Σε συνέντευξή του στο aftodioikisi.gr, o κ. Βερναρδάκης μέσω της πρόσφατης ρύθμισης του οποίου όταν ήταν αναπληρωτής υπουργός Διοικητικής Ανασυγκρότησης, παρατάθηκαν έως 31.12.2017 οι συμβάσεις καθαριότητας στους ΟΤΑ, τονίζει ότι σύντομα θα λυθεί το θέμα με τους τέσσερις αιρετούς που δεν υπογράφουν τις παρατάσεις των συμβάσεων καθαριότητας αλλά και με αποφάσεις Επιτρόπων του Ελεγκτικού Συνεδρίου, οι οποίες δεν εγκρίνουν τα κονδύλια για τη μισθοδοσία συμβασιούχων. «Αυτοί (σ.σ. οι αιρετοί) που δεν έχουν εφαρμόσει το νόμο είναι παράνομοι και αναγκαστικά θα ελεγχθούν. Είναι παράνομοι και για τη διαδικασία που ακολουθούν και για το πρόσχημα με το οποίο δικαιολογούνται. Δικαιολογούνται υποτίθεται με τις δηλώσεις κάποιων Επιτρόπων που από 1.1.2017 δεν έχουν τέτοια αρμοδιότητα. Η αρμοδιότητα του ΕΣ δεν είναι προληπτική και μάλιστα στις δαπάνες μισθοδοσίας. Είναι κατασταλτική και μάλιστα δειγματολειπτική και μάλιστα σε ειδικές αναθέσεις μεγάλων έργων, συμβάσεων κοκ. Επίσης στηρίζονται σε μία απόφαση του ΕΣ που αφορούσε το νόμο του 2015 και όχι τους επόμενους νόμους», τονίζει χαρακτηριστικά ο κ. Βερναρδάκης. Παράλληλα αποκαλύπτει ότι «έχει γίνει ήδη η συνάντηση με την πρόεδρο του ΕΣ και οι συστάσεις της ηγεσίας του ΕΣ και προς αυτές τις μεμονωμένες περιπτώσεις θα είναι προς το σεβασμό της νομιμότητας. Κεντρικά το ΕΣ κατανόησε πλήρως το πρόβλημα που υπάρχει και είμαστε σε ένα καλό δρόμο για να συνεννοηθούμε. Τι επόμενες ημέρες λογικά θα έχουμε λύση και των τελευταίων εκκρεμοτήτων που έχουμε στο θέμα», προσθέτει.
Όσον αφορά την τροπολογία που έχει προαναγγείλει η κυβέρνηση σχετικά με τα δεδουλευμένα των συμβασιούχων, ο κ. Βερναρδάκης διευκρινίζει ότι «εάν χρειαστεί θα υπάρξει ρύθμιση. Δεν θα δουλέψει κανείς και θα μείνει απλήρωτος. Είναι παρανοϊκό να δουλεύει κάποιος εργαζόμενος και μάλιστα στο Δημόσιο χωρίς ο δήμαρχος να του έχει ανανεώσει τη σύμβαση. Προσφέρει μαύρη εργασία; Αυτό είναι παράνομο», προσθέτει.
Νομοθετική πρωτοβουλία για μονιμοποίηση συμβασιούχων
Επιπλέον, ο υπουργός Επικρατείας, επιβεβαιώνοντας το σχετικό ρεπορτάζ της aftodioikisi.gr, προαναγγέλλει ότι «εφόσον αποτυπωθούν οι ανάγκες των δήμων για καθαριότητα, παιδικούς σταθμούς, σίτιση, φύλαξη κλπ στα οργανογράμματα των δήμων η κυβέρνηση προτίθεται να προχωρήσει σε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ για να προσληφθούν οι εργαζόμενοι αυτοί με μόνιμη σχέση εργασίας». Διαβάστε τον διάλογο:
– Προτίθεστε να προχωρήσετε σε κάποιος διαγωνισμό του ΑΣΕΠ ώστε να προσληφθούν οι εργαζόμενοι αυτοί με μόνιμη σχέση εργασίας;»
-Χρ. Βερναρδάκης: Βεβαίως, κάπως έτσι θα γίνει. Ετοιμάζεται ήδη μια νομοθετική πρωτοβουλία σε συνεργασία με το υπουργείο Εσωτερικών και το υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης για να δούμε την καλύτερη, αξιοκρατική και διαφανή διαδικασία που, προφανώς, θα λάβει υπόψη της και τις διαδικασίες του ΑΣΕΠ για να λυθεί μια και καλή το ζήτημα και να μην το έχουμε κάθε χρόνο με παρατάσεις. Δεν μπορεί να δουλεύει κανείς με παρατάσεις. Πρέπει να έχει ο κάθε άνθρωπος έναν ορίζοντα, έναν οικογενειακό προγραμματισμό. Δεν γίνεται να συνεχίζεται αυτή η κατάσταση.
-Να υποθέσω ότι σε αυτό τον διαγωνισμό θα έχουν «προτεραιότητα» οι άνθρωποι που ήδη εργάζονται;
Προφανώς. Θα ξεκινήσουμε από το γεγονός ότι την εργασία τη σημερινή που μπορεί να είναι τρια, τέσσερα και πέντε χρόνια θα πρέπει να τη σεβαστούμε. Και από εκεί και πέρα πρέπει να δώσουμε και τη δυνατότητα αλλά σε ένα καθαρό πεδίο για τους ορισμένου χρόνου και σε έναν καινούργιο κόσμο που έχει τη δυνατότητα και την ανάγκη να δουλέψει, να δουλέψει. Και τα δύο θα συμβούν. Το ένα δεν είναι ανταγωνιστικό με το άλλο…Αυτός ο κατακερματισμός των εργασιακών σχέσεων στους δήμους είναι κατά τη γνώμη μου από τα μεγαλύτερα εγκλήματα που έχουν συμβεί στις εργασιακές σχέσεις στην Ελλάδα. Και μάλιστα υπό την κάλυψη του ελληνικού Δημοσίου. Αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί
-Έχετε μια εκτίμηση για πόσους ανθρώπους μιλάμε στους δήμους; Μια τάξη μεγέθους για τους εργαζόμενους στην καθαριότητα, στη σίτιση, στους παιδικούς σταθμούς κλπ
Υπάρχουν εκτιμήσεις που ανεβάζουν τους εργαζόμενους με συμβάσεις στους δήμους σε 10.000. Μόνο στο δήμο της Αθήνας ίσως να φτάνει τα 200-300 άτομα, ενώ στη Θεσσαλονίκη ίσως και τα 500. Αλλά κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος γιατί το τοπίο είναι θολό σκόπιμα
-Όλοι αυτοί, σύμφωνα με την δική σας οδηγία μπορούν να μπουν στα νέα οργανογράμματα των δήμων;
Βεβαίως. Και υπάρχει ένα θέμα που είναι κρίσιμο. Υποκρύπτεται μια ιδεολογική και μία οικονομική διαφωνία. Για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους. Είναι τόσο δύσκολο να προβλέψει ένας δήμος πόσους οδηγούς απορριμματοφόρων χρειάζεται; Και παίζουμε με τους συμβασιούχους που την πληρώνουν. Ανθρώπους που ο ίδιος ο δήμαρχος τους επέλεξε. Ο δήμαρχος Κασσάνδρας για παράδειγμα, που σήμερα αρνείται να εφαρμόσει το νόμο. Γιατί σήμερα έρχεται και λέει α΄θα το δω, έχω πρόβλημα, ένωέχει ανάγκες λειτουργικές. Δηλαδή, αν τους διώξει θα πάψουν αν υπάρχουν οι ανάγκες; Όχι δεν παύουν. Τι υποκρύπτεται όμως εδώ; Υποκρύπτεται η πολιτική των εργολαβικών εταιρειών. Αυτό είναι το πρόβλημα. Αυτό είναι το πρόβλημα που επί της ουσίας κρύβεται πίσω από τους περίφημους αυτούς τους τρεις, τέσσερις Επιτρόπους που γνωματεύουν αρνητικά. Ένας δήμος που λειτουργεί με συμβασιούχους τι θέλει να έρθει κάποια στιγμή να σου πει. Εφόσον δεν έχω οργανικές θέσεις, άστο να το λύσω το θέμα με την ανάθεση σε εργολαβική εταιρεία. Κομμάτια ολόκληρα της αρμοδιότητας που έχει ο δήμος στην υγεία, στην κοινωνική πολιτική, στην καθαριότητα να τα δώσω σε ιδιώτες. Αυτή είναι η στρατηγική. Πίσω από το πρόσχημα ότι ένας Επίτροπος είπε δεν θα πληρώσει, κρύβεται η στρατηγική ορισμένων δημάρχων να αναθέσουν αυτές τις υπηρεσίες σε εργολαβικές συμβάσεις. Αυτό το πράγμα πρέπει να σταματήσει.