Ο Βασίλης Κικίλιας πέτυχε τρίποντο και τα έσοδα θα κινηθούν σε επίπεδα-ρεκόρ. Ηδη η Αθήνα, που αγαπάει, σφύζει από τουρισμό και η σεζόν έχει ξεκινήσει με υψηλές προσδοκίες. Στη συνέντευξή του στον «Ε.Τ.» της Κυριακής αναλύει τη μεθοδολογία που ακολουθήθηκε αλλά και τις προοπτικές που διανοίγονται στον τουρισμό υγείας.
Φέτος οδηγούμαστε σε νέο ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό. Τα στοιχεία των αεροδρομίων αυτό δείχνουν, όμως αρκετά ξενοδοχεία που βρίσκονται εκτός του κέντρου της Αθήνας ή της Θεσσαλονίκης δεν σημειώνουν αντίστοιχες πληρότητες λόγω του Airbnb. Πότε θα αυστηροποιηθούν τα ελεγκτικά μέτρα στις βραχυχρόνιες μισθώσεις ούτως ώστε να μειωθεί ο αθέμιτος ανταγωνισμός;
Κατ’ αρχάς, πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι οι βραχυχρόνιες μισθώσεις αποτελούν πλέον ένα κομμάτι της τουριστικής πίτας. Στα χρόνια της κρίσης και των Μνημονίων η μέση ελληνική οικογένεια ενισχύθηκε από τις βραχυχρόνιες μισθώσεις. Νοίκιαζε κάποιος την γκαρσονιέρα ή το εξοχικό του και τα χρήματα συνεισέφεραν στο εισόδημα της οικογένειας. Σε αυτούς τους ανθρώπους η κυβέρνηση θα ζητήσει να τηρούν υγειονομικά πρωτόκολλα και κανόνες ασφάλειας, αλλά έως εκεί. Σε όσους, όμως, νοικιάζουν δεκάδες ακίνητα και προσποιούνται ότι είναι ξενοδοχειακή επιχείρηση, ενώ στην πραγματικότητα προσφέρουν υπηρεσίες βραχυχρόνιας μίσθωσης, για αυτούς το υπουργείο Οικονομικών και τα συναρμόδια υπουργεία υπό την Προεδρία της Κυβέρνησης επεξεργάζονται νέο φορολογικό πλαίσιο, το οποίο θα συνεπάγεται και αύξηση των εσόδων για τους πολίτες και την κοινωνία. Ηδη, όπως γνωρίζετε, αυτήν την εβδομάδα η ΑΑΔΕ, με στόχο να κλείσουν τα «παράθυρα» φοροδιαφυγής στις βραχυχρόνιες μισθώσεις, υπέγραψε επικαιροποιημένο μνημόνιο συνεργασίας με τις τρεις μεγαλύτερες πλατφόρμες διαμοιρασμού, οι οποίες πλέον θα είναι υποχρεωμένες να αποστέλλουν στην ΑΑΔΕ περισσότερα, πιο αναλυτικά και ποιοτικά στοιχεία για τα ακίνητα και τα εισοδήματα που αποκτούν οι ιδιοκτήτες και αυτοί που τα διαχειρίζονται.
Από ποιες αγορές διαβλέπετε τη μεγαλύτερη -σε σχέση με το παρελθόν- έλευση τουριστών φέτος;
Ολα τα στοιχεία που έχουμε μέχρι στιγμής στη διάθεσή μας, τόσο από τις αφίξεις και τα έσοδα όσο και από τις κρατήσεις που έχουν γίνει για τους επόμενους μήνες, καταδεικνύουν ότι ο τουρισμός το 2023 θα σημειώσει νέα άνοδο και οι επιδόσεις που θα καταγράψει εκτιμάται ότι θα είναι αυξημένες από 10% έως 20% συγκριτικά με πέρυσι. Θυμίζω ότι το 2022 η Ελλάδα ήταν η χώρα με τη μεγαλύτερη τουριστική ανάκαμψη στην Ευρώπη μετά την πανδημία, με την έλευση ταξιδιωτών να αυξάνεται από πολύ σημαντικές αγορές στις οποίες προστέθηκαν και νέες ύστερα από επωφελείς συμφωνίες που συνάψαμε με αεροπορικές εταιρίες και tour operators. Για τη φετινή σεζόν, λοιπόν, περιμένουμε περαιτέρω αύξηση των τουριστικών ροών από μεγάλες αγορές, όπως για παράδειγμα του Ηνωμένου Βασιλείου.
Ποιες είναι οι νέες αγορές-στόχοι για την Ελλάδα φέτος;
Διπλωματικές πηγές για δηλώσεις Φιντάν: Η Συνθήκη της Λωζάνης είναι σαφής και αναφέρεται σε μουσουλμανική μειονότητα
Οπως γνωρίζετε, φέτος έχουμε ανοιχτές τις αγορές της Κίνας -με την οποία προχωράμε σε συμφωνίες για πτήσεις και off season με τη λογική ότι οι Κινέζοι ταξιδεύουν καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους- και της Αυστραλίας, όπου ανοίξαμε νέο γραφείο του ΕΟΤ στη Μελβούρνη. Το Ισραήλ αυξάνει τις πτήσεις για τη χώρα μας, προχωράμε σε σημαντικές συμφωνίες με τις αεροπορικές εταιρίες της Σαουδικής Αραβίας, ενώ έχουμε ήδη ξεκινήσει μια προσπάθεια για την Ινδία και τη Νότια Κορέα. Και, φυσικά, έχουμε και φέτος απευθείας πτήσεις από ΗΠΑ και Καναδά, οι οποίες ξεκίνησαν πέρυσι, επεκτάθηκαν ακόμα και μέχρι τις αρχές Ιανουαρίου και επανεκκίνησαν στις αρχές Μαρτίου. Ολες αυτές οι αγορές, εκτός από πολύ μεγάλες, αφορούν και high spenders ταξιδιώτες, οι οποίοι ξοδεύουν πολλά και ο χρόνος διαμονής τους στη χώρα είναι μεγάλος. Αποτέλεσμα η σημαντική ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας και των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, βεβαίως στους νησιωτικούς, αλλά και σε ορεινούς και εναλλακτικούς προορισμούς.
Ο τουρισμός της Αθήνας βαίνει αυξανόμενος. Πώς αυτή η άνοδος δύναται να είναι αποδοτικότερη για περισσότερες επιχειρήσεις;
Το 2022 καταφέραμε να κάνουμε πράξη την επέκταση της τουριστικής περιόδου και στόχος μας για την επόμενη τετραετία είναι η Ελλάδα να εξελιχθεί σε 12μηνο ταξιδιωτικό προορισμό. Το πρώτο σημαντικό βήμα έχει ήδη γίνει στην Αθήνα, η οποία δεν σταμάτησε να υποδέχεται επισκέπτες καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Ετσι, σε μια χρονιά πολλαπλών κρίσεων, ενισχύθηκαν η εστίαση, το εμπόριο, βεβαίως τα καταλύματα, ενώ παράλληλα διεθνείς κολοσσοί επενδύουν σε μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες δίνοντας φως και ζωή στην πρωτεύουσα και αναβαθμίζοντας γειτονιές που είχαν εδώ και πολλά χρόνια παρακμάσει. Συνεχίζουμε την προβολή της Αθήνας ως ιδανικό προορισμό για city break, ενώ η συμφωνία στην οποία προχωρήσαμε με την ΕΣΕΕ για καμπάνια του ΕΟΤ «shopping in Greece» θα στηρίξει περαιτέρω τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις της πρωτεύουσας, αυξάνοντας σημαντικά τους τζίρους τους.
Το 2023 αναμένεται να είναι έτος-ρεκόρ για τον τουρισμό ευεξίας διεθνώς. Σε πρόσφατη συνομιλία μας σημειώσατε ότι δρομολογούσατε -μας πρόλαβαν οι εκλογές-, μέσω νομοθετικής παρέμβασης, λύσεις με στόχο τη θωράκιση και την «απογείωση» του τουρισμού υγείας προς αυτήν την κατεύθυνση. Μπορείτε να μας πείτε ορισμένες από τις παρεμβάσεις αυτές;
Στις ανατολικές χώρες υπάρχει μια μακρά παράδοση στον ιαματικό τουρισμό, στη λασποθεραπεία, στην ιαματική θεραπεία. Στον δυτικό κόσμο αυξάνεται με γεωμετρική πρόοδο το well-being, το wellness και εμείς θέλουμε όλα αυτά να τα ενώσουμε.
Εχουμε έτοιμο το νομοσχέδιο και ευελπιστούμε μετά την ετυμηγορία του ελληνικού λαού να έρθει προς ψήφιση στη Βουλή. Ο ιατρικός τουρισμός αφορά δύο τομείς τους οποίους υπηρέτησα σε αυτήν την κυβερνητική θητεία και κατανοείτε ότι είναι στις προτεραιότητες.
Η σκέψη είναι η εξής: Να υπάρχει ένας facilitator και να συμβαλλόμαστε με ασφαλιστικά ταμεία του εξωτερικού. Αρα, στα πακέτα που προτείνουν στο εξωτερικό να υπάρχει η δυνατότητα, με κάποιο μικρό προστιθέμενο κόστος στη δική τους ασφάλιση, ο ενδιαφερόμενος και η οικογένειά του να μπορούν να έλθουν στην Ελλάδα και να λαμβάνουν μικτές υπηρεσίες υγείας και ευεξίας από παρόχους υπηρεσιών υγείας που θα συνεργάζονται με resorts ή ξενοδοχεία μας (διατηρώντας δυνητικά και προσωπικό τους στις εγκαταστάσεις αυτές, ανάλογα με τα περιστατικά).