Από το πρώτο Υποβρύχιο Μουσείο της χώρας στην Αλόννησο μέχρι τον σύγχρονο ανελκυστήρα στην Ακρόπολη και από τα 95α γενέθλια του Μίκη έως τον θρίαμβο των «Παρασίτων» του Μπονγκ Τζουν-χο στα Οσκαρ, το 2020 δεν θα μείνει στην Ιστορία μόνο λόγω πανδημίας.
Υποβρύχιο Μουσείο στην Αλόννησο
Το πρώτο Υποβρύχιο Μουσείο της Ελλάδας εγκαινιάστηκε τον Αύγουστο στην Αλόννησο και εστιάζει στο ναυάγιο της Περιστέρας, που χρονολογείται τον 5ο αιώνα π.Χ. και είναι το μεγαλύτερο πλοίο της κλασικής περιόδου που έχει βρεθεί μέχρι σήμερα.
Αλογάκι από την Ελλάδα, ηλικίας 2.800 ετών
Ενα μικροσκοπικό χάλκινο αλογάκι από την Ελλάδα, ηλικίας 2.800 ετών, έφερε τα πάνω-κάτω στους μεγάλους οίκους δημοπρασιών, στις ΗΠΑ, τον Ιούνιο.
Η επιτυχής έκβαση της δικαστικής διεκδίκησής του, από τη χώρα μας, έχει μεγάλη δικονομική σημασία, καθώς ξεκλειδώνει «κερκόπορτες» για όλες τις χώρες που διεκδικούν κλεμμένες αρχαιότητες στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Το νέο πρόσωπο της Ακρόπολης
Η Ακρόπολη απέκτησε νέο υπερσύγχρονο ανελκυστήρα πλαγιάς για τα άτομα με κινητικά προβλήματα αλλά και νέες διαδρομές επισκεπτών, με τη χορηγία του Ιδρύματος Ωνάση.
Στο πλαίσιο της ίδιας χορηγίας τα μνημεία του Ιερού Βράχου φωτίστηκαν εκ νέου, με νέα μελέτη που υπογράφει η βραβευμένη σχεδιάστρια φωτισμού, Ελευθερία Ντεκώ. Σύμφωνα με το ΥΠΠΟΑ, δεν υπάρχει ανάλογος σε άλλο μνημείο, παγκοσμίως.
Αξιοποίηση του πρώην βασιλικού κτήματος στο Τατόι
Το 2020, χρονιά με πολλές δυσκολίες, άρχισε να παίρνει σάρκα και οστά το έργο για την αξιοποίηση του πρώην βασιλικού κτήματος στο Τατόι.
Σύμφωνα με όσα μας έχει δηλώσει η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνα Μενδώνη, το 2023 θα έχουν ολοκληρωθεί οι κτιριολογικές υποδομές στο ανάκτορο, που θα λειτουργήσει ως μουσείο, ενώ το πολιτιστικό κομμάτι του κτήματος αναμένεται να ανοίξει για το κοινό το 2025.
Αρχαία στον σταθμό Βενιζέλου
Η απόφαση για την προσωρινή απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων που έχουν εντοπιστεί στον σταθμό Βενιζέλου της Θεσσαλονίκης, με βασικό επιχείρημα το ξεμπλοκάρισμα του έργου, τροφοδότησε εκ νέου μια συζήτηση που διαρκεί καιρό.
Με αφορμή «την έντονη αντίδραση ορισμένων φορέων και μεμονωμένων πολιτών εντός και εκτός της πόλης», τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου υπερασπίστηκαν -με ανοιχτή επιστολή τους- τη γνωμοδότησή τους που «συνοδευόταν από πλήρη τεχνική μελέτη για τις αρχιτεκτονικές διαμορφώσεις» με στόχο «την ανάδειξη των αρχαιοτήτων, μετά την επανατοποθέτησή τους εντός του σταθμού». Ωστόσο, όπως το ίδιο το ΚΑΣ παραδέχεται, οι αντιδράσεις «βρήκαν ευνοϊκή απήχηση και σε σημαντική μερίδα της εγχώριας και της διεθνούς επιστημονικής κοινότητας».
Με την απόσπαση των αρχαιοτήτων διαφωνούν και οι διεθνείς οργανισμοί Εuropa Nostra και ICOMOS. Για το θέμα εκκρεμεί η απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Πυρκαγιά στον αρχαιολογικό χώρο των Μυκηνών
Τον γύρο του κόσμου έκαναν οι εικόνες από την πυρκαγιά που ξέσπασε στον αρχαιολογικό χώρο των Μυκηνών, στα τέλη Αυγούστου. Ευτυχώς, η μαυρίλα που σκέπασε τον αρχαιολογικό χώρο δεν άγγιξε τις αρχαιότητες αλλά ούτε και το μουσείο επειδή ο χώρος είχε συστηματικά αποψιλωθεί.
Μίκης έφηβος ετών… 95
Τα 95 του χρόνια έκλεισε ο ύψιστος πυλώνας του ελληνικού πολιτισμού, ο κορυφαίος συνθέτης Μίκης Θεοδωράκης.
Το γεγονός γιορτάστηκε στις 29 Ιουλίου, ημέρα των γενεθλίων του, με μια ξεχωριστή επετειακή συναυλία, η οποία πραγματοποιήθηκε στην πλατεία Θησείου.
Παράλληλα πραγματοποιήθηκε και μια σειρά συναυλιών προς τιμήν του, που διοργάνωσε η Εθνική Λυρική Σκηνή, στο πλαίσιο του θεσμού του υπουργείου Πολιτισμού «Ολη η Ελλάδα ένας πολιτισμός». Με τις ευχές όλων μας να είναι πάντα καλά και να μας συντροφεύει με το έργο του.
Η Χάρις Αλεξίου αποχωρεί από το τραγούδι
Η Χάρις (Χαρούλα) Αλεξίου, η σημαντικότερη Ελληνίδα ερμηνεύτρια, δήλωσε ότι αποχωρεί από το τραγούδι. «Δεν με “ακούει” η φωνή μου πια, είναι καλύτερο να σταματήσω», δήλωσε η ίδια έπειτα από μια σημαντική πορεία μισού αιώνα στο ελληνικό τραγούδι.
80 κεράκια για την Εθνική Λυρική Σκηνή
Τις οκτώ δεκαετίες ζωής γιόρτασε φέτος η Εθνική Λυρική Σκηνή με μια επετειακή παράσταση, τη «Νυχτερίδα» του Στράους, που ανέβηκε στην Κεντρική Σκηνή, ως φόρος τιμής, καθώς με αυτό το έργο είχε ξεκινήσει τη λειτουργία της η ΕΛΣ το 1940.
Ο Λεωνίδας Καβάκος για πρώτη φορά στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
Στο άνυδρο από μουσικής πλευράς 2020 οι φιλόμουσοι έζησαν μία αξέχαστη βραδιά. Ο κορυφαίος βιολονίστας, Λεωνίδας Καβάκος, εμφανίστηκε, στις 17 Ιουλίου, για πρώτη φορά στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου και ερμήνευσε μοναδικά έργα του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ.
Μια ιδιαίτερη συναυλία με περιορισμένο αριθμό θεατών, λόγω πανδημίας.
Χρυσά «Παράσιτα»
Η κινηματογραφική έκπληξη της χρονιάς δεν ήταν άλλη από τη σαρωτική επικράτηση της ταινίας «Παράσιτα» του Κορεάτη Μπονγκ Τζουν-χο στα Οσκαρ. Τα «Παράσιτα» τιμήθηκαν με τέσσερα μεγάλα αγαλματίδια (καλύτερη ταινία, σκηνοθεσία, σενάριο, ξενόγλωσση ταινία) και έγραψαν ιστορία με θεαματικό τρόπο.
#menoumespiti
Μια εμπνευσμένη διασκευή γνώρισε κατά τη διάρκεια της πρώτης καραντίνας το τραγούδι του Λουκιανού Κηλαηδόνη «Θα κάτσω σπίτι». Αν και κυκλοφόρησε το 1986, το τραγούδι αυτό έμελλε, 34 χρόνια μετά, να γίνει πολύ επίκαιρο. Οι Β. Ικαρη, Τζ. Κεφαλά, Μ. Κηλαηδόνη, Χρ. Μάστορας, Π. Μουζουράκης, Δ. Μπάσης, Μ. Πασχαλίδης, Ν. Πορτοκάλογλου, Μ. Ρίζου ένωσαν τις φωνές τους, τράβηξαν βίντεο #menoumespiti και όλα μαζί δημιούργησαν το single «Θα Κάτσω Σπίτι, 2020».
Το Μέγαρο Μουσικής στο σαλόνι μας
Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, υπό την μπαγκέτα του νέου καλλιτεχνικού του διευθυντή, Γιάννη Βακαρέλη, πολύ γρήγορα αντέδρασε στην καραντίνα και μερικές μέρες μετά την επιβολή της άρχισε να προσφέρει διαδικτυακά κορυφαίες παραστάσεις από το αρχείο του.
Ο Λουκάς Καρυτινός στο τιμόνι της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών
Ο κορυφαίος Ελληνας μαέστρος, Λουκάς Καρυτινός, ανέλαβε την καλλιτεχνική διεύθυνση της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών τον Οκτώβριο, έχοντας όραμα να κάνει την ΚΟΑ πρεσβευτή της συμφωνικής μουσικής στη χώρα.
Στο πλαίσιο του θεσμού «Ολη η Ελλάδα ένας πολιτισμός» του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, η Ορχήστρα εμφανίσθηκε σε εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους και σημεία ιδιαίτερης πολιτιστικής αξίας στο πλαίσιο του (Dis)Playing Attica. Επίσης ενδιαφέρουσες μαγνητοσκοπημένες συναυλίες, που μεταδίδονται διαδικτυακά, κρατούν ζωντανή τη σχέση μας με την ΚΟΑ.
Εθνικό Θέατρο παρά το lockdown
Από το πρώτο lockdown το Εθνικό Θέατρο προσπάθησε να μην αδρανήσει και όχι μόνο τα κατάφερε αλλά και ενίσχυσε την παρουσία του. Το καλοκαίρι έδωσε ηχηρό «παρών» με παραστάσεις γεμάτες συμβολισμούς μέσα από το νεοσύστατο πρόγραμμα του ΥΠΠΟΑ «Ολη η Ελλάδα ένας πολιτισμός» αλλά και με δύο μεγάλες θερινές παραγωγές, τους «Πέρσες» του Αισχύλου και τη «Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη. Η ανταπόκριση του κοινού ήταν πραγματικά εντυπωσιακή.
Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου
Το αρχικό πρόγραμμα που ανακοινώθηκε τον Μάρτιο από την καλλιτεχνική διευθύντρια, Κατερίνα Ευαγγελάτου, περιορίστηκε δραστικά λόγω των συνθηκών.
Ο θεσμός έδωσε το «παρών» στο ιδιόμορφο καλοκαίρι με το «Υποσύνολο – Fragment», μια σειρά καλλιτεχνικών γεγονότων, στο Ηρώδειο, στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου και το Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου, υποδεχόμενο περισσότερους από 50.000 θεατές.
Κινηματογράφος, συναυλίες και θέατρο μετρούν πληγές
Ηταν μια χρονιά που θα προτιμούσαμε να την ξεχάσουμε γρήγορα. Ο κινηματογράφος ήταν από τους κλάδους που χτυπήθηκαν έντονα, με τις αίθουσες να έχουν χάσει πλέον τα 3/4 των εισιτηρίων που θα έκοβαν, ενώ τα θερινά σινεμά που λειτούργησαν κινήθηκαν σε ρηχά νερά… Τα φεστιβάλ πραγματοποιήθηκαν όπως όπως, κυρίως στο Διαδίκτυο, ενώ οι παραγωγές ταινιών ήταν μετρημένες. Οι πιο εμπορικές ταινίες ανέβαλαν τις πρεμιέρες τους για το 2021 και μετά.
Στη διεθνή σκηνή ξεχώρισε η πρόσφατη απόφαση της Warner να διαθέσει τους επερχόμενους τίτλους της για το 2021 ταυτόχρονα στις ψηφιακές πλατφόρμες και στις αίθουσες. Απόφαση που φαίνεται ότι θα αποβεί ιστορική για τον τρόπο που θα βλέπουμε ταινίες από εδώ και στο εξής. Οσο για τις ίδιες τις ψηφιακές πλατφόρμες, είναι περιττό να πούμε ότι γνώρισαν μέρες δόξας.
Η μουσική επλήγη ανεπανάληπτα το 2020. Μια γκρίζα χρονιά για τους ανθρώπους του τραγουδιού και τους μουσικούς που έμειναν χωρίς δουλειά, καθώς έκλεισαν οι χώροι που φιλοξενούν συναυλίες. «Είμαστε οι πρώτοι που κλείσαμε και οι τελευταίοι που θα ανοίξουμε», δήλωσε εύστοχα ο Φοίβος Δεληβοριάς, πρόεδρος της ΕΔΕΜ (Ενωση Δικαιούχων Εργων Μουσικής).
Τα καλοκαιρινά μουσικά φεστιβάλ αναβλήθηκαν, εκατοντάδες εργαζόμενοι στις συναυλίες έχασαν το εισόδημά τους και οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον χώρο βλέπουν άδεια ταμεία. Μένει να δούμε αν η πανδημία θα υποχωρήσει έως το καλοκαίρι για να ξαναπάρει η μηχανή μπροστά…
Ηταν και μια θεατρική χρονιά που θα γραφτεί στην Ιστορία. Η αιφνίδια αναστολή των θεάτρων τον Μάρτιο κατά το πρώτο lockdown επέφερε τα πρώτα αρνητικά αποτελέσματα στις θεατρικές επιχειρήσεις. Σύμφωνα με τα στοιχεία μας, οι περισσότερες σκηνές υπολειτούργησαν, μείωσαν το ρεπερτόριό τους έως και 80%, έχοντας κυρίως στο πρόγραμμά τους επαναλήψεις.
Στη δύση του 2020, πάντως, το θέατρο βρήκε τρόπους να παραμείνει στη ζωή μας, είτε εκπέμποντας σε live streaming απευθείας μεταδόσεις είτε σε on demand προβολές. Οι πρωτόγνωρες συνθήκες, επίσης, επανέφεραν το ραδιοφωνικό θέατρο στη ζωή μας.
Στήριξη από την Πολιτεία
Τα λουκέτα λόγω πανδημίας στους χώρους εργασίας των ανθρώπων του πολιτισμού σήμαναν αμέσως την ακαριαία απώλεια του εισοδήματός τους.
Απέναντι σε αυτήν την τραγική πραγματικότητα, το υπουργείο Πολιτισμού επιχείρησε να προσφέρει στήριξη δημιουργώντας προγράμματα στα οποία συμμετείχαν χιλιάδες δημιουργοί σε όλες τις μορφές Τέχνης. Μόνο στον κινηματογράφο έχουν δοθεί 5 εκατ. ευρώ για τη στήριξη δημιουργών, παραγωγών και αιθουσαρχών, ενώ στο θέατρο το αντίστοιχο ποσό ξεπέρασε τα 3 εκατ. ευρώ.
Οι συναντήσεις και οι διαβουλεύσεις για ακόμη μεγαλύτερη στήριξη των εργαζομένων στον πολιτισμό συνεχίζονται.
Κορωνοϊός: Η… καλή Πρωτοχρονιά, αρχή χαλάρωσης μέτρων
Κορωνοϊός – εμβόλιο: Νοσηλεύτρια απαντά για τον «ορό στο φιαλίδιο» – «Εχετε μαύρα μεσάνυχτα»
Καλαμάτα: Ιερέας διακόπτει τη λειτουργία και «πετάει έξω» πιστούς που δεν φορούσαν μάσκα!
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr