Οποιαδήποτε νέα ταινία του Αμερικανού σκηνοθέτη προκαλεί πάντα το ενδιαφέρον αλλά με πρωταγωνιστές τους Τζένιφερ Λόρενς, Χαβιέ Μπαρδέμ, Μισέλ Φάιφερ και Εντ Χάρις καθώς και μια έμμεση προώθηση κατά τη διάρκεια της οποίας τα πάντα καλύπτονται από μυστήριο και σκοτάδι, το «mother!» μεταμορφώθηκε σε κεντρικό θέμα συζήτησης για τους σινεφίλ σε όλο τον κόσμο.
Χθες που τελικά αποκαλύφθηκε στους επισκέπτες του φεστιβάλ, φάνηκε ότι το αποτέλεσμα είναι μάλλον ανάξιο της προσμονής που έντεχνα καλλιεργήθηκε. «Απέχει πολύ από το να χαρακτηρισθεί αριστούργημα», υποστηρίζει το Variety και συνεχίζει: «Μοιάζει περισσότερο με ένα εκθαμβωτικό κατασκεύασμα εικονικής πραγματικότητας που έχει απλά σχεδιαστεί να αναστατώνει. Είναι ένας μπαρόκ εφιάλτης που δεν αφορά κανέναν παρά μόνο τον εαυτό του».
Στο «mother!» ο Χαβιέ Μπαρδέμ υποδύεται έναν επιτυχημένο συγγραφέα που μετά τον θάνατο της πρώτης του συζύγου, ξαναπαντρεύεται και προσπαθεί να ξαναφτιάξει τη ζωή του σε μια απομακρυσμένη πολυτελή κατοικία που η νέα σύζυγός του, η Τζένιφερ Λόρενς, διακοσμεί από την αρχή. Ενα βράδυ θα εισέλθει ένας άγνωστος στο σπίτι τους κι εκείνος, παρά τις αντιδράσεις της συζύγου του, θα του φερθεί σαν να πρόκειται για έναν φίλο από τη γειτονιά. Η παράνοια ξεκινάει από εκεί και ο δημιουργός του «Μαύρου κύκνου», του «Ρέκβιεμ για ένα όνειρο» και του «Παλαιστή» φροντίζει η μητέρα της ταινίας του να τιμωρηθεί όλο και πιο σκληρά, όλο και πιο απάνθρωπα. Σύμφωνα με τις ανταποκρίσεις υπάρχουν στιγμές της ταινίας που φανερώνουν ότι ο Αρονόφσκι αγαπάει τη «Λάμψη» του Κιούμπρικ και το «Μωρό της Ρόζμαρι» του Πολάνσκι.
«Σε αντίθεση με τις δικές του ταινίες, “Ρέκβιεμ” και “Παλαιστής”, το “mother!” δεν αφορά στην ανθρώπινη εμπειρία. Οταν διακρίνεις την απειλή, δεν καταλαβαίνεις την αιτιολογία της. Πρόκειται για έναν ερμητικά κλειστό κόσμο που εξελίσσεται σε ψευδοψυχεδελική εμπειρία. Ενα ρόλερ κόστερ περίεργης επίδειξης δυνατοτήτων», υπογραμμίζει το Variety που όμως αποδέχεται ότι «η ταινία γυρίστηκε για να πετύχει στο box office και θα το κάνει γιατί πλέον τα θρίλερ αρκούνται στο να εντυπωσιάζουν και να σε σοκάρουν, κάτι που το “mother!” το κάνει και με το παραπάνω.
Ετσι κι αλλιώς ο Αρονόφσκι είναι αναμφισβήτητα ένας σκοτεινός μάγος της μεγάλης οθόνης».
Από την άλλη πλευρά το indiewire υποστηρίζει ότι πρόκειται για την πιο τολμηρή ταινία του Αμερικανού σκηνοθέτη, γεμάτη αλληγορίες περί πολιτικής και θρησκείας. «Μπορείς να τρέξεις να κρυφτείς όπου θέλεις αλλά ακόμη και τότε θα είσαι μέρος του κόσμου ο οποίος έρχεται να σε βρει», καταλήγει στην κριτική του το ηλεκτρονικό περιοδικό βαθμολογώντας την ταινία με «Α-».
Σήμερα Τετάρτη κάνει πρεμιέρα, εκτός συναγωνισμού, μια ακόμη ταινία για τον Πάμπλο Εσκομπάρ. Το «Loving Pablo» υπογράφεται από τον Ισπανό Φερνάντο Λεόν ντε Αρανόα και αφηγείται τη θυελλώδη σχέση του Κολομβιανού βαρόνου με την πιο δημοφιλή δημοσιογράφο της χώρας, Βιρζίνια Βαγιέχο. Τους υποδύεται το ζευγάρι στη ζωή Χαβιέ Μπαρδέμ και Πενέλοπε Κρουζ.
ΚΩΣΤΑΣ ΖΑΛΙΓΚΑΣ
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου