Μερικές δεκαετίες τώρα οπισθοδρομούμε κάθε φορά που το αφήγημα των αριστερών ιδεοληψιών τίθεται στο τραπέζι και οι ψηφοφόροι παραπλανώνται από αυτούς που περιγράφουν ένα μέλλον στρωμένο με ροδοπέταλα όταν δεν υπάρχουν οι δυνατότητες να ισχύσει. Μόνο εφόσον ακολουθήσουμε το μονοπάτι του ρεαλισμού και απεμπολήσουμε τις φαντασιώσεις μπορεί να ελπίζουμε για καλύτερες ημέρες και την πραγματική είσοδο στο επίπεδο διαβίωσης που διεκδικούμε στην Ευρώπη.
Ψηφοθηρία
Οταν το δεύτερο και το τρίτο κόμμα, ενώ απαριθμούν τόσες αποτυχίες στο ιστορικό τους, πλειοδοτούν στην παροχολογία προ των εκλογών, απλά διεκδικούν μια πολιτική καριέρα χτισμένη πάνω στον μύθο και την παραπλάνηση. Το απογοητευτικό, όμως, είναι ότι γνωρίζουν ποια είναι η αλήθεια, αλλά δεν τη λένε γιατί πιστεύουν ότι με τις υπερβολές και τη μυθοπλασία θα κερδίσουν ψήφους. Η αλήθεια είναι ότι οι λαϊκιστές έχουν μέλλον όσο ο κόσμος πιστεύει ότι κάποια από τα εύηχα που υπόσχονται μπορεί να είναι πραγματοποιήσιμα. Ευτυχώς το ταρακούνημα που υπέστησαν τα κόμματα της αντιπολίτευσης μετά τις εκλογές του Μαΐου τα προσγείωσε ανώμαλα και τώρα ο δεύτερος και ο τρίτος ούτε λίγο ούτε πολύ προωθούν το αφήγημα ότι είναι σε θέση να κάνουν καλύτερα ό,τι έχει ήδη κάνει η Ν.Δ. την τετραετία που πέρασε.
Ο κύριος στόχος προς άγραν ψήφων είναι πλέον ο ευαίσθητος τομέας της Υγείας, όπου όλοι γνωρίζουμε ότι το ΕΣΥ έχει ελλείψεις και πάσχει πολλαπλά. Οι αριθμοί του πόσοι γιατροί και νοσηλευτές γενικότερα υπήρχαν το 2019 και πόσοι είναι τώρα αλλάζουν ανάλογα με το ποιος μιλάει και ποιο κόμμα υποστηρίζει. Εκτός από τον αριθμό του μόνιμου προσωπικού και των εκτάκτων όπου υπάρχει μια συνεχής παραπληροφόρηση, ο μέσος ψηφοφόρος δεν καταλαβαίνει τι ακριβώς συμβαίνει. Το κομφούζιο αυξάνεται όταν αρχίσει η περιγραφή του εξοπλισμού και της ποιότητας των ΜΕΘ, των κλινών και της στελέχωσης σε απομακρυσμένες περιοχές και νησιά.
Ενα όμως παραμένει αδιαμφισβήτητο, που όλοι οι πολίτες καλά γνωρίζουμε, αν κάποιος έχει τα χρήματα και επαρκή ιδιωτική ασφάλιση, αποφεύγει να πάει στο ΕΣΥ. Το ΕΣΥ είναι βεβαίως απαραίτητο, αλλά η προσοχή του κόσμου στρέφεται εκεί που βλέπει ότι υπάρχουν περισσότερη διαθεσιμότητα και ασφάλεια.
Ο καλύτερος δυνατός τρόπος να συγκρίνουμε τις εποχές που κυβέρνησε το ένα ή το άλλο κόμμα είναι να δούμε τα ποσά που διατέθηκαν στον τομέα της Υγείας. Είναι γνωστό βέβαια ότι όσον αφορά τις δαπάνες Υγείας οι σπατάλες δεν μπορεί να αποφευχθούν εύκολα. Από την άλλη μεριά όμως εμφανίζονται συνεχώς στην επικαιρότητα περιπτώσεις που λόγω έλλειψης επαρκούς εξειδικευμένου προσωπικού ή κατάλληλου εξοπλισμού, δημιουργούνται θανατηφόρα ατυχήματα και αμαυρώνεται η ποσότητα και η ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών στο ΕΣΥ.
Εκλογές 2023: Δαπάνες για την υγεία
Στον πίνακα 1 παραθέτουμε για την περίοδο 2000-2022 τα χρήματα του κρατικού προϋπολογισμού σε δισεκατομμύρια ευρώ που διατέθηκαν στο υπουργείο Υγείας, τους εποπτευόμενους από αυτό φορείς και νομικά πρόσωπα. Διευκρινίζουμε ότι προκειμένου να υπάρχει διαχρονική συγκρισιμότητα τα ποσά έχουν εκφραστεί σε σταθερά ευρώ του έτους 2022. Δηλαδή, έχουν «αποπληθωριστεί» με τον δείκτη τιμών καταναλωτή και έτος βάσης το 2022 που σε όλους είναι γνωστή η αγοραστική αξία του χρήματος.
Στον πίνακα καταγράφουμε τα έτη που αντιστοιχούν στην αρχή και στο τέλος της θητείας κάθε κυβέρνησης (Ν.Δ., ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ). Είναι εμφανές από το διάγραμμα ότι όταν στο τιμόνι βρισκόντουσαν οι κυβερνήσεις Σημίτη και Καραμανλή, οι δαπάνες για Υγεία ανέβαιναν συνεχώς και σε σταθερές τιμές από 5 δισ. το 2000 έφτασαν τα 8,8 δισ. το 2009.
Σύνοδος Κορυφής: Γιατί οι Βρυξέλλες έβαλαν φρένο στα Σκόπια - Ποια τα μηνύματα του Μητσοτάκη
Στη συνέχεια, όταν εφαρμόστηκαν τα μνημόνια και τα κονδύλια που αφιέρωνε ο κρατικός προϋπολογισμός προς το υπουργείο Υγείας μειώθηκαν δραστικά, μια συνεχής πτωτική πορεία ακολούθησε που μας έφερε το 2019 στο χαμηλότερο σημείο, που ήταν 4,4 δισ. Από εκεί και μετά ευτυχώς άρχισε μια τάση ανόδου με αποτέλεσμα τα χρήματα που ξοδεύτηκαν στον τομέα της Υγείας το 2022 να έχουν ξεπεράσει τα 5,5 δισ. Το σημαντικότερο συμπέρασμα που βγαίνει τη δεκαετία 2009-19 είναι ότι λόγω των μνημονίων (πιέσεις από την τρόικα και επιλογές όσων κυβέρνησαν) οι δαπάνες για Υγεία σε πραγματικούς όρους έπεσαν στο μισό!
Εκλογές 2023: Υγεία, Παιδεία, άμυνα
Οι κυβερνώντες σε κάθε χώρα καλά γνωρίζουν ότι οι τομείς της Υγείας, της Παιδείας και της άμυνας έχουν προτεραιότητα αλλά και ότι τα αρμόδια υπουργεία βρίσκονται συνεχώς σε ανταγωνισμό διεκδικώντας όσο το δυνατόν περισσότερα κονδύλια από τα διαθέσιμα έσοδα του Δημοσίου. Αυτό ισχύει ακόμα περισσότερο στη χώρα μας γιατί η Τουρκία συνεχώς διεκδικεί κυριαρχικά μας δικαιώματα, με αποτέλεσμα τα ποσά που ξοδεύουμε για την άμυνα της χώρας να έχουν αναγκαστικά εκτοξευτεί τα τελευταία χρόνια. Γεγονός που έχει οδηγήσει οι δαπάνες άμυνας να είναι υψηλότερες απ’ ό,τι της Υγείας και της Παιδείας. Μια ανατροπή από ό,τι ίσχυε στο μίγμα των δημόσιων δαπανών στην Ελλάδα τα προηγούμενα χρόνια.
Ας δούμε τώρα για κάθε κόμμα ξεχωριστά και ανά έτος πόσα χρήματα έχουν ξοδέψει στους ευαίσθητους αυτούς τομείς. Στον πίνακα 2 έχουμε τα χρόνια του ΣΥΡΙΖΑ και της Ν.Δ., όπου το 2019 καταλογίζεται μισό σε κάθε παράταξη. Το αποτέλεσμα της σύγκρισης δείχνει ότι όταν κυβέρνησε ο ΣΥΡΙΖΑ, έδωσε μεγαλύτερη έμφαση στην Παιδεία απ’ ό,τι στους δύο άλλους τομείς, με την άμυνα να παίρνει τα λιγότερα κονδύλια από τον προϋπολογισμό. Δικαιολογημένα σε ένα βαθμό, εφόσον τότε ο Ερντογάν δεν απειλούσε τα κυριαρχικά μας δικαιώματα με τόση ένταση και μανία, που έγινε από το 2020 και μετά. Αυτός είναι και ο λόγος που στη διακυβέρνηση της Ν.Δ. οι δαπάνες για άμυνα αυξήθηκαν συγκριτικά περισσότερο. Ωστόσο, η μεγάλη διαφορά είναι ότι η κατ’ έτος πραγματική δαπάνη στους τρεις τομείς ήταν σαφώς μεγαλύτερη επί Νέας Δημοκρατίας σε σχέση με τα ποσά που διατέθηκαν επί ΣΥΡΙΖΑ. Σήμερα και με βεβαρημένο παρελθόν έρχεται ο ΣΥΡΙΖΑ να ανακοινώσει 12 σημεία που θεωρητικά θα αναβαθμίσουν τον τομέα της Υγείας. Σε κάθε περίπτωση όμως δεν δικαιολογεί πειστικά, όπως και στο πρόγραμμά του, από πού θα εξοικονομηθούν οι πόροι ώστε να βρεθούν τα επιπλέον ποσά.
Οσον αφορά στο ΠΑΣΟΚ θα πρέπει να γυρίσουμε το ρολόι πίσω στο 2000 επί κυβέρνησης Κ. Σημίτη και τη βραχύβια διετία επί κυβέρνησης Γ. Παπανδρέου και να συγκρίνουμε τις δαπάνες στους τρεις νευραλγικούς τομείς με ό,τι δαπανήθηκε επί κυβέρνησης Καραμανλή (πίνακας 3). Εδώ παρατηρούμε ότι ενώ το ΕΣΥ ήταν κεντρική επιδίωξη του αείμνηστου Γ. Γεννηματά, κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ τα κονδύλια που διατέθηκαν στον τομέα της Υγείας σε πραγματικούς όρους και ετήσια βάση ήταν σαφώς μικρότερα από όσα διατέθηκαν επί Ν.Δ. Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση της άμυνας και της Παιδείας όπου ο κ. Γ. Παπανδρέου είχε θητεύσει ως υπουργός Παιδείας.
Παραθέσαμε λοιπόν μια πλήρη εικόνα πώς αντιμετώπισαν τα τρία μεγάλα κόμματα τους τρεις ευαίσθητους τομείς. Οι συγκρίσεις σε ποσό ισοδύναμης αγοραστικής αξίας και σε ετήσια βάση αποδεικνύουν ότι τα περισσότερα ποσά έχουν διατεθεί επί των κυβερνήσεων της Ν.Δ. Αμέσως μετά έρχονται τα ποσά που διατέθηκαν από το ΠΑΣΟΚ και τελευταίος έρχεται ο ΣΥΡΙΖΑ που σήμερα σηκώνει στα λόγια το θέμα της Υγείας και το έχει κάνει σημαία διαλαλώντας τι θα κάνει αν του τύχαινε να κυβερνήσει. Πολύ αργά για δάκρυα όμως, τα νούμερα που παραθέτουμε δεν μπορεί να αμφισβητηθούν. Μάλιστα από πρωτοκλασάτα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, όπως ο Ν. Φίλης, ακούμε προτάσεις ότι καλύτερα να πάρουμε λιγότερα F-35 προκειμένου να αποδεσμευθούν περισσότερα χρήματα για την Υγεία. Αλλος ένας πολιτικός που δείχνει ότι τα εθνικά μας συμφέρονται και μάλιστα τα κυριαρχικά είναι θέμα… ζαριάς μπροστά στο κέρδος μερικών ψήφων και μιας υπουργικής καρέκλας.
Εκλογές 2023: Κόστος δανεισμού
Επειδή το μέλλον μας εξαρτάται από τα ποσά που μπορεί να εισρεύσουν στη χώρα από τους διεθνείς επενδυτικούς κύκλους και επομένως να ισχυροποιηθούν σε μεγαλύτερο βαθμό οι τομείς Υγείας, Παιδείας και άμυνας, ας δούμε πώς μας βαθμολογούν σήμερα οι επενδυτές του εξωτερικού.
Εκτός από την αναμενόμενη αναβάθμιση που θα σηματοδοτήσει την έλευση περισσότερων επενδυτικών κεφαλαίων στην Ελλάδα και την πτώση του κόστους δανεισμού του Δημοσίου, η δευτερογενής αγορά, όπου πωλούνται τα άληκτα ελληνικά ομόλογα, καταγράφει συνεχώς την αξιολόγηση των ελεύθερων αγορών. Οσο αυξάνεται η ζήτηση για τα ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου στη δευτερογενή αγορά τόσο πέφτουν οι αποδόσεις και επισημοποιείται ότι οι νέες εκδόσεις ομολόγων θα έχουν χαμηλότερο επιτόκιο και επομένως μειωμένο κόστος δανεισμού. Οι διεθνείς αγορές πάντα συσχέτιζαν τα επιτόκια των ελληνικών ομολόγων με τα αντίστοιχα της Ιταλίας όπου επί χρόνια εμείς πληρώναμε περισσότερο επιτόκιο προτού προσελκύσουμε επενδυτές.
Οπως καθαρά φαίνεται στον πίνακα 4, από τον Απρίλιο του 2023 και μετά το κόστος του χρήματος για το Δημόσιο μειώνεται συνεχώς και είναι σήμερα κατά 0,5 της ποσοστιαίας μονάδας κάτω από το αντίστοιχο της Ιταλίας. Με άλλα λόγια η Ελλάδα στα μάτια των διεθνών επενδυτών αποτελεί μια πιο σταθερή και αξιόπιστη επένδυση από ό,τι η Ιταλία. Το συγκεκριμένο κόστος δανεισμού της χώρας είναι πλέον πολύ κοντά σε αυτό της Ισπανίας και της Πορτογαλίας, με επακόλουθο, αν επικρατήσει αυτοδύναμη κυβέρνηση της Ν.Δ., η πτωτική τάση στο επιτόκιο των ομολόγων μας να επιταχυνθεί. Αυτό, εκτός από το ότι θα επηρεάσει θετικά την αναβάθμιση της χώρας, θα ελαφρύνει τα οικονομικά του Δημοσίου το οποίο σήμερα εκταμιεύει περί τα 6 δισ. ευρώ ετησίως για τόκους.
Ειδήσεις σήμερα
Εκλογές 2023: Επιστρέφονται οι πινακίδες κυκλοφορίας σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Εκλογές 2023: Δωρεάν διόδια ξανά – Οι ημέρες και οι ώρες που θα ισχύει
Το πρώτο νομοσχέδιο της ΝΔ: Επιπλέον 500 εκατ. € για φθηνά σπίτια σε νέους έως 39 ετών