Η Ουγγαρέζα δημιουργός, που η προηγούμενη ταινία της είχε κάνει πρεμιέρα πριν από μια δεκαετία, απέσπασε το μεγαλύτερο βραβείο του Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου καταθέτοντας μια βαθιά ρομαντική ταινία που διαδραματίζεται στα όνειρα δύο ανθρώπων και σε ένα σφαγείο!
«Η επιτροπή ερωτεύτηκε αυτή την ταινία γιατί μάς θύμισε μια λέξη που ξεχνάμε συχνά, τη λέξη πάθος», εξήγησε ο πρόεδρός της, Πολ Βερχόφεν, καθώς ανακοίνωνε τη φετινή νικήτρια. Στο «On body and soul» ο διευθυντής ενός σφαγείου στη Βουδαπέστη και μια συνεσταλμένη υπάλληλός του συνειδητοποιούν ότι βλέπουν τα ίδια όνειρα και κάπως έτσι ξεκινά η δική τους ρομαντική ιστορία, που παράλληλα όμως είναι βαμμένη με το αίμα των ζώων που θανατώνονται στο εργασιακό τους περιβάλλον.
Το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής πήρε ο Σενεγαλέζος Αλέν Γκομί για το «Félicité», που αφηγείται την ιστορία μιας τραγουδίστριας στο Κονγκό που αναγκάζεται να συγκεντρώσει το απαιτούμενο χρηματικό ποσό για να κάνει ο γιος της μια χειρουργική επέμβαση. «Αυτή είναι μια ταινία για εμάς, για τους ανθρώπους, για να μας πει ότι είμαστε όμορφοι κι υπέροχοι και θα χαρώ αν με αυτό το βραβείο μπορέσει να φτάσει και να αγγίξει περισσότερους θεατές. Πιστεύω σ’ εμάς, στους ανθρώπους, όλοι μας χτίζουμε κάτι», τόνισε ο δημιουργός της «Félicité».
Αργυρή Αρκτο για ταινία που ανοίγει νέους ορίζοντες πήρε η Ανιέσκα Χόλαντ για το «Pokot». «Ζούμε σε δύσκολες εποχές και χρειαζόμαστε την πρωτοπορία και τις ταινίες που αγγίζουν όσα θέματα είναι σημαντικά για τον πλανήτη μας», υπογράμμισε η Πολωνή δημιουργός που πριν από τέσσερα χρόνια είχε διεκδικήσει το Οσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας με το «Nικώντας το σκοτάδι».
Μια μικρή αναστάτωση και αμηχανία προέκυψε με το νικητή της Αργυρής Αρκτου για την καλύτερη σκηνοθεσία. Ο Ακι Καουρισμάκι αρνήθηκε να ανέβει στη σκηνή να παραλάβει το βραβείο του για το «The other side of hope» κι έτσι το παρέλαβε καθισμένος στη θέση του, λέγοντας ένα απλό ευχαριστώ. Ο ίδιος έχει πει σε συνέντευξή του σε φινλανδικό τηλεοπτικό σταθμό ότι αυτή ήταν η τελευταία του ταινία. «Πρέπει επιτέλους να ζήσω τη ζωή μου», υποστήριξε.
Η Κιμ Μιν-χι βραβεύτηκε για την ερμηνεία της στο νοτιοκορεάτικο «On the beach at night alone» του Χονγκ Σανγκ-σου, ενώ το βραβείο καλύτερης ανδρικής ερμηνείας απέσπασε ο Γκέοργκ Φρίντριχ για το «Bright nights» του Τόμας Αρσλαν.
Την Αργυρή Αρκτο καλύτερου σεναρίου πήραν ο Σεμπαστιάν Λέλιο και ο Γκονζάλο Μάτσα για το «Una mujer fantastica». «Πρέπει να μοιραζόμαστε τη σκοτεινή εποχή με ομορφιά, κομψότητα και ποίηση κι όλα αυτά είναι η πρωταγωνίστρια της ταινίας μας, Ντανιέλα Βέγα», είπε ο Λέλιο κι ανέβασε στη σκηνή την πρωταγωνίστριά του, μια πρωτοεμφανιζόμενη ηθοποιό που συζητήθηκε αρκετά στο Βερολίνο και τα προγνωστικά την ήθελαν φαβορί ανάμεσα στις διεκδικήτριες του βραβείου καλύτερης γυναικείας ερμηνείας.
Ο διευθυντής του Φεστιβάλ, Ντίτερ Κόσλικ, ευχαρίστησε όλους όσoι παρευρέθησαν στη φετινή διοργάνωση και ιδιαίτερα τους δημιουργούς γιατί «σ’ αυτούς τους ταραγμένους καιρούς, μας θύμισαν την αληθινή ποίηση του πραγματικού κόσμου». Αξίζει να αναφέρουμε ότι στο Φεστιβάλ προβλήθηκαν 399 ταινίες σε όλα τα τμήματά του, ενώ η προσέλευση του κοινού ξεπέρασε τις 500.000 άτομα. «Είναι το μεγαλύτερο Φεστιβάλ στον κόσμο όσον αφορά την προσέλευση του κοινού στις αίθουσες», γράφει το «Variety».
ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΛΙΓΚΑΣ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου