Ο λόγος για τον διεθνώς αναγνωρισμένο βιολιστή και μαέστρο Λεωνίδα Καβάκο, ο οποίος θα συμπράξει, με τον διττό του ρόλο, με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών το ερχόμενο Σάββατο στο Αγρίνιο και την Κυριακή στην Πάτρα. Μάλιστα παραχωρεί την αμοιβή του υπέρ των αναγκών της ορχήστρας, ενώ τα έσοδα θα διατεθούν σε φιλανθρωπικούς και κοινωνικούς σκοπούς. Η αφιλοκερδής αυτή συνεργασία ξεκίνησε πέρσι, μετά από πρόταση-πρόσκληση των μουσικών της ΚΟΑ προς τον Λεωνίδα Καβάκο με μια συναυλία στην Καλαμάτα, τα έσοδα από την οποία παραχωρήθηκαν για τη στήριξη της Παιδιατρικής Κλινικής του νοσοκομείου της πόλης, ενώ η αμοιβή του μουσικού υπέρ των μεγάλων αναγκών της αφημένης στη μοίρα της, από την κρατική αδιαφορία, ΚΟΑ, και συγκεκριμένα στην αντικατάσταση του κοντραμπάσου του Α’ Κορυφαίου.
Ο Λεωνίδας Καβάκος μίλησε στον «Ε.Τ.» για τη δημιουργική αυτή συνεργασία που συνεχίζεται και φέρνει καρπούς. Τον βρήκαμε στην Ελλάδα, μια και από τη Δευτέρα έχουν ξεκινήσει οι πρόβες του με την ΚΟΑ:
«Μια από τις προϋποθέσεις αυτής της συνεργασίας, που ξεκίνησε πολύ όμορφα και συνεχίζεται πολύ καλά, ήταν η αμοιβή μου να διατίθεται στις ανάγκες της Ορχήστρας, καθώς πρόκειται για ένα σχήμα οικονομικά ακρωτηριασμένο και πολιτιστικά παραμελημένο από την Πολιτεία. Πράγματα που θα έπρεπε να είναι δεδομένα δυστυχώς δεν είναι. Ξέρω ότι με την αμοιβή μου θα αγοραστούν τύμπανα, καθώς αυτά που είχαμε πέρσι στις πρόβες είχαν φθαρεί και δεν έβγαζαν τον ήχο που θέλαμε. Ολα τα όργανα έχουν συγκεκριμένη διάρκεια ζωής. Αν όμως πάνε οι μουσικοί της Ορχήστρας και ζητήσουν από το υπουργείο Πολιτισμού να αγοραστούν καινούργια τύμπανα, θα τους πετάξουν έξω με τις κλοτσιές…».
Τονίζει τον ιδιαίτερο δεσμό που έχει με την ΚΟΑ, καθώς όταν ήταν μικρός, ο πατέρας του, ο οποίος ήταν μουσικός της ΚΟΑ, τον έπαιρνε συχνά μαζί του στις πρόβες και στις συναυλίες: «Εχω συναισθηματικό δέσιμο με την Ορχήστρα, την οποία έχω συνδέσει με πολύ ωραίες αναμνήσεις σε πολύ ευαίσθητα χρόνια. Υπάρχει οικειότητα από τότε. Αλλωστε με πολλούς μουσικούς από την Ορχήστρα είμαστε συμμαθητές, ενώ με αρκετούς διατηρώ φιλικές σχέσεις. Επίσης, η προσέγγιση γι’ αυτή τη συνεργασία έγινε από τους μουσικούς της ΚΟΑ κάτι πολύ συγκινητικό. Δεν θα μπορούσα να τους αρνηθώ. Θεωρώ ότι σε αυτή τη συγκυρία, της οικονομικής κρίσης, από καλλιτεχνικής πλευράς είμαι σε ένα σημείο που μπορώ να προσφέρω πολλά στους συναδέλφους μου Ελληνες μουσικούς, που λόγω των συνθηκών, αλλά και της αμέλειας και αδιαφορίας που υπάρχει από την Πολιτεία, δεν τους δίνεται η ευκαιρία να μπουν σε τροχιά διεθνούς επιπέδου. Υπάρχουν Ορχήστρες, αλλά δεν έχουν συνειδητή αντιμετώπιση από την Πολιτεία, η οποία δεν έχει σχεδιασμό και πρόγραμμα για την αποστολή των οργανισμών αυτών και για το ποιος θα είναι ο αντίκτυπός τους στην κοινωνία. Δεν υπάρχει σοβαρότητα, ευθύνη και σαφές χρονοδιάγραμμα που να επιτρέπει συνεργασίες με μεγάλους καλλιτέχνες. Οι προϋπολογισμοί τους είναι για γέλια…».
Πού βασίζεται το σκεπτικό αυτών των συναυλιών;
Στην προσφορά καλής μουσικής στο κοινό. Οι συναυλίες αυτές είναι όπως αυτές που δίνουμε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών ή σε οποιαδήποτε άλλη μεγάλη αίθουσα του κόσμου, με προγράμματα υψηλής ποιότητας και αισθητικής, προετοιμασμένα με πολύ σοβαρότητα. Ενας ακόμα στόχος είναι μέσα από αυτές τις συναυλίες στις πόλεις που θα πάμε να ξυπνήσει η δίψα για μουσική στα παιδιά που έχουν ταλέντο. Επίσης οι εκδηλώσεις αυτές γίνονται με τη συμμετοχή και την ενεργοποίηση των τοπικών κοινωνιών, κάτι πολύ επίσης σημαντικό. Τα έσοδα διατίθενται σε φορείς της πόλης όπου πηγαίνουμε, ώστε να τις ενισχύσουμε με ουσιαστικό τρόπο.
Μια και είναι σαφής η διάθεση προσφοράς που έχετε, αν σας ζητούσαν να αναλάβετε μια θέση-κλειδί μέσα από την οποία θα βοηθούσατε τη μουσική ή πολιτιστική ζωή του τόπου μας, τι θα απαντούσατε;
Δεν υπάρχει κανείς σοβαρός άνθρωπος σήμερα που σε αυτή τη χώρα θα θελήσει να ασχοληθεί με τον πολιτισμό από πλευράς θέσης. Υπάρχουν σοβαροί, ρομαντικοί άνθρωποι. Εγώ τον ρομαντισμό μου τον εκφράζω μέσα από τη μουσική. Στην Ελλάδα δυστυχώς σήμερα δεν υπάρχει αίσθηση σοβαρότητας και ευθύνης. Αρα κανείς που έχει επίγνωση του τι σημαίνει να αναλάβει επίσημη θέση από την οποία θα μπορούσε να στηρίξει τις ορχήστρες θα δεχόταν. Γιατί, πρώτον, χρειάζονται χρήματα και μια εγγύηση χρονοδιαγράμματος δέκα-δώδεκα ετών για να δείξει έργο. Στη βαλτωμένη κατάσταση που ζούμε σήμερα, σε δύο χρόνια δεν μπορείς να κάνεις τίποτα. Στην Ελλάδα έχει σημασία από πού προέρχεσαι, ποιον πολιτικό χώρο εκφράζεις και με ποιους συνδέεσαι. Δεν πρόκειται να μπω σε κανένα τέτοιο παιχνίδι με ανθρώπους που είναι περιορισμένης πνευματικής εμβέλειας».
Μετά τις δύο συναυλίες στο Αγρίνιο και την Πάτρα. ο Λεωνίδας Καβάκος θα εμφανισθεί στο Παρίσι, στην Ιταλία, στην Κοπεγχάγη, στο Βερολίνο, στο Λονδίνο και ύστερα θα κάνει περιοδεία στην Αμερική.
Info: 13/1, 20.30 Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Αγρινίου, Είσοδος: 22 € – Φοιτητικό 20 €. Προπώληση: ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου.
14/1, 20.30 Συνεδριακό και Πολιτιστικό Κέντρο Πανεπιστημίου Πατρών, Είσοδος: 30 € – Φοιτητικό 25 €. Προπώληση: Βιβλιοπωλείο «Το Δόντι», (Φιλοποίμενος 36-42), Οπτικά Καραμούζης, (Μαιζώνος 92).
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΥ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]