Τέσσερις θεατρικές ομάδες καταθέτουν την άποψή τους για το τι σημαίνει έρωτας στην Ελλάδα της κρίσης στο Φεστιβάλ της Πειραματικής Σκηνής -1 του Εθνικού Θεάτρου με τίτλο «7 χρόνια φαγούρα – Ο έρωτας στον καιρό των μνημονίων» που διοργανώνεται από τις 20 έως τις 30 Απριλίου.
Την αυλαία της διοργάνωσης που επιχειρεί να δώσει απαντήσεις για το πώς διαμορφώνεται ο τρόπος που ερωτευόμαστε μέσα στη δίνη των οικονομικών μέτρων και της αστάθειας ανοίγει η παράσταση «Το Μεγάλο Κρεβάτι» σε σκηνοθεσία Μάνου Βαβαδάκη (20, 22/4: 19:00, 21, 23/4: 21:30). Πρόκειται για μια παράσταση-επιθεώρηση που συνθέτει το τοπίο του έρωτα στη σύγχρονη Αθήνα. «Αυτόνομα σκετς με πρωταγωνιστές όπως τη θεά Αθηνά, έναν Τσιγγάνο και μία αγελάδα συνδέονται μέσω της κοινής θεματικής του έρωτα», περιγράφει ο ηθοποιός Γιάννης Νιάρρος για το «Μεγάλο Κρεβάτι». Κι όπως ομολογεί ο ηθοποιός, «ο έρωτας είναι διαχρονικός, δεν επηρεάζεται από την κρίση. Οι άνθρωποι αλλάζουν και καθορίζουν τον τρόπο που ερωτεύονται. Υπάρχουν έρωτες που αναπτύχθηκαν στην κρίση και έρωτες που δεν άντεξαν».
Η δεύτερη παράσταση του φεστιβάλ έχει τίτλο «Οσοι Κοιμούνται». Τη σκηνοθεσία και την ερμηνεία έχει αναλάβει η Γιούλα Μπούνταλη (20, 22/4: 21:30, 21, 23/4: 19:00). «Ο έρωτας είναι το αντίδοτο σε ό,τι σε κάνει να εγκαταλείπεις τις δυνάμεις σου. Είναι ό,τι πιο αναζωογονητικό υπάρχει στη ζωή», λέει η ηθοποιός και σκηνοθέτιδα. Το «Οσοι Κοιμούνται» είναι μια περφόρμανς βασισμένη στο ποίημα του Γουόλτ Γουίτμαν «The Sleepers». Οπως περιγράφει η Μπούνταλη, η παράσταση καλεί με τα λόγια του Γουίτμαν να «κοιτάξουμε αυτούς που κοιμούνται στα κρεβάτια τους σε μια χώρα που βρίσκεται σε κρίση. Στο κείμενο που έχω συνθέσει έχω εντάξει σκέψεις ανθρώπων που εργάζονται τη νύχτα».
Ακολουθεί η θεατρική πρόταση «Lascietemi Morire» σε σκηνοθεσία και ερμηνεία των Βάσως Καμαράτου και Κώστα Κουτσολέλου (27, 29/4: 19:00, 28, 30/4: 21:30). Η παράσταση δανείζεται τον τίτλο από το στίχο της άριας του
Κλάουντιο Μοντεβέρντι «Aφήστε με να πεθάνω». «Επιλέξαμε να μεταφέρουμε την ιστορία μας στη σκηνή με την απλούστερη μορφή θεάτρου. Ενας άντρας και μια γυναίκα προσπαθούν ένα βράδυ να καταλάβουν τι γίνεται με τη σχέση τους. Σε κάθε παράσταση θα υπάρχει αυτοσχεδιασμός. Πρόκειται για ένα έργο κωμικό και ταυτόχρονα σκληρό», περιγράφει ο ηθοποιός Κώστας Κουτσόλελος και δίνει τη δική του ερμηνεία για το πιο πολυσύνθετο συναίσθημα της ζωής: «Ο έρωτας δεν αλλάζει έννοια και χροιά αν η κοινωνία βρίσκεται σε κρίση. Σίγουρα η οικονομική συγκυρία προκαλεί ανασφάλεια και οι άνθρωποι είναι κλεισμένοι στο σπίτι τους. Θεωρώ ότι αυτά τα επτά χρόνια της κρίσης υπάρχει μεγαλύτερη μοναξιά».
Η τελευταία παράσταση του Φεστιβάλ είναι η «Lolita Reversed» σε σκηνοθεσία Χρήστου Καρασαββίδη και παίζουν ανάμεσα σε άλλους οι Νικόλας Ανδρουλάκης, Νικόλας Χανακούλας, Μιχάλης Βαλάσογλου, Λήδα Κουτσοδασκάλου (27, 29/4: 21:30. 28, 30/4: 19:00). «Το Φεστιβάλ φέρνει στο προσκήνιο ένα ισχυρό δίπολο: τον έρωτα και την οικονομική κρίση», δηλώνει ο Χρήστος Καρασαββίδης που εμπνεύστηκε από το μυθιστόρημα «Λολίτα» του Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ. «Επιχειρούμε να αποδώσουμε μια διαφορετική σύγχρονη Λολίτα από εκείνες που έχουμε διαβάσει και δει στο σινεμά. Παρακολουθούμε τους ήρωες από την ημέρα της γνωριμίας τους έως την ημέρα του χωρισμού τους, ενώ μέσα στην παράσταση εντάσσουμε σχόλια για το θέατρο και τη ζωή». Οσο για τον έρωτα στα χρόνια των Μνημονίων, ο Καρασαββίδης σχολιάζει: «Ο έρωτας παραμένει ένα από τα πιο διαχρονικά και ισχυρά ζητήματα που μας ταλαιπωρούν. Δεν έχει αλλάξει η μορφή του στο πέρασμα των χρονών. Το περιβάλλον που αναπτύσσεται ο έρωτας έχει αλλάξει. Πιστεύω ότι η κρίση μάς έχει κάνει πιο ανθεκτικούς, είτε προσπαθούμε να κρατήσουμε έναν έρωτα ζωντανό είτε αποφασίζουμε να προχωρήσουμε τη ζωή μας».
Info
Φεστιβάλ Πειραματικής Σκηνής
Θέατρο Rex (Πανεπιστημίου 48)
«7 χρόνια φαγούρα – Ο έρωτας στον καιρό των μνημονίων». Παραστάσεις: 20- 30/4. Eίσοδος ελεύθερη. Πληροφορίες: 2103301881.
Ξένια Στούκα
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου