ηρωδείου, ο Στήβεν Λάνγκριτζ φέρνει τον «Φάλσταφ» του Βέρντι στη δεκαετία του ’30 στην Αγγλία αποδομώντας τις κοινωνικές τάξεις της εποχής, ο Τζων Φούλτζεϊμς «αιχμαλωτίζει» τον «Ντον Τζοβάννι» του Μότσαρτ στον μικρόκοσμο ενός ξενοδοχείου μιας αχανούς πρωτεύουσας, ενώ ο Λωράν Πελλύ αφήνει πίσω του την πολύπαθη Γη για να κάνει ένα ταξίδι στη Σελήνη με την ομώνυμη όπερα-φαντασμαγορία του Όφενμπαχ.
Η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη, αναφέρει, μεταξύ άλλων, στον χαιρετισμό της για το νέο πρόγραμμα της ΕΛΣ: «Διανύοντας την ένατη δεκαετία της ζωής της, η Εθνική Λυρική Σκηνή συνεχίζει να είναι ένας ζωντανός, δημιουργικός θεσμός, που εμπνέει και διδάσκει μουσική παιδεία, ενώ παράλληλα κερδίζει νέους φίλους και συνάπτει σημαντικές διεθνείς συμμαχίες. Tα τελευταία χρόνια, η Εθνική Λυρική Σκηνή “ενορχηστρώνει” με ακρίβεια την εξωστρέφειά της. Υπό την επιτυχημένη καλλιτεχνική διεύθυνση του χαρισματικού Γιώργου Κουμεντάκη, τολμά, πρωτοπορεί και σταθερά διακρίνεται με διεθνή αναγνώριση και εμπιστοσύνη. Εάν στους βασικούς στόχους ενός κρατικού πολιτιστικού φορέα είναι οι στρατηγικές συνεργασίες με αντίστοιχους φορείς του εξωτερικού, τότε η Εθνική Λυρική Σκηνή αναμφισβήτητα αποτελεί έναν από τους πολιτιστικούς οργανισμούς που το επεδίωξε και το πέτυχε. Χρόνο με τον χρόνο συστηματικά και δυναμικά η ΕΛΣ κατακτά και διεθνές κοινό. Με ένα σταθερό και προσεκτικά δομημένο πρόγραμμα εξωστρέφειας, η Λυρική Σκηνή ανοίγει τα φτερά της στο διεθνές στερέωμα με παραγωγές φιλόδοξες, ποιοτικές, απαιτητικές. Αυτό αποτυπώνεται και στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα της περιόδου 2022-2023. Θέλω να συγχαρώ όλους τους συντελεστές του φετινού προγράμματος και ιδιαίτερα τον Γιώργο Κουμεντάκη. Εμφανώς η ΕΛΣ βιώνει την αναγέννησή της, γεγονός που μας κάνει αισιόδοξους για το μέλλον της, κατακτώντας βήμα-βήμα μια θέση ανάμεσα στα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα του κόσμου».
«Πριν μερικά χρόνια, όταν μαζί με την Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ) οραματιστήκαμε τη δημιουργία του προγράμματος υποστήριξης της εξωστρέφειας της ΕΛΣ, πιστεύαμε ακράδαντα ότι υπάρχουν όλες οι απαραίτητες προδιαγραφές, προοπτικές, έμψυχο υλικό και φυσικά το όραμα και η εμπνευσμένη καθοδήγηση του καλλιτεχνικού της διευθυντή, Γιώργου Κουμεντάκη, για να ακουστεί η Λυρική σε όλον τον κόσμο, από τη Νέα Υόρκη μέχρι το Παρίσι, και από τη Δανία μέχρι τον Καναδά. Σήμερα, όχι απλώς ακούγεται το όνομά της, αλλά το έργο της παρουσιάζεται εμβληματικό στις σημαντικότερες λυρικές σκηνές του κόσμου, όπως στην Metropolitan Opera στη Νέα Υόρκη και την Opéra Comique στο Παρίσι. Αυτό που πιστέψαμε εμείς από την αρχή τώρα είναι κοινή αλήθεια για όλους. Η Λυρική Σκηνή είναι Εθνική αλλά πλέον διαδραματίζει και πρωταρχικό ρόλο στον διεθνή καλλιτεχνικό χώρο, εμπλουτίζοντας το έργο της και διευρύνοντας το κοινό της. Είμαστε βέβαιοι ότι ο Γιώργος Κουμεντάκης και όλη η οικογένεια της Λυρικής θα συνεχίσει να μας συγκινεί, να μας εκπλήσσει και να μας κάνει υπερήφανους, από τo σπίτι της στην Ελλάδα και από κάθε λυρική σκηνή του κόσμου» επισημαίνει ο πρόεδρος του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ), Ανδρέας Δρακόπουλος.
Τατόι: Πώς θα είναι το μουσείο με τα θρυλικά βασιλικά αυτοκίνητα Rolls Royce, MG και Fiat
Το πρόγραμμα με μια ματιά
Από τον Σεπτέμβριο του 2022 έως τον Ιούλιο του 2023 στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος και στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού, το ελληνικό κοινό θα έχει την ευκαιρία να έρθει σε επαφή με το καλλιτεχνικό έργο μερικών από τους σπουδαιότερους και πιο περιζήτητους σκηνοθέτες της όπερας παγκοσμίως, όπως μεταξύ άλλων τους Κρύστοφ Βαρλικόφσκι, Ολιβιέ Πυ, Ντέιβιντ ΜακΒίκαρ, Λωράν Πελλύ, Στήβεν Λάνγκριτζ, Τζων Φούλτζεϊμς κά, αλλά και σημαντικούς Έλληνες σκηνοθέτες, όπως τη Νατάσα Τριανταφύλλη και τον Θέμελη Γλυνάτση. Τις παραγωγές θα διευθύνουν σημαντικοί Έλληνες και ξένοι αρχιμουσικοί, όπως, μεταξύ άλλων, οι Βασίλης Χριστόπουλος, Λουκάς Καρυτινός, Πάολο Καρινιάνι, Πιερ Τζόρτζιο Μοράντι, Φιλίπ Ωγκέν, Ζακ Λακόμπ, Οντρέι Όλος, Ηλίας Βουδούρης, Νίκος Βασιλείου, Στάθης Σούλης.
Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους των παραγωγών της νέας σεζόν θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε και να ακούσουμε σπουδαίους Έλληνες και διακεκριμένους ξένους τραγουδιστές, όπως μεταξύ άλλων τους Διονύση Σούρμπη, Τσέλια Κοστέα, Βασίλη Καβάγια, Πέτρο Μαγουλά, ‘Ανταμ Σμιθ, Γιάννη Χριστόπουλο, Νικόλ Σεβαλιέ, Βασιλική Καραγιάννη, Μισέλ Λοζιέ, Μαρισία Παπαλεξίου, Χριστόφορο Σταμπόγλη, Δημήτρη Πλατανιά, Τάση Χριστογιαννόπουλο, Τάσο Αποστόλου, Φραντσέσκο Ντεμούρο κά. Το ντεμπούτο τους σε δύο εμβληματικούς ρόλους θα κάνουν στην Αθήνα η κορυφαία μεσόφωνος της εποχής μας Ανίτα Ρατσβελισβίλι στον ρόλο της Σαρλότ στον «Βέρθερο» και η σπουδαία υψίφωνος ‘Αννα Πιρότσι στον ρόλο της Μήδειας στην ομώνυμη όπερα.
Στις νέες παραγωγές όπερας της χρονιάς συναντούμε τα αριστουργήματα των Κερουμπίνι «Μήδεια» (σκηνοθεσία Ντέιβιντ ΜακΒίκαρ), Όφενμπαχ «Τα παραμύθια του Χόφμαν» (σκηνοθεσία Κρύστοφ Βαρλικόφσκι) και «Ταξίδι στη Σελήνη» (σκηνοθεσία Λωράν Πελλύ), Βέρντι «Φάλσταφ» (σκηνοθεσία Στήβεν Λάνγκριτζ), Μπάρτοκ «Ο πύργος του Κυανοπώγωνα» (σκηνοθεσία Θέμελη Γλυνάτση), Μότσαρτ «Ντον Τζοβάννι» (σκηνοθεσία Τζων Φούλτζεϊμς) και Πουτσίνι «Μαντάμα Μπαττερφλάι» (σκηνοθεσία Ολιβιέ Πυ). Το Μπαλέτο της ΕΛΣ θα παρουσιάσει δύο νέες παραγωγές, το κλασικό μπαλέτο «Δον Κιχώτης» και μία ακόμα, η οποία θα ανακοινωθεί σύντομα.
Ένα νέο έργο -ανάθεση της ΕΛΣ- θα κάνει την παγκόσμια πρεμιέρα του την περίοδο 2022/23: ο «Αντρέι», μια νέα όπερα της Δήμητρας Τρυπάνη αφιερωμένη στον κορυφαίο δημιουργό του κινηματογράφου Αντρέι Ταρκόφσκι.
Από τις αναβιώσεις παλαιότερων παραγωγών ξεχωρίζουν ο «Βέρθερος» του Ζυλ Μασνέ -ένας φόρος τιμής στον σπουδαίο σκηνοθέτη και πρώην καλλιτεχνικό διευθυντή και πρόεδρο της ΕΛΣ Σπύρο Ευαγγελάτο-, ο «Ναμπούκκο» του Βέρντι σε σκηνοθεσία Λέο Μουσκάτο, τα «Μαγικά μαξιλάρια» των Γιώργου Δούση – Ευγένιου Τριβιζά, το τρίπτυχο χορού «3 ROOMS» με χορογραφίες Γίρζι Κύλιαν, Οχάντ Ναχαρίν και Κωνσταντίνου Ρήγου, και o «Τζάννι Σκίκι» του Πουτσίνι σε σκηνοθεσία Τζων Φούλτζεϊμς.
Ο Κύκλος «Μίκης Θεοδωράκης» συνεχίζεται και τη σεζόν 2022/23 με την παρουσίαση της Δεύτερης Συμφωνίας και του Πνευματικού εμβατηρίου, καθώς και τραγουδιών του Μίκη Θεοδωράκη.
H προπώληση για τις παραγωγές Σεπτεμβρίου – Δεκεμβρίου 2022 θα ξεκινήσει στις 29 Ιουλίου 2022 και θα πραγματοποιείται στα Ταμεία της ΕΛΣ και στην ticketservices.gr.
Μπορείτε να δείτε το πρόγραμμα αναλυτικά στο www.nationalopera.gr