Ήταν πολλοί αυτοί που έγραψαν κι είπαν ότι δεν θα μπορούσε να εκφραστεί τόσο επιτυχημένα η ανάγκη της νεωτερικής, καινοτομικής Τέχνης αν δεν υπήρχε το κατάλληλο πρόσωπο που θα μπορούσε άριστα να ενσαρκώσει τα αιτήματά της. Υπήρξαν μάλιστα πολλοί που ισχυρίστηκαν ότι με τον εντυπωσιακά ενεργητικό κι ακούραστο χαρακτήρα του υπήρξε η ουσιαστική δύναμη της μοντέρνας τέχνης, αλλά και ταυτόχρονα αυτός που την «ενταφίασε», μιας και καμία άλλη προσωπικότητα στον εικοστό αιώνα (κυρίως ως το ήμισύ του) δεν τόλμησε ριζοσπαστικά όσα αυτός τόλμησε να κάνει στην Τέχνη, βάζοντας τα ιστορικά και ποιοτικά θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
Ο πατέρας του, ο Χοσέ Ρουίθ ι Μπλάσκο, ήταν επίσης ζωγράφος, ενώ η μητέρα του ήταν η Μαρία Πικάσο για Λόπεθ. Ο Πάμπλο Πικάσο γεννήθηκε στη Μάλαγα της Ισπανίας. Εκεί πέρασε τα πρώτα δέκα χρόνια της ζωής του και πήρε τα πρώτα μαθήματα ζωγραφικής από τον πατέρα του, ο οποίος υπήρξε καθηγητής σε διάφορες σχολές Τέχνης. Από πολύ μικρός, από παιδί, ο Πικάσο έδειξε κλίση στη ζωγραφική, ζωγραφίζοντας με ευχέρεια παντού κι ασταμάτητα. Αρχικά οι γύρω του θεώρησαν αυτό ως παιδικό παιχνίδι, όπως συμβαίνει συχνά με την παιδική συμπεριφορά. Ομως γρήγορα έγινε αντιληπτό ότι επρόκειτο περί «φυσικού» πάθους που ελεύθερα κι ακομπλεξάριστα εκφραζόταν. Το 1891 η οικογένειά του μετακόμισε στη Λα Κορούνια για τέσσερα χρόνια. Εκεί σπούδασε στην τοπική σχολή Καλών Τεχνών. Το φθινόπωρο του 1895 η οικογένειά του εγκαταστάθηκε στη Βαρκελώνη και ξεκίνησε να φοιτά στην τοπική σχολή Καλών Τεχνών, σε αυτήν που προσλήφθηκε ο πατέρας του ως καθηγητής του σχεδίου.
Οι γονείς του κι ειδικά ο πατέρας του ήταν βέβαιοι ότι με τα πρώτα εντυπωσιακά καθ’ ομολογίαν δείγματα του ταλέντου του θα είχε εξασφαλίσει μια σίγουρη μελλοντική επιτυχία ως ακαδημαϊκός ζωγράφος. Ηδη από το 1897 γινόταν λόγος γι’ αυτόν κι οι συζητήσεις έδιναν κι έπαιρναν. Αιτία το έργο του «Επιστήμη και συμπόνια», όπου ως το πρόσωπο του ιατρού που εμφανιζόταν στον πίνακα είχε ποζάρει ο πατέρας του. Ηταν επίσης τότε την εποχή που ο Πικάσο, ως Πάμπλο Ρουίθ (το πατρικό του όνομα), έφυγε το φθινόπωρο του ίδιου έτους κι έγινε δεκτός στη Βασιλική Ακαδημία τού Σαν Φερνάντο. Ακριβώς εκείνο το διάστημα ήρθε σε «προσωπική» ρήξη με το ύφος, το στιλ και την αντίληψη της ακαδημαϊκής τέχνης, αυτής που εκπροσωπούσε κι ο πατέρας του.
Βρίσκοντας τα μαθήματα στην Ακαδημία δίχως νόημα κι ενδιαφέρον, άρχισε να περνά τον περισσότερο καιρό του σχεδιάζοντας και ζωγραφίζοντας τη ζωή γύρω του, τα καφενεία της περιοχής, τους δρόμους, τα πορνεία και το Μουσείο Πράδο, όπου κι ανακάλυψε τους Ισπανούς ζωγράφους και την ισπανική ζωγραφική. Και μάλιστα δεν δίστασε με το δημιουργικό «θράσος» κι ελευθερία που τον χαρακτήριζε να σημειώσει τότε ότι ο Βαλάσκεζ ήταν ζωγράφος «πρώτης κατηγορίας» , ο Ελ Γκρέκο «έχει ζωγραφίσει κάποια υπέροχα κεφάλια», ενώ ο Μουρίγιο δεν τον έπειθε με τα έργα του. Δίπλα σε αυτούς τους καλλιτέχνες, που επηρέασαν τη φαντασία του, ας προστεθεί κι ο Γκόγια που τον γοήτεψε έντονα. Την άνοιξη του 1898 ο Πικάσο αρρώστησε από οστρακιά και πέρασε την υπόλοιπη χρονιά του αναρρώνοντας στο καταλανικό χωριό Ορτα ντε Εμπρο συντροφιά με τον φίλο του από τη Βαρκελώνη Μανουέλ Παλάρες. Οταν επέστρεψε μετά την περιπέτεια της υγείας του στη Βαρκελώνη ήταν ένας άλλος άνθρωπος. Η ασθένεια τον είχε φέρει αντιμέτωπο με όλα τα μεγάλα υπαρξιακά ανθρώπινα ζητήματα: το θάνατο, την υγεία, τη σωματική και βιολογική περατότητα, τη μοναξιά, το χρόνο. Είχε περάσει πολύ καιρό μόνος του, είχε παχύνει, είχε γνωρίσει κι αγαπήσει την ύπαιθρο, είχε μάθει καταλανικά και πάνω απ’ όλα είχε πάρει τη μεγάλη για τον ίδιο και τη ζωγραφική (του) απόφαση να μην ακολουθήσει πλέον καμία καλλιτεχνική εκπαίδευση σε σχολές Καλών Τεχνών, ερχόμενος σε αντίθεση με τα σχέδια που έκαναν οι γονείς του κι ειδικά ο πατέρας του για το καλλιτεχνικό του μέλλον. Επέλεξε δε στο εξής να υπογράφει τα έργα του με το επίθετο της μητέρας του, δηλαδή ως Π.Ρ. Πικάσο, ενώ από το 1901 εγκατέλειψε εντελώς το επίθετο Ρουίθ από το όνομά του.
Η εννοιολογική κι αισθητική ρήξη με τον πατέρα είχε ολοκληρωθεί. Η νέα του ζωή πλέον ήταν δική του απόφαση κι όχι υπό την καθοδήγηση του ζωγράφου πατέρα του. Ο Πάμπλο Πικάσο, ως καλλιτέχνης με την απόλυτα δική του πορεία που γνωρίζουμε , γεννήθηκε τότε. Χάρη στην έξυπνη και διπλωματική παρέμβαση της μητέρας του, πήρε τελικά το πράσινο φως από τον πατέρα του, τον οποίο πάντα σεβόταν, παρά τις αντιθέσεις τους, και το 1900 εγκαταστάθηκε στο Παρίσι και συγκεκριμένα στη Μονμάρτρη, που αποτελούσε τότε το σημαντικό κέντρο της διεθνούς καλλιτεχνικής ζωής. Ως το θάνατό του το 1973 σε ηλικία 92 ετών, υπήρξε πιστός στην απόφασή του για τη νέα του ζωή. Δηλαδή ήταν ένας διαρκώς αντισυμβατικά ανήσυχος ριζοσπαστικός καλλιτέχνης με μια πολυτάραχη και πολυσυζήτητη συναισθηματική και προσωπική ζωή.
Το 1966 φιλοξενήθηκε στο Γκραντ Παλέ στο Παρίσι μια πολύ μεγάλη έκθεση του 85χρονου τότε Πικάσο. Περισσότερα από 1.000 έργα εκτέθηκαν. Επρόκειτο για τη μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση που είχε ποτέ οργανωθεί για ζώντα καλλιτέχνη. Τεράστιες ήταν οι ουρές θεατών που υπομονετικά περίμεναν για να θαυμάσουν το εικαστικό σύμπαν του Πικάσο. Πίνακες, γλυπτά, κεραμικά, σχέδια, γκραβούρες, ελαιογραφίες, υδατογραφίες, παστέλ, έργα από κάρβουνο, μολύβι, μελάνι κι άλλες τεχνικές απλώθηκαν στα μάτια των θεατών που έμοιαζαν εντυπωσιασμένοι από την περιπλάνησή τους στον γεμάτο εκπλήξεις, βία, χαρά, τρυφερότητα, αμεσότητα, ριζοσπαστικότητα, τόλμη και γόνιμο ποιοτικό «θράσος» της εικαστικής δουλειάς του μεγάλου Ισπανού καλλιτέχνη. Σκηνές σύνθετες, γεωμετρικές μορφές κυβισμού που συχνά θύμιζαν κυκλαδικά γλυπτά ή αφρικανικές μάσκες, Σουρεαλιστικές τάσεις και ψυχαναλυτικές επιδράσεις έδωσαν απλόχερα δείγματα των φυσικών δεξιοτήτων και του ταλέντου του Πικάσο, αυτού του ιδιοφυούς καλλιτέχνη που δεν σπούδασε με ακαδημαϊκή παιδεία, όπως είδαμε πιο πάνω στο άρθρο. Ομως ο ίδιος είναι η ενσάρκωση ταλέντου, ελευθερίας, θέλησης και σκληρής εργασίας, ένα υψηλό αίσθημα καθήκοντος που είχε πάντα ως το τέλος της μακρόχρονης ζωής του.
Εντυπωσιακή πρεμιέρα της κινέζικης κροβατικής παράστασης «Ιπτάμενη Νεράιδα»
Η προσωπική και συναισθηματική ζωή του υπήρξε περιπετειώδης. Αρχικά παντρεύτηκε τη Ρωσίδα χορεύτρια Ολγα Κόκλοβα. Εζησε κι έκανε δύο παιδιά με τη διάσημη Γαλλίδα φεμινίστρια Φρανσουάζ Ζυλό, είχε πολλές ερωτικές παθιασμένες ιστορίες, μία εκ των οποίων ήταν με τη σπουδαία φωτογράφο Νόρα Μάαρ, είχε επίσης ερωτικούς συντρόφους τις Νους Ελυάρ, Φεράντ Ολιβιέ, Μαρί Τερέζ Ουόλτερ, Φρανσουάζ Πικάσο και Εβα Γκουέλ. Ενώ το 1961, σε ηλικία 79 ετών, παντρεύτηκε την 34χρονη Ζακλίν Ροκ, μοντέλο, μελαχρινή με πράσινα μάτια, η οποία κι υπήρξε το θέμα πολλών πινάκων του. Τάφηκαν μάλιστα δίπλα δίπλα στον κήπο του κάστρου Βωβενάργκ στο ομώνυμο γαλλικό χωριό.
Συνολικά το έργο του μπορεί να χωριστεί σε 4 περιόδους.1. Στην Μπλε Περίοδο (1901-1904), τότε δηλαδή που πρωτοξεκίνησε στη Γαλλία και τα έργα χαρακτηρίζονται από τη συναισθηματική του φόρτιση που άφηνε την Ισπανία. 2. Στην Ροζ, Κόκκινη Περίοδο (1905-1907), την περίοδο που επηρεάζεται από τη γαλλική ζωγραφική. 3. Στον Αναλυτικό Κυβισμό, την προσπάθειά του δηλαδή, μαζί με τον Μπρακ, να ζωγραφίσουν και την εσωτερική και την εξωτερική διάσταση των θεμάτων τους, μέσα από τον οπτικό συμβολισμό του κύβου. Και 4. στον συνθετικό κυβισμό (1912-1915), όπου πραγματοποιείται η σύνθεση κυβιστικών έργων μέσα από την τεχνική του κολάζ. Ενδιαφέρθηκε για τον πολιτισμό της Μεσογείου (1916-1924), τον υπερρεαλισμό (1920), και τη γλυπτική όπως και για συνεργασίες με μπαλέτα χορού, θέατρα, ποίηση, φιλοσοφία και πολιτική (υπήρξε ένας ουμανιστής αριστερός που δεν δίστασε να κάνει κριτική στον Στάλιν). Υπήρξε αναντίρρητα ο πιο σημαδιακός καλλιτέχνης, ένας γίγαντας της Τέχνης του 20ού αιώνα ως και σήμερα.
Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις
- Lockdown – Μύκονος: Απαγόρευση κυκλοφορίας και μαγαζιά χωρίς μουσική
- Πέθανε η Φιλιώ Πυργάκη – «Θρηνεί» το δημοτικό τραγούδι
- Ηλίας Μπόγδανος: Εξαντλημένος ο πρώην παίκτες του Survivor – Η νέα φωτογραφία από το νοσοκομείο
- Άδωνις Γεωργιάδης: Οι εμβολιασμένοι δεν θα υποστούν περιορισμούς [βίντεο]
- Ταξίδι με πλοίο: Μεγάλες ουρές στο λιμάνι του Πειραιά – Πώς πάμε και επιστρέφουμε από τα νησιά [βίντεο]
- Κορονοϊός: Υποχρεωτικός έλεγχος στους μη εμβολιασμένους εργαζόμενους σε εστίαση και σε τουριστικές επιχειρήσεις σε έξι περιοχές
- Καιρός: Επιμένουν οι υψηλές θερμοκρασίες – Πού θα «χτυπήσουν» τα 38αρια
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr
Ακολουθήστε το EleftherosTypos.gr σε Instagram, Facebook και Twitter