Προϋπόθεση για οποιαδήποτε αλλαγή είναι το πλήρες άνοιγμα του τουρισμού, από 1ης Ιουλίου, ενώ η συμπλήρωση ενός έτους διακυβέρνησης της Ν.Δ., στις 7 Ιουλίου, μπορεί να αποτελεί αφορμή για απολογισμό κυβερνητικού έργου, δεν είναι όμως δεδομένο ότι θα συνδυαστεί και με ανασχηματισμό.
Το Μέγαρο Μαξίμου κρίνει άλλωστε ότι το έργο της κυβέρνησης είναι σε γενικές γραμμές πολύ θετικό όχι μόνο λόγω υλοποίησης -ακόμη και νωρίτερα σε κάποιες περιπτώσεις- πολλών προεκλογικών δεσμεύσεων και μεταρρυθμιστικών παρεμβάσεων, αλλά και της επιτυχημένης διαχείρισης των μεγάλων κρίσεων, στον Εβρο και την υγειονομική.
Τον Μάιο, στην πρώτη συνέντευξη μετά την πρώτη φάση της πανδημίας, ο ίδιος ο κ. Μητσοτάκης δήλωνε στο Star ότι «βασικά η κυβέρνηση έχει βρει τον βηματισμό της και δουλεύει καλά». Και η επικρατούσα άποψη είναι ότι σε μία κυβέρνηση επιτυχημένη δεν χρειάζεται να γίνουν σαρωτικές αλλαγές.
Στο μικροσκόπιο
Η αξιολόγηση του έργου κάθε υπουργείου γίνεται στη βάση της υλοποίησης των προτεραιοτήτων ως το τέλος του 2019 που είχαν δοθεί σε κάθε υπουργό ξεχωριστά στην πρώτη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, όσο και του προγράμματος «Ελλάδα Μπροστά» που είχε παρουσιαστεί τον Ιανουάριο στο Υπουργικό, θέτοντας τους στόχους για το 2020. Εκτός από την ψήφιση, στην αξιολόγηση λαμβάνεται υπόψη και η εξέλιξη της εφαρμογής της κάθε μεταρρύθμισης.
Το «επιτελικό κράτος», που αποτέλεσε κορυφαία τομή για τη νέα διακυβέρνηση, έχει δικαιωθεί πλήρως, μεταξύ άλλων και στη διαχείριση της πανδημίας. Στην οικονομία, ο δυναμισμός με τον οποίο εισήλθε η ελληνική οικονομία στο 2020 έχει περιορίσει τις επιπτώσεις από την πανδημία σε σχέση με την υπόλοιπη ευρωζώνη, αλλά επέτρεψε να υπάρξει και ένα πολύ μεγάλο πακέτο για τη στήριξη της οικονομίας.
Η επαρκής μέχρι σήμερα αντιμετώπιση των δραματικών επιπτώσεων από την καταιγίδα της πανδημίας στην αγορά εργασίας, με στήριξη του εισοδήματος των εργαζομένων, συνιστά τη «μεγάλη εικόνα» για το υπουργείο Εργασίας, που ανέλαβε μεγάλη ευθύνη εν μέσω πανδημίας, ενώ ευρύτατη στήριξη υπήρξε και για τις επιχειρήσεις, την ώρα που και το επενδυτικό ενδιαφέρον παραμένει αμείωτο για τη χώρα.
Αλματα συντελέστηκαν στον ψηφιακό μετασχηματισμό όπου η υγειονομική κρίση λειτούργησε ως επιταχυντής για πολλές μεταρρυθμίσεις, οι οποίες συντελούνται πολύ νωρίτερα από τον αρχικό προγραμματισμό, με θετική επίδραση στην καθημερινότητα του πολίτη, η οποία έχει διευκολυνθεί και από παρεμβάσεις που έχουν γίνει σε τομείς όπως τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Η υποδειγματική διαχείριση της υγειονομικής κρίσης αντανακλάται και στην ηγεσία του αρμόδιου υπουργείου, ενώ το θετικό πρόσημο για το έργο του υπουργείου Εσωτερικών δεν αφορά μόνο στη συμβολή του στη διαχείριση των επιπτώσεων της πανδημίας και στις μεταρρυθμίσεις στην Αυτοδιοίκηση, αλλά και στην εξασφάλιση ευρύτατων συναινέσεων όπου ήταν αναγκαίο, όπως στην ψήφο των αποδήμων.
Σε ό,τι αφορά το υπουργείο Παιδείας, το οποίο έχει προωθήσει σειρά μεταρρυθμίσεων, είναι τομέας όπου ο ίδιος ο πρωθυπουργός έχει βάλει εξαρχής πολύ ψηλά τον πήχη και έχει στηρίξει τις κυβερνητικές επιλογές και με σημαντικές παρεμβάσεις στη Βουλή.
Θετικά αξιολογούνται τα πεπραγμένα και στον τομέα της δημόσιας ασφάλειας, όπως και στην ενέργεια, ενώ η κυβέρνηση αποσπά και ευρωπαϊκά εύσημα για τους φιλόδοξους στόχους που θέτει στην περιβαλλοντική πολιτική, τα οποία αποτυπώθηκαν μάλιστα και στον χαρακτηρισμό του κ. Μητσοτάκη ως του «πιο πράσινου πρωθυπουργού που είχε ποτέ η Ελλάδα».
Αλλαγές δεν αναμένονται και στο πεδίο της εξωτερικής πολιτικής.
Το μεγάλο στοίχημα
Σε ό,τι αφορά το υπουργείο Τουρισμού, όπου φέρεται ως ανοιχτό το ενδεχόμενο αλλαγών, το μεγάλο στοίχημα θα εξελιχθεί μετά την 1η Ιουλίου με στόχο να διασωθεί ό,τι περισσότερο μπορεί από τη φετινή περίοδο και με προσδοκία ισχυρής ανάκαμψης από το 2021.
Στην πραγματικότητα, επιμέρους κινήσεις, διορθωτικές ή για βελτίωση της λειτουργίας, έχουν ήδη γίνει στην κυβέρνηση. Ενδεικτική η ίδρυση, τον Ιανουάριο, υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου με την οποία διορθώθηκε ένα λάθος στο αρχικό κυβερνητικό σχήμα. Μπροστά στις νέες προκλήσεις από την πανδημία, αναβαθμίστηκε τον Μάρτιο το επίπεδο της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας και ο Νίκος Χαρδαλιάς σε υφυπουργό Πολιτικής Προστασίας και Διαχείρισης Κρίσεων με απευθείας αναφορά στον πρωθυπουργό με στόχο τον καλύτερο συντονισμό.
Με αυτά τα δεδομένα οι αλλαγές σε επίπεδο υπουργών εκτιμάται ότι θα είναι πολύ λίγες. Περισσότερες αναμένονται σε επίπεδο υφυπουργών και από αυτές θα διαφανεί πώς θα αξιολογηθεί στην πράξη από τον πρωθυπουργό το μοντέλο συνύπαρξης πολιτικών στελεχών και τεχνοκρατών. Στην επιτυχή αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης η συμβολή των ειδικών υπήρξε καθοριστική, απομένει ωστόσο να φανεί ποιοι τεχνοκράτες που συμμετέχουν στο σημερινό κυβερνητικό σχήμα έχουν ανταποκριθεί πλήρως στις προσδοκίες που είχε το Μέγαρο Μαξίμου.
ΓΙΑ ΤΑ ΣΕΝΑΡΙΑ ΑΝΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΥ: Νέα ονόματα στο προσκήνιο
Τα σενάρια περί ανασχηματισμού φέρνουν στο προσκήνιο και ονοματολογία και ακούγονται ονόματα όπως ο Σπ. Λιβανός, ο Θ. Ρουσόπουλος, ο Χρ. Ταραντίλης, η Αννα Καραμανλή, η Βίκυ Λοΐζου.
Σε κάθε περίπτωση αναμένεται επίσης αύξηση των γυναικών καθώς ο μικρός αριθμός συμμετοχής τους στο πρώτο κυβερνητικό σχήμα δέχθηκε κριτική όχι μόνο στο εσωτερικό, αλλά και από διεθνή ΜΜΕ και ο κ. Μητσοτάκης έχει δεσμευθεί ότι στον πρώτο ανασχηματισμό θα το αλλάξει.
Από την έντυπη έκδοση