Επτά χρόνια μετά το βραβείο καλύτερου σεναρίου για τις «Αλπεις» στο ίδιο Φεστιβάλ, ο Γιώργος Λάνθιμος πιστοποιεί ότι συγκαταλέγεται ανάμεσα στους σπουδαιότερους σκηνοθέτες του σύγχρονου παγκόσμιου σινεμά και ο δρόμος για μια ακόμα διεκδίκηση στα Οσκαρ είναι ανοικτός. Μην ξεχνάμε ότι πολλές ταινίες ξεκίνησαν την πορεία τους από το Φεστιβάλ Βενετίας καταλήγοντας τον Φεβρουάριο της επόμενης χρονιάς να κατακτούν το χρυσό αγαλματίδιο.
Στην τρίτη αγγλόφωνη ταινία του, μετά τον «Αστακό» και το «Θάνατο του ιερού ελαφιού», ο Λάνθιμος στρέφεται στην ταινία εποχής και προσγειώνεται στις αρχές του 18ου αιώνα, στην αυλή της βασίλισσας Αννας που την υποδύεται η Ολίβια Κόλμαν. Στο επίκεντρο οι μηχανορραφίες και οι δολοπλοκίες ανάμεσα σε δύο γυναίκες, που τις υποδύονται η Ρέιτσελ Βάις και η Εμμα Στόουν, με τελικό στόχο την εύνοια της βασίλισσας. Η βράβευση του «The Favourite» με το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής δεν αποτέλεσε έκπληξη στη Βενετία καθώς από την πρώτη στιγμή η ταινία του Λάνθιμου απέσπασε σπουδαίες κριτικές και ήταν από τα φαβορί για τα μεγάλα βραβεία του Φεστιβάλ. H ερμηνεία, δε, της Ολίβια Κόλμαν επαινέθηκε με πολύ κολακευτικά σχόλια από τον Τύπο και μοιάζει σίγουρο ότι θα φτάσει στην υποψηφιότητα για το Οσκαρ α’ ή β’ ρόλου. Και οι δύο ευχαρίστησαν τους συντελεστές της ταινίας και ιδιαίτερα τις δύο απούσες από την τελετή πρωταγωνίστριες, Ρέιτσελ Βάις και Εμμα Στόουν.
Ο Ελληνας σκηνοθέτης σκόνταψε αυτή τη φορά στον Αλφόνσο Κουαρόν και το ασπρόμαυρο «Roma». Ο Μεξικανός δημιουργός υπογράφει ένα φιλμ που βασίζεται στις αναμνήσεις της παιδικής του ηλικίας μέσα από τη ματιά της οικιακής βοηθού ενός μεσοαστικού σπιτιού. «Ευχαριστώ τις Μαρίνα Ντε Ταβίρα, Γιαλίτζα Απαρίσιο και Νάνσι Γκαρσία για το θάρρος, τη γενναιοδωρία και το σεβασμό που έδειξαν στην ενσάρκωση των γυναικών που με μεγάλωσαν», είπε ο Αλφόνσο Κουαρόν για τις μη ηθοποιούς πρωταγωνίστριες της ταινίας του.
Ήταν κατά γενική ομολογία η καλύτερη ταινία της φετινής διοργάνωσης κι έτσι ο Αλφόνσο Κουαρόν έγινε ο δεύτερος της παρέας των τριών μεγάλων Μεξικανών σκηνοθετών (οι άλλοι δύο είναι ο φετινός πρόεδρος της κριτικής επιτροπής Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο και ο Αλεχάντρο Γκονζάλεζ Ινιάριτου) που έχουν βραβευθεί με τον Χρυσό Λέοντα στη Βενετία. Θυμίζουμε ότι πέρυσι την ίδια διάκριση είχε γευτεί ο Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο με τη «Μορφή του Νερού».
Το βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας πήγε στον Ζακ Οντιάρ για το αγγλόφωνο γουέστερν «The Sisters Brothers» με πρωταγωνιστές τους Γιοακίν Φίνιξ και Tζον Σ. Ράιλι, ενώ το βραβείο καλύτερου σεναρίου απέσπασαν οι αδελφοί Ιθαν και Τζόελ Κοέν για το επίσης γουέστερν «The ballad of Buster Scruggs». Βραβείο ανδρικής ερμηνείας πήρε ο Γουίλεμ Νταφόε για το «At eternity’s gate» του Τζούλιαν Σνάμπελ. Ο σπουδαίος Νταφόε υποδύεται τον Βίνσεντ Βαν Γκογκ και οι κριτικές μιλάνε για την καλύτερη ερμηνεία στην εξαιρετική καριέρα του Αμερικανού ηθοποιού. Το βραβείο στη Βενετία ήταν το πρώτο μεγάλο που απέσπασε ο δημοφιλής πρωταγωνιστής στην πορεία του μπροστά από τις κάμερες.
Η μοναδική γυναικεία σκηνοθετική υπογραφή στο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ, η Τζένιφερ Κεντ, απέσπασε το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής για το «The Nightingale», ενώ ο αβορίγινας πρωταγωνιστής της ταινίας, Μπεϊκάλι Γκανάμπαρ, πήρε το Βραβείο Μαρτσέλο Μαστρογιάνι για νέο ηθοποιό. «Θα ήθελα να πω στις γυναίκες που θέλουν να κάνουν ταινίες, να τις κάνουν. Σας χρειαζόμαστε. Η γυναικεία δύναμη είναι η πιο θεραπευτική και η πιο ισχυρή στον κόσμο. Είμαι αισιόδοξη ότι στα επόμενα δύο χρόνια θα δούμε όλο και περισσότερες γυναίκες σε αυτή εδώ τη θέση», τόνισε η Τζένιφερ Κεντ.
Τα Βραβεία
Χρυσός Λέοντας: «Roma» του Αλφόνσο Κουαρόν
ΤΙ ΔΙΑΒΑΣΑ
Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής: «The Favourite» του Γιώργου Λάνθιμου
Βραβείο Σκηνοθεσίας: Ζακ Οντιάρ για το «The Sisters Brothers»
Βραβείο Σεναρίου: Ιθαν και Τζόελ Κοέν για το «The Ballad of Buster Scruggs»
Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας: Γουίλεμ Νταφόε για το «At Eternity’s Gate»
Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας: Ολίβια Κόλμαν για το «The Favourite»
Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής: «The Nightingale» της Τζένιφερ Κεντ
Βραβείο Μαρτσέλο Μαστρογιάνι για νέο ηθοποιό: Μπεϊκάλι Γκανάμπαρ για το «The Nightingale»
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]