Πώς προωθεί η Πολιτεία τον εναλλακτικό τουρισμό που συμβάλλει άρρηκτα στην επιμήκυνση της περιόδου;
Κατ’ αρχάς, προωθούμε στρατηγικά σχέδια συγκεκριμένων δράσεων αναβάθμισης των ειδικών μορφών τουρισμού ανά τομέα. Συστήνουμε ομάδες εργασίας με ειδήμονες από τον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα, οι οποίες στη συνέχεια εκθέτουν τα πορίσματά τους και βάσει αυτών εκπονούμε τις δράσεις μας. Αυτό προχωράει ήδη σε ειδικές μορφές τουρισμού, όπως ο αναρριχητικός, ο ορεινός, ο καταδυτικός και άλλες. Επίσης, για πρώτη φορά προωθούμε εξειδικευμένες δράσεις για είδη όπως ο ποδηλατικός τουρισμός, ο οικοτουρισμός, ο αεροπορικός κ.ά. Παράλληλα, αξιοποιούμε τη μεγάλη ευκαιρία του Ταμείου Ανάκαμψης για επενδύσεις άνω των 200 εκατ. ευρώ στις ειδικές μορφές τουρισμού με έμφαση σε θαλάσσιο τουρισμό, γαστρονομικό-αγροτουρισμό, καταδυτικό, ορεινό χειμερινό και ευεξίας. Πιστεύουμε βαθιά στην ανάπτυξη ενός ολιστικού και ποιοτικού τουριστικού προϊόντος, με αλληλοσυμπλήρωση όλων των θεματικών μορφών τουρισμού, ώστε η Ελλάδα, πέρα από τουρισμό του «ήλιου και της θάλασσας», να προσελκύσει ταξιδιώτες που αναζητούν και εμπειρίες πέρα από τα συνηθισμένα. Ενα πολύχρωμο παζλ μοναδικών εμπειριών.
Εχετε δώσει ιδιαίτερη έμφαση στον οινοτουρισμό; Τι περιμένουμε; Ποιος ο στόχος;
Ο οινοτουρισμός στην Ελλάδα έχει αναπτύξει μία ιδιαίτερη δυναμική, ειδικά το τελευταίο διάστημα, βασισμένη στην παραγωγή πολλών εκλεκτών οίνων από τα ελληνικά οινοποιεία, με ποικιλίες που κερδίζουν την παγκόσμια αγορά. Από την αρχή της θητείας μας, άλλα 24 οινοποιεία έλαβαν σήμα επισκέψιμου οινοποιείου που χορηγεί το υπουργείο, φτάνοντας συνολικά τα 88. Δημιουργούμε νέα ψηφιακή πύλη για όλα τα οινοποιεία με σήμα, θεσπίζουμε βραβεία οινοτουρισμού και συνεχίζουμε το πανελλαδικό οδοιπορικό οινοτουρισμού που έχουμε εγκαινιάσει. Πρόσφατα, κάναμε την τρίτη του στάση στην Πελοπόννησο, μια περιοχή με εξαιρετικούς οίνους, αλλά και μια νέα γενιά οινοποιών με ιδιαίτερο μεράκι και αγάπη για τη δουλειά τους. Ο οινοτουρισμός μπορεί να αποτελέσει καταλύτη για τον ελληνικό τουρισμό και θα συνεχίσουμε να εστιάζουμε σε αυτόν. Συνεχίζουμε με την Κρήτη και την Αττική και στόχος μας είναι να βρεθούμε παντού στην Ελλάδα.
Με πρόταση Μητσοτάκη Έκτακτη Σύνοδος της ΕΕ 3 Φεβρουαρίου αποκλειστικά για την Άμυνα - Τι είπε ο Πρωθυπουργός
Τουριστική σεζόν 2022. Ποιες οι εκτιμήσεις σας;
Η σεζόν ξεκίνησε με ισχυρή δυναμική στις κρατήσεις. Η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία προκάλεσε μια κάμψη, αλλά όχι αναστροφή της δυναμικής αυτής, καθώς δεν έχουμε ακυρώσεις, απλώς μια επιφυλακτικότητα στις νέες κρατήσεις. Σε κάθε περίπτωση, βλέπουμε ότι προϊόντος του χρόνου αυτή η επιφυλακτικότητα υποχωρεί και επανερχόμαστε σε δυναμική τροχιά. Και, παρ’ όλες τις αντιξοότητες, οι βασικές παράμετροι δεν έχουν αλλάξει. Μεγάλοι ταξιδιωτικοί όμιλοι, όπως η ΤUI, έχουν προβλέψει διπλασιασμό των αφίξεών τους στην Ελλάδα, διεθνείς αεροπορικές εταιρίες αυξάνουν τις θέσεις τους προς τη χώρα μας σε επίπεδα μεγαλύτερα και από πριν από την πανδημία, ενώ συνεχώς αυξάνονται οι απευθείας πτήσεις. Φέτος η Ελλάδα θα έχει εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες από HΠΑ, η αγορά της Αυστραλίας ανοίγει έπειτα από δύο χρόνια, η ευρωπαϊκή αγορά από Αγγλία, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, σκανδιναβικές χώρες και άλλες χώρες κινείται πολύ δυναμικά. Το ίδιο παρατηρείται και από το Ισραήλ και τις χώρες του Κόλπου. Νωρίτερα ξεκίνησε ήδη και η κρουαζιέρα, με άνω του 50% homeporting, μάλιστα, σε Πειραιά και Θεσσαλονίκη, ενώ μόνο στη Θεσσαλονίκη είναι προγραμματισμένες 62 αφίξεις, από 17 πέρσι, και προστίθενται συνέχεια αφίξεις σε αρκετά λιμάνια της χώρας. Οι ελληνικοί προορισμοί παραμένουν οι πλέον περιζήτητοι σε όλες τις ταξιδιωτικές έρευνες και εκθέσεις στην Ευρώπη και ας μην ξεχνάμε ότι ξεκινάμε από τη βάση της ισχυρής τουριστικής ανάκαμψης του 2021. Είχαμε 147% αύξηση εσόδων σε σχέση με το 2020, φτάνοντας στο 60% του 2019, έναντι στόχου 50%, και αύξηση της μέσης ταξιδιωτικής δαπάνης κατά 27%. Παραμένω, λοιπόν, αισιόδοξη για το 2022 και αυτό γιατί πλέον ο ελληνικός τουρισμός έχει αποδείξει την ανθεκτικότητα και τη δύναμή του στις πιο αντίξοες συνθήκες. Φέτος μπορούμε να τα πάμε ακόμα καλύτερα και εργαζόμαστε καθημερινά για αυτό.
Η αραβική αγορά δύναται να αναπληρώσει τις απώλειες από τη ρωσική;
Οι αφίξεις Ρώσων τουριστών αντιπροσωπεύουν ιδιαίτερα χαμηλό ποσοστό του εισερχόμενου τουρισμού το 2021 έχοντας καταγράψει μείωση τα τελευταία χρόνια. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την αυξημένη ζήτηση που υπάρχει τόσο από την αραβική αγορά όσο και από τις υπόλοιπες αγορές που προανέφερα, νομίζω ότι αρκεί για να καλυφθούν οι όποιες απώλειες. Υποχρέωσή μας είναι να διερευνήσουμε όλες τις δυνατότητες που υπάρχουν και να γνωρίσουμε την Ελλάδα μας σε περισσότερες αγορές με παράλληλη μέριμνα για αύξηση των απευθείας πτήσεων και συνεχή βελτίωση της ποιότητας υπηρεσιών.
Τουριστική εκπαίδευση. Ποια τα επόμενα βήματα;
Προωθούμε την ίδρυση εξωστρεφούς, ξενόγλωσσης Τουριστικής Ακαδημίας, με έμφαση στην πρωτότυπη έρευνα, και έχουμε ήδη εξασφαλίσει τη σχετική τεχνική βοήθεια από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Παράλληλα προχωρά η αναμόρφωση των προγραμμάτων των σχολών, ενώ εστιάζουμε στην πρακτική άσκηση, προσθέτοντας δέκα νέες ειδικότητες, και υλοποιούμε, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, ένα πρόγραμμα αναβάθμισης δεξιοτήτων για 20.000 ανέργους και εποχικά εργαζομένους στον τουρισμό. Υπάρχουν διαχρονικά προβλήματα, ειδικά ως προς τη στελέχωση, όμως πλέον τα αντιμετωπίζουμε και ήδη σχεδιάζουμε το μέλλον της τουριστικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα.